Bukefalos 28 år!

Kratta underlag

Jaaxxx

Trådstartare
Jag vistas ibland på en hästanläggning där det finns ett ridhus som efter man har ridit så ska man kratta efter sig. På andra ställen har jag läst att man krattar efter sig om man rivit upp mer än "normalt" vid ex hoppning.
Min fråga är om de är någon skillnad på att man krattar för hand mot att man kör med en sladd alt harv? Anläggningen där man alltid ska kratta efter sig har tillgång till sladd/harv så jag tänkte att de antagligen finns någon bra anledning till de?
Hur ser de ut där ni rider, ska ni alltid kratta efter er?
 
Jag vistas ibland på en hästanläggning där det finns ett ridhus som efter man har ridit så ska man kratta efter sig. På andra ställen har jag läst att man krattar efter sig om man rivit upp mer än "normalt" vid ex hoppning.
Min fråga är om de är någon skillnad på att man krattar för hand mot att man kör med en sladd alt harv? Anläggningen där man alltid ska kratta efter sig har tillgång till sladd/harv så jag tänkte att de antagligen finns någon bra anledning till de?
Hur ser de ut där ni rider, ska ni alltid kratta efter er?

På en del ställen har jag sett lappar om att man ska kratta spåret efter att man ridit. Jag antar att det syftar på det spår som jag ibland ser finns längs väggarna eller staketet. När jag och mina vänner rider blir det inga sådana spår. Vi brukar däremot kratta ändå om det inte var krattat när vi kom, för att undvika klagomål. Möjligtvis är det bättre att kratta för hand med tanke på att det inte alltid är så lätt att komma åt i hörn och sådant med harv/sladd men annars ser jag ingen skillnad mellan att kratta och harva.
 
Man krattat för att komma åt kanterna på långsidorna men främst i hörnen blir det väldigt packat och små vallar om man har ett underlag som kan flytta sig lite. Det avhjälps genom att kratta ner kanterna. Är man duktig att köra så kan de räcka med kortsidorna men för nån som inte har tekniken helt inne är det svårt att komma åt även på långsidorna. Vårat underlag plattas dessutom till så det blir en hård liten vall mot sargen.

Vårat ridhus krattas varje dag för hand, innan det sladdas. Som privatryttare behöver man inte bry sig utan detta sköter personalen på anläggningen (ridskola)
 
Tack för svaren! Ja, att man ska kratta spåren och för att få bort att underlaget lägger sig mot väggen har jag hört något om kommer jag på när jag läser de, de är ju en bra anledning :)

Verkar inte vara helt enkelt de där med att köra så de blir bra utan att få för mycket längs sargen ☺
 
Tack för svaren! Ja, att man ska kratta spåren och för att få bort att underlaget lägger sig mot väggen har jag hört något om kommer jag på när jag läser de, de är ju en bra anledning :)

Verkar inte vara helt enkelt de där med att köra så de blir bra utan att få för mycket längs sargen ☺

Ja, självklart måste underlaget krattas ner från väggarna då och då men att det ska göras av varenda person varje gång man ridit låter helknasigt. Men det kanske innebär att man betalar en lägre anläggningsavgift istället?
 
Har aldrig någonsin varit med om att man ska kratta i något av de ridhus jag ridit i. Har betalat anläggningsavgift och sedan sköter ägaren till anläggningen underhållet av underlaget med undantag för att man naturligtvis mockar om hästen har bajsat.
Samma här, bara mockningen som varit något man måste göra. Kratta sköter harven efter traktorn. :p
 
Jag vistas ibland på en hästanläggning där det finns ett ridhus som efter man har ridit så ska man kratta efter sig. På andra ställen har jag läst att man krattar efter sig om man rivit upp mer än "normalt" vid ex hoppning.
Min fråga är om de är någon skillnad på att man krattar för hand mot att man kör med en sladd alt harv? Anläggningen där man alltid ska kratta efter sig har tillgång till sladd/harv så jag tänkte att de antagligen finns någon bra anledning till de?
Hur ser de ut där ni rider, ska ni alltid kratta efter er?

Antagligen är anläggningen rädda om underlaget och har erfarenhet av hur folk ibland regelrätt struntar i hur underlaget rivs upp under hästars vistelse där i olika regelbundna situationer . De har nog infört krattningsregel pga det och även om harvning sker på anläggningen så är man rädd om sitt underlag och en del ryttare missbrukar att sköta det när de rider där , så är det rätt logiskt att skärpa kraven på underhåll från ryttarna själva . Ägarna kan rimligen inte, och bör heller inte , behöva sätta i sina resurser att harva direkt ngn ryttare varit där och stökat runt . Tror som sagt regeln finns där pga missbruk av underlaget och då drabbas gemene man så att säga .
Oavsett så finns den regeln för alla är det ju inte direkt ngn jättegrej att dra runt ett varv med krattan i sak .

I övrigt allmänt för de som bara gästar ridhus och inte själva underhåller dem med harvning , så brukar de som harvar inte sällan själva behöva gå för hand och kratta loss vall från väggarna eftersom sällan man har en harv som kan komma så intill och maskinellt lösa det hela .
Med andra ord så är det lite blåögt att tro att "det är bara att harva och varför måste vi kratta " .
 
Senast ändrad:
det är ju fortfarande riktigt svårt att komma åt ridskolevallen längs väggarna på ett bra sätt utan att totalt repa sönder sargen.
Konstigt, för i vårt ridhus så harvar de med stor traktor och harv men det blir inga vallar längs med kanterna och sargen är inte sönderrepad. Förvisso harvar de inte hörnen, troligen för att det tar längre tid i så fall.
 
Alla traktorer är inte stora och buffliga, och en del har fyrhjuling. ;)
Vad menar du i sammanhanget ? Jag fattar inte ? Har du erfarenhet av att underhålla ridhus för tiptop underlag med maskiner inkl vallarna vid väggarna ? Inkl traktor och fyrhjuling ?
Har du insikt i om ngn personal går och krattar där när du inte vistas där ?
Jag förstår inte alls din kommentar och framför allt inte smirk smileyn .
 
Konstigt, för i vårt ridhus så harvar de med stor traktor och harv men det blir inga vallar längs med kanterna och sargen är inte sönderrepad. Förvisso harvar de inte hörnen, troligen för att det tar längre tid i så fall.
Vad skönt med ett sånt underlag! :)

På vår ridskola fungerar det inte så även om både jag och de som jobbar med banskötsel önskar oss blå att det vore så. Vad smidigt det vore att komma åt de där 2-dm-vallarna så enkelt! Och tidsbesparande inte minst, svischsvisch några varv så är man klar liksom, istället för att ta sig runt 160 m vallgrav för hand med kratta innan man kör runt med lilla fyrhjulingen.
 
Varför skulle det inte vara så enkelt för, varför krångla till det?
Det finns maskiner, erfarenheter, skickliga chaufförer, så varför kan det inte vara enkelt?
Läs . Du har ingen koll men ändå vidhåller du ? Läs som sagt . Och googla eller fråga de som underhåller ridhuset du besöker då och då . Jag lovar att det inte är så enkelt som det du anser och det du motsäger dig från de svar du fått , utan att du egentligen vet ett enda dugg . Sätt dig in i vad som krävs i fråga om underhåll av ridunderlag med hög belastning och allmänt ? Innan du svarar och ffa svarar med ngn attityd utifrån civila svar du får på ngt du själv förkunnat att du egentligen inte vet ngt om ?
Jag fattar inte vad det är du argumenterar emot oftast , utifrån det ? Du får jättebra svar från alla hela tiden mest . Varför frågar du på buke öht trots alla legitima svar du får oftast när du sen dissar dem trots att du samtidigt i samma fråga förkunnat att du inte vet ett dyft om det du frågar ? Med attityd deluxe ?
 
Senast ändrad:
Här får man betala 4000:- om året för att få använda ridhuset och då ingår det att ridhusägaren sköter underlaget både när det gäller harvning och krattning av kanter.
 
Vad skönt med ett sånt underlag! :)

På vår ridskola fungerar det inte så även om både jag och de som jobbar med banskötsel önskar oss blå att det vore så. Vad smidigt det vore att komma åt de där 2-dm-vallarna så enkelt! Och tidsbesparande inte minst, svischsvisch några varv så är man klar liksom, istället för att ta sig runt 160 m vallgrav för hand med kratta innan man kör runt med lilla fyrhjulingen.
Ja vore nog helt oproblematiskt och smidigt För alla som underhåller de , om underlag betedde sig permanent och aldrig behövde manuellt arbete . En dröm verkligen .
Ridskolor har ju extra arbete manuellt utifrån att verksamheten ser ut som den gör och väldigt stor belastning utifrån det .
Anläggningar i allmänhet är ju rädda om de dyra underlag de investerat i och eftersom noga underhåll av det i fråga om lätt underhåll är a och o gör att behålla kvalitet , så är det inget konstigt att man kräver krattning efter sig när man ridit . Tar ingen tid öht om alla gör det dagligen .inte konstigare än att folk bär fram eller bort några hinder /bommar /hinder efter sig .
Slutligen dax är det ju dock upp till anläggningen i sig vilka regler som gäller .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 660
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 796
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 412
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp