Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

JojoC

Trådstartare
Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna djungel av olika foder, tillskott osv så ber om råd vad jag ska utfodra min häst med, som jag har svårt att få upp i bra hull. Har haft han endast ett halvår.
17-årig halvblodsvalack, 178 cm hög, rids 5-6 ggr i veckan, hopptävlar lite "småskaligt". Åtgärdat munproblem i vintras, efter vilket han la på sig en hel del. Men tycker ändå han är lite för tunn. Han är även avmaskad. Gått på fri tillgång på hö, nu ska de ju ut på bete, så höanalys ska jag göra direkt det blir tillbakagång till hö och stall. (inte haft analys, vet att det är svårt att ge "exakta" tips utan analys, men kanske kan få lite råd iaf vad han ska få, nu under betessäsongen). Han ska gå för fullt hela sommaren.
Han är tunn över revbenen, och skulle kunna önska lite mer muskler över ryggen (det har dock stadigt blivit bättre senaste tiden).
I övrigt är han en pigg och glad farbror, full fart framåt i ridningen, blank i pälsen, klar i blicken :)
När han fick havre kom det ut hela korn i avföringen, vet dock ej om det var pga tänderna/matsmältning. Han blir dock inte "för pigg" av havre.
Idag får han: 3kg pellets (gg original), 5dl betfor, 1,5 kg kornkross, 1dl olja /dag. Nyligt börjat med korn samt olja.

Rent "generellt", behöver han mer energi eller protein? När han sätter muskler men inte hull....
Mina olika "funderingar" är:
-kornkross, havrekross, betfor?
-kornkross tillsammans med t.ex kr*ft pluss energi /kr*ft sport eller liknande?
-som ovanstående fast med lucern ist. för kornkross?

Han var dålig i magen i vintras då jag började ge foderjäst som hade fint resultat. Har börjat ge nån extra näve pellets efter ridning som jag blandar med saltvatten, då han svettas mycket och vill hjälpa han med återhätmningen. Dock lite osäker på mängden salt han bör få? Kan jag ge ett dagligt tillskott i betforn?
Som tur är så är han väldigt glad i mat, han äter med god aptit det mesta man lägger i krubban.

Som sagt vet det är svårt att säga exakt giva och så utan analys, men tar gärna emot lite tips och råd om vad ni tror är rätt "spår". Tack på förhand!
 
Sv: Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

Jag har ingen vidare koll på fodret, däremot kan du (teoretiskt sett) ge vääldigt mycket salt så länge hästen har fri tillgång till vatten, då han kissar ut överskottet;)

Jag brukar blanda saltvatten då min inte får något kraftfoder, en dl salt till en halvfull hink vatten surplar hon i sig utan problem efter ridturen, så lite salt i betforn är nog bara bra om han svettas mycket, ge det bara i måttlig mängd :)
 
Sv: Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

Kortfattat och väldigt generellt skulle jag säga att hästen behöver mer energi om den jobbar bra och sätter muskler men är tunn... å andra sidan äter han ju rätt mycket kraftfoder redan så jag skulle nog ta en titt på tänderna igen.

Jag har en lite tunn hingst och han äter lusern, havre och betfor fortfarande. De har precis i dag fått gå ut i sommarhagen för att gå där dygnet runt från och med nu, men vi har verkligen inte mycket till bete än utan de har fortfarande fri tillgång på hö. Salt får mina i kraftfodergivan men har även en saltsten i hagen som de kan slicka på om de vill ha extra. Saltbehovet kan du ju räkna på även utan analys på grovfodret i alla fall :)
 
Sv: Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

Hej! Om han gick upp lite efter åtgärder på tänderna skulle jag göra en ny koll.
Jag har också en äldre häst som för första gången föll ur i vintras. Åkte till klinik för tandkoll och hon hade massa foderfickor. Tog en timme att rengöra, inget att raspa på en så gammal häst jag har. Fick order om blöt mat och hellst mjukt hö/silage. Så hon åt en gröt av melassfri lusern, linfröolja, mineraler och potatisprotein under vintern (plus hö förstås)
Nu går hon ju på gräs så nu är det svårare med allt gräs. Jag kollar henne noga då hon inte ska falla ur igen (hon gick upp massor efter rengöringen). Hon äter fortfarande blöt lusern och mineraler. Får se om det räcker, betet är jättekraftigt.

På order av veterinären spolar jag hennes mun med vattenslang varje dag och var tredje månad är det en ny rengöring av veterinär.

Så börja med en ny tandkoll är mitt tips :)
 
Sv: Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

Tack för era svar! :)
Han är kollad i munnen igen för bara nån vecka sedan och det såg bra ut. Men det han hade i munnen var foderfickor osv men också en riktigt otäck lanskada, som förmodligen funnits där i flera år enligt veterinärern (har som nämnt bara haft han ca ett halvår..) Det var så illa att en bit av skelettet i underkäken luckrats upp (fick åka på röntgen), efter en antibiotikakur blev han som en ny häst! Piggare och gladare, all svullnad la sig i munnen och han började gå upp i vikt. Den lösa benbiten i munnen trillade ut av sig själv, riktigt obehagligt! Och troligen har stackaren, som är världens snällaste, haft ont och gått med infektion i kroppen i flera år, så det kanske iofs kan ta tid innan han blir rund och fin. Hur som helst är han som sagt som en ny häst, mycket piggare och gladare än innan, så det känns otroligt bra i alla fall :) Och veterinären var imponerad över hur bra det ändå läkt i hans mun.

Slutade också med havren och har tills jag började med korn blött all pellets och gett en "gröt" så att han ska kunna tugga lätt. Tidigare lämnades lite havre i botten på krubban men nu äts allt upp. Det jag funderar lite kring havre/korn är dels "tuggbarheten", även om kornkrossen nu går åt utan problem. Men även hur "svår/lättsmält" det är, särskilt när han börjar bli lite äldre? Ger ju som nämnt foderjäst, vilket gett resultat för magen, men tänkte även så han lättare kan ta upp näringen. Är lite fundersam över om han ska få havre/korn eller nåt färdig pelleterat foder?
Funderart även på kombinationen groov90/sport (kr*ft) eller groov125. Vad tror ni är bäst, havre/korn eller nå pelletsform?
Även funderat på lusern men han verkar ju få bra med protein iaf.
 
Sv: Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

Skönt att det har blivit bättre iaf :)

Att det kommer ut hel havre i skiten är inte någon fara så länge det inte är mer än 200 kärnor per kilo skit.. (rätta mig om jag har fel) Men krossad havre är såklart lättare att bryta ner för en äldre häst. :) Tycker att den får väldiga givor krafftfoder, känns som att den inte tillgodogör sig all näring. På min 19-åriga fullblodsvalack fungerade Spillers Senior Condition Mix SUPER!:bow: Han blev tokfin i kroppen och lagom med ridenergi! Helt klart värt pengarna tycker jag. Jag gav ca 1.5 kg per dag och det hände underverk med hans tidigare knotiga kropp. Ett tips från mig :)

Sedan att rida lång och låg för att få upp överlinjen, men det gör du säkerligen redan :)
 
Sv: Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

Ja om det var 200 kärnor per kilo vet jag inte ;) men det såg ut att vara en hel del iaf...Jo jag tycker egentligen också han får rätt mycket kraftfoder, har haft han på en mindre giva (2 kg pellets om dagen + betfor) men tyckte han tunnade ut igen en aning. Också på inrådan av tränare jag höjde pellets till 3 kg. Hade nu tänkt minska pellets lite då han börjat få korn, men är som sagt lite osäker på vad som blir bästa fodret.
Tack för tipset om spillers! Läste lite om det och det verkar jättebra :) Lite dyrt men det är väl de flesta färdigfoder nuförtiden... Antar dock att jag måste beställa, bor i norra Sverige, vilket känns lite bökigt såklart.

Jo låg form, och just överlinjen är något som förbättrats riktigt jämfört med när jag köpte han :) Fick även beröm av sadelmakaren som gjorde återkoll på sadeln att han musklat på sig riktigt fint. Så nåt gör man ju rätt i alla fall :P
 
Sv: Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

Jag bor själv i norra Sverige men köper mitt på Dille. Lite dyrt men som sagt så kan de flesta gå ner i giva när de byter till detta foder :) Tror inte att totalkostnaden med det du ger nu och det du behöver ge av Spillers senior mixen skiljer så mycket alls.

Kul att utomstående ser att det händer saker med uppbyggnaden! :)
 
Sv: Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

Norra sverige är ju hyfsat stort så det beror ju på.. jag har inget sånt i närheten och har ingen aning om vad Dille är för ett ställe... :)
 
Sv: Kraftfoder på bete till häst med dåligt hull

Jag skulle köpa havrekross o ha ett bra bete.

Du ska se att det blir annat nu när den kan tillgodogöra sig maten. Det beror även på hur pass du kommer att träna den i sommar.

Min stora gick från svårfödd till väldigt lättfödd när munnen blev bra.

Om den ska vila ngt i sommar så lär du se snabb skillnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 048
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 496
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 293
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 660
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp