Krambananens flytt med mera.

krambanan

Trådstartare
För att hålla mig till ämnet i min andra tråd kommer jag hålla mig här när det gäller gården, djuren och flytten. Funderade först på att använda min "Oense om Bodelningen"-tråd men den är full av tråkigheter så känns bättre med en helt ny tråd.

Visningen av gården var i måndags. Det var 15 st här. Tre hade visst vänt i dörren men resten hade tittat runt och några stannat rätt länge. Ett av paren var och tittade igen i förmiddags. Sen visade jag själv gården i helgen för ett par som inte kunde komma på visningen. Så hoppas på lite bud nu. Fick ett bud förra veckan på startpriset trots att hen inte ens varit här. Tror inte hen var på visningen heller.

Det sket sig med lägenheten på gården som min kompis ägde. Dom fick det sålt. Men har fått tips om ett litet hus som ska hyras ut. Ska försöka titta på det i helgen när jag åker uppåt. Ligger lite mer "off" än vad jag önskar men är ju något att börja med iallafall.

Annars köper jag nog en lägenhet så fort köpekontraktet på gården är klart. Får ett överbryggningslån isåfall.

Och i värsta fall blir det hos mamma ett tag.

Går segt med djuren just nu. Ingen mer intresserad av hästen trots sänkt pris. Funderar på att lägga ut en av dom andra också. Men hon är inte heller jättelättsåld (eksem och ingen nybörjarhäst).

En av katterna (den enda jag inte fått tummen ur att kastrera än) fick dessutom kattungar häromdagen. Det blev en sköldpaddsfärgad hona och en röd hane.

Börjar känna lite panik över hur allt ska lösa sig. Är ju inte jättelångt kvar till 1a september...
 
Vad händer 1 sept?

Jag flyttar. :)

Har du funderat på att låna ut hästen på foder istället?

Ja jag har en som ev vill ha på foder men vill helst sälja så jag inte riskerar att få tillbaka henne helt plötsligt.

Be veterinär om p-piller till katten som fått ungar, så hon inte tar sig ut och blir parad på nytt. Så kastrerar du henne när ungarna slutat dia.

Ja det är fixat ett recept. :)
 
Verkar gå segt med gården. Fick ett bud i onsdags på lite under utgångspriset. Vet inte vad som hänt med det andra budet som kom innan visningen. Inga mer bud sen vad jag hört. Säljer jag för det budet går jag från gården med en skuld på 150 000 kvar. Inte jätteroligt. Men kanske värt det för att komma iväg.
 
Verkar gå segt med gården. Fick ett bud i onsdags på lite under utgångspriset. Vet inte vad som hänt med det andra budet som kom innan visningen. Inga mer bud sen vad jag hört. Säljer jag för det budet går jag från gården med en skuld på 150 000 kvar. Inte jätteroligt. Men kanske värt det för att komma iväg.
Allt beror ju på hur länge du har möjlighet att ha is i magen. Och vad gården kostar under tiden... (räntor, fasta kostnader etc)
 
Kanske dax att höra med mäklaren vad denne tror, och hur det första budet står sig.

Låter supertrist med skuld efter flytt, men å andra sidan kostar det en del att hålla, åka fram och tillbaka och främst kanske sinnesro att ha kvar och veta att det ska hållas i ordning och säljas...
 
Verkar gå segt med gården. Fick ett bud i onsdags på lite under utgångspriset. Vet inte vad som hänt med det andra budet som kom innan visningen. Inga mer bud sen vad jag hört. Säljer jag för det budet går jag från gården med en skuld på 150 000 kvar. Inte jätteroligt. Men kanske värt det för att komma iväg.
Kan vara tiden också? Fok har inte kommit igång efter semestrarna. Före sommaren letar folk för att kunna ägna sommaren till att fixa och drömma om nya stället. Hösten är också enklare. Men såhär i brytningen sommar-tidig höst tror jag att den kan vara trögare??

Men vänta på mäklarens info! Verkar ju som du har två bud. Ett lägre och ett högre. (Det är ju alltid säljaren som bestämmer vem som får köpa. Inte automatiskt att det säljs till högstbjudande).
 
Tror att @tanten har rätt! När jag och exet sålde vårt hur för fem år sen så var rådet att vänta tills efter sommaren med att lägga ut till försäljning. Så vi fotade och grejade i aug-sept, lade ut på annons i slutet av september och fick sålt i oktober... Har haft samma känsla när jag själv letat lägenhet - det är "dött" halva juni, hela juli och en bit in i augusti.
 
Har pratat med mäklaren. Hon som lagt det högre budet innan visningen hade tydligen sagt att hon ville se det först. Hon var på visningen men nu går hon inte få tag i?! Ingen annan har velat buda något. Dom som la det lägre budet har legat på och frågat hur det går för dom behöver nytt boende senast 15/9. Mäklaren fick dom att gå upp till startpriset mot att dom får tillgång redan 12/9 (mig gjorde det ju inget för jag flyttar ju 1/9) men då har jag lite extra tid på mig att hämta det sista och städa. Vi skriver kontrakt på måndag kväll. Dom vill inte besikta.

Kommer få en restskuld på ca 100 000 kr i slutändan. Väldigt trist men kunde slutat bra mycket värre ekonomiskt efter det förhållandet så får se det som läropengar. Bara jävligt tråkigt när mitt ex gått några hundra tusen plus på vårat förhållande!
 
Har pratat med mäklaren. Hon som lagt det högre budet innan visningen hade tydligen sagt att hon ville se det först. Hon var på visningen men nu går hon inte få tag i?! Ingen annan har velat buda något. Dom som la det lägre budet har legat på och frågat hur det går för dom behöver nytt boende senast 15/9. Mäklaren fick dom att gå upp till startpriset mot att dom får tillgång redan 12/9 (mig gjorde det ju inget för jag flyttar ju 1/9) men då har jag lite extra tid på mig att hämta det sista och städa. Vi skriver kontrakt på måndag kväll. Dom vill inte besikta.

Kommer få en restskuld på ca 100 000 kr i slutändan. Väldigt trist men kunde slutat bra mycket värre ekonomiskt efter det förhållandet så får se det som läropengar. Bara jävligt tråkigt när mitt ex gått några hundra tusen plus på vårat förhållande!
Pengar är inte allt, även om det är en väldigt stor del. I det läget du befinner dig i så får man nog fråga sig vad som är viktigast. Att gå lite minus gentemot att flytta och kanske slippa rätt mycket skit, kontra att vänta på att gå plus och få stå ut med skiten ett tag till.
Det är bara du som kan avgöra vilken väg du vill gå, oavsett vilken väg du väljer så önskar jag dig lycka till. :)
 
@krambanan

100.000 kr kanske låter mycket och visst, det är mycket. Men eftersom du fått lån till gården själv och verkar vara en vettig människa som dessutom verkar inse att det är värt att gå back 100.000 kr för att komma ur det här så tvivlar jag inte för en sekund att du en dag kommer vara utan skulder!
Jävligt trista läropengar. Min mamma gjorde samma resa när hon (vi) flydde från mannen hon var gift med då och från att ha bott på en stor gård med 40-50 tal kor, 36 hektar mark och massor av skog och två hästar så flyttade vi till en fyra där mamma fick ta vardagsrummet som sovrum och sen när vi flyttade till lite större fyra så delade hon och jag rum. Vi levde på socialen och gubben tog en massa lån i min mammas namn (skrev förfalskade fullmakter) men jag hade tur som fick en soctant med egen häst så hon förstod vad min häst gjorde för mitt mående så dom betalade faktiskt för dess uppehälle. Det hör ju inte riktigt till vanligheterna men jag är så tacksam och har än idag 15 år senare kontakt med henne. Kanske inte alla som får 18 års present av soctanten heller men det fick jag och det halsbandet betyder väldigt mycket för mig.
Det jag vill ha fram är att trots att situationen är skit så kan du (och har här) träffat på människor som finns här för dig och stöttar dig genom den här jävliga situationen.

Kämpa på! Skriv kontraktet, gå back med den summan och börja se framåt istället :heart
Vi tror på dig! :bump:
 
Tack. :heart

Ja jag tvekade inte när jag accepterade budet. Kommer vara så skönt när flytt och allt sånt är avklarat!

Förhoppningsvis kan jag baka in det i ett nytt boende så småningom och då kommer det inte kännas lika jobbigt. :)
 
Tack. :heart

Ja jag tvekade inte när jag accepterade budet. Kommer vara så skönt när flytt och allt sånt är avklarat!

Förhoppningsvis kan jag baka in det i ett nytt boende så småningom och då kommer det inte kännas lika jobbigt. :)
Vilken kämpe du är! :heart
Du verkar se det positiva mitt i allt ditt elände. Jag tycker det är helt fantastiskt att du orkar och att du gör det så bra. :bow:

Jag hade antagligen lagt mig ner och dött eller nå't....... :o :up:
 
Tack. :heart

Ja jag tvekade inte när jag accepterade budet. Kommer vara så skönt när flytt och allt sånt är avklarat!

Förhoppningsvis kan jag baka in det i ett nytt boende så småningom och då kommer det inte kännas lika jobbigt. :)
Nyfiken fråga som dök upp. Vad händer med en sådant lån? Blir det ett blanco med hög ränta eller står du med hyfsat lika villkor? 100' är mycket men inte jordens undergång. Jag är säker på att du fixar att betala av det.

Exet gick plus ja. Det suger. Du har mini som han har en kass relation till och måste använda henne som maktmedel mot dig. Du har släppt honom och han har inte släppt dig bevisligen. Du ligger långt före den där och har fler positiva saker med dig än honom. Man får försöka se dem i stället. Vem vet? En vacker dag ledsnar han och lämnar dig ifred? Står där med sina pengar och.. ja, vadå? Man kan inte köpa lycka även om livet underlättas av pengar.
 
Vilken kämpe du är! :heart
Du verkar se det positiva mitt i allt ditt elände. Jag tycker det är helt fantastiskt att du orkar och att du gör det så bra. :bow:

Jag hade antagligen lagt mig ner och dött eller nå't....... :o :up:

Tack! :heart

Har min envishet att tacka för att jag fortfarande står på benen. :p
Men det är inte mycket ork kvar nu...Som tur var så börjar iallafall slutet närma sig med gård, flytt och sånt. Så snart kan jag iallafall landa lite i det och få lite lugn och ro emellanåt.

Nyfiken fråga som dök upp. Vad händer med en sådant lån? Blir det ett blanco med hög ränta eller står du med hyfsat lika villkor? 100' är mycket men inte jordens undergång. Jag är säker på att du fixar att betala av det.

Exet gick plus ja. Det suger. Du har mini som han har en kass relation till och måste använda henne som maktmedel mot dig. Du har släppt honom och han har inte släppt dig bevisligen. Du ligger långt före den där och har fler positiva saker med dig än honom. Man får försöka se dem i stället. Vem vet? En vacker dag ledsnar han och lämnar dig ifred? Står där med sina pengar och.. ja, vadå? Man kan inte köpa lycka även om livet underlättas av pengar.

Dom 100 000 kommer nog få ligga kvar på min mammas bostadsrätt (hon lånade ju upp på den så jag kunde köpa loss exet) så får jag försöka amortera på det tills jag ev kan baka in det i ett nytt boende.

Vet inte hur det hade funkat annars faktiskt.

Ja pengar är ju egentligen rätt oviktiga i sammanhanget. Och det kunde gått bra mycket värre med tanke på vad exet försökte få mig att gå med på emellanåt i vårat förhållande. Är väldigt glad att jag stod på mig om hans blancolån i bodelningsavtalet till exempel. Och jag skulle inte vilja byta med honom för alla pengar i världen. Hellre fattig och fri! :love:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 938
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Hemmet Jag är född och uppvuxen i södra delen av Sverige. Här har jag jobb, man och övrig familj. Trots detta så längtar jag bort. Jag vill...
Svar
17
· Visningar
1 652
Senast: Flixon
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 730
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp