Bukefalos 28 år!

Kramp i bakben?

Bison

Trådstartare
Idag när vi varit ute en stund blev Ruben plötsligt jättehalt, han la sig ner i snön o ville inte gå. Jag ropade in honom i stallet för att se om han ville gå öht o hur det såg ut, när han kom in i värmen släppte det så jag trodde han fått ngn köldkramp.
Nu när jag kom hem o satte ner honom på golvet började han pipa o gny o drog benet till sig, jag kände på benet o han reagerad inte alls, masserade lite o sen sprang han iväg som vanligt igen.
Vad kan det vara? Händer det igen kommer jag åka in med honom, är jätteorolig :(
 
Sv: Kramp i bakben?

Köldkramp, det kan göra ont när det släpper och blodcirkulationen sätter igång igen. Jämför med om du frusit riktigt mycket om fingrarna, och sen när de tinar, när det sticker och gör ont i dem.
 
Sv: Kramp i bakben?

hoppas på det, är ju -17 ute o så kallt har det inte varit innan. Han har mkt päls på kroppen men inte på benen.
 
Sv: Kramp i bakben?

Pälsen spelar inte så stor roll faktiskt, det kyls via tassarna, så ska man försöka göra ngt åt det är tofflor/skor det man kan prova (om hunden tolererar dylikt). Viktor har också fått köldkramp flera ggr nu när det varit så kallt, så nu får han finna sig i mindre utetid helt enkelt, tills det blir lite varmare.

Imorse fick jag bära in en kattstackare med köldkramp, -22 grader..
 
Sv: Kramp i bakben?

Oj, är det det som gör att de ibland liksom drar upp ett bakben och skuttar med det uppdraget några steg?
 
Sv: Kramp i bakben?

När det är kallt, ja. Sen kan de få olika lätt/svår grad av köldkramp, får de bara lättare blir det just sådär att de hoppar på tre ben ett tag, sen släpper det.
 
Sv: Kramp i bakben?

Min hund hoppar också ibland på 2-3 ben när det är kallt. Släpper efter några steg om man "tvingar" honom att gå, men när det är så kallt håller vi oss till lite kortare promenader.

Två gånger på vår morgonpromenad hoppade han dessutom på 3 ben på ett annat sätt än "vanligt", ville inte stödja på det alls. Då hade han fått snöbollar mellan trampdynorna.
 
Sv: Kramp i bakben?

*KL*

Det tipsas ju om ibland att man kan smörja in tassarna med fet salva som gör att det inte fastnar snö under tassarna, vilket ska förhindra köldkrampen. Är det någon som har något tips på en fet salva som är lätt att torka av?

Min krake börjar slicka sig olyckligt om munnen redan efter någon minut. Vi kan inte vara ute och hon får ingen motion. Jag börjar känna mig smått desperat nu när det har varit kallt så länge.
 
Sv: Kramp i bakben?

Såg någon spray på djuraffären, har dock inte testat själv.

Hur kallt har ni? Jobbigt att hon vantrivs så, här har vi behövt hålla oss till 10min promenader ett par tre dagar som max. Sen blir JAG rastlös och det har tack och lov blivit lite varmare sen.
 
Sv: Kramp i bakben?

*KL*

Det tipsas ju om ibland att man kan smörja in tassarna med fet salva som gör att det inte fastnar snö under tassarna, vilket ska förhindra köldkrampen. Är det någon som har något tips på en fet salva som är lätt att torka av?

Min krake börjar slicka sig olyckligt om munnen redan efter någon minut. Vi kan inte vara ute och hon får ingen motion. Jag börjar känna mig smått desperat nu när det har varit kallt så länge.


Hela poängen med en sådan salva är ju att den inte ska gå så lätt att få av. Jag kör med Skillingarydssalva och klipper av det som sticker ut mellan trampdynorna. Alt sån "vacker tass" spray, finns på närmaste zoo-affär.
 
Sv: Kramp i bakben?

Fast hon är galen i alla sorters salvor, så om jag inte torkar av det när vi kommer in så kommer hon ligga och slicka på sina tassar hela tiden.

Men jag ska titta efter sprayen Vacker tass. :)
 
Sv: Kramp i bakben?

Vi har -18 grader idag, men standard har varit kring 10-12 minusgrader ett tag.

När det ligger kring -5 så tycker hon att det är OK fortfarande.
 
Sv: Kramp i bakben?

Aha! :idea:
Trodde det bara var så att han frös så jäkligt att han ville spara de tassar som går :p fast det såg just lite krampigt och obehagligt ut..
 
Sv: Kramp i bakben?

Här fastnar ingen snö alls i tassarna (renklippta och pälsglansade). Men hjälper inte mot köldkrampen, det räcker ju tramdynorna blir sådär nedkylda.

Pappas hund som får supermycket snö på tassarna, får ALDRIG köldkramp *mutter* Så otroligt individuellt.
 
Sv: Kramp i bakben?

Fast hon är galen i alla sorters salvor, så om jag inte torkar av det när vi kommer in så kommer hon ligga och slicka på sina tassar hela tiden.

Men jag ska titta efter sprayen Vacker tass. :)

Tror du hon skulle acceptera skor? Då kan ju det vara smartare, de kan du ju bara ta av inne?
 
Sv: Kramp i bakben?

samma här, Ruben ´får ibland snö under tassarna men det bekommer honom sällan o jag klipper även pälsen kort där för att minimera det problemet.. Funderar på att skaffa sockor åt honom om kylan håller i sig. Han älskar ju att vara med i stallet o ser så himla ledsen ut när han inte kan röra sig. Kunde bara vara i stallgången ett par minuter innan han blev halt både fram o bak :(
 
Sv: Kramp i bakben?

Lider med Viktor med, han VILL så gärna, men det går inte. Nu på kvällen lekte han med pappas tik, och sålänge de lekte gick de bra, men såfort de stannade så var det ju klippt för honom. Så böev tvungen att ta in honom. Nu när jag var ute och tog in hann han typ 10 steg innan det var klippt.

Skulle gärna ge honom sockor, men jag tror inte han skulle gå med på det. Skulle vara snäll när han var nyklippt och la på täcke. Han rörde sig inte ur fläcken..
 
Sv: Kramp i bakben?

Ruben skulle väl inte bli överlycklig men jag tror han skulle acceptera det.
 
Sv: Kramp i bakben?

har fått tips att man kan spraya på barnolja på tassarna strax innan man går ut, har inte hunnit testa det men hellre det än en fet salva på golvet stunden innan kanske. Har även en spray jag köpt på djuraffären som vi inte hann testa förra vintern. Vår tax är jättekänslig för köldkramp och schäfer har blivit lite lite känsligare på äldre dar men förut var det knappt nåt.
 
Sv: Kramp i bakben?

Det är viktigt att salvan är vattenfri annars gör det ingen nytta. Vaselin och försvarets hudsalva brukar fungera om jag smörjer in mina hundars tassar en liten stund innan vi går ut. Man behöver inte kleta på ett stort överskott, men det är viktigt att man smörjer även upp emellan trampdynorna.

Så bör man försöka undvika att gå där det är saltat. Saltet kyler mer än snön.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 384
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
4 750
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Igår var en lång dag... Jag vaknade 04.15 och 4.50 ringde I-E och sa att de hade en halvtimme kvar till mig ungefär. Så jag slängde på...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp