Kraftfoderutfodring på lösdrift?

Kickis

Trådstartare
Jag håller på att bygga lösdrift och har 30 kvadratmeter till tre hästar. Kommer bygga ut mer senare. Har fri tillgång på hösi och halm. Men ännu har jag inte kommit på hur jag ska ge kraft foder. Jag har problem med att gamlingen som är lägst i rang ofta blir bortjagad. Hur har ni andra som har lösdrift för lösningar på hur ni fodrar kraft foder? :confused:
 
Vi tar in de som behöver extra mat ett par timmar om dagen så att de får äta i fred. Det passar oftast bra att göra det i samband med ridtur. Annars så får man göra det ändå. Man kan också ha en särskild fålla för den ranglåge att äta i och släppa ihop dem igen när de ätit klart.

Annars så är nyckeln till lyckad lösdrift att man sätter ihop flockarna så att alla kan äta det de behöver.
 
måste lösdriftshallen vara helt öppen inuti? Kan du inte ha mellanvägg någonstans? Då brukar hästarna varva ner bättre så de står kvar vid sin "hög"?
 
Tyvärr är det lite för trångt att sätta upp en mellan vägg. :( Just nu tar jag in hästarna en och en och låter dem äta. Men man skulle vilja ha nått som fungerar lite enklare, om de skulle va så att man blev sjuk eller blir tvungen att åka bort så ska min häst-rädda mamma klara av att mata dem. :crazy:
 
Just nu tar jag in hästarna en och en och låter dem äta. Men man skulle vilja ha nått som fungerar lite enklare
Det skulle jag med. Men det har jag inte kommit på något efter 15 år med hästar i lösdrift. Det är INTE enkelt med hästar i lösdrift. Beätta gärna för mig när du vet.

Det enda som jag tror skulle fungera är just att bygga utfodrings-spiltor. Så sorterar hästarna upp sig själva och man kan stänga bakom medan de äter. Men det är ett ganska stort och dyrt bygge, så det har aldrig blivit av för min del. Extra fållor med tids-styrd grind imellan, tror jag också på. Man sorterar in hästarna i olika fållor för att äta kraftfoder, och så släpper grinden ihop dem igen.

De stora stuterierna med lösdrift, de binder upp alla hästarna på var sin plats, för att utfodra kraftfodret.

Lösdrift är INTE lätt och bekvämt. Men det är bra för hästarna.
 
Jag har sett på ett ställe där dom byggt som seminspiltor, fast med höga väggar och lite längre(typ så att det bli ½ meter fritt bakom hästarna)där går varje häst in och kan äta i lugn o ro, ingen annan kan komma in för det är för trångt för detta, samt så blir ingen heller sparkad om dom går förbi bakom....detta har jag sett på ett stuteri för fölston på lösdrift och det funkar kanonbra...aldrig nåt tjafs vid matning..som nån ovanstående sa, du kan ju bygga upp dessa väggar utom hus, visserligen är dom inte så breda, men längden tar ju plats såklart, skulle tippa på 2,5 meter långa och 90-100 cm breda(eller så brett som en "vanlig" plats på en transport)
 
Beror väl på hur man ser det. Jag tycker det är enklare med lösdrift. Så det är inte bara till mina hästar fördel jag har detta.
Vi har haft lösdrift för 3 valacker här förut utan problem. Nu har jag ju "tyvärr" skaffat ston, vilket gör att jag får göra vissa om ändringar. Tjejer är ju som tjejer är! :smirk:
 
Patsy och co fodrade vi lösa i hagen, de höll sig till sina egna hinkar och vi gjorde maten så att det tog ungefär lika lång tid att äta upp. Och så hade de fri tillgång på hö för att inte vara så vrålhungriga.

Men det gick också att dela in ladan på två fållor med eltråd och så en häst som äter utanför, de lär sig jättefort var de ska stå.
 
tänk om.

Om du hade tre valacker tidigare så betyder det att du enbart kan ha en och en halv märr på samma yta.

Ston tar dubbelt så mycket plats.
30 kvadrat meter är som tre normala boxar.
Och det är för litet för dina hästar om du inte vill ha en utanför.
En lösdrift skall ha plats för en mellanvägg, vilket du inte har.


AM
 
Vi fodrar kraftfoder till våra 6 hästar på lösdrift utan minsta kiv fast hästarna står lösa. Vi har använt nedanstående metod i 4 år nu och det fungerar otroligt bra i sin enkelhet om man inte har alltför många hästar.

Hästarna har varsin foderhink i bra kvalitet där vi bytt ut handtaget mot ett längre rep. Sen äter de ur hinken som ur en gammaldags tornister. Dvs vi hänger repet över nacken på hästen.
Repet skall vara såpass långt att hästen måste sätta ner hinken på backen för att komma åt maten.

1. hästarna kan få individuell kraftfodergiva.
2. hästarna kan inte stjäla av varandra
3. ranglåge hästen "tar med sig" sin mat om denne behöver maka på sig i början för en ranghög.
4. Den/de ranghöga lär sig på ett par dagar att det inte lönar sig mota undan de med lägre rang.

Det enda jag gör är att blanda lite höhack typ Luzern Mix till de som bara får lite kraftfoder eller de som äter mycket fort. Man ser ju snart vad som behövs för att hästarna skall bli klara ungefär samtidigt.

Fodrar fritt i hagen (alltså inte inne i lösdriftsskyddet) i närheten av grinden så jag slipper bära hinkarna långt.
Sätter alltid på hinkarna i rangordning. Hästarna lär sig det och efter några dagar står alla lugnt och väntar på sin tur.

Alla nya hästar vi haft har accepterat hinken från dag ett, inte blivit rädda på något vis.

Möjlig nackdel är att man måste vänta till hästarna ätit upp och ha lite koll på dem, men det måste man även om de binds upp t.ex. Under tiden som hästarna äter bär jag ut hösilaget i hagen, passar på att vistera dem, tvättar vattenkopparna osv.

Till fölen/unghästar som behöver mer grovfoder och äta i lugn och ro har vi en separat mathage i anslutning, där de stängs in några timmar med så mycket mat att de inte orkar äta upp allt. Då blir resterna (när grindtimern öppnar upp) antingen lunch eller nattamat till resten av flocken och småttingarna kan gå med de vuxna och fostras resten av tiden istället för i egen hage.
 
Hej, där är du ju!
Jag väntade på dig, för jag hoppades på något klurigt.
Och det fick jag ju också, tack så mycket.

Men jag skämms för att jag inte tillverkat någon betesbegränsare än, det gör jag. Jag hade verkligen behövt göra det. Shettisen blev inte bra i år. Fy mig.

Nästa år måste jag få tummen ur!
 
Jag såg en lösning som verkade smidig i fredags, påminner en del om tidigare varianter. Det var en turridningsfirma som hade en stor lada vid hagen. Hästarna som ska fodras plockas in i ladan där det fanns plats att binda upp 10-15 hästar. Vid uppbindsringarna gick en bräda som flyttbara krubbor kan hängas på. Det fanns en elgrind vid ingången till hagen vilket gjorde att övriga hästar inte kunde komma in i ladan. När det inte är utfodring så är grinden öppen och ladan används som vindskydd för hästarna. Ett bra alternativ i en hage där vissa hästar behöver fodras kraftfoder flera gånger per dag eller ha extra hö, medan andra hästar bara går på det gemensamma hö/hösilage.

Har du bara tre hästar så är det rätt enkelt att fixa uppbindningsplats för dom i anslutning till hagen.
/Lena
 
Jasså, det var ju väldigt vad dina tummar sitter fast ;) :D

Har förresten modifierat modellen ang beteshålen så de inte går sönder lika lätt, och att hästarna inte får i sig lika mycket heller. Pållarna här blev i rundaste laget denna sommar. Men å andra sidan, lite hull tycker jag de gott kan få ha under sommaren, bara de inte blir osunt feta.
 
Jasså, det var ju väldigt vad dina tummar sitter fast
Ja, det är faktiskt helt sanslöst. Det avstannade när jag skulle leta spännen att sätta fast den i grimman med. Jag letar fortfarande 3 månade senare. Det känns som ett akut fall av fantasilöshet.
 
....gamla sporremmar, en stump nylonband eller t.o.m. elband som man sen lindar lite eltejp runt.... :banana:

(enbart eltejp töjer sig)
 
Fäster du repet runt nacken i grimman så att det inte glider iväg när hästen har huvudet helt nedstucket i spannen? Låter som ett bra alternativ till fastbindning!
Tornister har jag letat länge, men det tycks vara dåligt med sådana som ligger och skräpar hos folk och vad jag vet så tillverkas knappast nya?
 
Nej vi har inga grimmor alls på hästarna när de går ute. Det är ju också ett moment vi slipper med utfodring på detta sätt. Eftersom vi inte behöver sätta på grimmor på alla hästarna för att kunna binda upp dem vid kraftfodringen. Drar bara hinkens rep över huvudet och placerar det bakom öronen precis som nackstycket på tränset. Hinken hänger fint där medan hästen äter. Man skall bara anpassa replängden så hästen måste ställa ner hinken på marken för att komma åt fodret. Dels är det bättre ätställning, men det gör också att en häst inte kan vandra runt och äta och störa dom andra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 395
Senast: Spike
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp