Kramp i bröstet av att äta fort?

FrDrake

Trådstartare
Jag var med om något märkligt idag, någon som råkat ut för samma sak?

Var på utflykt och det var kallt och blåsigt så kastade i mig maten (baguette och islatte) lite snabbt stående. Sen fortsatte vi gå, i rask takt då jag frös. Efter ca 10 minuter får jag kramp mitt i bröstet. Saktar ner farten och det släpper efter några sekunder. Dock återkommer det flera gånger på väg tillbaks till bilen, men det släpper varje gång jag saktar ner. Känner mig lite yr och svag till och från, men ändå helt okej. Åter vid bilen ser jag att mitt tandkött är helt vitt, men jag brukar ha dålig blodcirkulation så det händer ibland. Väl hemma mår som vanligt förutom att jag har lite frossa. När jag kollar mitt pulsarmband i efterhand ser jag att jag haft en peak på 180 slag/minut ungefär när jag fick första krampanfallet.

Min spontana tanke ute i skogen var att jag ätit för fort så jag fick kramp i magsäcken eller något. Nu i efterhand låter det nästan som kärlkramp? Fast jag upplevde det inte alls som det kom från hjärtat och var inte särskilt allmänpåverkad så det är kanske inte troligt ändå. Någon som upplevt något liknande? Pulshöjningen tycker jag är märklig, kände inte av det alls och behöver i princip träna intervaller för att komma upp i så hög puls annars. Kan tillägga att jag är relativt vältränad och fullt frisk, bortsett från hosta sedan ett antal veckor tillbaks (men det brukar jag ha på vintern). Var ute och löptränade senast igår utan problem.
 
Inte när jag gått tror jag, men om jag slängt i mig för fort hemma speciellt om det haft lite hårda kanter som baugette har jag fått något man skulle kunna kalla kramp ett antal ggr. Men då har det kommit mer direkt efter och suttit ett tag. Det har nog aldrig kommit och gått för mig. Så det verkar inte vara helt samma.
Brukar lindras om jag dricker en del tex vatten.
 
Pulshöjningen tycker jag är märklig, kände inte av det alls och behöver i princip träna intervaller för att komma upp i så hög puls annars. Kan tillägga att jag är relativt vältränad och fullt frisk, bortsett från hosta sedan ett antal veckor tillbaks (men det brukar jag ha på vintern). Var ute och löptränade senast igår utan problem.
Om det gör rejält ont tänker jag att både smärta och rädsla för det oväntade borde kunna ge en pulshöjning?
Men om du känner dig orolig kan du ju ta telefonkontakt med vården och se vad de säger.
 
Jag äter alltid snabbt och får kramp ibland. Blir bättre när jag tuggar ordentligt och tänker på att äta långsammare.
 
Inte när jag gått tror jag, men om jag slängt i mig för fort hemma speciellt om det haft lite hårda kanter som baugette har jag fått något man skulle kunna kalla kramp ett antal ggr. Men då har det kommit mer direkt efter och suttit ett tag. Det har nog aldrig kommit och gått för mig. Så det verkar inte vara helt samma.
Brukar lindras om jag dricker en del tex vatten.

Jag kan nog få något liknande, att det känns som allt fastnar långt ner i matstrupen så det gör ont. Det här var dock något helt annat.

Jag är inte orolig alls, bara nyfiken.
 
Ja händer mig rätt ofta dels pga av att jag äter för snabbt men också för att jag har trångt i halsen så mycket vill fastna på tvären.
 
Pulshöjningen kan lätt komma av en oro av symptomen. Dessutom om du är vältränad så har hjärtat (enligt vad läkare sa till mig) lättare att "varva upp" fortare. Dvs även från oro/whatever så kan du få närapå maxpuls väldigt plötsligt då, jämfört med om du vore i riktigt dålig form då det faktiskt går långsammare för pulsen att öka till riktigt hög fart.

"Krampen" fattar jag inte riktigt hur det kändes...
 
Jag får ofta stopp i matstrupen om jag äter stora mängder klumpbildande mat, tex pommes eller bröd för snabbt och dricker för lite emellan. Då krampar det rätt duktigt i mitten av bröstet ned förbi hjärtat mot magen. I hästvärlden kallas det foderstrupsförstoppning. Det löser sig själv men är det riktigt stoppat kan det ta en stund. Brukar dricka rejält för att lösa upp det hela. Men kramper som kommer så pass långt efter mat har jag aldrig varit med om.
 
Pulshöjningen kan lätt komma av en oro av symptomen. Dessutom om du är vältränad så har hjärtat (enligt vad läkare sa till mig) lättare att "varva upp" fortare. Dvs även från oro/whatever så kan du få närapå maxpuls väldigt plötsligt då, jämfört med om du vore i riktigt dålig form då det faktiskt går långsammare för pulsen att öka till riktigt hög fart.

"Krampen" fattar jag inte riktigt hur det kändes...

Orolig var jag inte, men det kan varit smärtan som gav pulshöjningen kanske. Låter rimligt, även om höjningen var lite extrem.

Nä, det är inte så lätt att beskriva smärta. Krampande/kramande, men inte som håll. Och längre in och mindre intensivt än när man får ont i musklerna i bröstkorgen.
 
Jag får ofta stopp i matstrupen om jag äter stora mängder klumpbildande mat, tex pommes eller bröd för snabbt och dricker för lite emellan. Då krampar det rätt duktigt i mitten av bröstet ned förbi hjärtat mot magen. I hästvärlden kallas det foderstrupsförstoppning. Det löser sig själv men är det riktigt stoppat kan det ta en stund. Brukar dricka rejält för att lösa upp det hela. Men kramper som kommer så pass långt efter mat har jag aldrig varit med om.
Djupfryst pommes är det värsta 😱. Men ja, jag vet vad du menar, det här var något annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp