Bukefalos 28 år!

Kraftfoder till eran isis...

Sv: Kraftfoder till eran isis...

Ger min islänning betfor, havre & korn. bara naturliga saker alltså :) müsli blandningar & kraftfoder brukar inte vara att rekomendera eftersom dom är sammansatta av olika saker som tydligen inte ska vara bra för hästarna. 2 tränare har sagt att betfor, havre & korn är bra & det funkar jättebra på min häst. dessutom får han b-vitamin nu under pälssättningen & även fällningen på våren. Annars biotin för hovarna.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Betfor, Krafft125, miner vit. Min tränare har sagt att det är jättebra.:angel:
Ingenting för hovarna för det behövs inte, dom är bra som dom är. B-vitamin tillverkas i tarmen så det får räcka.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Min islänning äter Krafft pluss blå/röd, betfor, soja och Krafft miner blå. Han får även lite lusernhack, som jag lägger över betforen så att krafften inte ska svälla och bli gegga.

Han får oxå lite B-vitamin samt fodermorötter.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

just nu äter han. 3 dl betfor, 2 dl 50/50, 3 dl havre, mineraler och vitaminer.

Han kommer flytta i helgen till lösdrift och kommer där få i stort sett fri tillgång på hö och han kommer ridas mindre så då lär det inte behövas nått kraftfoder.

Det ingår 10 kg hö/dag. det motsvarar ca 14 kg hösilage. och så kommer vi förmodligen ge halm åxå bara för att dom ska ha nått att pilla med. förra vintern åt han 8 kg hösilage. de va ungefär max vad han fick i sig=)
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Beror på hur hösilageanalysen ser ut just det året. I allmänhet får han havre och Krafft miner grön, och har alltid tillgång till saltsten. När det passat in i foderstaten har han även ibland fått betfor. Ett år fick han B-vitamin vid pälssättningen, men jag tyckte inte att det gjorde varken till eller från. Att klippa i september ger klart större effekt än att ge B-vit!
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

4 kg hö, cirkus 8 dl krafft grund, 1 dl miner blå, lite b-vitamin vid pälssättning och pälsfällning, 3 dl torr betfor.

Det får min pålle.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Min isis går på lösdrift och har fri tillgång på hö.

Kraftfoder
2,5dl havre
1dl torr betfor
1msk biomineral
½msk vitlök
lite foderjäst
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Vad ger ni till eran isis i kraftfoder? Mineraler? Vitaminer? Övriga "tillbehör"?

Det är lite olika på de hästar vi har. Men det som står på menyn för samtliga är: Kraft Grund/ Kraft Sport/ havre, mineraler, steel joint, betfor, vitlök och B-Vit.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Ger min häst 1 liter lucernpellets, multivitamin o tokosel.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Min lille isispojke får Kraft, betfor och eftersom det är perioden med att han sätter päls och blir lite slöare får han nu B-vitamin också.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Hö, krafft groov samt lite extra mineraler.
Till våren och hösten ger jag även lite extra B-vitamin
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

müsli blandningar & kraftfoder brukar inte vara att rekomendera eftersom dom är sammansatta av olika saker som tydligen inte ska vara bra för hästarna.
Källa på detta, eller är det enbart hörsägen?

Våra får analyserat grovfoder, sen OM det behövs kompletterar vi detta. Helst havre och/ eller lucern. Lite betfor. Mineraler om så behövs och i år lite linfröolja.
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Vad ger ni till eran isis i kraftfoder? Mineraler? Vitaminer? Övriga "tillbehör"?

Vad jag ger förutom grovfoderet beror ju på analysen på grovfodret.

Nu ger jag 0,5 kg lucern, 0,5 dl linfröolja, Krafft mineral vit, tokosel, fosfortillskott, 0,2 l betfor till 6 kg analyserat hösilage.

Tokosel är selentillskott
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Efter en del läsning här på Buke och massor av tips har jag förstått att jag ska byta kompletteringsfoder till mitt sto.:idea:

Började med att hon inte tar sig så som hon brukar vid igångsättning.

Så från att ha haft;
Bete (i princip obegränsat, dock proteinfattigt nu på hösten) sedan hösilage
D&H Pasturemix max 0,5 l
Kalk
Chevinal+
fått vitlök innan men det har jag slutat med, kan tydligen orsaka blodbrist:eek:
Ev lite havre som "belöning", typ en handfull:d
morötter och äpplen vid säsong
B-vitamin vid pälsfällning/sättning

Till;
Bete, sedan hösilage
lucernhack (mängd har jag inte kollat upp ännu, får se efter analysen av hösilaget)
Kalk
Chevinal+
B-vitamin vid pälssättning/fällning
ev kontrollera om det behövs tokosel
Linfröolja, ska försöka få madam att sätta i sig den, det var ju :eek: vad den smakar illa.
Och så klart morötter och äpplen

Vad tror ni om det bytet? Bra? Dåligt? Kommentera gärna!

Kan ju tillägga att hon är 9 år väger uppskattningsvis mellan 350-400kg (nog närmare 350) fått föl i år och har kommit en bra bit på att rida igång henne igen. Ca 4-5 dagar i veckan rids och tömkörs hon ca 30 min pass.

//Sara
 
Sv: Kraftfoder till eran isis...

Halloj igen,
var iväg igår och införskaffade mig lucernhack till pållan min. Nyfiken som jag var var jag ju tvungen att köra ut till henne (i ÖSregn!!) och kolla vad hon tyckte om det.

Provade att blanda "hacket" med B-vitamin, chevinal, kalk och liiite linfröolja.

Gav henne blandningen och hon tittade på mig som om jag var den hemskaste människan på jorden som ville att hon skulle äta detta.

Tog ett tag men när hon väl insåg att det inte kom någon musli istället så började hon tugga i sig det, fast varvade med gammal halm från boxgolvet lösdriftsstall som oftast inte använder boxarna).

Så då förstod man hur gott hon tyckte det var.:crazy:

Tror nog att jag i fortsättningen ska ge henne lucernen "á naturell" och vitaminer osv får jag väl blanda i lite betfor eller musli så det slinker ner det med...:rofl:

//Sara
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: MiniLi
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 452
Senast: Dentaku
·
Gnägg Brukar eran ridklubb ha luciashow? Vad brukar ni ha för nummer och kringaktiviteter? Jag tillhör en liten ridklubb och tycker det är...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö vad ger ni era hästar? hö, kraftfoder, mineraler mm
2
Svar
20
· Visningar
1 534
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp