Kraftigt sluttande tomt

Philosophia

Trådstartare
Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den kraftigt sluttande tomten. Huset ligger på en beväxt klippa. Ungefär tre meter från huskroppen så är marken hyfsat plan. Därefter kommer ett parti på två till tre meter där det sluttar det kraftigt nedåt. Jag skulle tippa att höjdskillnaden är ca. två meter. Som det ser ut nu så finns där en 25 kvm stor träterrass med små i stort sett obrukbara gräsplattar på 1,5 meter på vardera sidan om terrassen.

Jag inser att träterrass är den enklaste lösningen om man vill kunna ha en uteplats på en så pass kraftigt sluttande tomt, men det är särdeles trist för hundarna att gå ut på en terrass. Ett terrassräcke håller dem heller inte inne på tomten om det skulle traska förbi vilt utanför och ett hopp över det befintliga räcket skulle innebära att de landar på en klipphäll 2,5 meter ner. Jag funderar därför på möjligheten att med hjälp av stödmurar (t.ex. L-stöd), jord, m.m. räta ut marken så att vi får en planare gräsplätt. Tanken är att sedan sätta ett ordentligt stängsel i kanten så att hundarna inte kan hoppa över och sedan plantera växter som kan klättra över stängslet och ned för stödmuren. och dölja det på ett trevligt sätt. Murgröna klättrar redan nedanför berget så det skulle ju vara passande.

Min fundering är om min idé överhuvudtaget är genomförbar med hänsyn till erosionsrisk. Någon som har en susning? Sedan tillkommer så klart den ekonomiska faktorn - vad kan ett dylikt markarbete kosta att få utfört och krävs det bygglov?

Tillägg: En befogad fråga är så klart varför jag i hela fridens namn ens överväger att köpa ett hus på en tomt som inte funkar för mina behov. Svaret är läget i övrigt! Med 50 meter från Mälaren med fri utsikt från soluppgång till solnedgång, badbrygga och trevliga promenadstigar och skog precis inpå knuten, samt stort naturreservat 2 km bort, så är allt i övrigt helt perfekt.
 
Jag skulle tro att det har lite med klipphällen att göra. Är den utformad så man kan ställa l-stöd där och fästa dem utan att man måste hacka/spränga bort berg? Annars så tror jag hela iden inte är så dum. Men kostnad måste du nog ringa till entreprenadföretag eller betongfabriker och fråga.
 
Jag skulle tro att det har lite med klipphällen att göra. Är den utformad så man kan ställa l-stöd där och fästa dem utan att man måste hacka/spränga bort berg? Annars så tror jag hela iden inte är så dum. Men kostnad måste du nog ringa till entreprenadföretag eller betongfabriker och fråga.

Nej, marken är inte särskilt jämn tyvärr. Dessutom sluttar det väldigt brant precis före tomtgränsen tar slut. Spränga bort berg tror jag nog är överkurs och skulle nog inte bli så poppis hos grannarna gissar jag. :D
 

Visst är det! Radhuset som sådant är dock inte mycket att hänga i julgranen, mer än att det är luftigt, rent och har väldigt bra planlösning. Byggåret är 1986. Det kan knappast bli tristare. :) Man kan kalla det för ett praktiskt hus med opraktisk tomt, men med vidunderlig utsikt! Min sambo blev helt frälst.

Vi är dock inte ensamma budgivare, så jag har väl egentligen inte byggt upp några förhoppningar om att vi kommer att få köpa det.
 
Det krävs inte bygglov men det krävs marklov (som också söks hos byggnadsnämnden).

Titta i detaljplanen för fastigheten om det finns bestämmelser om hur mycket markens höjd får ändras. Sådan bestämmelse skulle kunna sätta stopp för utfyllnad och murar. Eller kräva att marklov med mindre avvikelse beviljas.
 
Det krävs inte bygglov men det krävs marklov (som också söks hos byggnadsnämnden).

Titta i detaljplanen för fastigheten om det finns bestämmelser om hur mycket markens höjd får ändras. Sådan bestämmelse skulle kunna sätta stopp för utfyllnad och murar. Eller kräva att marklov med mindre avvikelse beviljas.

Tack! :)
 
Hur skulle det bli med staket till hundarna nedanför terassen vid tomtgränsen istället och staket på terassen som hundarna kan rusa under. Slänten i sig ska väl inte var problemet för dem. Och jag skulle då tippa på att de gillar att ligga däruppe på kanten och glo!
 
Hur skulle det bli med staket till hundarna nedanför terassen vid tomtgränsen istället och staket på terassen som hundarna kan rusa under. Slänten i sig ska väl inte var problemet för dem. Och jag skulle då tippa på att de gillar att ligga däruppe på kanten och glo!

Det sluttar för brant och tomten är för grund, annars hade det varit en bra lösning. Terrassen ligger väldigt mycket högre än den nedre tomtgränsen, så för att förhindra dem (eller den ena, som har noll självbevarelsedrift och hundra procent impulsivitet) från att hoppa från terrassen över tomtgränsen så skulle ett staket vid tomtgränsen behöva vara åtminstone två meter högt om man inte fyller ut marken.

Hur som helst, vi lade för en stund sedan vårt max efter en många varv i budrundan och blev precis, i skrivande stund, överbjudna. Så det blir ingen vidunderlig sjöutsikt till mig och hundarna. Trist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp