Bukefalos 28 år!

Krånglig i munnen

herakenen

Trådstartare
Har en fd. travhäst som gått mycket på travet, både körd och monté. Men är nu ridhäst sen 5 år tillbaka

Han är väldigt tjafsig med bettet, särskilt när han blir stressad, men även när han jobbar i paddocken. Han tuggar massvis med öppen mun, och hamnar gärna i sin egna lilla "tuggvärld" så det är svårt att få kontakt med honom.

Jag har provat bettlöst, och har hittat ett alternativ som fungerar ute i skogen, (det är då han kan bli stressad, så är glad att han får det lugnt där iaf)
men han är omöjlig att jobba med om man kör bettlöst i paddocken (har provat massa olika bettlösa)

Tänderna är kollade regelbundet av specialutbildad veterinär, och de hittar inget fel.
Jag rider western, med ett rakt ledat tränsbett (billy allen) då jag är rädd att han slår sönder sina tänder och grejjar ännu mer om han har ett bett som inte ät stabilt och stilla i munnnen.
Är emot nosgrimma, så det är inget alternativ att "stänga munnen" på honom.

Kan det vara så att han har "men" ifrån travtiden, med alla konstiga betslingar, tungband osv, att det har blivit ett invant beteende?
Eller han någon en mirakelkur att föreslå?

Tacksam för alla förslag!
 
Sv: Krånglig i munnen

Om hästen hade tex tungband, skarpt bett, hårt åtdragen spärrgrimma etc. när den gick på travet kan den såklart fortfarande koppla bett till obehag.

Men iom att du rider western tänker jag att det beteende du beskriver hos hästen borde släppa. Att du rider med mer sits och mindre tygel.

Något att testa kan ju vara att korta sidostyckena, ta upp bettet en aning, eller länga. Hästen kanske har en obehags-punkt på tungan eller i gommen som du då kommer ifrån om du flyttar bettet.

Testa olika bett gissar jag att du redan har gjort... :p Raka, delade, smala, med rullar, etc.

Jag har haft liknande problem med mina travhästar, det är ett evigt testande då varje individ är olika :)
 
Sv: Krånglig i munnen

Tack för ditt svar!
Det spelar ingen roll om jag rider med långa eller korta tyglar, tuggandet kommer ändå.
Jag har ridit mycket med lösa tyglar från början så att han skall hitta sin balans själv, och sänka sig, vilket han gör jättefint, men det blir väldigt svårt att justera honom snabbt med helt långa tyglar, plus att han gärna går alldeles för långt ner då.

Man kan säga att han definitivt inte är någon häst som tar något stöd i bettet, än mindre hänger i det.
Jag får väl testa några andra bett igen, men han är ändå 15 år, så har svårt att tro att beteendet släpper tyvärr, men hoppas kan man ju alltid!
 
Sv: Krånglig i munnen

Jag red en travare förut som betedde sig så, han blev svettig bara man satte på tränset, stackaren. Hursomhelst helst red vi bara bettlöst en tid bara så han skulle få lite andra associationer till ridningen och sen provade vi med ett rakt bett och han gillade det mycket mer och blev aldrig lika orolig och nervös med det bettet. Alla hästar är ju olika, men det var bara ett tips.
 

Liknande trådar

Western Har en fd. travhäst som gått mycket på travet, både körd och monté. Men är nu ridhäst sen 5 år tillbaka Han är väldigt tjafsig med...
Svar
2
· Visningar
1 397
Senast: _FiA_
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Min fodervärdspålla har ju melanom, och har nu lyckats få en knöl i munnen som ligger strax innan mungipan på ena sidan, tandis var ut...
2
Svar
21
· Visningar
7 420
Senast: cili
·
Utrustning Jag har en valack som är ytters tjabbig i munnen och jag provar allt i min väg för att hitta ett bett han gillar utan att han gapar...
Svar
6
· Visningar
4 715
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp