Krampanfall/sendrag? Dålig i bakpartiet? EP?

Fibusen

Trådstartare
Min "gamling" är inte helt 100...

I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var. Vart när han hoppade ner från soffan,och ena bakbenet kunde han inte få ut,utan det var uppdraget. Han vinglade till några steg,sen vart han normal.

I början av April så ligger han i "sin" fotölj och sover,sen börjar han kolla bakåt mot bakbenen,ungefär som om han ska klia sig bak uppe på ryggen,sen helt plötsligt så blir han alldeles stel och spänner ut klorna allt han kan,ska försöka ta sig ner från fotöljen,men han halkar ju bara omkring då han bara går på klorna sas. Ögonen är helt stirriga på honom. Han rycker inte,tuggar inte på tungan,kissar inte på på sig,utan bara att han stelnar till och hela hunden blir som en stålfjäder. Detta anfall räknade iaf jag som ett EP anfall,och dagen efter åkte vi in till veterinären.

Prover togs,hunden klämdes igenom,lystes i ögon,men allt såg bra ut. Vi fick åka hem med lite stecolid i fall han skulle få kramper nån gång till.

Det har varit lugn efter det här,tills igår... Jag kom hem från stallet,ingen hund möter mig direkt,men efter ett tag så kommer han och viftar på svansen,sen börjar han kolla bakåt igen,först åt ena sidan,sen åt andra,ni kan tänka er en hund som har något på ryggen,som kliar,som inte riktigt vet hur den ska komma åt det,sen åker ena bakbenen upp igen,klorna spärras ut,han börjar halka omkring på klorna och försöker få ner bakpartiet,men han är alldeles stel. Jag tar tag i bakbenn han lyfter upp och masserar och det släpper på en gång. Förstå gången detta hände så höll det säkert på 1-2 minuter innan han vart "normal",nu var det över på 15 sekunder kanske,släppte direkt när jag fick tag i bakbenet.

Efter anfallet så var han som vanligt,det enda jag märkte var att han nästan sköt rygg när han gick ner från soffan,liksom krökte upp ryggen en liten stund. Han ser onekligen stel ut bak när han ska vända och så,men så ytterst lite så man lägger knappt märke till det. I går gick han upp och ner för trappen,i dag travar han som vanligt.

Jag kan även minnas att jag tyckt han rört höger bak lite konstigt den senaste veckan i vissa rörelser. Synns inget när han går,men när han ska tex lägga sig,eller sätta sig så vill han inte riktigt lägga tyngd på det benet. Men han är inte halt,inte det minsta.

Nån som vet om dessa anfall kan räknas som EP? Eller måste hunden ha kramper tex? Det som talar emot EP är väll nästan att det släppte så snabbt när jag tog tag i det uppdragna bakbenet... Skulle ni börja medicinera mot EP även fast han aldrig fått riktiga kramper som ryckningar? Medicinen tar tydligen väldigt hårt på vissa hundar...

Kan det öht vara tex sendrag? Låter ju som en alldeles för kraftig reaktion på det....

Om det är något i bakpartiet,varför får han då dessa muskelkramper? Vad kan det vara då?

Han är född 2004,och fyller alltså 9 år i Mars,han har aldrig varit halt eller liknande någon gång. Han har en hög smärttröskel.. Är en blandis mellan boxer och "pitbull",väger 24 kg. Många har sagt att "Han är ju redan gammal för att vara en sån stor hund,han lever ju nästan på övertid" medans jag själv känner att han är inte det minsta gammal,han håller full fart,är helt galet pigg och glad,och älskar livet. Men nu är jag orolig att han skulle lida...

Jag är jätteledsen,och förvirrad... :cry: Har varit så många vändor nu till veterinären med honom nu på slutet så jag börjar inse att det kanske börjat ta slut,och det gör ont i hela kroppen på mig! :cry:

Först var det massa knölar han fick,sen dra ut en trasig tand,sen första anfallet,sen kräktes han upp all sin mat under tre dagar,sen det här nu... Och säkert några vändor till jag glömt bort...
 
Sv: Krampanfall/sendrag? Dålig i bakpartiet? EP?

Har ni röntgat ryggen på honom? Spondylos kan göra ont och kan ge lite vispande bakbensrörelser. Om inte så hade jag börjat med det samt om ni inte hittar något där bett någon med rätt kompetens kolla igenom ryggmusklerna. Det låter som om han har ont och med tanke på rastypen så är det förmodligen inte en hund som piper för minsta lilla? Magsmärtor kan också ge lite konstiga symptom ibland.

EP kan visa sig lite hur som helst, det är som en kortslutning i hjärnan och vilka delar av kroppen som påverkas beror på vilka delar av hjärnan som har anfall.
 
Sv: Krampanfall/sendrag? Dålig i bakpartiet? EP?

Vi har aldrig röntgat ryggen för att leta efter något där,men i April så röntgade vi för att kolla hjärtat,samt nu när vi var in för 3-4 veckor sen så röntgades han för att se om det var något stopp i tarmen/tumör i strupe,magsäck,tarm,så antar att det vart en "helröntgen" då,men dom har som sagt inte letat efter något i rygg/höfter någon gång. Det enda dom gjorde där när vi var in efter första anfallet var att kolla igenom hela hunden,klämma,känna,och kolla reflexer. Dom drog och klämde på både rygg och höfter.

Ja,han har ju hög smärttröskel,därav jag blir så orolig. EN gång har han skrikigt av smärta,då kilade han fast tassen mellan två brädor på en bänk,och hoppade sen ner,tassen satt fortfarande fast,så han låg på rygg halvägs på marken med tassen fastkilad uppe på bänken,då skrek han till,men annars har han inte sagt ett ljud,trots att blodet har sprutat vissa gånger... :crazy: Han har gått med en träflisa in i tandköttet längst bak,en trasig tand,och han har ALLTID varit lika pigg och glad för det.

Han var ju lite irriterad i mage/strupe sist vi var in,och undrar om han inte hade lite luftbubblor i strupen,men inget som vi skulle vara oroliga för,utan det berodde antagligen på att han hade kräkts 3 dagar på raken. Han fick specielfoder,samt andapsin som vi skulle ge minst en timme innan måltid,och han har fått behålla all mat efter det. Han har alltid varit känslig i magen,och har man gett han annan mat än den han ska äta så har det varit syrliga fisar och lös i magen direkt...

Han vart sparkad av en ardennerkorsning i huvudet när han var 10 månader,han har aldrig haft några men efter det,men kan det utlösa anfall så här 8 år efter?
 
Sv: Krampanfall/sendrag? Dålig i bakpartiet? EP?

Även jag hade börjat med ryggröntgen om det hade varit min hund.

Så undrar jag lite om det med tassen som fastnade. Kan han ha skadat sig då på något sätt i ryggen eller någon led. Det kan vara så att inget har märkts så länge han har varit fullt musklad, men nu när han börjar bli äldre så minskar musklerna både i styrka och omfång. Då är det kanske något som hakar upp sig någonstans, t ex rygg, höft eller knä. En sena kan ha blivit uttöjd så att t ex knäet hoppar ur led på ett liknande sätt som småhundar kan ha (patella).

Magen tror jag inte påverkar på detta sättet. Däremot så kan alla huvudskador visa sig långt senare. T ex en klämskada vid födseln kan visa sig som epilepsi eller epilepsiliknande anfall när hunden är några år. Obs att vissa hundar kan få epilepsiliknande kramper av vissa fästingmedel.

Epilepsi kan vara alltifrån att hunden är frånvarande = icke kontaktbar under några sekunder till att det trillar omkull, tuggar fradga och kissar + bajsar på sig. Efteråt brukar de vara trötta. Jag har en kompis vars hund har epilepsi och han sitter på baken och gungar under sina anfall och efteråt är han väldigt trött och sover några timmar. Eftersom det gick över snabbare när du masserade så tror jag mer på att det är någon typ av skada än epilepsi. Nästa gång det händer så massera på ett ställe i taget, på så sätt kanske du kan få fram var det hakar upp sig, eller ev gör ont.

Om man inte hade hittat något på röntgen hade jag bett att få göra en helkoll med blod- och urinprov på hunden inklusive fästingsjukdomarna. Jag tycker att man är skyldig sin senior att göra en ordentlig koll när de inte är friska och man får ju ut allt utom självrisken på försäkringen.
 
Sv: Krampanfall/sendrag? Dålig i bakpartiet? EP?

Nyss var det dags igen,och jag är mer än övertygad att det är något i bakpartiet,höften/ryggen.... I går kom han inte ens ner för trappen när jag kom hem för att hälsa,jag gick upp för att hälsa på honom,sen frågade jag om han skulle ut och kissa och då sprang han ner som vanligt.

Men,nu på morgonen så sov vi till 9 ca,sen när jag vaknade så kom han farandes och var glad,sen började han titta bak igen,sen spände han till sig bak,mest i höger bak (som jag misstänkt hela tiden) jag försöker få tag i honom då han bara springer/snubblar runt,men fick fast han och masserade,hela bakbenet var stenhårt,och det kändes som han drog upp hela magen under det,jag masserade några sekunder,sen slängde han sig på rygg och viftade på svansen och trodde jag höll på att leka med honom... :grin:

Sen satte jag mig i soffan för att ringa veterinär,då kom han och skulle hälsa,sen när han skulle vända mellan soffbord och vägg så höll han inte på att komma runt,för han ville inte sätta ner höger bak alls i vändningen,på rakt spår går det dock bra.

Sen som vanligt,sätter sig ner,kollar bakåt och är irriterad över något.

Veterinären ska ringa runt 12,så vi får se när vi får en tid,lär då inte bli i dag iallafall,hoppas på i morgon för då är jag ledig och jag behöver inte krångla med jobbet.
 
Sv: Krampanfall/sendrag? Dålig i bakpartiet? EP?

Fick en tid på Tisdag pga att dom skulle ha en jättebra ortoped där då,så förhoppningsvis blir han ordentligt genomkollad.

Happ,då blir det 6 månaden på raken det blir veterinär i detta hus,behöver jag säga att jag börjar bli less? :crazy:
 
Sv: Krampanfall/sendrag? Dålig i bakpartiet? EP?

Kan någon fästingsjukdom yttra sig i muskel"kramper"?
 
Sv: Krampanfall/sendrag? Dålig i bakpartiet? EP?

Uppdaterar igen:

I morse samma sak,höger bak drar upp sig och "fastnar" uppe,muskeln är stenhård. Det kommer DIREKT på morgonen när han ska gå upp,alltså när han legat och sovit hela natten.

Så det verkar med andra ord bara bli när han legat still ett tag,sen när han ska börja använda benen igen så är det något som händer och han får kramp.

Nån som har någon teori?
 
Sv: Krampanfall/sendrag? Dålig i bakpartiet? EP?

Om man går in på www.lapphund.se/festing.htm så står det bl a att:

TBE kan i sällsynta fall ge förlamning av enstaka extremiteter. Det kan även ge hjärnhinneinflammation.

Borrelia kan ge hälta.

Ehrlichia kan ge svårigheter att koordinera rörelser.

Vilket som helst av detta kan få hunden att spänna upp musklerna för att kompensera smärtor och rörselseproblem.

Det står mycket mer där och om man söker på fästing eller ticks (engelska) så finns det hur mycket text som helst om det.

Jag vet en som hade en rottweilerhane för några år sedan som blev alldeles vinglig av fästingsjuka, minns inte vilken av dem, och han hade kanyler i båda frambenen där man gav honom kortison i den ena och antibiotika i den andra. I början spände han upp musklerna för att kompensera för vingligheten som då bara var lite då och då. Tyvärr klarade man inte att få honom frisk utan han fick tas bort bara drygt 3 år gammal. Hundar gör ju ofta så för att dölja att de har ont / är sjuka och är man då inte uppmärksam som du är, så kanske det går lång tid innnan man kommer iväg till vetten.

Men din hunds symtom kan bero på många olika orsaker, så ta det med vetten i första hand. Det faktum att det går över fortare när du masserar tyder på att det kan vara något fel precis där du masserar. Något som t ex hoppat ur går tillbaks, en nerv som kommit i kläm lossnar igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 671
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 413
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp