Krånglig köpare av vår ponny

Harbor

Trådstartare
Efter mycket om och men så kommer det en som KANSKE ska köpa dotterns ponny. Hon kör i morgon 70 mil med släpkärra för att kanske ta den. De har alltså bara växlat info via mail och videon mm. Har nu försökt snickra ihop ett kontrakt färdigt ifall det blir affär. Summan är redan bestämd och likaså vilka tillbehör som kommer med.
Nu meddelade hon just att hon vill ha i kontraktet att hon ska köpgranska den på sin hemort (efter att ha kört tillbaka 70 mil med vår ponny)och om det är nåt anmärkningsvärt ha rätt att upphäva köpet eller begära rabatt... Va fan???? Sånt kan man väl inte gå med på? Vad ska vi säga?
 
Spontant: gå inte med på det. Känns som en strulig köpare, som bäddat för problem. Känns ju som ett sätt att få hästen billigare genom att anmärka på saker och kräva rabatt (speciellt med tanke på att det kanske är jobbigt att köra och hämta ponnyn igen).
 
Efter mycket om och men så kommer det en som KANSKE ska köpa dotterns ponny. Hon kör i morgon 70 mil med släpkärra för att kanske ta den. De har alltså bara växlat info via mail och videon mm. Har nu försökt snickra ihop ett kontrakt färdigt ifall det blir affär. Summan är redan bestämd och likaså vilka tillbehör som kommer med.
Nu meddelade hon just att hon vill ha i kontraktet att hon ska köpgranska den på sin hemort (efter att ha kört tillbaka 70 mil med vår ponny)och om det är nåt anmärkningsvärt ha rätt att upphäva köpet eller begära rabatt... Va fan???? Sånt kan man väl inte gå med på? Vad ska vi säga?
Svara att "granskning" får ske hos er eller veterinär nära er INNAN de får överta hästen... och på deras bekostnad.
 
Jag tycker det låter jobbigt. Säg att något upptäcks- men att ni är oense om hur mkt det är värt att dra av på priset för. Eller att det är någon förändring som det är oklart om det kommer påverka hästen framöver.
Eller att något händer på vägen hem.
Då skulle jag tycka det var jobbigt att den redan har lämnat och inte ha någon kontroll.
 
Efter mycket om och men så kommer det en som KANSKE ska köpa dotterns ponny. Hon kör i morgon 70 mil med släpkärra för att kanske ta den. De har alltså bara växlat info via mail och videon mm. Har nu försökt snickra ihop ett kontrakt färdigt ifall det blir affär. Summan är redan bestämd och likaså vilka tillbehör som kommer med.
Nu meddelade hon just att hon vill ha i kontraktet att hon ska köpgranska den på sin hemort (efter att ha kört tillbaka 70 mil med vår ponny)och om det är nåt anmärkningsvärt ha rätt att upphäva köpet eller begära rabatt... Va fan???? Sånt kan man väl inte gå med på? Vad ska vi säga?
Säg till henne att när hon väl har köpt hästen så är det ju upp till henne om hon vill besiktiga om den , men vill hon lämna tillbaka så får hon ju också själv ombesörja transporten tillbaka till er. Säg till ifrån början att ni inte kommer gå med på prisavdrag om ni känner att ni inte vill det oberoende på fynd.
Jag hade en sådan köpare en gång, bara det att hon meddelade inte förrän hon var hos mig och hämtade hästen! att hon när hon fått hem dem tänkte röntga igenom den. Hon hittade också ett fynd på hästen, jag fick prata med veterinär som skulle operera bort benbiten och jag och köparen kom överens om ett prisavdrag.
Man kan ju inte hindra en köpare ifrån att röntga/besiktiga en nyss inköpt häst. Nu när din köpare redan har sagt att hon vill göra så här så är nog det enklaste för dig att dra sig ur. Det kunde ju inte jag göra direkt i min situation.
 
Om det inte känns bra så skriv att ni vill att de besiktar på plats och fundera på om ni är villiga att gå ner i pris ifall vet hittar något avvikande. Om inte, meddela det direkt till köparen innan resa. För båda parter är tydlighet att föredra.
 
Säg till henne att när hon väl har köpt hästen så är det ju upp till henne om hon vill besiktiga om den , men vill hon lämna tillbaka så får hon ju också själv ombesörja transporten tillbaka till er. Säg till ifrån början att ni inte kommer gå med på prisavdrag om ni känner att ni inte vill det oberoende på fynd.
Jag hade en sådan köpare en gång, bara det att hon meddelade inte förrän hon var hos mig och hämtade hästen! att hon när hon fått hem dem tänkte röntga igenom den. Hon hittade också ett fynd på hästen, jag fick prata med veterinär som skulle operera bort benbiten och jag och köparen kom överens om ett prisavdrag.
Man kan ju inte hindra en köpare ifrån att röntga/besiktiga en nyss inköpt häst. Nu när din köpare redan har sagt att hon vill göra så här så är nog det enklaste för dig att dra sig ur. Det kunde ju inte jag göra direkt i min situation.

Vänta va? Hur kunde hen begära avdrag om ni inte kommit överens om en sådan klausul vid köpet?
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Vänta va? Hur kunde hen begära avdrag om ni inte kommit överens om en sådan klausul vid köpet?
Hon hade kunnat lämna tillbaka hästen i så fall, på grund av dolt fel, och jag gjorde den bedömningen att det var minst risk för mig att ändå låta henne behålla hästen med ett prisavdrag, än att jag skulle få tillbaka hästen och sen försöka sälja den med ett röntgenfynd (det var en benbit som veterinären bedömde behövde opereras bort)
Jag fick helt enkelt väga för och nackdelar mot att antingen ta tillbaka hästen eller göra prisavdrag. Jag valde då det senare. Skulle jag själv ombesörja operation och sedan igångsättning mm innan försäljning hade jag kanske förlorat mer på affären.

Men jag var ganska besviken på att hon kläckte ur sig det här när hon redan köpt och betalt hästen, hade hon sagt det tidigare så hade jag kanske avböjt köp.
 
@sassiball fast att folk gör så är väl ändå vanligt utan att de nämner att de tänker göra så vid köpet ?
Jag vet faktiskt inte? Men som köpare har man ju full makt att göra vad man vill med sin häst som man har köpt så det är ju inget konstigt egentligen. För min del tycker jag nog att man kan vara ärlig och säga det med en gång, så som TS köpare har gjort.
 
Efter mycket om och men så kommer det en som KANSKE ska köpa dotterns ponny. Hon kör i morgon 70 mil med släpkärra för att kanske ta den. De har alltså bara växlat info via mail och videon mm. Har nu försökt snickra ihop ett kontrakt färdigt ifall det blir affär. Summan är redan bestämd och likaså vilka tillbehör som kommer med.
Nu meddelade hon just att hon vill ha i kontraktet att hon ska köpgranska den på sin hemort (efter att ha kört tillbaka 70 mil med vår ponny)och om det är nåt anmärkningsvärt ha rätt att upphäva köpet eller begära rabatt... Va fan???? Sånt kan man väl inte gå med på? Vad ska vi säga?

Nej, gå inte med på den affären.

Skicka kontrakt via mail som ni ska vara överens om innan hon kommer.

Tala om för henne att när hästen åker ifrån ert stall är den hennes. Jag har inte koll på lagstiftningen i Finland, men säljer jag häst i Sverige får köparen göra de besiktningar den vill innan köpet och när hästen lämnar mig är den köparens. Köparen kan inte efter köpet hävda att det finns fel som skulle ha upptäckts vid en normal besiktning. Pengarna ska också ha betalats till mig så att inte köparen godtyckligt kan betala vad den vill efter att den tagit hästen i sin vård.
 
Precis som de andra i tråden hade jag inte gått med på ett sånt krav, det är din häst, du är säljare, du sätter villkoren och det är upp till köparen att gå med på det eller hitta en annan häst att köpa. Jag hade valt bort en sån köpare personligen och hittat någon annan att sälja till.
 
Jo, vi sa nog ifrån. Vill hon göra en vetcheck så görs den före hon åker iväg. Vi diskuterade inte saken dess mer eftersom vi hade 1,5 år gamla papper sedan förra kollen, och hon verkade vara nöjd med att se dem. Nu gick det så att hon ändå inte köpte hästen men det berodde inte på det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 796
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 736
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 110
Senast: Chilodeur
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 787
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp