Krav att ha box när hästen går på lösdrift?

Breen

Trådstartare
Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till varje häst som går på lösdrift utifall de av någon anledning måste stallas in? Jag är osäker på vad lagstiftningen säger och hittar just nu bara information om att det ska finnas en uppvärmd sjukbox att tillgå när hästar går på lösdrift. Minns att jag läste en tråd här i våras om någon som var tvungen att bygga till en box enligt länsstyrelsen men den tråden hittar jag inte nu. Och eftersom jag inte hittar någon lag som verkar säga att varje häst på en anläggning ska kunna stallas in, så har jag nog fått det helt om bakfoten.

Jag har haft mina två hästar på samma anläggning under många år där de alltid stått på box. För två år sedan byggde stallägaren en ligghall i hagarna, så att de som vill har kunnat ha sina hästar ute dygnet runt. Detta har passat mig utmärkt då en av mina hästar har bronkit och mår bättre ute. Jag har dock fortsatt utnyttja mina boxar flera timmar varje dag, speciellt för att en av mina hästar behöver betydligt mer foder än de andra hästarna i lösdriften och därför behöver äta i lugn och ro. Även alla andra som använder lösdriften har fortsatt nyttja sina boxar. Vid nyår och stormen som var här i vintras stod alla inne och så vidare. I våras skadade en av mina hästar sig svårt med boxvila under lång tid. Ungefär samtidigt var två andra skadade och stod på boxvila, så vi har ju alla sett att tillgång till box under längre tid kan vara absolut nödvändigt.

Därför blev vi lite förvånade igår när det plötsligt dök upp en hästtransport på stallbacken och en ny hästägare lastade ut två hästar och senare dök det upp fler. Nu visar det sig att stallägaren under sommaren hyrt ut i stort sätt samtliga boxar till andra hästägare eftersom hen inte tycker att vi som använder ligghallen längre behöver våra boxar. På anläggningen står det nu helt plötsligt 17 hästar och det finns 10 boxar och ligghall för 8. Jag förstår ju att det här innebär mer inkomst för stallägaren och jag har inte heller något kontrakt som specificerar att jag ska ha tillgång till box eller för den delen ligghall, så det går ju egentligen inte att protestera. Det känns dock mycket osäkert att stå på en anläggning där den enda tillgängliga boxen vid skada är en pytteliten ponnybox, som ännu inte blivit uthyrd. Mitt halvblod kan snart komma att behöva opereras igen med mer boxvila och även i framtiden kan fler hästar skadas samtidigt.

Så hur gör ni andra som har era hästar på lösdrift? Är det vanligt att man inte har box att tillgå? Och känns det inte väldigt osäkert med tanke på alla oförutsedda skador som kan dyka upp? Jag blir lite stressad över tanken att inte kunna ta in hästarna om de blir sjuka eller grannen bestämmer sig för att ha århundradets största fyrverkeri riktat mot hagen, som de gjorde vid detta årets nyårsfirande.
 
Det finns någon rekommendation på hur många hästar det ska gå på en sjukbox. Tyvärr kommer jag inte ihåg det men det kan mycket väl vara så att det räcker med en på tio hästar.
 
Oops gjorde nog nåt fel ovan.
Tror tom det är så att det räcker med 1 st behandlingsplats/box på var 25 häst.
 
Blir en häst på lösdrift sjuk kan man ju slänga ut den som står i boxen. Ställer alla hästägare upp borde de flesta situationer kunna lösas. Blir dock knivigt om alla hästar behöver tas in pga storm eller fyrverkeri.
Kanske inte jättesmart gjort av stallägaren:meh:
Hen borde även ha förvarnat/ diskuterat med er.
 
Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till varje häst som går på lösdrift utifall de av någon anledning måste stallas in? Jag är osäker på vad lagstiftningen säger och hittar just nu bara information om att det ska finnas en uppvärmd sjukbox att tillgå när hästar går på lösdrift. Minns att jag läste en tråd här i våras om någon som var tvungen att bygga till en box enligt länsstyrelsen men den tråden hittar jag inte nu. Och eftersom jag inte hittar någon lag som verkar säga att varje häst på en anläggning ska kunna stallas in, så har jag nog fått det helt om bakfoten.

Jag har haft mina två hästar på samma anläggning under många år där de alltid stått på box. För två år sedan byggde stallägaren en ligghall i hagarna, så att de som vill har kunnat ha sina hästar ute dygnet runt. Detta har passat mig utmärkt då en av mina hästar har bronkit och mår bättre ute. Jag har dock fortsatt utnyttja mina boxar flera timmar varje dag, speciellt för att en av mina hästar behöver betydligt mer foder än de andra hästarna i lösdriften och därför behöver äta i lugn och ro. Även alla andra som använder lösdriften har fortsatt nyttja sina boxar. Vid nyår och stormen som var här i vintras stod alla inne och så vidare. I våras skadade en av mina hästar sig svårt med boxvila under lång tid. Ungefär samtidigt var två andra skadade och stod på boxvila, så vi har ju alla sett att tillgång till box under längre tid kan vara absolut nödvändigt.

Därför blev vi lite förvånade igår när det plötsligt dök upp en hästtransport på stallbacken och en ny hästägare lastade ut två hästar och senare dök det upp fler. Nu visar det sig att stallägaren under sommaren hyrt ut i stort sätt samtliga boxar till andra hästägare eftersom hen inte tycker att vi som använder ligghallen längre behöver våra boxar. På anläggningen står det nu helt plötsligt 17 hästar och det finns 10 boxar och ligghall för 8. Jag förstår ju att det här innebär mer inkomst för stallägaren och jag har inte heller något kontrakt som specificerar att jag ska ha tillgång till box eller för den delen ligghall, så det går ju egentligen inte att protestera. Det känns dock mycket osäkert att stå på en anläggning där den enda tillgängliga boxen vid skada är en pytteliten ponnybox, som ännu inte blivit uthyrd. Mitt halvblod kan snart komma att behöva opereras igen med mer boxvila och även i framtiden kan fler hästar skadas samtidigt.

Så hur gör ni andra som har era hästar på lösdrift? Är det vanligt att man inte har box att tillgå? Och känns det inte väldigt osäkert med tanke på alla oförutsedda skador som kan dyka upp? Jag blir lite stressad över tanken att inte kunna ta in hästarna om de blir sjuka eller grannen bestämmer sig för att ha århundradets största fyrverkeri riktat mot hagen, som de gjorde vid detta årets nyårsfirande.
En sjukbox per 25:e häst är rekommendationen. Dock kan man lösa saken på det sättet att om en häst är sjuk så kan man byta ut en "boxhäst" mot lösdriftshästen. Det behöver alltså inte finnas en tom box för enkom sjuka hästar.
 
Det är ju en sak vad lagstiftningen/myndighetsrekommendationer säger och en annan sak om man tycker att sådana minimikrav är ok. Jag tycker inte att en box per 25 lösdriftshästar verkar tillräckligt och skulle undvika att stå på ett sånt ställe. När jag hade hästarna i lösdrift hade vi 6 boxar på 35-30 hästar plus att det gick att dela av ligghallarna till mindre hallar till skadade hästar. I genomsnitt var det nog 2-3 hästar som behövde nåt specialarrangemang, även nya hästar kan ju behöva gå själva till att börja med. Så i TS fall vore det rimligt att stallägaren har ett avtal med ett par av boxmänniskorna att de kan ge upp sin box vid behov.

Fyrverkerier och oväder har däremot aldrig varit något problem i den lösdriften där mina gick. Vi höll vakt på nyårsnatten och vid oväder var ligghallarna tillräckligt stora för alla.
 
För två år sedan byggde stallägaren en ligghall i hagarna, så att de som vill har kunnat ha sina hästar ute dygnet runt. Detta har passat mig utmärkt då en av mina hästar har bronkit och mår bättre ute. Jag har dock fortsatt utnyttja mina boxar flera timmar varje dag, speciellt för att en av mina hästar behöver betydligt mer foder än de andra hästarna i lösdriften och därför behöver äta i lugn och ro. Även alla andra som använder lösdriften har fortsatt nyttja sina boxar.

Jag tolkar det som att de som ville kunde ha hästarna ute dygnet runt, efter tillbygget. (min understrykning) Vad säger kontraktet? Hyr du plats på en lösdrift, eller box?

Oavsett vad hyresvärden bestämmer, så ska man väl inte kunna ändra det ni har avtalat utan skriftlig uppsägningstid?
 
Nu har du ju fått svar men jag tycker personligen det skulle vara väldigt jobbigt att inte ha tillgång till en egen box, trots lösdrift. Bara vetskapen att man har en egen box om något inträffar eller om det behövs, gör mig bättre till mods.

Tydligen håller stallägaren med mig här för han skriver kontrakt på lösdriftplats + egen box. Nu har vi 12 hästar (+ ett föl) och 10 boxar, men det är mindre än 10 hästägare så de extra hästarna har redan minst en box.
 
En sjukbox per 25:e häst är rekommendationen. Dock kan man lösa saken på det sättet att om en häst är sjuk så kan man byta ut en "boxhäst" mot lösdriftshästen. Det behöver alltså inte finnas en tom box för enkom sjuka hästar.
Det lär förutsätta att man själv äger hästarna och gör det valet - svårt att byta ut en inackorderad med Box enligt avtal och kasta ut den på lösdrift efter behov .
 
Ts : har du hästen uppstallad på lösdrift enligt avtal kan du inte förvänta dig att dessutom ha en Box att förfoga över enligt egen lust och behag . Däremot säger lagen att en sjuk /skadad häst på lösdrift måste kunna stallas upp vid behov utifrån det. Dvs inte samma sak .
 
Jag har bara haft min häst på lösdrift ett kortare tag (tre månader plus sommarbetet), och det var hela tiden meningen att det bara skulle vara en temporär lösning (hästarna behövde flyttas akut från förra stallet, och i det nya fanns bara en ledig box, men stallägaren var på gång att sälja en av sina hästar så det skulle bli en box till ledig inom kort), men trots att det var för en kortare tid var det något jag var uppriktigt orolig för. Vad gör jag om det händer något med den häst som går på lösdrift, så hon måste stallas in på boxvila? Då hade jag ändå en häst till, som hade en boxplats, så jag hade bara kunnat byta på dem. Men den häst som stod på box var gammal och risken för att hon inte skulle fixa lösdrift var stor, därav att det var självklart att det var hon som fick boxplatsen.

Jag hade aldrig utgått från att någon annan hästägare hade ställt upp på att låta sin häst gå ute för att min skulle kunna gå inne, min häst trivdes inte alls med lösdrift och jag hade faktiskt inte gått med på det själv om det var en boxplats jag betalade för. Det brukar ju vara en viss skillnad i pris på lösdrift kontra vanlig boxplats också. Jag hade faktiskt inte velat stå kvar i ett stall (lösdrift) där jag inte är garanterad en box om något skulle hända. Då betalar jag hellre för att vara säkrad att kunna stalla upp den om det behovet finns. (Dock skulle jag aldrig välja lösdrift mer eftersom det varken passade hästen eller mig, och det kanske färgar av sig på hur jag ser på det. Men eftersom jag har haft fånghästar under en ganska lång tid av min hästkarriär så vet jag hur utsatt man blir och hur snabbt man kan stå där med en häst som måste stå inne, även om det är mitt i betessäsongen och man har räknat med att ha dem ute.)
 
Ingen vare sig det handlar om att behöva "kasta" ut någon på lösdrift eller tvärtom behöva ställa in en för att en annan ska få plats i lösdriften pga att den börjat krubbita, väva eller nåt annat boxrelaterat problem skulle jag vilja byta med. Man får nog helt enkelt ställa sig på den anläggningen som erbjuder det man själv vill ha.
TS jag tycker det va dåligt av er stallägare att inte informera er om vad ni kan förvänta er.
 
Tack för era svar!

Jag har stått på anläggningen sedan 22 år tillbaka, så kontraktet jag har är av det äldre slaget och har inte blivit uppdaterat någon gång. Eftersom det för 22 år sedan enbart fanns boxar och ingen lösdrift, så är det i kontraktet tyvärr inte förtydligat huruvida jag betalar för en box eller för plats i ligghall. Det som oroar mig är dock att samtliga nyinflyttade har fått kontrakt där det är specificerat att de hyr en box. Därför känner jag att jag knappast kan räkna med att någon/några av dessa hästägare snabbt ställer upp på ett byte, om man tex. står med en skadad häst lite oplanerat en sen kväll. Jag är ju liksom utlämnad till någons goda vilja i så fall. Och det gör mig lite stressad måste jag erkänna.
Har tidigare inte riktigt reflekterat över att de hästägare som har sina hästar på lösdrift är vana vid att tex. bara ha en sjukbox på 24 hästar. Vi har givetvis haft det väldigt lyxigt med både box och ligghall men nu blev det å andra sidan lite väl trångbott. Här finns nu enbart en ponnybox på 7 kvadratmeter ledig och 2 uppbindningsplatser, så det blir till att köa när jag vill ta in och göra i ordning mina hästar. Jag tror jag blir lite för stressad över detta och får överväga att flytta mina hästar till någon annan anläggning. Lite tråkigt beslut bara när man varit på samma ställe i 22år och det känns som ens andra hem. Hade stallägaren bara förvarnat oss så hade jag ju kunnat välja att hyra en box eller kanske betala mer för både box och ligghall, men nu är det ju försent för det.
 
Fast står du med en skadad häst skall det finnas en box tillgänglig som är godkänd för stor häst om det är stor häst det gäller.
Annars kan du inte be att få hyra en box på heltid, precis som du haft innan?
 
där jag står har vi en box per häst... På så sätt kan man bara ta in alla vid oväder, om fler vill tävla och ha inne natten innan.. inte så kul å komma ut 05 och behöva bada hästen för den rullat sig under natten.
Samt att de kommer in 1 gång om dagen för att få lie kraftfoder och tillsyn.
Skulle inte stå i en lösdrift som inte har minst 6 boxar per 10 hästar...
Om en häst blir sjuk kan man turas om och ha en annan inne som sällskap.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 804
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 518
Senast: Habina
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 214
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp