Kraftfoder tips?

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!!
Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig!
Jag tänkte dock be er om lite tips då jag inte är så insatt i foder. ( har alltid fått lyxen att få hjälp att räkna ut foderstater)
Nya pärlan är av modellen het och har lätt att tappa vikt, och kommer gå på fri tillgång på hö efterssom han inte tål hösilage. Har fått tag på bra hö med fina värden. Hos förra ägaren har han fått kornkross, magnesium och mineraler. Och det har han funkat fint på.
Nu till mitt problem, jag har inte möjlighet att ge kornkross. Och han behöver ett kraftfoder som innehåller mycket proteiner men inte så mycket energi. Vilka kraftfoder tror ni skulle kunna passa?

Och en liten till fråga, vad gör magnesium? Har googlat mig fram till att det är bra till heta hästar men hur funkar det?

Han kommer att ridas ordentligt 6 dagar i veckan, han är nu i riktigt bra kondition och tävlar och tränar fälttävlan regelbundet men behöver bygga mer muskler. Han är 9 år.

Ps, han blir tydligen inte så rolig att rida på havre det har förra ägaren provat, så tipsa gärna om havrefria kraftfoder.

Och ja, jag får med kornkross så att jag långsamt kan vänja in honom på det nya;)

Mvh Linnpan
 
Kornkross borde finnas där du köper annan mat, går ju ta o fråga om de kan ta hem annars. Köpt både på granngården o svenska foder själv.
 
Kornkross borde finnas där du köper annan mat, går ju ta o fråga om de kan ta hem annars. Köpt både på granngården o svenska foder själv.
Men jag har forskat fram att kornkross håller sig endast i 2 veckor i krossad form, annars förlorar det mycket näring eller vad man ska säga. Bor i Sthlm och har ingen bonde att köpa av utan då får det bli typ granngården ( om dom har) och en sån säck räcker ju mycket längre än 2 veckor....
 
"fina värden" säger ingeting och de fina värdena skulle behöva delges om man ska kunna råda till något visst foder med gott samvete. Annars är det ju bara att fortsätta googla, proteinfoder häst, havrefritt kraftfoder häst, så borde det komma upp foder som är proteinrika och havrefria :)

Ditt grovfoder skiljer sig antagligen från förra ägarens och därför kan ju hästen behöva äta annan mat hos dig, även om den behövde magnesium hos förra ägaren.
 
Vad eller ens om hästen behöver något kraftfoder beror på vad analysen av grovfodret visar. Samma med mineralerna, vad du ska ge beror på vad analysen visar att grovfodret innehåller. Du tillsätter helt enkelt det som fattas.
 
Tack för svar! Jag ska be om analysen på hö såklart även om det är som grekiska för mig, sen är det ju bara att sätta sig in i det hela. Och be om hjälp av de som kan.
ingen annan som hört att kornkross är en färskvara?
 
Jodå, både kornkross och havrekross är färskvara (och vad jag hört, ännu kortare förvaringstid än 2 veckor).

Över lag gillar jag inte att ge korn, eftersom stärkelsen i korn har låg smältbarhet i hästens tarm. Dessutom är mängden stärkelse högre i korn än i tex havre. Vill man dock ha krossad korn i mindre mängder finns det ofta i din vanliga mataffär (alltså mataffärer för människor) där man kan köpa nåt kilo i taget.

Hade jag haft en häst så som du beskriver hade jag också sökt efter 'havrefritt' kraftfoder eller liknande. Men, som de andra sagt, utan att veta värdena på höet är det svårt att generalisera.

Magnesium verkar lugnande på heta hästar. Eller. Om en het häst har magnesiumbrist kan den bli hetare, men magnesiumet i sig är ingen 'under kur' för att 'bota' nervighet tex.
 
Hade jag haft en häst så som du beskriver hade jag också sökt efter 'havrefritt' kraftfoder eller liknande. Men, som de andra sagt, utan att veta värdena på höet är det svårt att generalisera.

Min ponny var av den hetare varianten och jag la SÅ mycket tidpå att hitta havrefritt foder. Insåg efter något år att min havrefria variant innehöll en hel del havrekli och skrotade iden om havrekänslighet hos den hästen.

Jag upplever att havre ändå är ett rätt bra foder, inte alls "alla" hästar blir tokiga på det och att fodra heta hästar med havre är inte alltid som att stoppa raketbränsle i en ferrarri utan en del funkar "som vanligt" oavsett om de får i sig havre eller ej.

Men om man nu vill ha havrefritt, se till att det är HAVREFRITT och inte bara havresnålt. Om det nu behövs alls.

och ts: alla krossade foder, havre som korn, är färskvara. Jag har inte i huvudet hur längre det håller samma näringsnivåer som helt, men jag har förmig att det tappar märkbart efter någon vecka. Korn är såpass hårt att det måste krossas, havre kan man gott blötlägga dagens (oklippta/okrossade) giva för att hästen lättare ska kunna tillgodogöra sig det. underlättar smältningen utan att man fem dagar in på ny säck har 17 kg klippt havre kvar som ligger och tappar näring.
 
Jag upplever att havre ändå är ett rätt bra foder, inte alls "alla" hästar blir tokiga på det och att fodra heta hästar med havre är inte alltid som att stoppa raketbränsle i en ferrarri utan en del funkar "som vanligt" oavsett om de får i sig havre eller ej.

.

Självklart. Jag har alltid föredragit havre som kraftfoder (om det behövts mer energi i foderstaten) och har även 'lyckats' utfodra hästar som tidigare varit 'havrekänsliga' med havre utan att de fått ryck.
 
Min första tanke när jag läser här är att det faktiskt kan vara kornkrosset som gör hästen het och att förra ägaren försökt få den lugnare med magnesium.
För att förstå det lite bättre så är så att hästens mage är gjord för att bryta ner fodret i grovtarmen/tjocktarmen och ta tillvara vara på näringen. Det är tyvärr bara de foder som går som grovfoder som gör det.
Kraftfoder bryts i stället ner i tunntarmen som finns. Som skrivet innan så innehåller korn en hel del stärkelse och är egentligen bland de värsta man kan ge en häst. Kornet kan irritera tarmen och ge magsår eller i alla fall början till det.

Magsår på häst är väldigt vanligt har forskningen upp täckt. Ofta går det väldigt långt framskridet innan vi upptäcker symptomen på hästen. Saker att vara observant på är att hästen är het, stressad och har svårt att hålla hullet. Magsår eller början till det gör att hästen har ont i magen och då stressar upp sig och upplevs som het att rida. Detta brukar också bli bättre på sommaren om hästen går på bete och komma tillbaka när hästen börjar få kraftfoder.
Magnesium kan i viss mån lindra smärtan ingår i många läkemedel som neutraliserar magsyran och på det viset minskar smärtan.

Det är viktigt att du får undetsökt om hästen har magsår. Har den det ska den inte ha kraftfoder och eventuellt behövs medicin för att den ska bli bra.
 
Instämmer med övriga men efter att du kollat upp analys osv så kan du kika på lusern, bra för magen med en del protein, och om det behövs mer protein så är jag ett fan av granngårdens protein special. Hästarna tar upp det och blir märkbart finare på bara några deciliter.

För min häst var inte stressen havrerelaterad även om jag var övertygad om det till en början. Han gick från het och svår till filbunke med nytt stall med bättre rutiner.
 
Min första tanke när jag läser här är att det faktiskt kan vara kornkrosset som gör hästen het och att förra ägaren försökt få den lugnare med magnesium.
För att förstå det lite bättre så är så att hästens mage är gjord för att bryta ner fodret i grovtarmen/tjocktarmen och ta tillvara vara på näringen. Det är tyvärr bara de foder som går som grovfoder som gör det.
Kraftfoder bryts i stället ner i tunntarmen som finns. Som skrivet innan så innehåller korn en hel del stärkelse och är egentligen bland de värsta man kan ge en häst. Kornet kan irritera tarmen och ge magsår eller i alla fall början till det.

Magsår på häst är väldigt vanligt har forskningen upp täckt. Ofta går det väldigt långt framskridet innan vi upptäcker symptomen på hästen. Saker att vara observant på är att hästen är het, stressad och har svårt att hålla hullet. Magsår eller början till det gör att hästen har ont i magen och då stressar upp sig och upplevs som het att rida. Detta brukar också bli bättre på sommaren om hästen går på bete och komma tillbaka när hästen börjar få kraftfoder.
Magnesium kan i viss mån lindra smärtan ingår i många läkemedel som neutraliserar magsyran och på det viset minskar smärtan.

Det är viktigt att du får undetsökt om hästen har magsår. Har den det ska den inte ha kraftfoder och eventuellt behövs medicin för att den ska bli bra.
Tack för utförlig beskrivning, jag visste inte att hästen smälter kraft i tunntarmen och grovfoder i tjocktarmen. Får helt enkelt sätt mig ner och läsa på, det låter ju inte bra det där med stärkelsen och risken för magsår.
Hur testar vet hästen för magsår? Det kollas väl inte vid vanlig vet besikning kan jag tänka mig.
 
Tack för utförlig beskrivning, jag visste inte att hästen smälter kraft i tunntarmen och grovfoder i tjocktarmen. Får helt enkelt sätt mig ner och läsa på, det låter ju inte bra det där med stärkelsen och risken för magsår.
Hur testar vet hästen för magsår? Det kollas väl inte vid vanlig vet besikning kan jag tänka mig.
Nej vid vanlig besiktning gör man det inte men om gastroskopi ingår i besiktningen så ser man hur magen ser ut. Vi alla besiktningar jag varit med om är det bara en enda som man gjort detta på, så det är inte vanligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp