Kraftfoder, av alla dessa märken

Eme_liie

Trådstartare
Har idag suttit och tittat lite på olika kraftfoder och jag känner att det är svårt att välja vilket foder man ska använda sig av, självklart så ska man ju se på analysen på höt och sedan använda det fodret som passar bäst tillsammans med hö.

Men jag är lite nyfiken på vad ni använder för kraftfoder och varför?

Min häst äter idag Hö, havre och betfor (väntar på analys på höt kommer i slutet av månaden) och jag har under de senaste åren behövt ett till kraftfoder för att få så bra värden som möjligt.

Foderstat 2008: 9 kilo hö, 0.5 kg granngårdens müsli (havrefri). 1 kg havre och sedan betfor kommer inte ihåg idag exakta kilona på det.

För jag är ju lite emot det här att hålla på att byta kraftfoder så jag kan inte åka och köpa ett foder ge i en månad och sen prova något annat. Var länge sedan jag använda de större märkena och jag känner att jag inte har någon större koll på dem så skriv gärna vad ni tycker om fodret. Jag har använt mig av hestekraft om det är någon som vet vad det är ett super foder som verkligen har funkat bra på min häst men som idagsläget är för "starkt" och alldeles för svårt att få tag på behöver åka en ganska bra bit. Har ju så klart använt mig av hippo, krafft men minnet är bra men kort.

Så vad tycker ni om erat kraftfoder, Hippo, Fibergi, Krafft och Mustang granngården har ju oxå foder men de vet jag hur det "funkar".så det är väl de stora jag funderar på men om ni har några andra förslag som går att få tag på ganska lätt uppskattas så klart oxå :)

obs inget om själva innehåll allt sådant är jag medveten om utan jag vill höra vad ni tycker om själv produkten, fått bättre päls, äter det ena bättre än det andra, ser fräscht ut, bättre hovar lite sånnt jag är nyfiken på
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Jag använder just inget kraftfoder alls till 3 av mina hästar.

De får hö och för att komplettera det får de lucernpellets. Sedan får de även betfor och vetekli för att det är bra för magen.

Endast gammelhästen 24 år får lite kraftfoder i form av Hippo Grow Alfa (som mest innehåller grönmjöl ändå) då hon är lite svårfödd så hon får lite extra utöver lucern för att hålla hull. Hon äter helst inte bara lucern heller... *kinkig*
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Jag köper det som finns närmast, dvs Krafft i mitt fall.

De är dessutom de enda jag hittat som har ett foder med 330 g smbrp...;)

Jag tror inte att det går att utnämna ett visst märke till "Det Bästa", utan allt foder har sin plats och sitt användningsområde.

Jag gillar visserligen Hestekraft som foder, men jag har alldeles för långt till ÅF för att det ska vara värt att ens tänka på...
De små mängder jag ger tror jag inte heller spelar så stor roll för hästen VAD det är för foder, bara näringsinnehållet är rätt..
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Liksom pinky så köper jag det fodret som finns närmast. I mitt fall Granngårdens sortiment d v s Krafft. Ett tag fodrade jag med Mustangs foder men då den återförsäljaren hade väldigt knepiga öppettider (lite när han kände för det... Oftast var fodret dessutom slut och han väntade på ny leverans) så gick jag tillbaka till Kraffts sortiment. Det finns en återförsäljare för Hippo ca 4-5 mil bort men då det ligger åt helt fel håll för att kunna köpa på väg till/från jobbet så går det alternativet också bort.

Nu ger jag aldrig några stora mängder kraftfoder och jag har inte märkt att mina hästar skulle må varken bättre eller sämre av något märke så det känns som om det inte spelar någon roll faktiskt. Huvudsaken är ju enligt mig att kraftfodret passar näringsmässigt till grovfodret.

Jag väljer i första hand lucern, havre, betfor och olja om något kraftfoder behövs. I vinter har jag så bra värden på grovfodret så hästarna behöver bara en liten mängd mineraler varje dag. Billigt och bra!
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Svarar alla :)

Såg på mustangs sida att de ska ha ångkokt eller vad det nu är som är speciellt och att deras foder ska innehålla mer biotin och något mer.

Jag har ju märkt skillande på just hestekraft på att han hade super fin päls m.m men den är som sagt för "starkt" och svårt att få tag på. :)

För är lite intresserad av att få lite "känsla" av om det egentligen är så stor skillnad på fodrena för det är ju inte samma märken :p
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Jag använder mig av Krafft-sortimentet, för att det finns en återförsäljare i närheten helt enkelt. Och jag är nöjd med fodret, men hade de sålt Hippo istället hade jag nog varit lika nöjd.. ;)

Det är inte konstigt att folk blir förvirrade och undrar vad som är bäst egentligen. Inte bara vilket märke man ska ha, jag bläddrade i nya Krafftkatalogen förra veckan och blev mörkrädd över deras säljknep och marknadsföring...
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Jag fodrar med Krafft och är supernöjd. Hästen gillar det, behöver inte ge så stor mängd av den sorten jag ger. Gillar deras breda sortiment och sedan tycker jag att det är väldigt prisvärt.
Sedan handlar det ju såklart om att det är en nära ÅF för mig också, dock inte så nära att jag åker dit en gång i veckan. Men brukar köpa på mig 3 säckar på en gång, räcker i ungefär 1,5 månad.

M-oaa
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Det är ju svårt oxå för jag själv anser ju att man inte kan pröva lite här och lite där utan jag vill ha ett foder ge det och om jag känner att det inte funkar så byter jag kanske tidigast efter tre månader. sen tar det ju en tag innan man märker någon skillnad eller vad man ska säga.

Det är det att jag är inte så förtjust i krafft av nån anledning, gillar det inte så värst. Jag har ju återförfäljare på typ alla de soder jag skrivit upp utom hestekraft men som det ser ut är så är ju krafft klart vinnare.

Till M-oaa jag tycker inte att krafft är så prisvärt alla märkena ligger ungefär på samma prisnivå.

som sagt ganska nyfiken på mustang men känner inte att köpa en säck bara för att o skulle vilja veta vad folk tycker om det. Fibergi har han ätit förut men det var säkert en 8-9 år sedan så det kommer jag inte ihåg hur det var.
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Jag tänkte lite mer i förhållandet av hur mycket jag ger min häst :D
Ger endast dryga litern per dag av 25 kilos säckarna. Det borde jag kanske skrivit.

M-oaa
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Men om du börjar med att räkna ut en foderstat så att du vet vilka foder som har rätt näringsmängd, så kan du ju sortera bort många foderslag redan där.

När jag har räknat ut min hästs foderstat i år så ser jag ju att i princip bara Krafft Protein eller soja duger, och vips, så behövde jag inte leta och välja så mycket mer. ;)

Andra år kan jag behöva vela mellan t.ex lusern, "avelsfoder" eller havre, och då blir ju urvalet så mycket större. Men ändå inte oändligt stort, iom att jag måste välja ett foder med rätt näringsvärden.
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Men om du börjar med att räkna ut en foderstat så att du vet vilka foder som har rätt näringsmängd, så kan du ju sortera bort många foderslag redan där.

När jag har räknat ut min hästs foderstat i år så ser jag ju att i princip bara Krafft Protein eller soja duger, och vips, så behövde jag inte leta och välja så mycket mer. ;)

.

Har samma problem , bara protein som fattas och då finns inte så mycket att välja på, typ KP:laugh:
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Men är det så stora skillnader på innehåll på de olika fodrena har inte tittat på det utan mer på vad de stoppat i fodret. Ett "allround" foder är ju ändå ett foder som ska passa till samma sak eller hur man ska säga så då kan det ju inte vara jätte stor skilland på kraffts, hippos pch mustangs allround foder. men ska kolla upp det. Är inte så förtjust i pellets när man inte ser vad de stoppat i, så vill hålla mig så mkt som det går till havre så mest havre men svårt att hitta bra "havre hö" så som ni såg på min förra så brukar jag behöva ge något mer för att täcka upp och kvoter ska bli bra. :)
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Jo, det kan skilja väldigt mycket mellan olika tillverkare och vad de kallar allroundfoder, avelsfoder etc. Gå in på deras hemsidor och läs analysrapporterna!

Själv har jag letat proteinfoder och på den punkten tycker jag Krafft är överlägset, bredaste sortimentet där. Det finns flera proteinhöga foder att välja mellan och de ligger mycket högre än andra foder (Hippo, Mustang, Dangrönts lucern etc).

Och vad menar du med att man inte ser vad de stoppat i? Det finns dels analysrapport och dels innehållsförteckning. Där står allt. Om något är oklart är det bara att kolla upp de olika ingredienserna så vet du vad de stoppat i fodret.
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

jo det vet jag menar mer på det att man ser ju inte hur tex havren ser ut som de stoppar i. Har en som sagt en gång att om de får in en lite sämre skörd (inte dålig) så stoppar dom i den ist för att sälja den som ren havre att man liksom väljer den finatse havren som renhavre eller hur man ska säga men detta kanske inte stämmer? som sagt det är vad någon sagt till mig inget jag hittat på själv
 
Sv: Kraftfoder, av alla dessa märken

Kvarnbyfoder har ett foder som nästan innehåller lika mycket smb rp som Krafft Protein, det är deras Proteinmineraler 300 gr smb rp, innehåller dessutom mer mineraler och vitaminer än KP. Men ska man hårddra det hela så tycker inte jag mängden smb rp är det viktigaste utan mängden essentiella aminosyror (först och främst lysin), det spelar ju ingen roll om behovet är smb rp är uppfyllt om det är av protein med för låg kvalité!

Här är några exempel kopierat från en annan tråd!

Betfor 7g / kg foder ?
Biopromin 17,35 g/kg - blir ju inte särskilt mycket eftersom man ger 50 g... Men det sägs vara rent lysin som tas upp bra av hästen i vart fall.
EDEL Häst 4,8g/kg
EDEL Avel 8,3g/kg
EDEL Champ 5,0g/kg
Eggersman Aminoral 20g/kg
Hippo Groow Breed 5,6 g/kg
Hippo Groow Alfa 7,8 g/kg
Linfröpellets (Rena foder) 2,5 g / kg foder
Luzernpellets (Rena foder) 7,2 g / kg foder
Krafft Plus Grön 14g/kg
Krafft Groov 125 7 g/kg
Krafft Groov 90 5,4 g/kg
Krafft Protein 30 g/kg
Majsflakes (Rena foder) 2,4 g / kg foder
Max E Glo 8,5 g/kg
Sojaflakes (Rena foder) 22 g / kg foder
Timotejhö 3,5% av rp
Vitafor Proteinmineral 25 g / kg foder
Vitafor Häst Derby 4,2 g / kg foder

Råvaror
% lysin av råproteinet
Gräs 4,4-5,4
Havrekärna 3,8
Kornkärna 3,5
Lusern 4,5
Potatisprotein 8,1
Rapsexpeller 5,1
Sojamjöl 6,1
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 497
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 048
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 068
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp