Bukefalos 28 år!

Kramp vid simning

tanten

Trådstartare
Ibland får jag kram i vänsterbenet när jag simmar. Det liknar mitt nattliga sendrag men kommer oftast när jag simmat en bit. Närmare kilometern eller så. Idag kom det sista hundra metrarna när jag nästan var färdig med mina 1500 m.

Jag kunde bromsa det genom att vinkla foten och göra större bentag i bröstsimmet men så slog det till när jag klev upp. Jag fick tvärstanna ovanför bassängkanten och försiktigt försöka röra tårna tills det släppte. Tifysan vad ont det gör! Det är vaden och hålfoten som krampar, ibland även låret.

Jag kan inte se något mönster i detta - mer än att det kommer i perioder.
Varför får man kramp?
 
Jag får ofta det när jag äter för lite magnesium eller spänner mig/gått och spänt mig (ofta omedvetet). Håller precis på att gå och lära mig crawla och gör man fel tekniskt/spänner sig så är det väldigt lätt att få kramp, speciellt i vaderna.
 
Jag hade också problem med kramp i benen på natten, deppade när jag var på VC i annat ärende. De sa att det är jättevanligt vid magnesiumbrist, som tydligen många kvinnor i fertil ålder lider av.
Provade några veckor med magnesiumtillskott och då försvann kramperna i benen, mensvärken var i stort sett borta och jag fryser inte lika mycket.
Magnesiumbrist påverkar musklerna och gör dem spända på nåt vis.

Bara en tanke, kan ju vara det som är problemet.
 
Magnesium är det första jag skulle rekommendera. Jag själv får småkramp ibland när jag inte tagit magnesiumtillskott på ett tag, det försvinner när jag börjar igen.
Även kalkbrist kan ge kramp.
Ca och Mg konkurrerar om samma receptorer i cellerna, så det kan ju också vara balansen mellan dem som gör att det blir för lite av det ena och därmed kramp.
 
OK. :)
Då testar jag med att bli flitigare med de äckliga magnesiumtabletterna (tittade inte efter så noga när jag köpte burken och lyckades få tuggtabletter, uäck) samt att dricka mer. Jag dricker sällan något till lunchen om jag inte äter på restaurang och kan välja mineralvatten på flaska.

Att dricka före simningen istället för efter kanske kan hjälpa då. Jag har ju vattenflaskan med mig.

Idag har jag ont där det krampade och haltar ordentligt. Det kan göra ont i flera dagar om det var en ordentlig kramp.
 
Jag får också kramp vid simning. Frågade på hälsokostaffären om det och kvinnan där sa att det kan vara av kylan som det blir vid simningen och i mitt fall kan det stämma väl, känner av liknande kramp när jag av någon anledning blir kall. Hon rekommenderade också magnesium, som alla här ovan, så prövar det nu. Samt att se till att dricka ordentligt innan.

Antar att även någon typ av annan uppvärmning innan simningen skulle kunna vara till hjälp, som om jag t.ex. cyklade till simhallen. Men prövar med magnesiumtillskott nu.
 
Antar att även någon typ av annan uppvärmning innan simningen skulle kunna vara till hjälp, som om jag t.ex. cyklade till simhallen. Men prövar med magnesiumtillskott nu.
Uppvärmning :confused:

:) Jag simmar långsamt de första hundra metrarna. Ökar sedan tempot till marschfart som jag håller hela passet igenom. Jag betraktar den första stunden i vattnet som uppvärmning :angel:

Ett av bekymren är att musklerna och lederna gör ont när jag börjar närma mig slutet. Ofta slutar jag simma för att jag har för ont - inte för att jag är trött.
Och så krampen ovanpå det. Morr.
 
Att dricka före simningen istället för efter kanske kan hjälpa då. Jag har ju vattenflaskan med mig.

Mja.. ja.. men det gäller att du har en bra vätskebalans i kroppen redan när du hoppar i plurret, så att dricka precis innan hjälper inte..
 
OK. :)
Då testar jag med att bli flitigare med de äckliga magnesiumtabletterna (tittade inte efter så noga när jag köpte burken och lyckades få tuggtabletter, uäck) samt att dricka mer. Jag dricker sällan något till lunchen om jag inte äter på restaurang och kan välja mineralvatten på flaska.

Att dricka före simningen istället för efter kanske kan hjälpa då. Jag har ju vattenflaskan med mig.

Idag har jag ont där det krampade och haltar ordentligt. Det kan göra ont i flera dagar om det var en ordentlig kramp.

Var noga med att det är magnesium som slutar med -at, som t ex magnesium-kelat eller magnesium-citrat som du tar. Magnesium som slutar på -id, som t ex magnesium-oxid tas inte upp av kroppen lika bra och sätter fart på magen istället. När man äter magnesium så är det viktigt att man får i sig dubbelt så mycket kalcium som magnesium för annars kan man få brist på kalcium. Man bör äta minst 450 mg rent magnesium/dag om man i övrigt äter en varierad kost. Eftersom du har problem med kramper skulle jag vilja rekommendera iallafall minst 600 mg/dag. Iallafall under den första/de första månaden/rna för att komma upp i dos för förmodligen har du brist på magnesium som det är nu. Magnesium är bra att ta till natten då det är muskelavslappnande så kan man bli trött utav det och man sover gott av en dos på kvällen.

Om du inte får någon effekt av magnesium utan kramperna är lika intensiva fortfarande om en månad så gå och få ditt B-12 kollat på vårdcentralen. Brist på B-12 kan nämligen också ge kramper.

Om du vill ha tips var du kan köpa billigt svensktillverkat magnesium och andra tillskott så skicka gärna ett pm :)
 
Tack @TinyWiny!
Kollade mina tuggtabletter och de slutade på -at :)

Jag är lite dålig på att äta dem bara. Tar lite och då... Antar att det blir bättre om jag äter en "kur". Tror inte att det är B-vitaminerna eftersom jag äter B-vitamin året om.
 
Tack @TinyWiny!
Kollade mina tuggtabletter och de slutade på -at :)

Jag är lite dålig på att äta dem bara. Tar lite och då... Antar att det blir bättre om jag äter en "kur". Tror inte att det är B-vitaminerna eftersom jag äter B-vitamin året om.

Vad bra :) Då är det rätt sort :up: Det är tyvärr vanligt att folk börjar äta magnesium och sen säger att det inte fungerade för att de blev dåliga i magen av det och då beror det på att det är -id magnesium. Jag förstår inte varför tillverkarna lägger -id magnesium i kosttillskott överhuvudtaget men det kanske är billigt och uppenbarligen så säljer det för att folk inte vet skillnaden.

Även om dina tabletter egentligen ska tuggas så spelar det nog ingen roll om du sväljer dem hela istället om de smakar illa. De löser upp sig i magen förr eller senare ändå. Ett tips är att ställa magnesiumet vid tandborsten så att du tar dem ihop med tandborstningen. Det är ju oftast enklare att komma ihåg om man gör det ihop med en annan vana.

Vad gäller vitamin b-12 så finns det vissa människor som inte kan ta upp det vitaminet ur mat eller tabletter så fortsätter krampen så kan det ändå vara ide att kolla upp dina värden :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp