Krånglig häst?

Campbell

Trådstartare
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd i kategorier, men jag hoppas hästhantering var rätt annars får moderatorn flytta :)

Men iallafall, såhär är det; den 18 januari fick jag hem min första häst, en jättefin 9-årig valack som betedde sig underbart. Jättemysig att ha och göra med och allt sånt. Det varade ca 1 ½ vecka, och den 31 januari började han liksom stanna i hagen och ville inte röra på sig. Då hjälpte det att jag smackade lite och liksom drog till lite i grimskaftet så gick det. Dagen efter fick jag inte in honom, det tog en timme och då var det stallägaren som till slut fick in honom. Nu har han hållt på så sen dess, liksom vänder rumpan till när jag ska ta in honom och lägger bak öronen och är allmänt sur.

Jag har varit bestämd och liksom "så får du inte göra"-aktig mot honom, men han är allmänt sur hela tiden. Han är nu svår att få ur boxen, hagen, flytta på från stallplan också. Han vill liksom inte gå framåt. Så jag har testat lite olika saker, som att bara stå stilla och ibland smacka och ha ett väldigt lätt tryck på grimman, liksom bara lite lite tyngd. Det tar ca 10 min, sen flyttar han på sig för att han tycker att det blir tråkigt. Sen har jag också testat att vända honom i cirklar och försökt få honom att gå framåt genom att liksom använda handen för att slå till lite lätt på magen (han är piskrädd, så det fungerar inte), det funkar men då brukar han oftast bli ännu surare dagen/gången efter.

Jag har fått råd av mina kompisar att skrämma in honom ur hagen (aldrig i mitt liv att jag skulle göra det), ta longerlina och stå med piskor för att liksom även där skrämma in honom. Skulle aldrig falla mig in att göra så, men jag börjar ge upp hoppet eftersom han hugger mot mig osv osv..

Är det att han inte trivs här, eller finns det något jag kan göra? Jättetacksam för svar då detta är min första häst!
 
1: Var säker på att hästen inte har ont/obehag.
2: Skräm absolut inte honom i hagen.
3: Ta hjälp innan det går överstyr, vilket det redan har gjort till viss del.
 
Jag tänker att 2 veckor är väldigt kort tid och ibland kan reaktioner från hästarna komma efter ett tag ang miljöbyte , mycket nytt osv .
Går han med kompisar i hagen och funkar med dessa ?
Vad har du för rutiner är du ute på olika tider och ska ta in/rida osv eller är det mera ganska samma tider detta sker ? Det kan hända att hästen tagit lite tid på sig innan den visar reaktion på att ha hamnat på nytt ställe , kanske knutit an till hästkompisar osv. Om det skulle kunna vara så och du kommer på olika tider för att ta in, rida osv, så kan det hjälpa att ett tag försöka hålla lite mer regelbundna tider så det blir en lugn rutin för hästen . Gärna tex låta den gå i hagen hela hagtiden med kompisarna, gå in när de går in, och sen pyssla, rida osv en kortare period och se om hästen landar .

Det ska ju oavsett inte gå till nivå att du ska börja gå i klinch med din nya häst för att öht kunna få den med dig ur hage, Box, gårdsplan osv så bortsett från ovan funderingar tycker jag du ska be ngn kunnig om hjälp så det inte blir fel från början med din och hästens relation .
 
Senast ändrad:
Ja, han går med resten av stallet (4 st) i samma hage och trivs väldigt bra med dem. Jag är ofta ute runt 17 och tar in honom på vardagar, sen på helger är det runt 12 eller senare beroende på när jag vaknar, men oftast runt 13 är jag där.

Kommer jag dit när det ska vara lunch tar jag alltid satt han får sin lunch inne.

Kollar också igenom honom varje dag så han inte är varm/ömmar och ryktar honom minst 30 min varje dag och bara myser med honom.
 
@Campbell ok, då hade jag kanske provat med lite mer fasta rutiner som sagt en kort period framöver och se om det är ngt som gör hästen lite tryggare /mer samarbetsvillig. Du har bara haft hästen i två veckor som sagt och det är väldigt kort tid :)

Vad är utetiderna för de andra hästarna dvs när går de in x klockslag ungefär i övrigt ? Tycker det låter som hagproblemet definitivt bottnar i att hästen inte vill gå ifrån kompisarna och känner sig tryggare med dem än en ny ägare. Väldigt naturligt och inte alls ovanligt . Så istället för att forcera ett förtroende kan man tjäna på att ta det lite snyggt ibland så att säga .
 
@Campbell ok, då hade jag kanske provat med lite mer fasta rutiner som sagt en kort period framöver och se om det är ngt som gör hästen lite tryggare /mer samarbetsvillig. Du har bara haft hästen i två veckor som sagt och det är väldigt kort tid :)

Vad är utetiderna för de andra hästarna dvs när går de in x klockslag ungefär i övrigt ? Tycker det låter som hagproblemet definitivt bottnar i att hästen inte vill gå ifrån kompisarna och känner sig tryggare med dem än en ny ägare. Väldigt naturligt och inte alls ovanligt . Så istället för att forcera ett förtroende kan man tjäna på att ta det lite snyggt ibland så att säga .
De brukar gå in mellan 17.30-18.30 normalt sett, oftast har de redan gått in när vi kommer tillbaka från när vi varit ute.
 
De brukar gå in mellan 17.30-18.30 normalt sett, oftast har de redan gått in när vi kommer tillbaka från när vi varit ute.


Då kanske du kan prova några veckor som sagt att inte komma och ta in din häst innan allmänt insläpp och ffa låta bli att ta in den mitt på tidiga eftermiddan på helgen till att börja med och se om den landar lite utifrån det ? Pyssla, gosa och rida kan du ju göra precis som du redan gör ändå tänker jag .
Är som sagt mycket nytt för en lite känslig häst att hamna på nytt ställe och 2 veckor är otroligt lite :) Ge det lite tid utan att sätta situationer som att gå ur hage/Box osv som anledning till onödiga lägen om du måste gå i klinch med hästen för att lösa dem , ffa om det är din första egna häst och du känner dig lite osäker på hur du löser det osv .
 
Då kanske du kan prova några veckor som sagt att inte komma och ta in din häst innan allmänt insläpp och ffa låta bli att ta in den mitt på tidiga eftermiddan på helgen till att börja med och se om den landar lite utifrån det ? Pyssla, gosa och rida kan du ju göra precis som du redan gör ändå tänker jag .
Är som sagt mycket nytt för en lite känslig häst att hamna på nytt ställe och 2 veckor är otroligt lite :) Ge det lite tid utan att sätta situationer som att gå ur hage/Box osv som anledning till onödiga lägen om du måste gå i klinch med hästen för att lösa dem , ffa om det är din första egna häst och du känner dig lite osäker på hur du löser det osv .
Jo, jag kan ju testa med det :)
 
Han vill inte gå med dig, inte bli flyttad av dig, vänder rumpan mot dig, och till och med hugger efter dig. Och ni har inte känt varandra särskilt länge.
Jag har ingen kristallkula, men alla bitarna var för sig - och i synnerhet tillsammans - får mig att tänka ledarskapsövningar. Hästen behöver lära sig att lita på dig som sin självklara ledare, låta sig bli flyttad och ledd av dig, och det får inte finnas på kartan att utmana dig genom att exempelvis vända rumpan mot dig eller hugga. I annat fall kan detta sluta i direkt farliga situationer.
Antingen behöver du läsa på så mycket du kan, kanske främst markövningar i NH-stil, och fokusera helt på de här bitarna i någon eller några veckor. Och/eller ta hjälp av någon med större erfarenhet, fråga runt bland vänner och bekanta efter tips på folk som känns bra.
 
Jag tycker det låter som att du har blivit alldeles för "mesig" mot hästen. Han passar på att ta över därför att han märker din osäkerhet. Om du inte är tillräckligt erfaren själv skulle jag be om hjälp av en kunnig person. Om du känner att du vill testa själv så måste du morska upp dig mer!. Om du väl fått tag i hästen och du ber honom att gå framåt när i ska gå in från hagen och han vägrar gå. då tar du grimskaftets ände och snärtar till honom på rumpan. Går han då framåt slutar du direkt att svinga. Och så går ni, så fort han stannar så igen så snärtar du till honom. Om han inte går framåt när du snärtar till honom, så måste du ta i hårdare, ge honom alltid chansen att svara på det lilla svinget, men om han inte gör det så ökar du trycket tills han svarar. På en del hästar måste man ta i rätt hårt här, ge inte upp utan du håller på tills han svarar och då ger du eftergift. Efter några gånger med den här metoden så garanterar jag att du inte kommer han något problem längre då han lärt sig att det är bäst att svara på den lilla signalen.
 
Om du väl fått tag i hästen och du ber honom att gå framåt när i ska gå in från hagen och han vägrar gå. då tar du grimskaftets ände och snärtar till honom på rumpan. Går han då framåt slutar du direkt att svinga. Och så går ni, så fort han stannar så igen så snärtar du till honom. Om han inte går framåt när du snärtar till honom, så måste du ta i hårdare, ge honom alltid chansen att svara på det lilla svinget, men om han inte gör det så ökar du trycket tills han svarar. På en del hästar måste man ta i rätt hårt här, ge inte upp utan du håller på tills han svarar och då ger du eftergift.
Risken som jag ser det med att lägga för mycket tryck i det läget, med en häst som markerar så tydligt genom nafs/hugg och genom att vända rumpan till, är att hästen kan välja att fullfölja sina hot.
 
Tycker att andra har skrivit mycket klokt, och att du måste arbeta på ledarskapet (ta hjälp av instruktör om du är osäker.)

Sen tänker jag också på hur rutinerna går till när du hämtar in honom, vad händer när ni kommer in? Får han en stund i boxen (många hästar vill kissa eller rulla sig) eller binds han upp på en gång. Se till att det alltid är positivt att komma in, såg att du skrev om att fodra inne om det var vid lunchdags, men får han något om det inte är rätt tid? Jag skulle göra till rutin att alltid lägga något extra gott i krubban innan du hämtar honom, låta honom komma in i boxen, äta sitt godis och sedan stå ett litet tag innan du gör något annat.

En annan sak som kan vara bra är något som kallas point to point. Googlar du hittar du mycket om det, men kortfattat går det ut på att leda hästen till en punkt du bestämt innan, väl framme vid den punkten får hästen en belöning den tycker om. Beroende på häst kan det vara godis, att bli kliad, att få stå still och vila. Sedan bestämmer du en ny punkt och där upprepas belöningen. Vad som är så bra med den övningen är att du har tydliga mål vilket hjälper dig att skicka ut tydliga signaler till hästen vad du vill att den ska göra, hästen lär sig att det lönar sig att gå med dig och att gör den som du vill får den trevliga belöningar.

Men som sagt, just nu går ni inte åt ett bra håll så försök vända beteendet så snabbt du kan innan det blir farligt eller glädjen försvinner!
 
Du skriver inte så mycket om hästen mer än att den först var jättemysig men även rädd för spön. Det senare tyder på att han har någon form av dålig erfarenhet från förr. Därför tror jag det är extra viktigt att du tar hjälp av någon och undviker situationer som du har svårt att reda ut utan konflikt. Det är lätt att hamna i dåliga cirklar. Har du kollat med förra ägaren? Vad vet du om hans bakgrund?
 
Hej!

Har du kollat att utrustningen passar, använder du samma som han hade på förra stället? Har du ändrat i hur han rids (mer/mindre osv)? Har du ändrat foder? Har han ont någonstans?

När en häst ändrar beteende kan det mycket väl vara så att den mår dåligt av någon orsak. Jag hade börjat där. Med tanke på hästens beteende hade jag också tagit hjälp av någon mer kunnig innan det urartar helt (och med mer kunnig menar jag någon med hästvett, inte någon som försöker tukta honom till lydnad).

Kanske kan det fungera om du backar i ert umgänge och bara umgås från marken? Klickerträning är ett roligt sätt att bli bättre vän med sin häst, promenader likaså. Eller så behöver han mer motion för att vara nöjd. Det är jättesvårt att ge vettiga råd över nätet, tyvärr.

/Lavinia
 
Jag tycker att hästen låter osäker, min nya var extremt utåtagerande och stressad första 2-3 månaderna (haft henne snart 4 mån). Hon får lite morotsbitar då och då... Ingen av mina andra får godis ur handen men hon behövde förknippa mig med något positivt så hon slappnar av och blir tillgänglig så vi kan börja känna varandra. Nu kan jag tex ta på grimman utan att hon backar iväg och knäppa bogspännen utan att hon surar.
Gör dig till något positivt och ge hästen tid att lära känna dig!
 
Ett långskott - men har du möjlighet så hör med förra ägaren om han brukar reagera på pälsfällning/pälssättning. Vissa hästar kan bli ganska förändrade av det, och ungefär när dina problem började borde fällperioden börjat. Det är knappast enda problemet, men om han brukar vara besvärad kan det vara bra att veta det och ta hänsyn till det.

Hur är han när någon annan tar in honom?
 
Hästar behöver lång tid för att anpassa sig i en ny miljö, flera månader innan de är helt säkra och trygga. Upp till ett år säger en del forskning.
Han känner inte dig och vet inte om han kan lita på dig i alla situationer. Andra här har skrivit om ledarskapsövningar, och det tycker jag verkar väldigt vettigt. Att kunna läsa av och hantera hästens kroppsspråk, och sitt eget gentemot hästen, är ovärderligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp