Bukefalos 28 år!

AHPP

Trådstartare
Vet nån om regeln med krage är borttagen då flera rider utan, har jag noterat. Även proffsen. Bara nyfiken.
 
Sv: Krage

TR VI säger:

För övrigt är lätt klädsel, skjorta eller tröja med krage och ärm samt byxor av typ ridbyxor, tillfyllest. Klädseln skall vara prydlig och inte nedsättande för sporten. Av säkerhetsskäl skall, om man inte har skor med klack, antingen stigbyglar med täckt
frontdel eller annan typ av säkerhetsbygel användas. Av säkerhetsskäl är ej heller
jacka/tröja med icke avtagbar kapuschong eller löst hängande kapuschong tillåten.

Sen vet jag inte hur strikt det är, någon annan har säkert mer koll.
Har också funderat på det där med ärm. Behöver det vara hel ärm eller räcker det med t-shirt liksom?
 
Sv: Krage

Jag undrar också lite över det där med krage och vad definitionen på det är. Om det menas krage likt en skjortkrage eller polokrage. Och i såna fall hur hög en polokrage minst vara för att räknas som en krage osv...
 
Sv: Krage

En krage är väl alltid en krage, så jag antar att det funkar med både polo och skjortkrage... Höjden antar jag inte spelar nån roll eftersom det inte står något om det. T-shirt måste väl oxå vara tillåtet, för den har ju ärm. Däremot får man inte rida i linne även om den har krage.

Så tolkar iaf jag TR. :)

(Lutten, som red sin första CL nyligen i t-shirt med krage)
 
Sv: Krage

Man får rida i T-shirt med krage typ pikétröja. Jag har alltid pikétröja om det är varma dagar och jag kommer att rida i t-shirt. Men om det är kalla/regning dag när det är tävling har jag inte alltid krage på t-shirten då jag har jacka över hela dagen.
 
Sv: Krage

Jo, fast räknas en vanlig t-shirts "halsmudd" som krage? Krage för mig är något som går upp på halsen. :)

Jag har också alltid haft pikétröja på mig de gånger jag ridit.
 
Sv: Krage

Halsmudd räknas väl ändå inte som krage. Anledningen jag frågar är därför det är flera som alltid rider utan krage.
 
Sv: Krage

Nej, jag tycker inte heller en halsmudd på en t-shirt räknas som en krage men Lutten tänkte annorlunda så därför tänkte jag om det fanns något förtydligande någonstans om vad en krage egentligen var :)
 
Sv: Krage

"Ärm" torlkar jag som att det ska finnas tyg över axeln och en liten bit ner (som minst). "Krage" har jag alltid tolkat som kragen på skjorta/piké/polo och liknande, dvs det ska finnas iaf några cm tyg som går upp mot halsen.

Jag rider i piké. Har startat 4 ritter, och så far inga kommentarer från någon (varken dommare/funktionär/annan), så jag tolkar det som att det funkar :p .
 

Liknande trådar

Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hur gör man? Är det tennisbollar i torktumlaren som gäller? Hjälper det? Direkt efter första tvätten har mina olika västar och jackor...
Svar
6
· Visningar
666
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 132
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp