Krånglig i transporten...

P

popplisa

Min ponny trampar och har sig i transporten. Idag hade hon t.o.m. lyckats flytta mellanväggendär fram, och när vi kom hem var hon lite svullen på benet. Förra vintern var det samma sak då trampa hon upp sig så mycket att vi missa hela div.1 och så blev ho halt...men det är bara på vintern, hon har heller inga broddar i, är det någon annan som har det här problemet????På sommaren är hon hur lugn som helst..
 
hon trampar runt och är orolig...men det är bara när det är kallt ute..
 
hon kanske fryser? det blir lätt dragit om man har ventilation öppen. jag har ett vindskyddande täcke på min häst när vi åker, även om hon har vinterpäls nu..
 
Har det inte att göra med att det är vinterväglag och hon känner att transporten inte alltid får fäste? Tänk på att köra extra försiktigt! Genom svängar ska du köra i GÅNGHASTIGHET. Trampar hästen om i en sväng så har det gått för fort, en bra tumregel!
 
Jag tror inte att hon fryser för hon brukar ha ett tjockt fleece täcke med hals och sen ett thermo täcke över, och ventilen är stängd... Vi kör jättesakta, men det kanske är det att hon känner att transporten inte får ordentligt grepp..
 
Hur har ni mellanväggen..?

Våran ponny sparkar en jäkla massa när hon står still, hon hatar det, hon blir lite lugnare om hon får titta ut me hon vsar ändå hur iriiterad hon e :devil:

när man börjar köra så blir hon alltid lugnt, förutom när vi ska till torslanda ridklubb, då sparkar hon hela vägen..
 
Jag jobbar på en vet. klinik och har träffat en väldans massa hästar som är otroligt stressade och bråkiga i trailern.
Det har sen visat sej att många hästar har väldigt svårt att stå still när mellanväggen i trailern står fast monterad.
d.v.s. de blir väldigt stressade, får svårt att hålla balancen när de inte kan stå bredbent.
Vissa transporter har en mellanvägg med en rörlig nedre halvdel av plast, detta brukar fungera hyfsatt, men den bästa lösningen brukar vara att ta bort mellanväggen helt, alt. sätta den fast ut till sidan.

Vi har haft flera kunder som har ringt tillbaka bara för att tala om hur still hästen stod på vägen hem och att det därefter inte har varit några problem att köra dom i trailer...

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 142
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp