Bukefalos 28 år!

Kraschad dator

G

GALOPP

Vad ska man göra när datorn har krashat? Kan man fixa allt själv? Har aldrig varit med om detta.

Försöker starta datorn, men den kommer inte längre än till windowsloggan.
 
Sv: Kraschad dator

Ett litet tips kanske kan vara att kolla min trad J'tteglad idag / tips nedan. Hittar inte alla tangenter just nu, men da har jag inte formaterat om datorn an. Gick alltsa fran helkraschad till detta med hjalp av en cd/skiva m imagefil som tog nagon minut att branna, ploppade in den i min kraschade laptop och vips gick det att hamta filerna och t o m surfa!

Busenkelt, det kan vem som helst klara utan vana!

Mvh Cissi
 
Sv: Kraschad dator

PRECIS så gjorde min dator i måndags! Fick ominstallera hela Windows och sen dess funkar det.
 
Sv: Kraschad dator

min har ju ocksa kraschat som sagt... Har laptoparna fatt lappsjuka eller... skulle vart nan smiley har men har inte fatt till det an...

jag vet ju varfor min kraschade, har inte fixat an. Gick inte ens att reparera eller ominstallera, maste formateras om...

Men som sagt, i love slax... fran helkraschat till att kunna radda filer, surfa och fixa med dokument pa nagra minuter...

Mvh Cissi
 
Sv: Kraschad dator

Hur kunde du ominstallera Windows? :eek: Lämnade du bort datorn, eller har du själva programmet hemma?
 
Sv: Kraschad dator

Vadå bränna? Jag kommer ju inte till startsidan när jag sätter igång datorn? Hur kan man bränna någonting när skärmen är helt kolsvart och inte visar ett piss? :confused:
 
Sv: Kraschad dator

Vadå bränna? Jag kommer ju inte till startsidan när jag sätter igång datorn? Hur kan man bränna någonting när skärmen är helt kolsvart och inte visar ett piss? :confused:

Sahar gjorde jag!
1. Pa den datorn du sitter vid nu, ga till http://www.slax.org
2. Brann slax som imagefil (viktigt!) pa CD, kan nog funka om du lagger pa minneskort eller dylikt ocksa. Instruktioner hittar du pa sidan.
3. Satt i CD eller vad du anvander i den kraschade datorn.
4. Om det funkar som pa min sa tar det bara nan minut sen ar slax igang, jag kan surfa, hitta alla gamla filer och radda dom, spela spel, fixa med dokument och annat.

Funkade som sagt kanon pa min. Da och da startar slax om sig pa den har datorn, om jag har for manga fonster/program igang samtidigt. Det ar alltsa inte hela datorn som startar om, bara slax och det gar snabbt. Beror sakert pa att min dator ar gammal och sliten med massa skit i, ska som sagt formatera om och installera om allt men vill vara saker pa att jag inte glomt radda nagot. Stressar alltsa inte med det, eftersom det trots allt funkar sa himla bra sa har. Kan ju gora i princip allt aven om jag inte hittat ratt pa tangentbordet annu:laugh: Har hittat &, @, ? och lite annat nu iaf :D

Lycka till! Hoppas att det funkar lika bra pa din kraschade dator som pa min! :idea:

Mvh Cissi
 
Sv: Kraschad dator

Tack för förklaringen!

Gjorde du allt detta när datorn var i det tillståndet min är i nu, eller lämnade du bort den någon stans/gjorde någonting annat med den innan?
 
Sv: Kraschad dator

Jag gjorde allt sjalv, fick tips om slax over telefon fran en kompis som jobbar med datorer och natverk.

Min var i det stadiet att den borjade starta upp sig med windows, sen blixtrade en blaskarm forbi snabbt utan att jag hann se nagot, sen borjade den starta om igen...

Forsokte forst reparera med en windowsskiva, gick inte alls... kunde se blaskarmen da och vad som stod. Forsokte ominstallera men det gick inte heller, lyckades starta med felsakert lage eller ja den borjade men sen fick jag upp en ruta sa inte ens det gick...

Trodde aldrig att det skulle ga med slax sa jag blev ratt chockad, det gick sa himla enkelt och snabbt och har sitter jag nu och det mesta har jag hittat i slax, kan ju t o m surfa!

Tycker absolut att du ska testa, du kan ju atminstone radda allt du vill radda fran datorn och det ska du klara sjalv utan problem oavsett om du inte kan sa mycket, slax installerar och skoter sig helt sjalv...

Sen ar det ju en annan sak om du senare vill formatera om datorn och fa den tillbaka till windows. Da kanske du behover hjalp?

Lycka till! Kan inte tanka mig att det kan skada eller stalla till nagot, det ar absolut vart ett forsok!!!

Mvh Cissi
 
Sv: Kraschad dator

Man har ju installeringsskivan till Windows hemma, såvida vissa inte laddar ner Windows olagligt. ;)
 
Sv: Kraschad dator

Har man? :angel: Haha, när jag fick min dator var det bara att starta den, så började installeringen automagiskt :eek:
 
Sv: Kraschad dator

KL

Någon som vet hur man "tömmer" datorn då? Så att man kan börja om på nytt? :p
 
Sv: Kraschad dator

Formatera C.

Sök i Windowshjälpen för att se hur du ska gå tillväga. Det är olika beroende på vilken version du har av Windows.

Angående installationsskiva fick du förmodligen uppmaningen att bränna räddnings-CD när operativsystemet installerades. Nu förstår du säkert varför :angel:
 
Sv: Kraschad dator

Formatera C.

Sök i Windowshjälpen för att se hur du ska gå tillväga. Det är olika beroende på vilken version du har av Windows.

Angående installationsskiva fick du förmodligen uppmaningen att bränna räddnings-CD när operativsystemet installerades. Nu förstår du säkert varför :angel:

Japp, den har påmint om det typ hundra gånger innan den krashade. Dum som jag är, så gjorde jag inte vad jag skulle.

Kan man formatera trots att datorn inte ens går igång? Den är ju bara svart (skärmen alltså).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Behöver fixa en lösning för att det glappar så mycket att jag inte lyckas ladda datorn längre. Hur exakt behöver det vara med rätt...
Svar
17
· Visningar
824
IT & mobiler Jag har en ny dator med Windows 11 installerat. Nere i högra hörnet på skärmen ser man klockan och dagens datum. Men, håller jag...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Malin_L
·
IT & mobiler Hjälp! Jag kan inte använda mitt MS-paket som jag köpte tillsammans med datorn 2022. Det går inte att komma i kontakt med Microsoft och...
Svar
8
· Visningar
741
Senast: Badtz Maru
·
IT & mobiler Ni som släktforskar. Vilket program använder ni och varför? Jag har fått inse att Holgerdata verkar vara nedlagt dvs det kommer inte gå...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp