Kraftfoder på tävlingsdagen?

G

Galadriel

Har läst lite olika åsikter om hurvida hästen ska få kraftfoder eller ej när man tävlar.
Brukar ni ge era hästar kraftfoder som vanligt på morgonen innan en ritt? Det blir ju ett par timmar innan start iaf...

Och i grinden (5 mil CR), räcker det om hästen får hö/gräs då, eller ska den ha kraftfoder? I vanliga fall får pållan bara havre morgon och kväll.

Hur länge efter ritten ska man vänta med att ge kraftfoder? Kan man ge hästen den vanliga kvällsgivan när man kommer hem?
 
Jag gav min pålle krafft på morgonen, samt så hade han fri tillgång till hö under natten, sen så fick han extra blaskig betfor för att han skulle få i sig vätska. Men jag gav honom det tiiidigt på morgonen.... :smirk:
 
Tidigt lär det ju bli, jag är så nervös att jag kommer nog vara i stallet i väldigt god tid ;)

Betfor får hon inte, annars har jag förstått att det är ganska poppis att ge dem i grinden, just för att det är vatten i...
Men det är kanske dumt att ge henne foder hon inte är van vid på en tävling?
Hon får bara hö, havre, mineraler, salt och soja i nuläget. (Och massa morötter och äpplen såklart ;) )
 
du kan ju blanda vatten med havren på morgonen! :smirk:

Sen i ginden kan du ge massa äpplen (saftiga) :P
Sen så gav jag hö i grinden och vatten såklart...

:smirk:
 
Ge mat "som du brukar".
Tycker du att det blir för mycket kraftfoder på morgonen kan du ge halva ransonen kvällen innan.
Låt hästen äta så mycket hö/gräs som den vill och ge ev lite havre som godis i grinden.
Små mängder kraftfoder ofta är bättre än EN stor giva så dela upp mängden havre om hästen får mycket. Du kan säkert ge en giva när ni kommit hem. Det brukar ta ett tag att packa hem sig från en tävling.
Lycka till
// Linda
 
Min häst får hö o kraftfoder som vanligt på morgonen, dock senast tre timmar innan start. Sedan får hon äta hö/gräs fritt innan start på tävlingsplatsen. I grinden brukar jag erbjuda betfor m äpplen o morötter o lite krafftfoder o hö/gräs då. Lika efter ritten. Sedan fodras hon som vanligt igen på kvällen... :):
 
Jag har iofs inte tävlat distans någon gång men ska ut första gången på påsk afton.
Jag har tänkt att ge min häst foder som vanligt på morgonen innan vi åker. Sen ge höt i transporten...
Han kommer nog inte att få någon mat i grinden för jag ska bara rida en 50km cr...
Han är van att äta vid 8 och sedan vid insläpp runt 18...
 
Ger man hö/kraftfoder i grinden, dvs i grinden MITT I tävlingen? Eller menar ni efteråt? Isåfall, hinner man det, och gör ni det INNAN ni pulsat hästen eller efter?

Är det veterinärgrind under tävlingen även i en 4-5 mils CR?
 
På 4 -5 mil CR brukar det var grind efter ca halva sträckan. Först har du 20 minuter på dig o pulsa iin hästen o besikta, då brukar jag bara erbjuda vatten o lite hö. Men det där är väldigt individuellt. Man får lära sig hur ens egna häst fungerar. Efter det har du 30 minuters vila o då brukar min få äta fritt med hö o vatten o lite krafftfoder, betfor, äpplen o morötter.
 
Hur lång tid brukar det ta för dig att få ner pulsen på Cosmic Queen? Pulsar du själv först?
 
Det är olika, i grinden går vi oftast in direkt då vi tagit av alla grejjorna, kollar själv för säkerhetskull o det brukar alltid vara ok. Kollade på gamla vet.besikningspapper nu o det har varit mellan 3-7 minuter alltid. I mål brukar jag gå o pulsa o besika direkt då den gått ner, brukar ta ca 10 minuter... :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp