kraftfoder alternativ/tips.

Breccia_

Trådstartare
tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra.
har en häst som är extremt känslig för havre så nu får han inte gå på havre alls, han äter ungefär 1,25kg kornkross (½ kg kokt + salt + krafft magtarm efter arbete och resten uppdelat på tre mål) men det är inte det optimala för honom av vad jag kan se på honom och efter analysen.
jag har letat efter kraftfoder med så lite spannmål i som möjligt men det är svårt i vissa fall.

vet att jag hade ett müslifoder till min förra häst som var lite likadan (massor av nerv och energi och gör av med mycket bara genom att vara) men jag minns inte vad det hette.

hästen står på så mycket grovfoder (vi har ett sjuhelvetes bra silage, har inte analysen här men det är som en bodybuilder-kur för smala hästar och perfekt för unghästar) utan att foderstaten ska explodera sas (och så mycket som han äter) och det blir 14kg/dygn och uppdelat till;
4kg på morgonen
2 kg till lunch
3 kg på eftermiddagen
5 kg på kvällen
utöver det får han även halm (han äter upp till 5kg/dygn, både inne i boxen och ute i hagen) att tugga på så att han alltid har något då jag tror att hans huvud och hela kroppen mår bra av att få tugga så mycket som möjligt, folk tycker jag är ganska konstig stundtals som mest ger silage och mindre kraftfoder... :p men han funkar ju bäst på det. sen kan jag i stort sett inte ge mer silage med den analysen.
när han gick på havre blev det en bra foderstat men det fungerar ju inte alls för han blir bara nervös och spänd och så faller allt som ett korthus.

hästen går mycket och hårt, tränar mycket. han är god kondition och går 4-5 hårda pass/vecka men ändå omväxlande. han håller fortfarande på att bygga på sig och verkar växa lite då och då.
jag tror dock inte att han kräver kraftfoder bara för att han går hårt, så hårt går han inte att han behöver någon slags extra skjuts som hästar som går extremt hårt kanske kan behöva.

men jag är inte riktigt nöjd med kornet ändå.
så; kraftfoder med mindre kolhydrater efterlyses.
det är inga mängder jag kommer ge heller, det blir det aldrig.
så tips och olika funderingar är varmt välkomna.
enligt analys och uträknad foderstat är det inte optimalt med korn snarare tvärt om. däremot kommer han fortsätta få ½kg kokt korn efter ridning.
har funderat på att ge ett par dl lusern/mål istället och på den uträkningen blir foderstaten väldigt bra. men jag hör gärna om det finns något annat.

hoppas någon blir klok på mitt svammel haha!
det är väl kanske främst funderingar också, kan ju vara så att det inte blir någon ändring direkt.
däremot så "måste" han få något i krubban när de andra blir fodrade annars blir boxen väääldigt uppriven och ful, jag vet inte varför men han är väldigt beroende av något i krubban om än bara lite lite.
han har även stått på mycket mindre korn utan att det bekom honom men jag skulle vilja ge något annat för jag tycker att även om han blev "koko" på havre så var han väldigt fin i kroppen och blank, kornet verkar lite för... ja jag vet inte exakt vad men han har blivit känsligare i kroppen sas.
 
Senast ändrad:
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Korn innehåller betydligt mer kolhydrater än havre för det första. Vill du ha bort kolhydrater så ta bort kornet. Ge honom lusern och olja om du behöver en kolhydratfri kost. Jag tycker du ska prova med havre igen om han behöver kraftfoder, det innehåller mer protein, fett och fibrer än vad korn gör, dessutom så mår magen bättre av det.
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

jag vet ju att korn innehåller mer kolhydrater, att jag skrev så fast inte utvecklade var för att när jag pratat med en vet. som är duktig inom utfodring så berättade hen för mig att de hittat ett sammanband mellan nervösa hästar som stod på spannmål att de lättare blev spända och kunde få som en light korsförlamning i kroppen.
kornet har han fått äta nu för att han ska helt enkelt inte äta havre, det finns så många anledningar att jag knappt orkar med men havre ska han faktiskt inte äta.
han äter korn just nu för att det är det enda som finns att tillgå innan jag kollat o hört runt.

alexandra: jag har för mig efter vad jag läst här att det är något med riskli...? jag minns inte exakt faktiskt men ja.
lusern har jag funderat på också men det blir väldigt kaka på kaka med de hösilaget vi har i år, lägger man på minsta lilla lusern så får man dra av så mycket hösilage att det blir larvigt.
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Jag ställer mig frågande till din vets foderkunskaper. Dessutom så undrar jag varför du ger korn öht om det är kolhydrater du vill undvika. Korn är spannmål och om du tror att hästen riskerar att få korsförlamning av detta så förstår jag inte vad du håller på med. Lusern och olja är utmärkta alternativ och jag förstår inte varför du ska ta bort grovfodet för det, ville du inte att hästen skulle få mer energi? Protein från grovfoder är inte farligt att överutfodra med.
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Njae jag tror du missförstod.
Jag är inte direkt orolig för att hästen ska få korsförlamning och det är inte "min" vet, utan det var något som jag och en annan vet. pratade som hastigast om angående min förra häst som hade div. problem. Och jag provade att ta bort alla kolhydrater från den hästen så jag funderar på att göra likadant på denna häst då han också är nervig och så.
Kornet får han för jag har inte haft något annat att tillgå just nu än korn eller havre, det är ju inte så att han inte klarar av att äta det och blir dålig men måste jag välja mellan dessa två blir det korn.
Det är enligt uträkning på div. olika sätt som foderstaten blir kajko om jag börjar ta mer med lusern, den vill ta bort hösilage för att det ska bli lagom av allt.
Jag vet inte om du har dåligt morgonhumör eller gillar att dumförklara men du känns inte som den mest sympatiska i dina inlägg.

Och ang. det om nervösa hästar + kolhydrater så var det en studie de höll på att kolla på för att se om det fanns något sammanband, vi diskuterade det när det hade påbörjats och jag kom att tänka på det nu igen när jag har funderat på olika foder etc, om det finns något som fungerar bättre eller vad som. Jag vill inte ge bara korn och jag tänker inte fodra med havre, han blir nervös och hispig och det går ut över ridningen och blir han spänd och nervös i ridningen så blir han direkt känslig och går han "dåligt" får han problem med sin hovbroskförbening i framfötterna och får ont, det vill jag inte ska hända igen och jag tycker det är ett bra skäl till att inte fodra med havre på just den hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Om det bara är krubbskrammel du är ute efter så funkar det utmärkt med 1 kg morötter. Det tar ganska lång tid att äta dessutom och du har inte funderat på Betfor eller melassfri dito? Det är oxå väldigt nyttigt.
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Min häst är likadan som din. Blir tokig på havre, går inte att leda utan att hon exploderar trots väldigt små mängder och nu äter hon "stay power" från dodson & horrell och hon har mycket energi men är sansad. Ej nervig öht. Värt att testa. Jag har testat mkt och detta är det bästa.
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Inte för att verka snorkig, men om du redan haft en kolhydratkänslig häst som gick på kolhydrat fattig foderstat så tycker jag att du borde väl ha lite mer koll på en sådan foderstat och de olika alternativ som finns om den här är lika dan?!?

Sen så kanske du inte ska stirra dig blind på den uträknade foderstaten enl. tabellerna för de stämmer sällan med vad hästen behöver IRL. Utan ha det bara som en grund och så kika på hur hästen ser ut och fundera över vad som fattas. Om hästen var fin i päls på havren så kanske den mådde bättre trots allt än va den gör nu på kornet, om det bara är krubbskrammel du behöver så varörinte bara lite pelleterade mineraler.

Om hästen uppvisar ett nervöst beteénde så kan det handla om allt från för lite mat till överkänligheter av diverse ingredienser. En del blir helt galna och kan få KF av havre, andra blir dito av melass eller för mycket proteiner.
Om den bara ätit ex. helhavre och blev het, testa med krosshavre, det kan göra stor skillnad på huvudet.

Å har man inte koll på vilket hästen är känslig mot så bör man ta bort allt och sedan ge en sak i taget för att få reda på vad som fungerar eller inte att ge känsliga hästar ett fullfoder är ju helt tokigt när man skall hitta anledningen.

Snälla fodersorter till dessa hästar är bl.a. soja, melassfri betor, melassfri lucern, linfrökaka, solrosfrö, rapskaka, vetekli, foderjäst, ris.
Dessa sorter är mycket tacksamma att fodra med så man kan ha samma året om men i olika mängder. Till detta bör man även kolla så att inte hästen har mineralbrister som ex. Mg, selen eller E och B -vitaminbrister som även kan ge nervösa spända hästar. Hästar som är lite nervösa av naturen gör av med och kan behöva ha ett extra tillskott även om man tror att behovet är fyllt.
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Fast denna är inte alls lika känslig, det jag tänkt på var en STUDIE som hade påbörjats, jag kan bara säga med säkerhet att han inte fungerar på havre.
Den förra fungerade bara på havre eller müsli utan spår av korn då han fick kolik av korn. OM jag hade haft en häst som var känslig och blev dålig hade jag antagligen gjort något annat åt det.

Det här är problemet med buke, för folk kan inte låta bli att vara snorkiga och otrevliga. Jag trianglar hela skiten och ber dom ta bort den.
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Kolhydrater finns ju även i grovfoder, är det inte så att du vill undvika stärkelse egentligen (kolhydrater från stärkelse)?

Bra foder då är:
Olja, tex raps
Lucern, om man behöver mycket protein.
Kvarnbyfoders Vitafor Derby, energifoder med mindre än 10% stärkelse, stärkelsen som finns kommer från vete.
Krafft Energi, har också ganska låg stärkelsehalt.
Betfor, skölj den blötlagda betforen och du får bort de lättlösliga kolhydraterna som finns i melassen (alternativt Kwikbeet, Speedibeet om man vill slippa att skölja).

Det finns säkert en uppsjö med fler alternativ.
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Det här är problemet med buke, för folk kan inte låta bli att vara snorkiga och otrevliga. Jag trianglar hela skiten och ber dom ta bort den.

Det kan ju vara så att det är din fråga som är lite oklar.
Jag har följt din tråd men jag förstår inte riktigt vad du är ute efter och det gör kanske ingen annan heller.

Om du har ett grovfoder som är kanonbra som bodybuilder för en smal häst så borde det innehålla allt av både proteiner och energi som en häst behöver. Så varför ska du ge kraftfoder?

Vad är det som fattas i din foderstat? Hur mkt protein eller energi är det som saknas?

Sedan om man nu ska vara korrekt så kan inte en häst klara sig utan kolhydrater. Det kan jag aldrig tänka mig eftersom kolhydrater är energibasen i det foder som hästar äter. Däremot så finns det två olika sorters kolhydrater dvs det som fibrerna består av och sedan finns det socker, fruktaner och stärkelse. Socker och fruktaner finns i gräset medan stärkelse mest finns i spannmål. Jag antar att det är stärkelse du menar att hästen inte ska äta?

Om du vill ge ett energikraftfoder utan stärkelse så finns det tex betfor och olja. Om det däremot är ett proteinkraftfoder du vill ha så finns det linfrökaka, soja, raps. Lusern innehåller också mkt protein men är inget kraftfoder.

Nu är jag inte så insatt i olika foderblandningar men du måste ju först ta reda på vad som saknas i foderstaten och sedan kan du leta upp ett färdigfoder med passande värden och ett innehåll enligt ovan.

Lycka till!
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Jag blir inte riktigt klok på om du behöver mer för att den ska orka eller hålla hullet/ muskler:confused:

Kolhydrater får du från socker som både hö o betfor innehåller. Det är ett måste.
Skulle hellre he Hestekraft eller som ngn skrev- Staypower alternativt testa att bara ge mer hö, o sen lusern o/ eller ev. soja.

Nu när det är kallt kanske den har tillräckligt med energi för att jobba.

Jag har aldrig gillat korn.:cool: Så liten mängd som du ger kan sällan ge KF om du inte rider skiten ur hästen o sen ställer den direkt i stallet utan täcke, men det tror jag inte om dig:rofl:

Annars är just kolhydrater- stoor giva betfor bra energi för hårt jobbande hästar. Det ger mindre mjölksyra än stärkelsefoder.

Lycka till o skriv gärna hur du gör o effekten av det:bow:
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

*kl*

Jag tror att TS är ute efter nån form av krubbskrammel så att hästen får nåt i krubban när de andra hästarna i stallet får, därför rekommenderade jag bla morötter som tar ganska lång tid att äta.
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Kvarnbyfoders Vitafor Derby, energifoder med mindre än 10% stärkelse, stärkelsen som finns kommer från vete.
tillägger att Derby är helt fritt från havre - det är ju just havren som många reagerar på...
 
Sv: kraftfoder alternativ/tips.

Det här är problemet med buke, för folk kan inte låta bli att vara snorkiga och otrevliga. Jag trianglar hela skiten och ber dom ta bort den.

Men du, din tråd/fråga är inte direkt solklar?

Vad ahr du för värden på grovfodret, vad fattas i foderstaten? Lättare att komma med tips om kolhydratfattigt foder om man vet värdena. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
609
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 067
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 513
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp