Krångel vid skoning

kopur

Trådstartare
En av mina hästar har börjat krångla vid skoning... Tidigare var han "som en ängel" att sko och det är han fortfarande när det gäller framhovarna. Men bak har han börjat krångla... Han blir spänd när man lyfter något av bakbenen, efter lite lirkande får man hålla hoven, men så snart hovslagaren slappnar av i greppet det minsta lilla eller byter grepp så rycker han åt sig hoven. Det här började för snart tre år sedan. Första gången trodde vi att han kanske hade sträckt sig i hagen för det var väldigt lerigt just då, så hovslagaren tog paus i skoningen och väntade några veckor innan han skodde honom bak. Sedan dess har det varierat lite, ibland har hästen krånglat mer och ibland mindre, men det är alltid struligt med hans bakben. Vissa gånger verkar det som att det går bättre om han får stå alldeles mot väggen med bakdelen så att han får stöd, men andra gånger verkar inte det hjälpa heller. Hela tiden har jag försökt träna bort problemet genom att få honom att slappna av när jag kratsar bakhovarna, även om jag håller i dem ovanligt länge.

Under denna tid är han genomgången och behandlad av equieterapeut och massör så han borde inte ha ont någonstans nu, ändå trasslar han med bakhovarna. Fast när man skor fram står han hur lugnt som helst...

Är det någon som har en idé om vad man kan göra åt detta?
 
Jag skulle börja med att strecha hästen och försöka få hästen i bättre balans.
Mitt fullblod har varit krånglig med bakbenen sen jag köpte henne, men med stretching, massage och bra ridning så har hon blivit bättre och nu står hon bra om hon får stå vid en vägg.

/Hippo
 
Jag skulle börja med att strecha hästen och försöka få hästen i bättre balans.
Mitt fullblod har varit krånglig med bakbenen sen jag köpte henne, men med stretching, massage och bra ridning så har hon blivit bättre och nu står hon bra om hon får stå vid en vägg.

/Hippo
 
Är framben och framhovar kollade? En del hästar blir besvärliga att sko bak eftersom de har ont fram. När man tar upp bakbenen blir det stor belastning på frambenen. Har de då ont där så är inte det så populärt. Hur är hästen att backa? Har den svårt för det kan den ha problem i bakdelen. Prova hur det går att stretcha bakbenen bakåt!
 
Bra tips! Jag ska testa att strecha bak och se om det hjälper! (Det borde ju kunna ha effekt både om orsaken till krånglet är att hästen är stel eller att den behöver träna på att hålla balansen!)
 
Ponnyn började krångla efter hon gått omkull och hon är inte färdigbehandlad än, detta var i oktober förra året.

Så jag skulle kolla upp hästen från topp till tå med en duktig veterinär.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp