Bukefalos 28 år!

Luff

Trådstartare
Har funderat en hel del på detta med kramar.
Varför kramas ni? Och hur? Och vem?

Jag tycker att en hejkram är helt ok även om jag mycket sällan tar initiativet. Att krama sina barn och maken då och då är mysigt.

Men nu har jag lagt märke till ett "nytt" kramfenomen.
Det ser ut som man tröstar den man kramas med. Kollegor som står och kramas så som man håller ett ledset barn, stryker på ryggen och ofta läggs det till läten.
När jag ser detta tror jag att något hänt och ibland har jag fått fråga någon annan kollega om någon dött som jag missat - så "tröstiga" är dessa kramar. Men nej - dom bara hejkramas!?!

Ser ni det också?
Jag tycker det känns som motsatt effekt - att bli berörd som jag ska tröstas (jo, jag får dessa kramar också ibland av bara farten).
 
Sv: Kramar?

Jag kramas med min sambo.

Kramar mina föräldrar när vi ses och säger hejdå (bor långt bort), kramar annan släkt också när vi ses.

Vänner kramar jag inte ofta. Min närmsta vän kramade jag när jag fyllde år. Hon kramade mig när min farfar dött. Men vi hejkramas inte varje gång vi ses.
 
Sv: Kramar?

Kramas med familj eller vänner.
Jag tycker det är konsitgt när man ibland träffar helt främmande människor som hälsar genom att ge en kram istället för att ta i hand, Men jag har en känsla av att vissa gillar kroppskontakt ;)
Sen är det också intressant tycker jag med könsrollen. Dvs tjejer kan ge varandra en hej då kram, en tjej och kille likaså.. Men ofta inte två killar.. Då är det ryggdunk eller kram i sportsammanhang.. Intressant..
 
Sv: Kramar?

Jag är inte speciellt fysisk av mig och kramar i princip bara min man. Kramade mina barn när de var mindre, men väldigt sällan nu när de är vuxna. Om barnbarnen är på kramhumör så kramas vi förstås, men andra människor känner jag mig mest obekväm att kramas med. Tar så gott som aldrig initiativ till hej- och hejdåkramar, de få gånger jag initierar det är det bara för att jag känner att det förväntas av mig. Skulle någon krama mig och samtidigt t ex stryka mig över ryggen så skulle jag nog bli helt ställd, samt känna mig lite obehaglig till mods.
 
Sv: Kramar?

Några av mina kusiner hälsnings/grattiskramar mig. Det är deras sätt. Andra kramar försöker jag undvika.
 
Sv: Kramar?

Jag kramas med dem jag tycker om: andra får gärna hålla avstånd :o:D

Dvs maken kramar jag, hunden och hästen i tid och otid. Mina föräldrar och släktingar får en hej/hejdå kram. Nära vänner likaså. Bästa vännen och jag kan ge varandra en kram i förbifarten ibland, mest för att man behöver en (utan någon särskild anledning. Det räcker med tråkigt väder).

Alla andra.. Buzz off
 
Sv: Kramar?

Jag kramas med den som vill. Jag har ingenting emot att vara fysisk med folk men jag har heller inget behov av att tvinga på andra närhet så jag brukar bete mig efter situation så att säga. Med familjen kramas jag mycket, speciellt mina barn. :)

Har inte sett de kramar som du beskrev.
 
Sv: Kramar?

Samma här, har inget emot att kramas om en annan person tar initiativ, även om vi inte känner varandra så väl.

Har inte märkt av att andra "tröstkramas" som rutin heller :p.
 
Sv: Kramar?

Jag hälsningskramar mina föräldrar, min syster, mina fastrar och min ingifta moster, och mina kusiner.
Jag hälsningskramar ibland mina närmsta vänner om det är länge sedan vi sågs i verkligheten.
Mina ingifta farbröder tar jag i hand med, liksom min biologiske farbror och min morbror.

Tröstkramar är något helt annat.
 
Sv: Kramar?

Jag kramar de som förväntar sig det. Har några vänner som alltid kramas, så då kramar jag tillbaka.

Själv tar jag sällan initiativ till kramar, annat än om det uppstår en situation där det är lämpligt/behövligt.

Det finns vänner jag haft mer än halva livet som jag aldrig kramat.

Med min partner var jag väldigt fysisk. Sov med kroppskontakt, tyckte om att ha en hand på honom när ingen såg. Smekte och rörde vid i vardagen.

Har överlag svårt med kroppskontakt och andras kroppar om jag inte har en relation till personen.

Ska jag sova i samma rum som någon annan sover jag knappt. Undantaget partner och min dotter. Dotter och jag har delat hotellrum och det har funkat. Men dela med någon på konferens t.ex. är vidrigt.

Har vänner som gärna står (för) nära, håller hand eller kan luta sig mot mig. Det fixar jag inte riktigt.
 
Sv: Kramar?

Kramar min sambo. "Hej- och hejdåkramar" vänner och familj när vi träffas.

Annars kramas jag väldigt sällan med folk om det inte har hänt nåt speciellt. Är inte förtjust i att man tar i mig överhuvudtaget om vi inte har en närmare relation.
 
Sv: Kramar?

Jag kramar pojkvänner och kan vid "önskemål" ge platoniska, snabba och lätta hej/då-kramar nära vänner samt manliga bekanta. Tycker det känns olustigt att krama tjejer jag inte känner väldigt väl.

Jag är dock ingen människa som uppskattar fysisk kontakt med andra än (sex)partners, så kramar med övriga sker aldrig på mitt initiativ. Eller tja, hästen kramar jag mer än gärna, vilket dock istället inte alls uppskattas av henne...

Har aldrig sett den sortens kramar du beskriver.
 
Sv: Kramar?

Jag är inte speciellt kramig eller fysisk med andra människor. Mina barn kramar jag så klart, men i övrigt inga andra direkt. Jag vet inte när jag fick 3en kram senast av någon annan utom barnen. Jag inbjuder inte till kramar heller misstänker jag ;) Samtidigt har jag periodvis behov av närhet, men det får jag ju inte som ensam förutom med barnen och de är inte heller så kramiga av sig. Det blir mest hej- och hejdåkramar och godnattkramar för de börjar ju bli så stora nu att det är genant att krama morsan! :o:meh:
 
Sv: Kramar?

Är det alltså bara jag som är omgiven av "kramisar"? Vad konstigt. Och skönt att det inte bara är jag som vill kramas lagom. :-)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 190
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 833
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 714
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp