Kraftlös häst

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla nu behöver jag lite nya ideer, tips och trix.

Min unghäst nu 4 men mer som 3 tappar otroligt snabbt orken/energin

Vi har (idag) uteslutit struppipning med ridprov. Hade lite försämrat på ena sidan men i dagsläget är det inget han ska känna av eller ide att operera. Blir det värre så får vi göra en ny undersökning då.

Fodret är bra. Jag tog hjälp och har fått en foderstat som passar honom bra ska lägga till lite olja för att lättare få upp energin.

Unghästar orkar inte mycket men vi pratar om knappt 1-2 varv i galopp i ett stort ridhus.

Han är inte ovillig till arbete på något sätt men efter en liten stund med fin framåtbjudning så går luften ur.

Vi är ganska långt efter i utbildningen eftersom vi inte kommer till skott. Han är styrbar och framme för skänkeln.

I slutet av passet så blir han så trött så han snubblar och vi kör väldigt korta pass.

Hovslagaren kommer ut och slår på bakskor ska vi se om det kan hjälpa honom. Han är enbart skodd i fram i dagsläget.

Han har inte ont och ingen pågående infektion/inflammation någonstans kan vara bra att tillägga men orken tar slut fort. Vare sig man är i ridhus eller ute i skogen.

Han är stor i kroppen så en del går åt där men man börjar ju fundera på vad det kan vara.

Någon som har varit med om liknande?
 
Är hjärtat undersökt är min första tanke. Träffat på en häst med liknande symptom som det först trodde de kom från hals/lungor. Visade sig av en ren tillfällighet att hästen har hjärtproblem. Då hade ägaren hållit på i minst ett par år att försöka utreda varför hästen kändes trött och orkeslös efter kortare pass på banan,lugna uteritter, kunde hosta till vid snabbare gångarter ibland.
Ägaren har haft hästen sedan unghäst tiden och ridit in den själv.
 
Hjärtat tänker jag med, men PSSM kan också leda till att de får mjölksyra snabbt och får därmed försämrad prestation, men han är väl ung för att ha symptom.

Utan att ha sett hästen tycker jag kanske inte heller att det är orimligt att den blir helt slut efter 1-2 varv i galopp om han inte är mycket riden. Har haft flera unghästar som i början haft så otroligt mycket med att balansera sig och ryttaren, samt att tankeverksamheten gått på högvarv, att de blivit helt slut på 5 minuter och knappt orkat galoppera alls. Är snubblighet en återkommande grej utan att man hittar kliniska fel hade jag sett över skoningen då en felbalanserad hov kan stjäla ork och göra det svårt för hästen.
Ett tips är att galoppera i skogen med erfaren häst framför, ofta är det mycket lättare med orken för dem då farten hjälper dem stablisera sig, och humöret brukar gå upp ett par snäpp.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 121
Senast: Woffe
·
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 319
Senast: sorbifolia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 633
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp