Kraftfoder med låg kvot, till dräktigt sto? Skadligt eller ej?

sorbifolia

Trådstartare
Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast en relativt låg kvot (rundt 6) - ifall man ser till att dom får tillräckligt med protein ifrån grovfodret?

Eller borde man ge ett avelsfoder därav att detta är bättre anpassad för dräktiga ston och deras mineralbehov, behov för lättilgängliga aminosyror etc...?

Anledningen att jag frågar är att mitt sto som just nu är i 9. dräktighetsmånaden blir väldigt lös i magen om hon får för mycket protein, mitt grovfoder har en kvot på 9 så fram till nu har hon endast fått lite betfiber och vetekli. Men nu har jag försökt lägga till endast 2-3 dl kraftfoder (avelsfoder), vilket resulterat i diarè.. :(
Hon står på fri tillgång på grovfoder, så det går inte att öka mer på det, utan hon kommer behöva få tillskott av kraftfoder framöver.
Har funderat på att ge lucern istället för vanligt kraftfoder, fast det har ju en jättehög kvot så har inte riktigt vågat testa ifall hon blir riktigt dålig.... (Hon har redan lös mage i princip hela tiden pga. grovfodret, men inte sådär jätte-lös)
 
Lusern är inget kraftfoder utan det ska du mer se som ett hö/ensilage d v s grovfoder. Så om hon redan får vad hon behöver från grovfodret gör det inte så stor skillnad för hästen om du ger mer.
Vilket eventuellt extrafoder hästen behöver styrs ju inte efter vad det heter på påsen utan på hur det kompletterar grovfoder och häst. Så om ett tävlingsfoder fyller ut bristerna fungerar det bra. Om det inte innehåller det hon behöver så är det utslängda pengar för dig.
Många ston kan klara sig hela dräktigheten på ett bra grovfoder med ett anpassat mineralfoder som komplement.
Ska du ge henne kraftfoder så se till att ge henne sådant som balanserar upp balansen i magen samtidigt om hon nu så lätt blir dålig i magen. Vanlig bakjäst är billig, helt ofarlig och fungerar på de flesta hästar sedan finns dyrare specialfoder som också kan fungera. Även så enkla saker som linfrökuber kan balansera upp magen på vissa hästar, det innehåller ju dessutom protein och en del andra nyttigheter.
 
Tack för svar! Hon får redan 1-1,5 dl yea-sacc (jäst) per dag.

Formulerade mig lite fel ang. lusern, menade istället för kraftfoder - jag vet att det är et grovfoder... Tanken var att lusernet kanske innehåller lite andra aminoyrer o dyl. än vad mitt vanliga grovfoder gör?

Annars är jag mest orolig pga. att mineralinnehållet i dom olike typer av kraftfoder skiljer sig ganska mycket från varandra.
Avelsfodret som jag användt har Ca: 17,5, P: 8 och Mg: 4 g/kg.
"Sport"-fodret har däremot Ca: 14,5, P: 6 och Mg: 5 g/kg.

Fast det kanske inte spelar så stor roll när hon endast äter 1-2 kg kraftfoder och 10-12 kg grovfoder...?
(Känner att jag måste införskaffa mineralanalys på grovfodret så snabbt som möjligt!)
 
Det du mest får tänka på är kvoten mellan kalk och fosfor, speciellt du fortsätter med kli.
Potatiprotein kan vara något att fundera på innehåller både protein och en del aminosyror, är koncentrerat så man behöver inte ge så mycket.
Annars så välj ett mineralfoder för avel som täcker upp det som saknas.
 
Inte potatisprotein till häst med känslig mag, var väldigt försiktig.

Jag har en som aldrig har problem med diarré annars men ge 50 g potatisprotein och efter en halvtimme är han jättedålig.
 
Inte potatisprotein till häst med känslig mag, var väldigt försiktig.

Jag har en som aldrig har problem med diarré annars men ge 50 g potatisprotein och efter en halvtimme är han jättedålig.
Det är nog något väldigt speciellt med din häst alt att det varit något fel på fodret. För man rekommenderar pp just till känsliga hästar för att det är förhållandevis skonsamt för magen. Det ingår t ex i Krafft rehab och protein.
 
Vet inte om det går att få tag på potatisprotein här i Norge....

Just nu testar jag ett tillskott som heter Animal Biosa, som tydligen brukar hjälpa bra på hästar med lös mage. Håller tummarna att det funkar på min med!
 
Nix, gav samma säck till min andra häst utan problem och vet om flera andra hästar som reagerat på båda rent PP och Krafft Muskel så han är knappast ensam om att inte tåla PP! Dessutom så små mängder att det omöjligt kan handla om för mycket protein.

TS nej jag tror inte du kan få det i Norge. Möjligt att Felleskjöpet säljer det som grisfoder, är ju det det är egentligen men har aldrig hört att det används till häst öht i Norge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 591
Senast: svea
·
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 508
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag måste tyvärr vänja av min 6 månader fölunge från sin mamma. Ni som har följt mina hästar vet att mitt sto har fång och står på box...
Svar
8
· Visningar
1 468
Avel Hej alla. Jag har 2 dräktiga ponnyston i stallet hemma, båda förstagångare, en 4 år i år och den andra 6 år. Jag har problem med att...
Svar
4
· Visningar
1 344
Senast: dee79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp