Krampanfall hos äldre katt

_Line_

Trådstartare
Hejsan!

Vår älskade katt dog för snart två månader sen och vi vet inte vad som orsakade hennes tillstånd. Tänkte om någon här varit med om något liknande?

Det började i somras då hon vid något tillfälle svajade till, vi var ute på balkongen och jag tänkte att det kanske var pga värmen. I början av augusti fick hon ett krampanfall, låg på sidan och sprang i luften och andades häftigt. Vi åkte in akut till veterinären. Man gjorde en röntgen av buken, ultraljud av hjärtat och tog blodprov, det man hittade var lite höga värden av blodprotein. Veterinären misstänkte att hon hade pankreatit för att hon hade haft det året innan. Vi sökte upp en annan veterinär då vi var oroliga och hon sa bara att blodproteinvärdet skulle kunna tyda på en tumör. Hon tyckte inte att vi behövde utreda det vidare. Hon kände även på bukspottkörteln och sa att våran katt inte hade pankreatit. Två veckor senare får hon ett nytt anfall. När vi kommer in till veterinären har hon mycket dåliga värden, hon blir kvar för att man ska ha henne på dropp, göra ultraljud av buken och en hjärnröntgen. Dagen efter har man gjort ultraljudet, men inte hittat något som skulle ha utlöst krampanfallet. Man har inte gjort någon röntgen av hjärnan för katten har varit för pigg. I mina öron låter detta helt galet, dagen innan var hon nästan döende och hon har haft två krampanfall, för mig är något helt galet. Dagen efter ringer veterinären och säger att vår katt fått ett nytt anfall och de ska göra en hjärnröntgen under dagen. Några timmar senare ringer hon och säger att vår katt är mycket sämre och rör sig inte längre. Vi åker in, vår fina katt ligger helt stilla på magen, rör inte huvudet och andas med öppen mun. Vi fattar ingenting! Vad hände? Veterinären pratar om hjärntumör eller hjärninflammation, hon vågar inte sätta in någon behandling då hon inte vet vad som ska behandlas, man hör på henne att hon tycker avlivning är det vettigaste. Vi vet att katten är en riktig kämpe och eftersom hon varit helt symtomfri innan det andra anfallet vill vi försöka rädda henne. Man har inte gjort någon hjärnröntgen och i nuläget är det inte möjligt. De kan göra en lättare röntgen, men då kan man bara se om det är en stor tumör som sitter på rätt plats. Nu har även veterinären pratat med någon kollega, för hon säger att vi kan sätta in antibiotika och kortison. Behandlingen påbörjas. Ganska snart får katten en kramp där ögonen rör sig snabbt sida till sida, hon får senare en riktig kramp och hamnar i sidoläge där hon blir liggande. Efter allt detta, bestämmer vi oss för att avsluta hennes lidande, fast jag tycker avlivning är det värsta man som djurägare kan stå inför. Dagarna efter detta har varit så tunga och man har ställt sig frågan miljoner gånger, gjorde vi rätt? Hade det gått att rädda henne?
Eftersom jag även tycker det är obehagligt med obduktion avstod vi det, men jag kan inte sluta fundera på vad hon kan ha drabbas av.
Jag förstår att det är omöjligt att få ett svar på vad det var, men någon annan kanske varit med om något likande och vet vad den katten led av.

Tacksam för svar!
 
Sv: Krampanfall hos äldre katt

Beklagar verkligen sorgen, låter som en fruktansvärd upplevelse :(
Jag har ingen aning om vad det kan ha varit men jag ville bara säga att jag skulle nog ha också avlivat om jag hade sett min katt (gud förbjude) vara sådär dålig av krampanfallen utan att veta vad de berodde på.
 
Senast ändrad:
Sv: Krampanfall hos äldre katt

Tack AskoII. Ja, det var hemskt! Så otroligt jobbigt när man inte fick reda på vad det var och man kastades mellan hopp och förtvivlan. Dagen innan det andra anfallet var hon så pigg, sprang omkring och busade här hemma, jag tänkte att hon var piggare än någonsin. Men sen dagen efter får hon ett nytt anfall och blir sämre. För att sen med bli bättre med dropp och sen bara ligga helt stilla. Det gick så fort. På något sätt har man en bild hur det kommer vara när ens älskade djur går bort, då tänker man sig att de kommer bli gamla och att man kommer vara förberedd på att det kanske inte kommer vara så lång tid kvar. Men det är säkert lika hemskt det. Man kan nog aldrig vara förberedd på döden och tomheten efter ett älskat djur.
 
Sv: Krampanfall hos äldre katt

De trodde vid det första besöket först att det var förgiftning, men inget på hennes prover visade på det. Då antog man att det var pankreatit. Vid det andra tillfället hon låg inne gjorde man ultraljud av buken men hittade inget som kunde förklara hennes tillstånd. Epilepsi är ovanligt hos äldre katter, då är det oftast en hjärntumör som orsakar anfallen. De utlåtande jag har fått är att det kan ha varit en hjärntumör eller hjärninflammation. Tycker bara att det är konstigt att hon var så pigg innan det sista anfallet. Man har hört om att djur är sjuka slutar de äta och drar sig undan, men hennes beteende var helt oförändrat.
 
Sv: Krampanfall hos äldre katt

De trodde vid det första besöket först att det var förgiftning, men inget på hennes prover visade på det. Då antog man att det var pankreatit. Vid det andra tillfället hon låg inne gjorde man ultraljud av buken men hittade inget som kunde förklara hennes tillstånd. Epilepsi är ovanligt hos äldre katter, då är det oftast en hjärntumör som orsakar anfallen. De utlåtande jag har fått är att det kan ha varit en hjärntumör eller hjärninflammation. Tycker bara att det är konstigt att hon var så pigg innan det sista anfallet. Man har hört om att djur är sjuka slutar de äta och drar sig undan, men hennes beteende var helt oförändrat.
 
Jag har läst någonstans att om katten mår bra mellan anfallen så kan det vara ep. Sekundär ep. Debuterar i högre ålder än primär.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 300
Katthälsa I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in...
2
Svar
30
· Visningar
3 676
Senast: clusia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp