Kräsen katt

Marvin

Trådstartare
Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison för, och FORL. Hon har aldrig varit nån storätare och väger ca 3,3-3,5 kg. Innekatt som får gå ut korta stunder i trädgården under uppsikt. Senaste åren har hon bara ätit torrfoder, en blandning av applaws adult och schesir mature. Haft fri tillgång på detta och håller sig då lite tunn. Hennes favorit-snack är skinka, helst julskinka, hon har ett speciellt skink-mjau för detta. :D

I vintras var vi hos veterinären och opererade bort stor del av kvarvarande tänder pga FORLen, hon har inga hörntänder kvar, några få kindtänder i överkäken och nån enstaka framtand i underkäken. Veterinären berättade efter operationen att hon inte fick äta torrfoder på 2 veckor, tack för den varningen och chans till invänjning liksom. :crazy:

Var svårt att få henne att äta efter operationen, hon hade ont och fick tyvärr en komplikation efter op med inflammation i såren och fick reopereras en vecka senare där de tog bort död vävnad och sydde om igen. Fick antibiotika i 10 dagar efteråt, och den var tydligen väääldigt äcklig. :yuck: Åt dåligt (och jättekass i magen efter den snabba omställningen till blötfoder :(). Vi försökte muta med favoritmat som nötfärs, kokt torsk, räkor och bitar av lövbiff, vilket resulterat i att hon nu inte rör nån sort av nötkött eller fisk som vi ger henne. Däremot går fläskfilé bra... :grin:

Introducerade sedan det vanliga torrfodret igen, och hon rör det inte. Har bytt till canagan country game (försöker hålla mig till spannmålsfritt foder), som hon äter enstaka bitar av och lite mer om jag blandar det i blötmaten, men hon verkar tycka att hon hellre svälter än bara äter torrfoder igen. Hon har inte svårt att äta dem, hon har svalt torrfodret helt i många år, men vill hellre ha blötmat. Och det är ju en djungel!

Problemet är att hon bara vill ha NY blötmat, så köper man en större förpackning, typ tetra av mjau eller bonzita så äter hon upp det man lägger i skålen när paketen är nyöppnad (långsamt under dagen/natten), men lägger man upp "ny" mat från samma förpackning så vägrar hon äta den. Har provat att förvara maten både i kylen och i skafferiet, men hon går inte med på det.

Köper då portionspåsar med Mjau-mat, vilket är rätt dyrt. Finns större förpackningar med 12 påsar. Problemet då är hon bara vill ha oxkött eller lamm, och äter knappt nåt av påsarna med fisk eller fågel. :arghh:
Tips? Nån som har portionspåsar med mjau lamm över? :p
IMG_2841.JPG
 
Senast ändrad:
Har du testat att frysa maten som inte används på en gång i portionsförpackningar?
Gör utmaning vid maten, täcka över skålen osv kanske kan väcka lite jaktlust och hunger/nyfikenhet? Skålar som är knepiga i formen, så måste lyfta maten med tassen och inte vara sätta ner huvudet.
Olika ställen.
Pälsfröken och jag har många matsamtal och provat en hel del olika lösningar, går bra ett tag sen får jag tänka igen och testa nytt
 
Har du testat att frysa maten som inte används på en gång i portionsförpackningar?
Gör utmaning vid maten, täcka över skålen osv kanske kan väcka lite jaktlust och hunger/nyfikenhet? Skålar som är knepiga i formen, så måste lyfta maten med tassen och inte vara sätta ner huvudet.
Olika ställen.
Pälsfröken och jag har många matsamtal och provat en hel del olika lösningar, går bra ett tag sen får jag tänka igen och testa nytt

Nej, har inte testat att frysa, vet inte riktigt hur jag ska tina upp det igen så att hon äter det. Kall mat har aldrig varit hennes grej. Men absolut värt att testa!
 
I vilken typ av förpackning förvarar du den öppnade burkmaten? Den kanske får nån konstig smak av förpackningen den förvaras i efter öppnandet?
 
Kräsna katter och stressade kattslavar är inte direkt okänt på buke :angel: Har du prövat att värma maten i micron några sekunder så den blir rumsvarm igen efter att du har den i kylskåpet? Nikita stenvägrar iofs att äta mat från kylskåpet. Det tog tid, blod, svett och pengar innan vi kom överens om att Shebas påsar i sås går an. Om jag var du så skulle jag köpa hem lite olika påsar, Pussi, Whiskas, Sheba osv och se om det är något som faller damen i smaken. Men var beredd på att hon kastar sig över något, du glatt köpt hem ett stort lager och det dissas det totalt :meh: Samt att mat som är det godaste som finns är :yuck: nästa dag. Om det blir riktigt akut försök RC, det verkar ha magiska egenskaper men det är lika beroendeframkallande som heroin.

Jag köper påsar i storpack från zooplus då blir det faktiskt inte särskilt dyrt särskilt som hon får lite torrisar eftersom nej, inte mer än en påse om dagen - och en påse = en portion så kylskåpsproblematiken går bort. :mad: BARF kanske du kan pröva om hon gillar kött.

Ljuvligt söt kisse :love: och vad skönt att inte ha tandvärk längre.
 
Jag har ett antal småfat som jag fördelar mat på, plastpåse om, in i frysen. Det funkar. Min katt har njursvikt och tröttnar väldigt fort så jag får byta hela tiden.
 
Jag vill rekomendera royal canin intensinal gastro (lite osäker på stavningen), dyrt men god smak på enligt både katt och (numera död) hund. Finns både som blötfoder och torrisar. Vet vissa som micrar blötmaten några sekunder så att den bli rumstempererad, i och för sig kanske det inte funkar om du testat att ha den i skafferiet.
 
Pälsmonstret här äter bättre om jag byter plats på skålen med blötmat varje dag. Dock är mitt minne inte hundra så ibland glömmer jag dem och hittar dem några dagar senare. Jag ställer dem i lådor, i klösträdet, under fåtöljen, i hallen, bakom tvn osv.

RC kan jag också tipsa om, mycket gott tycker hon. Dock är jag inte jätteförtjust i innehållet så jag spär ut med Mjau så ofta som hon står ut med det. Använder också bara portionspåsar då det är helt omöjligt att äta mat som förvarats. :meh:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
553
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
365
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
913
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp