Bukefalos 28 år!

Kramp i hålfoten / stigbyglar

E

Egonson

Det är dödsjobbigt! Jag kan inte rida i vanliga stigbyglar utan att få ont, måste ha rejält stöd under hela foten annars får jag ont som tusan i hålfoten under höger fot!
Westernstigbyglar går jättebra, vanliga sämre och med tåhätta funkar det inte alls, jag får inte in foten tillräckligt långt :(

Min sadel (bomfri Torsion) har inga säkerhetsanordningar alls på stigläderfästet ju, det är bara en hel ring så jag måste ha något relativt säkert att ha fötterna i.
Just nu har jag ett par tyska Röper (helgjutna), men jag får kramp av dem tyvärr :cry: Får inte in foten tillräckligt långt så jag får stöd.
Jag har stövlar med stålinlägg under foten för stöd, men det hjälper inte.

Westernstigbyglarna är ju bara vanliga hela, ingen speciell säkerhet. Det är dock väldigt svårt att få igenom foten, tror inte man fastnar så jättelätt i dom även om det säkert KAN hända.
Tror ni att det innebär stor risk att använda hela westernstigbyglar till en sån sadel som jag har? Jag har inte råd att köpa sånadär dyra distansstigbyglar med fjädring och grejs, itne just nu i alla fall.

Sedan undrar jag, finns det någon sorts stigbygelplattor eller liknande som är tjocka, breda? Jag behöver ju nåt till sadeln på ridskolan (jag rider INTE i westernstigbyglar till en engelsk hoppsadel, det GÖR jag bara inte :rofl: ;) ).
De stigbyglarna där är för smala under foten dom också.. *suck*

Hoppas ni får ut något av detta röriga inlägg, jag behöver lite tips.
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Kom på att det kanske var lite fel forum, flytta hemskt gärna om det är fel! :o
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Hej!
Kan du inte ha stigbyglar med korg? Där är plattan lite bredare och de är säkra, du kan inte åka igenom men kan använda mer av foten.
Jag rider i sådana med stålhätta och det är inga problem.
De är visserligen dyra men mycket bekväma.

Jag hoppas att det löser sig, för det låter inte så skoj med kramp.
Lycka till!!
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Då jag har samma problem som du så har jag löst det så att jag köpte ett par spansk/akademiska stigbyglar....dom har en mycket bred platta att ha fötterna på...
Nackdelen är att dom inte är några säkerhetsstigbyglar precis och att fästet för stiglädrena är likadana som på islandstigbyglar, vilket gör att vissa ryttare tycker dom är läskiga att hoppa med... men hellre det och slippa ha kramp i fötterna...
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Är dom ungefär som ett par islandsstigbyglar som har en rund platta utan gummi? Dom var verkligen jättesköna att rida i.
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Jag har i alla år ridit i min Sports Saddle med westernstigbyglar i plast. De är ganska stora så jag tappar dem snarare än trillar igenom dem.
Gjorde ett tappert försök med nya gummiplattor till vanliga järnstigbyglar, ett system som det även finns speciella skor till, men man får skitont i fötterna efter bara 30min ridning. Plattorna var tjockare och har rejäla räfflor som ska förhindra att man kasar igenom stigbygeln. Nu står jag och rider lätt mycket. Sitter inte ner så fötterna får mycket tryck.
Jag har ett par Flexride också men de är mindre säkrare än w-stigbyglarna eftersom de är mindre och sidorna mycket bredare = större chans att fastna.
// Linda
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Prova att stretcha! :idea:

Det beror antagligen på att du är för kort någonstans, troligtvis baksidan av låret/smalbenet/hälsenan, för det fäster där under foten. Jag har haft samma problem emellanåt i vissa skor och sådär, men det brukar bli bättre när man stretchat lite.
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Aha! Jag ska faktiskt prova stretcha lite innan ridturen. När jag trampar ner hälen så här rent spontant så känner jag hur det drar under foten, kan vara där jag får ont kanske?

I dag red jag i dom vanliga westernstigbyglarna (i trä, läderklädda) och jag hade inte det minsta ont! Får nog fortsätta med dom i alla fall, som mahlmt sa, dom är så pass stora så man tappar dom hellre än att få in foten för långt. Jag har aldrig vad jag kan minnas iaf fått in foten mer än vad det "ska" vara för att vara säkert.

Bara problemet med ridskole-stigbyglarna kvar, för som sagt jag rider inte med w-stigbyglar i en engelsk sadel :o :D
Jag brukar skita i vad folk tycker men där går nog gränsen iaf..
Får se om jag hittar nåra breda, tjocka gummiplattor, kanske värt att testa. Tills dess får jag väl utmana ödet lite och rida med foten lite längre in, kan ju öppna stigläderkrampan iaf.
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Om du går in på aaah.se så finns det "vanliga" stigbyglar som har bred platta för foten. Jag har ett par liknande och de är jättesköna! :)
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Jag får ibland tokkramp när jag rider. För mig verkar det bero på skorna. Om jag har skor som är stadiga i sulan och uppbyggda i hålfoten så fungerar det bra.

Tror också att mina problem kommer om jag haft uppehåll i ridningen och spänner mig när jag sitter.
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Aha, intressant :) Fast jag är lite skeptisk till att köpa på internet nu för tiden, jag har köpt ett par ända från Tyskland som jag trodde skulle vara perfekta, men nähä då jag fick kramp av dom också :mad: Alla pengar i sjön. Man kan ju inte prova och sen skicka tillbak, då dom blir använda då.

Fast man kanske kan lägga nåt emellan, typ en plastbit eller något. Ja jag får se om jag kan beställa ett par såna. Ser ju perfekta ut :)
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Dom är rundade framtill och baktill är dom avkapat rundade...om du förstår hur ja menar...ska se om jag kan fixa en bild på dom...
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Det brukar jag med få, när jag rider i mina tunna sommarskor, bättre med skor med tjock sula!
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Har du kollat så du inte har B-12 brist?
Liknar mina symtom innan jag fick börja med B-12 injektioner.
Nu märker jag bara av det om jag "glömt" ta sprutan:)
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Hm.. Det har jag inte en aning om faktiskt. Jag vet inte om det hänger ihop för jag har inte tänkt på det, men förut tog jag B-vitamin tabletter varje dag (för jag hade brist på någon vad det nu var..) och jag ger mig tusan på att jag inte fick någon kramp då.. Minns inte riktigt men det känns som ett sammanträffande :confused:
Börjar med tabletterna igen och se vad som händer. Skadar ju inte :)
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Det är väldigt vanligt bland cyklister att dem får jätte ont i fötterna pga fel skor och då har man skor med för mjuk sula som inte stödjer upp hela foten ordentligt så att man omedvetet sitter och spänner fötterna och efter en stund gör det skitont... låter som att du har samma problem.. så prova att rida med en sko som har hårdare sula och är mer stabil så ordnar det sig nog ska du se..
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

En fråga har du provat vanliga ledade stidbyglar (sprenger) ? Jag har under alla år alltid haft värk/kramp i hålfötterna med jämna mellanrum, efter en intensiv hopptävlingsdag kunde jag knappt gå, tills dessa underbar stidbyglar dök upp på marknaden, inte en dag efter jag började använda dem har jag haft ont, känner dock direkt av det om jag hoppar i vanliga styva igen.
Så har du inte provat dem så prova.
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

Problemet för mej är att pga mina ömma reumatiska fötter måste jag ha mjuka skor på fötterna...

Men jag måste också ha skor med skena i sulorna annars får jag kramp...

Så för mej har det minst dåliga alternativet varit ett par Mountain Horse skor...
Då får jag inte så mycket kramp, men jag får istället ENORM värk på utsidan straxt innan lilltårna börjar.....
 
Sv: Kramp i hålfoten / stigbyglar

palle skrev:
Problemet för mej är att pga mina ömma reumatiska fötter måste jag ha mjuka skor på fötterna...

Men jag måste också ha skor med skena i sulorna annars får jag kramp...

Så för mej har det minst dåliga alternativet varit ett par Mountain Horse skor...
Då får jag inte så mycket kramp, men jag får istället ENORM värk på utsidan straxt innan lilltårna börjar.....


känner igen det där min moster har också reumatism och när hon iof tränar spinning så har hon också väldigt svårt med vad hon ska ha på fötterna men det finns ju hårda skor som är mjuka elller vad man ska kalla det hon har en ordentlig typ stenhård sula på skorna som gör att hon inte behöver spänna foten för att sitta bra men sen har hon special inlägg som är nån gele grunka eller nåt liknande som hon fått av farbror doktorn och då funkar det kanon, och en cyklist (spd) pedal påminner ju väldigt mkt om en stigbygel liten yta som hela foten ska vila på å så... så det kanske kan vara något? då får man ju en mjuk sko som är hård :) vet dock inte om det är att rekommendera att gå långt med men iaf under ridningen sen kanske man kan byta när man gör stalltjänst till typ gympadojer eller nåt?
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 853
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är på jakt efter ett par nya stigbyglar. I dagsläget kör jag med sprengers BB som funkat super för mina dåliga knän. Men jag...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: windloop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp