kraft musli, blå, röd osv

Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nu har inte jag orkat läsa hela tråden, men jag kom såpass långt att ni gick över till vuxna hästar från föl.

Tänkte bara tala om hur mkt min islandshäst får.

Han får 8-10kg hösilage/dygn, grovfodret är analyserat
Han får 1-2 kg havre/dygn - beroende på om jag ridit eller inte
½ liter vetekli (i torrt tillstånd alltså ca 1 liter blött)
½-1 liter blöt betfor.

På detta får han B-vitaminer, olja och tocosel.

Han är i tävlingskondition, går varken upp eller ner i vikt. Tränas 4-6 dgr/vecka med varierande arbete. Han är alltid pigg och har inga problem med muskler o.dyl.
17896867.jpg


många jag pratat med tycker han får för mkt mat, men om han varken går upp eller ned i vikt så betyder väl det att det är någorlunda rätt mängd foder ?
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Så du menar att till en skodd häst kan man fuska lite med näringsintaget pga att den har skor? Jaha du, intressant åsikt men den får du stå för själv.

Min kunskap är absolut inte fullständig men det är nog inte din heller ;). Var snäll och håll dig till det som ts frågade om.

:bow::bow::bow:
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

spännande blir roligt att höra vad experterna här inne säger om bilden och foderstaten.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Nu tror jag att coari är lite väl kryptiskt i sitt inlägg, jag tror mig ha nosat redan på innebörden av uttalandet så får coari rätta mig om jag har fel.

Vad som egentligen åsyftas är, i vilken status hästen befinner sig i. Är den oskodd? I så fall när skedde det, som bekant kan ju en del hästar bli lite orörliga vid en avskoning, detta påverkar naturligtvis en foderstat/omsättning i kroppen om den är beräknad efter andra förhållanden som var innan avskoning. Kanske tänker man inte på det, gjorde inte jag heller faktiskt utan det slog mig som en talgdank när jag läste inlägget.

Skulle det innebära något annat, var vänlig och rätta det iså fall. Men jag tror att det är så coari tänker nu.

Kan så vara men tyvärr tror jag att den käre coari sitter och gnuggar händerna i förtjusning över att kunna kasta sig över ts igen angående hennes avskoning av hästen. Onödigt att fråga om hon "inte är läskunnig".

Det är väl ändå meningen att man ska hålla en trevlig ton här på Buke även om man inte håller med eller om man anser att någon gör fel?

Så här bl a skrev coari: "för att hovarna ska bibehålla en stark,elastisk hornkapsel krävs ett högre mer balanserat närings intag än på en skodd häst."

Detta kan man tolka på olika sätt så det hade varit lite trevligare om coari hade förklarat varför han menar att det är så i stället för att vara oförskämd och kalla folk för okunniga. Alla har vi kunskap men vi kan inte allt och inte samma saker alltid. Inte ens coari.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Härligt o se en Islänning i bra form som dessutom får mat.

Sånna snygga benvärmare hade min Islänning oxå när hon levde:D
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Tack så mkt :bow:
Benvärmare är en årlig återkommande åkomma på mina raggisar, förstår inte varför dom har en tendens att dyka upp på senhösten och stanna till sommarpälsens anländande :o
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Ja jag noterade det, och därför kvarstår mitt inlägg som tidigare.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

hittade lite fler bilder på honom från "sommarmetoden"

13513496.jpg

13050867.jpg


tyvärr har jag mest bilder där han är så himla glansig att glansen lurar ögat hur ryggen verkligen ser ut.
+ att jag precis ridit så pälsen ligger helt annorlunda precis på ryggen de mörka skuggorna är lixom glansen:angel:

13050861.jpg


om ni tittar lite nogrannare på hans ben och hals + rumpa så ser ni att han e rättså välmusklad....men ni tittar ju bara på allt som är negativt förstås:angel:

forts...
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

hade jag lagt ut thengill bilden(sommar) och sagt att jag ger han 10kilo hö och 5kilo havre hade ni sagt "men gu va bra och han ser så himla välmusklad ut":rofl:
de kan ja faskien slå vad om.

äntligen hittade en bild där skuggorna inte luras
13050866.jpg
där ser man ryggen.

och varför känner jag att detta är lönlöst ni kommer säga samma sak igen:rofl: bara för att ni har bestämt er.

men det är som sagt svårt att se på foton verkligheten säger ju egentligen allt.
o jag har aldrig sett min häst så fint välmusklad och ha så fin mage, hann bara inte banta honom helt klart.

har nog lagt ut denna men här har ni skräckexemplet, är det snyggare att han ser ut såhär?
13052143.jpg

har fick han obegränsat med bete vilet borde innebära att han får i sig allt eller hur.
men kolla ryggen, ser den så himla mkt bättre ut då:rofl: han har sån rygg och har svårt att höja ryggen helt eftersom han fortfarande är så ung.
studvis gör han det rätt.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Men herregud människa, tror du vi kritiserar bara för sakens skull? Vi utgår från det du skriver o visar, inget annat.
Ser man en bild på en välmående häst i bra hull som dessutom är välmusklad så kan man väl inte kritisera det, sånt berömmer man. Men jag har svårt att berömma någon som påstår sig ha en välmusklad häst, men egntligen har en väldigt muskelfattig sådan som dessutom får fel sorts foder.

Vill du få beröm för att din häst är välmusklad o fin i hullet får du ju träna o fodra den sån då.

Din häst är jättesöt inget fel med det,men den har inte dom musklerna o det hullet du påstår att den har.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

hade jag lagt ut thengill bilden(sommar) och sagt att jag ger han 10kilo hö och 5kilo havre hade ni sagt "men gu va bra och han ser så himla välmusklad ut"
de kan ja faskien slå vad om.


Inte alls, eftersom 5 kg havre inte alls är nyttigt ur stärkelsesynpunkt. Därmot skulle ju 10 kg hö kunnat funka förutsatt att värdena varit bra för den givan. Ponera att grovfodret hade innehållit 4 Mj per kg grovfoder, (ja drömma kan man alltid) samt 30-32 smrp per kg foder. Där hade du haft ett foder som tillgodosett hästens tuggbehov samtidigt som du gett hästen ett bra intag av nödvändiga behov.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

nej okej jo de kan ju bli feta om man ger för mycket lusern har jag hört, just för att det innehåller melass(hur mkt?) som är mkt energi i eller är det andra saker i lusernen som innehåller energi(MJ) med?
Kraffts lucernpellets innehåller ca 5% melass (hackad strå ca 10%) och just detta kan du inte läsa dig till på säcken. Produkterna räknas som foderråvara varför det inte behövs någon innehållsförteckning. Det är alltså inte enbart melassen som ger energin, melassen är i detta fall (enligt Krafft själva) tillsatt som bindemedel.

men om jag nu måste lägga till mer protein hur skall jag då kunna göra det utan att tillsätta för mkt MJ???
Det är därför man räknar :angel:
Idén för de flesta är att på lämpligt sätt komplettera grovfodrets eventuella brister med lucern eller kraftfoder. Komplementen väljer man inte efter vad grannen har, eller vilken säck som är finast, utan efter vad ens egen häst har för behov.
Det är bara att läsa, och kolla vilka som har ok kvot etc.

Har man ett hö med riktigt dåliga näringsvärden, blir det till att pussla om man inte kan köpa nytt grovfoder.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Detta kan man tolka på olika sätt så det hade varit lite trevligare om coari hade förklarat varför han menar att det är så i stället för att vara oförskämd och kalla folk för okunniga. Alla har vi kunskap men vi kan inte allt och inte samma saker alltid. Inte ens coari.


Oförskämd jag????
Här reagerar jag först på att TS ställer en fråga: innehåller olika märken Lusern Hack olika mkt protein/MJ??? och det är väl självklart att det är så och att det framgår exakt utifrån olika tillverkares innehållsförteckning bara man orkar läsa den. Frågan är ställd på ett så okunnigt sätt att det lika gärna kunde ha stått: Innehåller olika höleverantörers höpartier olika mkt protein/MJ???

Sedan ställde jag en följdfråga ang skodd eller barfota där du själv gav detta "trevliga" svar: Men herregud vad onödigt!

och det svaret kan inte annat än tolkas som otrevligt till mig och uppvisande av din egen okunskap därför att det är av yttersta vikt för hästens välbefinnande. Bra hovkvallite bottnar till mkt stor del på korrekt individuell foderstat.

Boj svarade med att: Kanske tänker man inte på det, gjorde inte jag heller faktiskt utan det slog mig som en talgdank när jag läste inlägget.


Meningen med mitt inlägg va inte att här sitta och göra ett maraton inlägg om detta så som TS gör utan enbart väcka en tanke att man måste se till helhetsbilden och förutsättningarna utifrån varje enskild individ.

Det fanns absolut inte ngn anledning att ställa frågan om TS:s häst fortfarande är barfota för det har hon för länge sedan klart och tydligt skrivit att så inte är fallet.

Nu får ni leka själva här för jag tänker inte bli otrevligt påhoppad när jag försöker hjälpa till, fast på en lite mer grundligare nivå som vissa här verkar klassa som helt onödig.
 
Sv: kraft musli, blå, röd osv

Oförskämd jag????

Nu får ni leka själva här för jag tänker inte bli otrevligt påhoppad när jag försöker hjälpa till, fast på en lite mer grundligare nivå som vissa här verkar klassa som helt onödig.

Nä nu får du väl ändå ge dig? Jag har aldrig påstått att din hjälp skulle vara onödig!

Ursäkta men spelar du inte lite "martyr" nu? ;)

Ja, jag tyckte det var onödigt. Men det som var onödigt var din kommentar om att ts inte var läskunnig.

Och än en gång, jag är inte okunnig om vikten av en välbalancerad foderstat och hur viktigt det är för hela hästen. Dvs även hovarna. Jag är själv mycket noga med att se till att vår häst får bästa möjliga sammansättning av foderstat.

Det är helt klart så att ts inte har alla dessa bitar klart för sig men jag tycker det är bättre att upplysa på ett vänligt sätt i stället för att göra narr av henne. Om hon sedan vill ta det till sig eller strunta i det har jag ingen aning om.

Jag blir själv alldeles beklämd av hur många i min närhet som har liknande tankesätt som ts dvs som är väldigt snabba med att dra in på hästens viktigaste foder nr1 nämligen grovfodret - som glömmer att en häst i grunden är ett betesdjur som i frihet äter i åtskilliga fler timmar än många av våra tamhästar.

Jag är ledsen om du uppfattade mitt inlägg kränkande men jag står för min åsikt om att det var onödigt att kalla ts för icke läskunnig.

Sen förstod jag faktiskt inte riktigt hur du menade när du sa detta:

"Jadu,,, eftersom en barfota häst har en större cirkulation i hovarna och för att hovarna ska bibehålla en stark,elastisk hornkapsel krävs ett högre mer balanserat närings intag än på en skodd häst.

Jag trodde ni faktiskt kände till det, men här avslöjar ni Er okunskap ganska rejält"


Nu har jag läst det ca 1000 ggr och möjligen att jag kan tolka det som att du menar att en barfotahov som ska klara de påfrestningar det innebär att inte ha en skyddande sko måste ha ett riktigt balancerat näringsintag. Och att en häst med skor klarar sina hovar bättre även om näringsintaget inte är det optimala eftersom skorna skyddar.

Är det så du menar eller? Du vet säkert själv att det inte alltid är så lätt att förstå exakt hur någon menar men det behöver faktiskt inte bero på okunskap. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 307
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp