Krångel vid nytt lån?

Håller med om spridda skurar. Vi har aldrig haft problem med dem när det gäller bolånet, men våra sparkonton och mitt personkonto har varit katastrof. Efter fem år så kan jag fortfarande inte betala räkningar från kontot. :laugh: Sparkontona lyckades de inte göra oss som gemensamma kontoinnehavare på så vi var tvungna att lägga 2400 kr på att skriva varsitt testamente. Klåpare.

Helt otroligt ju! :laugh:
 
Vi har också lantbruksfastighet, lån på ett par miljoner och för ett par år sedan behövde vi låna för att lägga nytt tak på vårt vandrarhem, har för mig att vi lånade 150 000 eller nåt sånt. Inga problem, jag mailade vår bankkontakt och några dagar senare var vi inom banken och skrev på, sen var det klart.

Har Handelsbanken och de har hela tiden varit superbra att ha att göra med. Vi började dock med Sparbanken Skåne då de, när vi köpte vårt ställe 2013, hade ett lokalt kontor i byn 10 minuter bort och vi tänkte att det måste ju vara smidigt och bra att ha lokal kontakt.

Men nej, de var superstruliga så vi fick via mäklaren kontakt med chefen på Handelsbankens kontor i samhället 20 minuter bort. Vi åkte till banken, pratade en halvtimme med chefen och sen sa han att de gärna gav oss lån och de sänkte räntan första åren så att vi inte förlorade något på att lösa lånet hos Sparbanken Skåne i förtid.
 
Noll problem för oss att låna lite extra på huset när vi fick en höjd värdering.
Sa typ att vi ville lösa ett par andra lån (bil bla) och fixa badrummet men tror egentligen inte att banken frågade.
Enda som strulade var att min man inte fattade hur man skrev under i internetbanken :angel:
 
våra sparkonton och mitt personkonto har varit katastrof. Efter fem år så kan jag fortfarande inte betala räkningar från kontot. :laugh: Sparkontona lyckades de inte göra oss som gemensamma kontoinnehavare på så vi var tvungna att lägga 2400 kr på att skriva varsitt testamente. Klåpare.

Låter ganska likt särbons problem... de har fortfarande inte lyckats lägga upp ett av hans autogiron så här ett par år senare trots att de försäkrat att de fixat det en handfull gånger :grin:

Det är dessutom ett rätt viktigt autogiro... a-kassan :cautious:
 
Jag skickade ett syrligt mail där jag ifrågasatte dels tiden det tagit att ens få svar och dels att först nu påstå att vi måste inkomma med offerter och kalkyler. Har nu fått till svar att ärendet är enligt banken "beviljat och klart" och att det inte har tagit längre tid för oss än för andra (stackars de andra i så fall :idea:). Vi skickade alltså in låneansökan i februari. Enligt bankkvinnan är det normalt förfarande att begära in hur pengarna ska disponeras vid renovering.

Om det här hade varit "normalt förfarande" så hade de ju inte kommit med det nu? Ansökan är ju godkänd? Vilket jävla hittepå, rent ut sagt. Eftersom vi inte har några offerter att tillgå så ska vi bara svara på frågan om hur pengarna ska disponeras så ska hon beställa lånehandlingar idag.

Skit ner dig, känner jag mest. :mad:
 
Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att jag måste kolla med Bukeoraklet om vad som anses normalt och inte.

Bakgrundsinfo:
Jag och min sambo äger tillsammans en lantbruksfastighet. Köptes kontant för x antal miljoner år 2019. Vi har en egen firma som omsätter bra och jag har även en visstidsanställning (heltid, bra betalt). Det finns ett litet bottenlån på ett par hundratusen sen ett par år tillbaka (togs när jag var student, inga bekymmer). Nu sökte vi på nytt för att fortsätta med lite renoveringar, samma summa, ett par hundra tusen.

Till att börja med så skickade vi in låneansökan för ca ett halvår sedan. Först efter ett par månader så fick vi kontakt med banken. Då begärde man in årsredovisning och deklaration för 2021, preliminär resultat- och balansräkning för årets tre första månader och mitt anställningsbevis. Så långt allt gott. Sen blev det återigen radiotystnad från banken och sen visade det sig att vår tilldelade bankkontakt hade varit stand-in för en mammaledig som nu hade kommit tillbaka.

Uppenbarligen gjordes ingen överlämning alls, utan våra papper som vi skickat begärdes in på nytt och vi fick samtal från banken där vi igen skulle förklara vad lånet skulle gå till. "Allmänna renoveringar" blev svaret (precis som i ansökan), bland annat kök, isolering av vind och dylikt som görs när man måste rusta upp hem och gård. Här är vi ju något frustrerade över att det gått så lång tid för att ens få svar på låneansökan, och något irriterade över att samma papper som de redan fått för länge sen begärs in igen. Men - nu skulle lånehandlingarna beställas och vi skulle bara skriva på dessa och skicka tillbaka, sades det.

Fram tills i fredags. Då får vi ett nytt mail där de begär in underlag för det vi angett; kök, murning, isolering av vind. De vill ha kalkyler, offerter och redan utställda fakturor.

Nu är vi så hopplöst uppgivna på detta att vi bara funderar på att skita i det. Visst, renoveringen kommer ta längre tid och vi får väl ta från sparkontot istället, men brukar det gå till såhär när man ska ta ett litet bottenlån för renovering? :laugh: Det känns mest som ett otroligt krångel, för att inte tala om dålig kundservice. Är det brukligt att begära in ett så specificerat underlag (dessutom flera månader efter att ansökan gjordes)? Vad är era erfarenheter?
Nej, det låter som extremt krångel. Har gjort liknande två gånger och ena gången ville de gärna ha ett fysiskt möte men underlag om exakt vad pengarna skulle till = noll, annat än det vi beskrev att vi ämnade göra i skrift och muntligen.

Har man hamnat i det skulle jag överväga att byta bank.

(Har haft Handelsbanken sen vi köpte första villan, efter att ha varit långvarig kund hos SEB som vägrade att ge rimliga lånevillkor för villaköpet, så himla skönt att ha en personlig kontakt som är med i historik och utveckling.)
 
(Fast ångrar fortfarande att jag i affekt imiterade Robert Gustafsson som nazisttant när jag satt i möte på banken med banktjänstemannen efter fruktlösa försök att slippa byta bank. Not my best moment.)
Ni som skrattar anar inte vilken ångest det var att ett par år senare gå till samma bank i tjänsten och begära ett tillfälligt lån tillsammans med dåvarande VD för att kunna betala löner till personalen (inkl undertecknad) nån månad till (villkoren för startup-företag). Nu verkade företagsutlåning och privatutlåning nästan vara vattentäta skott - men det hjälpte inte förhandsångesten. (Lånet gick igenom, företaget överlevde och är idag en väl fungerande organisation med goda vinster). Nu 15 år senare kan jag mer se det komiska i det.

”Men det är ju han som låtsades prata tyska med brytning när han sökte bostadslån här för ett par år sedan, ”aha, du tanker zå , då tanker jag byta bank”” spelades upp många gånger i min hjärna.
 
Jag kan ju för övrigt uppdatera med att vi sa nej till lånet. Men så kom lånepapprena i brevlådan i alla fall? Som genom magi behövde vi plötsligt inte alls inkomma med budget och underlag för att det skulle gå igenom?

Vilka jäkla pajasar, ärligt talat. :laugh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 661
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 114
Senast: Lejd
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
37 785
Senast: Artline
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
901
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp