Kraftigt bete - liten ponny

A

anni0001

Hej

Behöver lite tips och råd om kommande betessläpp.

Har en fyraårig unghäst o en liten b-ponny på 24 år.

Unghästen är inga bekymmer med.
Men jag oroar mig för ponnyn. den har jag på foder och ägarna säger att den klarar kraftigt bete hur bra som helst, aldrig haft fång. I höstas (augusti-september) gick den på bete med min unga men det var en fem år gammal vall, timotej det mesta plus rätt så avbetat. Han var smällfet när han kom och har varit hela vintern men nu har vi äntligen fått ned honom en hel del i vikt så han ser mer "normalt" rund och go ut :grin:

Nu kommer de släppas på ett helt nytt bete (insått förra sommaren) med en hel del klöver.
Hur gör jag med ponnyn? Vill gärna att de ska kunna gå i samma hage och "klia" varandra, busa osv. Enligt ägarna är det bara att låta honom beta på... vikt går ju att få ned igen, men vill inte att han ska drabbas av fång etc.
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Ja tanken har slagit mig men jag vet inte hur jag ska få ihop det rent praktiskt eftersom vi alla jobbar. Isf låta dem gå inne på nätterna men det känns inte kul att tvingas ha fyraåringen inne varje natt och fortsätta fodra med hö trots fint bete.

Funderar på betesreducerare - finns några erfarenheter om sådana? Funkar de? Ska de sitta på jämt? De går ute 24 h/dygn från juni till september.
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Men alltså, din 4 åring kan lika väl drabbas av fång som ponnyn. Stora hästar är inte alltid utom riskzonen, även om det möjligen är mer disponerats hos ponnyer. Men tvärsäker på att stora hästar inte får fång ska man inte vara. Det beror helt på: vilket bete du har ? Väder och vind och vatten osv osv. Man bör heller inte släppa hästar på bete förräns det åtminstone 15 grader både nattetid som dagtid. Detta pga fruktanet som skapar fången.
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Visst, risken finns, men unghästen har gått på liknande bete tidigare somrar utan fångkänningar. Ponnyn är ju inte min så han har jag ingen koll på vilket slags bete han gått på. (ägarna säger att han klarar kraftigt bete)

Betet har jag redan beskrivit innan. Timotej med klöverinslag. Insått förra sommaren.
Fri tillgång på vatten, ligghall.

Kommer släppas i juni då det är tillräckligt varmt. Fruktanet är som värst i frostnupet gräs. Ska jag vänta till 15 grader om nätterna så kommer de aldrig någonsin ut på bete.
Ponnyn är 24 och har aldrig någonsin haft fångkänningar innan.
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Om man enbart utgår från frostnupet gräs att det är värst kan man få obehagliga överaskningar senare. Det är många faktorer som spelar in. Tex om det är kallt på natten och strålande sol på dagen, om det är varmt men molnigt på dagen, extremt kort och nedbetat gräs osv. Att en häst gått på liknande bete är heller ingen garanti. Vädret kan ju ingen styra över.


Vart bor du där temperaturen inte ens är 15 grader ?
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

På nätterna är det inte ofta 15 grader o varmare. Norrland.

Om jag ska ta hänsyn till exakt alla fångrisker så är det ju inte någon idé att släppa nån av hästarna på bete överhuvudtaget. Då måste de ju stå på sandhage hela sommaren.

Vad tycker DU att jag ska göra?

Gräs har hästar ätit i alla tider. Frågan var bara hur jag kan begränsa ponnyns intag av ofantliga mängder för att minska riskerna för fetma och fång. beta gräs SKA de få göra tills den dag de visar tecken på fång.
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

sätt på en betereducerare, åtminstone halva dygnet.

jag kommer med största sannolikahet att få göra det med mitt kallblod under sommarn.

kallblod som inte ska motioneras + nysådd vall = smällfet häst = inte önskvärt. :angel:
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Har kikat på sådana. Går de då runt och är vrålhungriga halva dygnet och hetsäter när man tar av den eller får de i sig "tillräckligt"?

Min är som din: Inte motioneras+nysådd vall=smällfet ponny = inte önskvärt :D
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

en kompis till mig gör så med sin shettis. korg på halva dygnet. lite orkar dom allt få i sig ändå, några strån smiter alltid emellan......

vet inte vilket som är bäst att ha utan, på dagen eller natten. jag tänker som så att på dagen är dom mer aktiva och bör således ha korg på då, men å andra sidan så kliar dom å dolar med varran på dagen och då är det bra att ha tänderna fria? :confused:

kan iallafall vara värt att testa tycker jag.... alternativet ha hästen inne mellan 11 och 5 varje dag, utan mat och då känns det bättre att ha på betesreducerare, då orkar dom ju iallafall vara med och vara lite sociala och som sagt, några strån smiter alltid emellan.
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Jag misstänker att en sådan liten ponny äter för fullt hela tiden även utan betesbegränsare.

Du skulle kunna börja med att ha begränsaren på halva dygnet och övervaka hur det går med hullet med hjälp av ett viktmåttband. Om hästen går upp för mycket i vikt kan du utöka tiden som den har betesbegränsaren.

Men helst skulle jag nog inte vilja ge bara betesgräs som foder för en sån häst. Om den får hö också som inte ändrar sig i värden hela tiden blir foderstaten mer stabil.

Åsa
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Varför ska dina hästar beta tills de visar tecken på fång??? Med tanke på att det är oerhört smärtsamt för en häst att få fång tycker jag man är mer än lovligt korkad om man inte är mer försiktig utan tvunget ska låta hästarna få känna på det innan man reagerar!! Tur man inte är häst hos dig!
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Varför ska dina hästar beta tills de visar tecken på fång??? Med tanke på att det är oerhört smärtsamt för en häst att få fång tycker jag man är mer än lovligt korkad om man inte är mer försiktig utan tvunget ska låta hästarna få känna på det innan man reagerar!! Tur man inte är häst hos dig!

men det tankesättet du har, så borde ingen häst få gå på bete alls. ALLA hästar (inom rimliga gränser givetvis.....) går på bete tills dom visar tecken på fång.
självklart kan man göra vissa saker för att förebygga fång, men man kan aldrig gardera sig mot det helt....
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Nä jag menar inte att hästarna inte ska få beta givetvis ska dom det men varför tills dom får fång????? Jag har själv 26 hästar (islänningar och shettisar) i stor variation på åldern och samtliga av mina hästar betar gräs även dom som tidigare i livet har haft fång!!! MEN jag har inte på snart 10 år haft en häst som fått fång här och tänker göra allt för att dom inte ska få det! Jag skulle ALDRIG beta mina hästar tills dom visade tecken på fång utan håller noga koll på deras hull och de hästar som tidigare haft fång går på mycket magert bete ända fram till hösten (givetvis med foderstöd!) innan dom får gå på den tuffare vallen!!
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

så gör du. andra gör på ett annat sätt. båda är lika bra.

fång är INTE orsakat av fetma.
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

Var skrev jag att fettma är orsak till fång???? Feta hästar är där emot överrepresenterade som hästar som lätt åker på fång ellerhur!
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

som sagt, så gör du.
jag gör på ett annat sätt å båda funkar lika bra.
 
Sv: Kraftigt bete - liten ponny

finns ingen forkning som påvisat detta.

Kopplingen mellan fetma, insulinresistens och fång är väl tillräckligt väl undersökt för att man ska kunna påstå att fetma mycket väl kan vara en starkt bidragande orsak till att ett fånganfall triggas igång, även om inte alla feta hästar får fång.

Här är några exempel på forskning kring detta. Om du söker på obesity dvs fetma och laminitis dvs fång så får du upp ett antal träffar.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10113

http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0737080608003468

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=9997
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: Kicki081
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 908
Senast: Speedway
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 183
Senast: Snowball
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 919
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp