Krångel med äldre iPhone, räknas som slut?

Fibusen

Trådstartare
Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar under en halv minut för att sedan stängas ner. Batteritiden är enormt dålig... Var fullladdad för två timmar sen, sen har jag jobbat lite, dvs nått samtal, in och fixa i schemat, sen kollat runt på telefoner, snapchattat lite, och läst tidning, nu är det 12% kvar...

Jag har inte mycket i mobilen, några bilder. (Under 50) och inga konstiga appar. Typ bara banken, swish, Facebook, instagram, BankID. Alltså inget extra alls egentligen.

Har någon annan haft liknande besvär av att telefonen hakar sig? Kan jag göra något eller är det bara att inse att den är slut och köpa en ny?

Har kikat på en 7a, är det någon större skillnad från min? Sämre, bättre? Eller är det mer ekonomiskt värt att satsa på en ny 6a? Jag tar ganska mycket bilder, är kameran bättre i 7an?

Batteritiden har minskat drastiskt den senaste månaden, och gissar att har jag kvar denna så kommer jag allt som oftast vara utan telefon när jag är i stallet i vinter då den var kass i kylan redan förra året... Tänkte först på att byta batteri, men är ju en gammal telefon som dessutom hänger sig ibland, så det kanske är bortkastade pengar?

Samtidigt är jag snål som fasiken och hade helst inte velat köpa en ny alls, men eftersom mobilen är den enda telefon jag har så vore det katastrof om den går och dör helt och jag står utan. Behöver den dels mycket genom jobbet, och sen är det såklart en trygghet att kunna ringa om något skulle hända.

Det är enbart iPhone som gäller, är iq fiskmås när det kommer till teknik och varken vill eller orkar lära mig en ny telefon.... Känner mig nog less bara av att jag måste installera in allt i den nya telefonen, vill bara ha det exakt som det är nu, fast med bättre batteri och utan att den hänger sig...
 
Min gamla 4S fick grymt dålig batteritid mot slutet, hade haft den i 6år, den blev seg och hängde sig. Jag kom underfund med att segheten berodde på uppdateringarna, så nu med min nya 7:a uppdaterar jag inte om jag verkligen inte måste. Programuppdateringen drar jag på in i det längsta, fick problem med 4S:an att den inte klarade programuppdateringen, minns inte om jag provade göra en "fabriksåterställningen" på den och började om, dock gjorde inte det något för batteriet.

När jag köpte min 7:a 2017 stod det mellan den och en 6S, det som gjorde att jag valde 7:a var frontkameran (den man kan t ex ta selfies med) hade bättre upplösning. Jag ångrar inte mitt val idag, valde även en med 128GB, tror min gamla hade 16GB. Ville gardera mig att jag hade plats för uppdateringar, ibland hänger den sig men det är väldigt sällan.

Jag tycker 7:an tar rätt bra bilder, jag har sneglat lite på den senaste iPhonen då den tar ännu bättre bilder, men har bestämt mig för att inte byta förrän den jag har nu lägger av och då kanske de kommit fler iPhones som är ännu vassare. Sen brukar de senaste modellerna va rätt dyra me... :p
 
Prova att göra en total fabriksåterställning. Sen blir batterierna dåliga med tiden, speciellt om man har ovanan att överladda dem, tex lägga telefonen på laddning på kvällen och låta den ligga där och tanka hela natten även efter den nått 100%, batterierna mår inte bra av det. Det behöver inte vara så fasligt dyrt att byta batteri om man gillar telefonen i övrigt. Det du behöver bestämma dig för är om du verkligen vill ha en ny mobil eller om du vill behålla din gamla för jag är rätt säker på att problemen med din nuvarande går att lösa med rätt enkla medel och till ett billigare pris än att köpa en ny telefon.
 
Kontrollera så att du inte har någon app igång som drar mycket ström..
Min uppförde sej likadant och den fick gå till skroten..
blev så less på den att vara fulladdad och sen 30 minuter senare vara helt tom...
eller att man ca: 50% kvar på batteriet och filmade 10 sekunder så stängde den av sej med batteritorsk..
 
Kontrollera så att du inte har någon app igång som drar mycket ström..
Min uppförde sej likadant och den fick gå till skroten..
blev så less på den att vara fulladdad och sen 30 minuter senare vara helt tom...
eller att man ca: 50% kvar på batteriet och filmade 10 sekunder så stängde den av sej med batteritorsk..

Det är lite så det är nu, kan ha 30-50% kvar av batteriet, sen ska jag filma lite och mobilen dör. Och det är som sagt det enda alternativet till telefon jag har, bor ensam så har ingen annan att luta mig mot heller...🙄

Är ju nöjd med telefonen annars, men just batteriet är ju kört. Och byter jag det så är det ju inte säkert att hakningarna slutar, antagligen inte... Det känns mer som om dom kommer för att telefonen är gammal och trött.
 
Att batteriet är trött efter 3,5 år är nog inte konstigt. Kolla om du har batterihälsa i Inställningar, där kan du se hur mycket kapacitet du har kvar. Står där 75% betyder det att när din iphone är fulladdad (100%) har den 75% av sin ursprungliga kapacitet.

Om jag inte trodde att en fabriksåterställning skulle hjälpa mot upphakningarna skulle jag inte lägga pengar på ett nytt batteri. Jag skulle köpa en ny, en så sen modell som jag hade råd med.
 
Long shot men har du mycket öppet när telefonen hänger sig? Jag märkte ibland på min gamla telefon att den stängde ner sig om jag hade för mycket igång samtidigt. Stängde jag ner andra appar så fungerade den igen.

Samtidigt sägs det ju inte vara bra för batteriet att stänga och öppna appar hela tiden. Jag hade nog också sett mig om efter en annan telefon om batteriet har tappat så mycket kapacitet.
 
Det är lite så det är nu, kan ha 30-50% kvar av batteriet, sen ska jag filma lite och mobilen dör. Och det är som sagt det enda alternativet till telefon jag har, bor ensam så har ingen annan att luta mig mot heller...🙄

Är ju nöjd med telefonen annars, men just batteriet är ju kört. Och byter jag det så är det ju inte säkert att hakningarna slutar, antagligen inte... Det känns mer som om dom kommer för att telefonen är gammal och trött.
Prova och gör som INHALE säger .... att göra en fabriksåterställning och se om den inte blir piggare... hör att flera som gjort så och att telefonen har börjat fungera bättre. Det är lite jobb att få tillbaka allt med bankId mm. men värt ett försök kanske...
 
Den mobilen hade jag gjort en fabriksåterställning på och bytt batteri, jag hade inte sett någon anledning att byta utifrån ren ålder. Jag har en SE, den har samma processor och prestanda, som funkar utan några som helst problem och kör gott om appar.
 
Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar under en halv minut för att sedan stängas ner. Batteritiden är enormt dålig... Var fullladdad för två timmar sen, sen har jag jobbat lite, dvs nått samtal, in och fixa i schemat, sen kollat runt på telefoner, snapchattat lite, och läst tidning, nu är det 12% kvar...

Jag har inte mycket i mobilen, några bilder. (Under 50) och inga konstiga appar. Typ bara banken, swish, Facebook, instagram, BankID. Alltså inget extra alls egentligen.

Har någon annan haft liknande besvär av att telefonen hakar sig? Kan jag göra något eller är det bara att inse att den är slut och köpa en ny?

Har kikat på en 7a, är det någon större skillnad från min? Sämre, bättre? Eller är det mer ekonomiskt värt att satsa på en ny 6a? Jag tar ganska mycket bilder, är kameran bättre i 7an?

Batteritiden har minskat drastiskt den senaste månaden, och gissar att har jag kvar denna så kommer jag allt som oftast vara utan telefon när jag är i stallet i vinter då den var kass i kylan redan förra året... Tänkte först på att byta batteri, men är ju en gammal telefon som dessutom hänger sig ibland, så det kanske är bortkastade pengar?

Samtidigt är jag snål som fasiken och hade helst inte velat köpa en ny alls, men eftersom mobilen är den enda telefon jag har så vore det katastrof om den går och dör helt och jag står utan. Behöver den dels mycket genom jobbet, och sen är det såklart en trygghet att kunna ringa om något skulle hända.

Det är enbart iPhone som gäller, är iq fiskmås när det kommer till teknik och varken vill eller orkar lära mig en ny telefon.... Känner mig nog less bara av att jag måste installera in allt i den nya telefonen, vill bara ha det exakt som det är nu, fast med bättre batteri och utan att den hänger sig...

Alltså själva idén med IPhone är ju att batterierna skall hålla sig bra tills nästa modell kommer ut så att du ska vilja byta då 😁

Jag har en IPhone XS max nu, SÅ NÖJD! 👍🏻 (Hade en 2 år gammal 6 s sen innan)
 
Byt, de är sällan de faktiskt håller mer en 3-4 år tyvärr. Givit upp IPhone då jag hatar när telefonen lägger av i kylan vilket hände varje vinter i stallet.
 
Min 4s fick samma batteriproblem och jag tyckte inte att ett nytt batteri hade varit värt pengarna. Kostade mer än vad telefonen var värd och apparna hade börjat att inte stödjas. Bytte till Samsung men har nu problemet att vissa appar inte stöds pga för gammal version...Pfffft för den uthämtad för 2 år sen. Kolla upp vilken den sista version av operativsystemet som telefonen du köper har, om det finns antecknat. Ingen ide att köpa en telefon som får problem inom något år.
 
Eh jo, har man kontakter så har man.

Har du? Det har jag.
1F54BC38-FE8F-4947-B4A1-639A826AE35B.jpeg
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Urigurien
·
IT & mobiler Jag har sen en tid tillbaka börjat fundera på att köpa en ny mobil, då den jag har börjar ge upp efter 5 års trogen service. Jag har...
Svar
16
· Visningar
944
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 104
Senast: cassiopeja
·
A
Hästvård 15 april 2007 föddes min söta arabhingst! Mamma reste sig snabbt och navelsträngen gick således av direkt efter födseln. Fölis...
2
Svar
25
· Visningar
3 444
Senast: Faust_86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp