Kraftfoder som torkar

Sryoqwe

Trådstartare
Hej, hur gör ni med mängden foder när det torkar? Jag har kommit fram till att ge 0,5 kg av en blandning+ att jag kan ge lite som belöning. Men det här fodret verkar vara ganska fuktigt, ska jag justera volymen så att det blir samms vikt då? Samma med exempelvis lucernhack, känns som att det kan bli väldigt mycket om det måste vara samma vikt. Enligt min logik borde det vara samma näringsvärden även om fodret torkar, men tänker jag fel?
 
Vad är det för foder som torkar/hinner torka? Kan du knyta igen påsen ordentligt så fukten stannar?


Näringinnehållet är ju räknat på vikt så man måste väga för att det ska stämma då. Lusernhack i kilo alltså. Volymen blir ju stor men det är vikten som är viktig.
 
Hej, hur gör ni med mängden foder när det torkar? Jag har kommit fram till att ge 0,5 kg av en blandning+ att jag kan ge lite som belöning. Men det här fodret verkar vara ganska fuktigt, ska jag justera volymen så att det blir samms vikt då? Samma med exempelvis lucernhack, känns som att det kan bli väldigt mycket om det måste vara samma vikt. Enligt min logik borde det vara samma näringsvärden även om fodret torkar, men tänker jag fel?
Torkar fodret så höjs näringsvärdet då det är vatten som dunstar bort och vatten innehåller ingen näring.
 
Vad är det för foder som torkar/hinner torka? Kan du knyta igen påsen ordentligt så fukten stannar?


Näringinnehållet är ju räknat på vikt så man måste väga för att det ska stämma då. Lusernhack i kilo alltså. Volymen blir ju stor men det är vikten som är viktig.
Jag har det i en tunna, kan inte ha i påsen då det finns möss. Det är inte lusernhack men tog det som exempel, då jag haft det innan. Blir inte näringsvärderna ändrade efter att det torkat? Tänker att det ändå är vätska som dunstar, inte näring. :)

Jag använder helt enkelt inte så mycket att det inte hinner torka.
 
I ett stall jag jobbade tidigare, gavs bara Dynavenas müsli. Den torkade väldigt fort men ingen justering gjordes i foderstaten för det.
 
Jag har det i en tunna, kan inte ha i påsen då det finns möss. Det är inte lusernhack men tog det som exempel, då jag haft det innan. Blir inte näringsvärderna ändrade efter att det torkat? Tänker att det ändå är vätska som dunstar, inte näring. :)

Jag använder helt enkelt inte så mycket att det inte hinner torka.
Det faktum att vattenhalten kan variera är orsaken till att man anger näringsvärdet per kg torrsubstans när det gäller grovfoder. Egentligen borde man göra samma för kraftfoder också, men det är inte lika vanligt. Det är endast mängden vatten i fodret som varierar.
Men visst, när vattenhalten sjunker i fodret blir det lite mer näring/kg foder. Men skillnaden är oftast inte särskilt stor.
 
De allra flesta använder skopor eller litermått som riktvärde och inte kilovikt när man mäter upp kraftfodret (de mått från tillverkare som även anger ”kilo” är snittvärden på hur mycket i skopan man ska fylla för att nå ungefär ett kilo, t ex). Enda gången man räknar ungefärlig kilovikt för kraftfodret är när man ska räkna ut en foderstat.

Vad fyller en skopa mest - en liter havre eller en en liter vatten? En liter är en liter. Dvs spelar ingen roll eftersom kraftfoder inte komprimeras nämnvärt i volym när det torkar ut. Använd samma skopa som tidigare och ge samma mängd, som tidigare.
 
Jag kompenserar inte för ev viktförlust av torkning. Analyserna är inte så exakta att den lilla diffen I värden per kg foder spelar roll.

Om man är bekymrad är det ju inte svårare än att väga om volymvikten en gång i veckan och justera.

Jag räknar allt foder i kilo. Men justerar så det blir jämn volym. Dvs blir 0.5 kg foder bra i uträkningen och 1 liter foder är 0.450 kg så får hästen i sin krubba 1 liter foder och i foderstatsprogrammet 0.450 kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 498
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 964
Senast: Ise
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: Lisalei
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp