Kraftfoder för dräktigt sto de sista månaderna

lillamys

Trådstartare
Vad matar ni era dräktiga ston med de sista 3 månaderna?
vilket kraftfoder är att rekommendera?
Och vad är lönsammast ekonomiskt sett?
 
Beror väl på analys. Min har mindre än tre månader kvar och får några hekto krafft plus protein, lite mash sensitive och till det lite e-selen och fosfor för att balansera upp då vi ligger högt i kalcium
 
Säger som föregående.
Jag gillar annars de billigaste alternativen såsom havre för energi och lucern för protein.
 
Kan göra ett tillägg, jag kör också helst rena råvaror men har haft svårt att få ihop en vettig balans då vi ligger högt i energi och kalcium, men behöver få upp fosforn och proteinet specifikt. Jag hade behövt ge typ, 1,5 kg havre för att få rätt balans och då skulle min häst explodera. Fosforkoncentratet är ett fint alternativ om det behövs.
 
Kan göra ett tillägg, jag kör också helst rena råvaror men har haft svårt att få ihop en vettig balans då vi ligger högt i energi och kalcium, men behöver få upp fosforn och proteinet specifikt. Jag hade behövt ge typ, 1,5 kg havre för att få rätt balans och då skulle min häst explodera. Fosforkoncentratet är ett fint alternativ om det behövs.
Spelar det någon roll om det ligger högt i kalcium? Jag har bara hört att det är dåligt för hållbarheten och utvecklingen om det är för lite kalcium i förhållande till fosfor.
 
Spelar det någon roll om det ligger högt i kalcium? Jag har bara hört att det är dåligt för hållbarheten och utvecklingen om det är för lite kalcium i förhållande till fosfor.
På framför allt dräktiga djur vill du ha en vettig balans mellan Ca/P, det handlar väl om mineraliseringen av skelett och annat. Iaf mitt program piper rätt mycket om kvoten är fel. På icke dräktiga är jag inte lika noga.
 
På framför allt dräktiga djur vill du ha en vettig balans mellan Ca/P, det handlar väl om mineraliseringen av skelett och annat. Iaf mitt program piper rätt mycket om kvoten är fel. På icke dräktiga är jag inte lika noga.
Men det är ju brist på kalcium i förhållande till fosfor som är negativt för skelettet. Överskott av kalcium kissar de väl ut?

(Kanske iofs beror på hur hög kvoten blir!)
 
Men det är ju brist på kalcium i förhållande till fosfor som är negativt för skelettet. Överskott av kalcium kissar de väl ut?

(Kanske iofs beror på hur hög kvoten blir!)
En häst har en bra förmåga att göra sig av med mineralöverskott. Det är enbart järn som de inte kan göra sig av med vid ett överskott men att balansen är rätt är viktigt eftersom obalans förändrar upptaget. En mineral kan förhindra/försvåra att en annan mineral tas upp. Då kan det bli så att trots att mineralernas mängd uppfyller behovet var för sig så kan hästen ändå inte ta upp tillräckligt utan får en brist ändå. Det är därför kvoterna på mineralerna är viktiga. (Som jämförelse så kan man ju strunta i kvoten mellan protein och energi och bara se till att behoven uppfylls var för sig för individen men så fungerar det inte med mineraler.)
 
Men det är ju brist på kalcium i förhållande till fosfor som är negativt för skelettet. Överskott av kalcium kissar de väl ut?

(Kanske iofs beror på hur hög kvoten blir!)
TinyWiny gav ett utmärkt svar. 😊 Väldigt förenklat kan man säga att vattenlösliga _vitaminer_ kommer ut med urinen medan de fettlösliga (ADEK) är mer känsliga för dosering då kroppen inte på egen hand gör sig av med överskottet. Precis som hon nämner kan ämnen som kombineras förbättra eller försämra upptaget (kaffe + järn eller c-vitamin+järn är ett exempel, e-vitamin och selen är ett annat), vilket kan göra att balansen rubbas.
Som jag skrev är jag inte så kinkig med mina icke dräktiga djur, men när du kommer in i högdräktighet ställs högre krav på försörjning till fostret och då är det viktigt att kvoterna är rätt så att det inte blir en obalans.
 
En häst har en bra förmåga att göra sig av med mineralöverskott. Det är enbart järn som de inte kan göra sig av med vid ett överskott men att balansen är rätt är viktigt eftersom obalans förändrar upptaget. En mineral kan förhindra/försvåra att en annan mineral tas upp. Då kan det bli så att trots att mineralernas mängd uppfyller behovet var för sig så kan hästen ändå inte ta upp tillräckligt utan får en brist ändå. Det är därför kvoterna på mineralerna är viktiga. (Som jämförelse så kan man ju strunta i kvoten mellan protein och energi och bara se till att behoven uppfylls var för sig för individen men så fungerar det inte med mineraler.)
TinyWiny gav ett utmärkt svar. 😊 Väldigt förenklat kan man säga att vattenlösliga _vitaminer_ kommer ut med urinen medan de fettlösliga (ADEK) är mer känsliga för dosering då kroppen inte på egen hand gör sig av med överskottet. Precis som hon nämner kan ämnen som kombineras förbättra eller försämra upptaget (kaffe + järn eller c-vitamin+järn är ett exempel, e-vitamin och selen är ett annat), vilket kan göra att balansen rubbas.
Som jag skrev är jag inte så kinkig med mina icke dräktiga djur, men när du kommer in i högdräktighet ställs högre krav på försörjning till fostret och då är det viktigt att kvoterna är rätt så att det inte blir en obalans.
Ja jag vet att mineraler funkar på det sättet. Men det är ju också skillnad mellan olika mineraler vilka som rubbar upptag och inte och hur mkt som ska till för att det ska bli problem.

Jag läste lite snabbt förut och uppfattade att det såklart finns en gräns men att man kan överstiga den rekommenderade kvoten ganska rejält innan kalciumhalten orsakar rubbningar.
 
Vad matar ni era dräktiga ston med de sista 3 månaderna?
vilket kraftfoder är att rekommendera?
Och vad är lönsammast ekonomiskt sett?

Jag är ju inte mkt för kraftfoder i sig. Har ett bra hö, kompletterar med lite selen, mineraler, morötter, ngn näve lucern samt att stoet får ngn näve krafft pellets. Inte för att hon "behöver" det men för att hon gillar det. Kanske kommer ge lite mer i slutet men tror inte det behövs till detta stoet. Svårt att rekommendera ett kraftfoder till ngn annan. Har du analys på ditt hö så kan du se vad som fattas och därefter köpa in om det behövs ngt. Lönsammast brukar vara att hålla det så rent som möjligt dvs inga dyra musliblandningar osv men det beror ju som sagt också på vad du behöver.
 
Ni som har dräktiga ston. Räknar ni foderstat efter tabellerna eller efter hullet på stoet sista tre månaderna av dräktigheten?
Dvs ger ni efter tabell trotts att stoet är i bra hull med mindre mängd smrp och mj eller ökar ni upp oavsett hullet på stoet?
 
Ja analys förutsatte jag. Men utöver det.
Som mitt sto, hon skulle rulla fram om jag fodrade henne enligt tabell för högdräktigt sto...
Ja, min med. Därför har jag analysen i bakhuvudet med mineraler främst, sen fodrar jag efter hull. Hon ligger aldrig på rätt nivåer av energi och protein som högdräktig, alltid under och ser ändå ut som en tunna.
 
Ja analys förutsatte jag. Men utöver det.
Som mitt sto, hon skulle rulla fram om jag fodrade henne enligt tabell för högdräktigt sto...

Men tabell fodrar man ju efter enbart första gången man har en ny häst? Sen lär man sig vad den hästen egentligen har för siffror och utgår från det istället. Så i ditt fall borde du ju veta vad som är rätt siffror utifrån vad hästen får i sig och hur hullet ser ut?

Mitt sto kommer knappt behöva nåt extra under dräktigheten, hon lär vara i gott hull efter bete hos hingsten och sen är det bara att hålla efter det fram till fölning. Vi snackar 1-2 kg extra hösilage bara.
 
Men tabell fodrar man ju efter enbart första gången man har en ny häst? Sen lär man sig vad den hästen egentligen har för siffror och utgår från det istället. Så i ditt fall borde du ju veta vad som är rätt siffror utifrån vad hästen får i sig och hur hullet ser ut?

Mitt sto kommer knappt behöva nåt extra under dräktigheten, hon lär vara i gott hull efter bete hos hingsten och sen är det bara att hålla efter det fram till fölning. Vi snackar 1-2 kg extra hösilage bara.
Absolut gör jag det. Är bara nyfiken på hur andra tänker. Som jag skrev så vet jag ju att hon kommer att bli på tok för överviktig om jag fodrar efter tabell och hon får ligga kvar på ungefär samma som nu. Lite extra protein sista månaden beroende på hur mycket hö hon orkar äta då.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 963
Senast: Karro-Lina
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 655
Senast: Skjøldur
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp