Krånglar vid lastning

Elzaa

Trådstartare
Har nyligen fått hem en d-ponny som tidigare har gått bra att lasta hos förra ägare. Hos mig har han krånglat en hel del. Svår att få fram mot transporten och han bara backar. Vi har försökt med linor men han lixom fryser fast, har ibland ställt sig på två ben och kastat sig bakåt. Har man inte linor så kan man få fram honom en bit men sedan backar han igen och då är det svårt att hålla emot.
Har någon några lastningstips?

Väl inne i transporten så står han still men sparkar med framhovarna.
Hade blivit jätteglad för tips då det känns lite hopplöst nu när man vill ut och tävla/träna ;)
 
Vad har ni för släp jämfört med den tidigare ägaren? Vet ni att den varit lättlastad tidigare eller är det bara som den f.d. ägaren säger?

Vi har ett stort, ljust och fint umesläp. De förra ägarna hade fronturlastning men har fått se videos när han lastas "som vanligt".
 
Vad kan ni hitta som skiljer från f.d. ägarnas släp? Kanske tycker hästen att den står för stort i ert släp jämfört med det tidigare? (Och således upplever att den får för lite stöd av ytter- och mellanvägg.) Körde kanske de tidigare ägarna hästen med 2/3-dels bom så den stod bredare? När ni har kört hästen har ni kanske kört på ett sätt som är obehagligt för hästen, på ojämna vägar, oplanerad körning eller dylikt.

Om en häst börjar strula jämfört med en tidigare ägare så är för min del steg ett att reda ut vad som skiljer sig.
Har ni möjlighet att rådfråga den tidigare ägaren?
 
Vad kan ni hitta som skiljer från f.d. ägarnas släp? Kanske tycker hästen att den står för stort i ert släp jämfört med det tidigare? (Och således upplever att den får för lite stöd av ytter- och mellanvägg.) Körde kanske de tidigare ägarna hästen med 2/3-dels bom så den stod bredare? När ni har kört hästen har ni kanske kört på ett sätt som är obehagligt för hästen, på ojämna vägar, oplanerad körning eller dylikt.

Om en häst börjar strula jämfört med en tidigare ägare så är för min del steg ett att reda ut vad som skiljer sig.
Har ni möjlighet att rådfråga den tidigare ägaren?

Det har jag gjort och hon säger att det nog är för att det är nytt släp. Han har åkt i samma under 8 år.
Han krånglade även första gången vi lastade honom.
 
Det har jag gjort och hon säger att det nog är för att det är nytt släp. Han har åkt i samma under 8 år.
Han krånglade även första gången vi lastade honom.
Jag tror absolut att det har med er att göra. Ni gör något som gör att han tvekar.
 
Min går inte lasta om man drar i grimman när han stannar/tvekar. Han backar direkt då. Man får istället locka och vara snabb med att gå runt med linan bakom. Ett fel jag ser många gör me sina hästar är att man börjar om näe hästen går ut vid sidan av transporten, min får banne mig gå på snett när han traskar jämte! Kan vara såna smågrejer ni gör utan att tänka på, sen är funkar ju alla hästar olika.
 
"Tobbe-metoden"

Vad är det?

TS
Hur beter du/ni er vid lastning? Blir ni stressade, upprörda? Ger ni hästen tid att nosa och fundera? Hur gör ni när ni lastar idag?

En kompis till mig hade problem att lasta sin häst. Hästen sprang på sidan, backade, gick in halvvägs och kastade sig ut.. Hon testade med linor, att mer eller mindre dra in hästen, att "muta" med godis, kedjegrimskaft, backa vända och flytta runt hästen.. Allsköns metoder.
Det som fungerade bäst var när någon annan tog grimskaftet och hon gick därifrån. Hästen kände hennes stress och osäkerhet (eller rättare sagt, hennes övertygelse om att hästen inte skulle gå att lasta) och vägrade gå på. Så fort någon annan tog över gick det lättare och hästen var inne på några minuter.

Så rannsaka er själva! Ta ett par djupa andetag och låt det ta tid. Och som vid all träning och hantering: Var konsekventa!

Annars är jag helt för att klickerträna hästen att gå in själv. Funkar kanon men tar tid och träning innan beteendet sitter ordentligt.
 
Vad är det?

TS
Hur beter du/ni er vid lastning? Blir ni stressade, upprörda? Ger ni hästen tid att nosa och fundera? Hur gör ni när ni lastar idag?

En kompis till mig hade problem att lasta sin häst. Hästen sprang på sidan, backade, gick in halvvägs och kastade sig ut.. Hon testade med linor, att mer eller mindre dra in hästen, att "muta" med godis, kedjegrimskaft, backa vända och flytta runt hästen.. Allsköns metoder.
Det som fungerade bäst var när någon annan tog grimskaftet och hon gick därifrån. Hästen kände hennes stress och osäkerhet (eller rättare sagt, hennes övertygelse om att hästen inte skulle gå att lasta) och vägrade gå på. Så fort någon annan tog över gick det lättare och hästen var inne på några minuter.

Så rannsaka er själva! Ta ett par djupa andetag och låt det ta tid. Och som vid all träning och hantering: Var konsekventa!

Annars är jag helt för att klickerträna hästen att gå in själv. Funkar kanon men tar tid och träning innan beteendet sitter ordentligt.

Tobbe Larsson. Backa in framför hästen, spö som pekpinne för att flytta bogarna rätt (dvs i riktning in i lådan), eftergift och beröm direkt för ett steg i rätt riktning, backa hästen innan hästen backar själv.

Blev väldigt logiskt för både mig och min häst eftersom vi tränar akademiskt och det här blev som att markarbeta sig in i transporten.

Och du slipper linor, jag tycker linor är en enorm säkerhetsrisk (och lycka till att lina in 700kg).
 
Jag tror att det handlar ganska mycket om mental inställning, hur flummigt det än låter. Har ni lastat hästar tidigare?

Det har vi gjort och flera människor har försökt att hjälpa oss. En gång tog det 2,5 timme. Vi är lugna och tar tid på oss. Vet inte hur jag ska ha en annan mental inställning?
 
Det har vi gjort och flera människor har försökt att hjälpa oss. En gång tog det 2,5 timme. Vi är lugna och tar tid på oss. Vet inte hur jag ska ha en annan mental inställning?
Ibland räcker det med att man misslyckats ett antal gånger för att ändra sitt eget beteende.

I ert läge hade jag tagit hjälp av någon som jobbar med problemlösning, i mitt område kan jag säga ett par stycken på rak arm, det finns säkert i er närhet också. Alternativ är att förra ägaren kommer ut och testar.


Jag kan säga att min unghäst har varit enkel att lasta, tills en dag när han tyckte att han inte ville. Den dagen hade jag min hästerfarna kompis med, så vi tillsammans kunde åtgärda direkt och hästen var inne på 10 sekunder ändå. Nästa gång var jag hemma och hade ingen erfaren hjälp, det var mina lite hästrädda föräldrar som skulle stänga bakom, det genomskådade hästen direkt. Min vän åkte ut och när vi var både två gick han in direkt.
Nästa steg för mig är såklart att lära honom att bli lastad av bara mig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp