”Kramper” i benet vid ridning

anonym10982

Trådstartare
Jag har under en längre tid haft ganska grova muskelkramper i mestadels foten/smalbenet, men även andra ställen på kroppen. Det har egentligen inte varit ett jättestort problem (enligt mig) då jag mestadels fått det när jag bara är hemma och kanske suttit för länge. Men nu har dessa kramper börjat komma när jag rider också!
Har verkligen ingen blekaste aning om varför, men fruktansvärt är det! Mest i (nedre) högerbenet, men ibland vänstra också.

Som störst problem har jag i de högra galoppfattningarna, och jag känner att mitt ben ”låser sig” och krampar. I sin tur leder ju det till dåliga resultat hos hästen, eftersom jag då lätt viker mig och försöker rätta till benet och blir då spänd. Jag somsagt försöker rätta benet så skänkeln är på sin plats och dum som jag är, fortsätter jag rida. Men detta stör mycket och ger ingen bra ridning. Kan inte göra en ordentlig galoppfattning heller.

Jag har liknande problem med mina fötter, vilket nästan är ännu jobbigare! Föredrar att rida utan stigbyglar (helst barbacka) men tyvärr är det inget alternativ (att göra dagligen) då varken jag eller hästarna har ”kapaciteten” för det, då jag är hoppryttare och tävlar mycket (bortsett från covid).


Vad kan detta vara? Och hur löser man dessa problem?

observera att jag inte haft några tidigare skador eller liknande. Och att detta förekommer i alla ridsamanhang!
 
Kramper är ofta syrebrist så det kan bero på syresättningsproblem, hur har du det med din andningsteknik? Det låter ju som att du spänner dig i vissa lägen vilket gör att musklerna inte syresätter sig och du får kramp då. Får liknande kramper när jag har för tighta ridstövlar så jag inte får blodet att gå igenom musklerna som det ska.

Jag har haft problem med kramper när jag haft magnesium-brist och inte ätit ordentligt med salter. Har du provat att dricka extra vätskeersättning?

När jag haft kramper jobbar jag med djupandning ner i bäckenbotten och lååååånga lugna andetag och så försöker jag göra lugna joggningslika rörelser eller skakat för att få blodtillförseln att jobba lättare igen.
 
Kramper är ofta syrebrist så det kan bero på syresättningsproblem, hur har du det med din andningsteknik? Det låter ju som att du spänner dig i vissa lägen vilket gör att musklerna inte syresätter sig och du får kramp då. Får liknande kramper när jag har för tighta ridstövlar så jag inte får blodet att gå igenom musklerna som det ska.

Jag har haft problem med kramper när jag haft magnesium-brist och inte ätit ordentligt med salter. Har du provat att dricka extra vätskeersättning?

När jag haft kramper jobbar jag med djupandning ner i bäckenbotten och lååååånga lugna andetag och så försöker jag göra lugna joggningslika rörelser eller skakat för att få blodtillförseln att jobba lättare igen.
Har faktiskt ingen direkt bra koll på min andning, men tror jag brukar glömma att verkligen andas. Som du säger att du kan få vid för tighta ridstövlar kan nog också vara ett problem hos mig, då mina stövlar är relativt tighta som det är (rider då vanligtvis utan ridstrumpor under...) men när jag väl har ridstrumpr under så blir det mycket tight, nästan svårt att dra upp dragkedjan liksom, så det blir ju värre då, så det har förmodligen lite med det att göra också!

Har inte provat så mycket för att jag har aldrig riktigt förstått vad det kan bero på, ska prova dina tips! Tack!
 
En del sadlar tvingar ryttaren att sitta fel. tex knästöd och djupet på sadeln. När benen tvingas bak och man sitter fast i en djup sadel så kan man lätt få kramp, ont i ländryggen.
 
En del sadlar tvingar ryttaren att sitta fel. tex knästöd och djupet på sadeln. När benen tvingas bak och man sitter fast i en djup sadel så kan man lätt få kramp, ont i ländryggen.
Precis det här tänkte jag när jag läste trådstarten. Min medryttarhäst har en hemsk, alltså hemsk, sadel som har det högsta bakvalv jag nånsin skådat, är ordentligt djup och har rejäla knästöd. När jag rider med den får jag ganska ofta kramp i baksidan av låret samt ont i min redan känsliga ländrygg. Som tur är behöver jag inte rida i den särskilt ofta då det finns andra, bättre sadlar som också passar honom, men jag fattar verkligen inte hur ägaren tänkte när hon köpte en sådan sadel (för sjukt mycket pengar dessutom). Det är så att tränaren jag rider för inte ens vill att jag ska rida i den sadeln, eftersom den är så dålig.
 
@anonym10982 Jag hade också testat att försöka äta lite extra kalium och magnesium i någon månad eller så, för att se om det hjälper. Brist på de två ämnena kan göra att man lättare får kramp, fick min sambo till sig av läkaren när han hade mycket problem med muskelkramp på nätterna.
 
Jag har haft kramper i vaderna och fötterna sedan jag var liten. Vad jag har märkt så kommer kramperna i perioder.
Saker som triggar kramp-perioder hos mig är saker som redan skrivits här, att jag dricker för lite, och att jag kanske behöver mer magnesium.
Rörelser som triggar kramper hos mig är när vaden spänner sig samtidigt som foten pekar nedåt (för vadkramp då), eller när jag pekar ner foten och sedan böjer på stortån (då får jag i foten).
Jag har inte sett något samband mellan vad jag gör/äter och hur mycket kramp jag får. Mina kramper varierar från en kort ganska mild kramp som går att töja ut, till kramper där det ser ut som att någon opererat in en tennisboll i vaden. När jag får mina värsta kramper gör det vansinnigt ont i minst en vecka efteråt men så länge jag kan försöka vara aktiv går det bort fortare.

Det jag märkt hjälper är att dricka mer vatten när jag märker att jag inne i en kramp-period, äta lite magnesiumtabletter och vara noga med att inte peka fötterna neråt.
Jag får mindre/kortare kramp-perioder när jag löptränar mycket.
 
Överdosera inte magnesium. Finns jobbiga biverkningar.
Vanligaste biverkningen är väl lös i magen så det åker ut igen? Gissar att det finns olika tolerans för det beroende på?

(Hade också i alla fall tyckt som @Mineur om jag hade rejält jobbiga kramper. Eller rent av kontakta sjukvården och be om råd eftersom det är ett problem.)
 
Jag har under en längre tid haft ganska grova muskelkramper i mestadels foten/smalbenet, men även andra ställen på kroppen. Det har egentligen inte varit ett jättestort problem (enligt mig) då jag mestadels fått det när jag bara är hemma och kanske suttit för länge. Men nu har dessa kramper börjat komma när jag rider också!
Har verkligen ingen blekaste aning om varför, men fruktansvärt är det! Mest i (nedre) högerbenet, men ibland vänstra också.

Som störst problem har jag i de högra galoppfattningarna, och jag känner att mitt ben ”låser sig” och krampar. I sin tur leder ju det till dåliga resultat hos hästen, eftersom jag då lätt viker mig och försöker rätta till benet och blir då spänd. Jag somsagt försöker rätta benet så skänkeln är på sin plats och dum som jag är, fortsätter jag rida. Men detta stör mycket och ger ingen bra ridning. Kan inte göra en ordentlig galoppfattning heller.

Jag har liknande problem med mina fötter, vilket nästan är ännu jobbigare! Föredrar att rida utan stigbyglar (helst barbacka) men tyvärr är det inget alternativ (att göra dagligen) då varken jag eller hästarna har ”kapaciteten” för det, då jag är hoppryttare och tävlar mycket (bortsett från covid).


Vad kan detta vara? Och hur löser man dessa problem?

observera att jag inte haft några tidigare skador eller liknande. Och att detta förekommer i alla ridsamanhang!
Jag har haft kramper i mina ben ffa. Jag köpte tabletter på apoteket med magnesium och har idag blivit av med dessa kramper :) inte hela svaret på frågan men det är det jag kan bidra med. Slutar jag med tabletterna så kommer kramperna tillbaka igen …. Så för mig har detta gett god effekt .
 
Magnesiumbisglycinat är inte laxerande, jag äter 500-1000mg om dagen (i samråd med läkare) och det går hur bra som helst. Magnesiumcitrat däremot kan jag inte ens äta 100mg av.
Mina muskelkramper håller sig borta med magnesium, vet inte vad jag gjort annars😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 780
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp