Kraftiga förändringar i benen...

A

Amia

Det har en häst som jag vet, en stor halvblod! Veterinären hade sagt att han inte fick hoppa elelr bli longerad, men nu när jag kollar på en hopplektion så har dem denna hästen med och hoppar, jag blir så arg när jag ser detta... Efter lektionen när hästarna gått ut frågar jag om hästen verkligen får hoppa nu, och å säger ridlärarn
JA, det får han,
men jag frågar då
han fick väl inte det väl?
Jo, säger han och säger att man kan inte ha en häst som inte funkar i det "dagliga" arbetet och håller till ridning!
Men då säger jag att det e väl bäst att spara på benen?
Jo, men man kan inte dra ut ppå det istället e det bättre att korta av det (fattar inte vad han menar) säger han!
Och så säger han att det dem hoppade kallar han INTE hoppning (40-50cm)

MEn hallå? Alllt man hopppar över e ju hoppning!!

Sjuk gubbe detta, få ju ta och tänka på hästens bästa!
 
så sa en veterinär faktisk till mig om min häst engång... rid på bara, hopp så länge det går... :crazy:jag gjorde ju självklart inte det, men det är alltså inte så ovanligt att folk har den inställningen.... :mad:
 
Fast att veterinären säger så är faktiskt inte nödvändigtvis ett FEL.

När jag var in med valacken, så sa veterinären flera gånger att "Ha kul ihop sålänge det går".

Vad han menade med det var såklart INTE att jag skulle rida en halt häst eller rida en häst som hade ont, men att försöka undvika att oroa mig och fundera så mycket, och ha roligt med hästen så länge det gick, dvs ha KUL ihop, så både du och hästen har kul, och njut av det så länge det varar istället för att hela tiden sitta och oroa sig för "har han ont nu?", "undrar hur många år han kommer att hålla, tänk om bla bla"

Dvs, inte oroa sig så väldigt mycket för framtiden och hur lång tid man har elelr inte har kvar med hästen, utan NJUT av här och nu. Såklart ska man försöka hjälpa hästen så mycket det går, undvika saker man vet sliter/ger problem, men inte oroa sig in absurdum och bara skritta hästen för TÄNK om den går sönder om jag travar.

Förstår du skillnaden?
 
Det kunde man ju ge sig fan på att gubben skulle hitta på nåt sånt dumt, det var ju det som förstörde honom sist!
Stackars lilla pojken!
 
visst gör jag det, men det var inte vad denna vet. menade.... :smirk: han tyckte inte det var någon ide att vara försiktig med min hästs ben. Han ansåg att om han blev sämre, så kunne jag väl skaffa en ny! :crazy:

Asså, du tar ju inte med din gamla farfar och ger järnet på gymmet eller hur?
 
men det e ju som LINZAn skriver, det var ju pga hoppning som han fick dessa förändringar i benen..
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 493
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 332
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp