Krav på daglig utevistelse?

O

oio

Vi satt och pratade lite om hästhållning på jobbet. Bl.a pratade vi om stallar.
En sa då att den läst/hört att det kommer ett krav på att alla hästar ska ha daglig utevistelse...från nästa år.

Någon som vet något?
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Hästarna ska vara ute minst 5 dagar/vecka och om det är unghästar ska det vara tillsammans med andra hästar.

Hagen ska vara så stor att hästen kan röra sig fritt i samtliga gångarter, dvs riktiga hagar och inga fåniga frimärkshagar på 5x5 meter.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Hästarna ska vara ute minst 5 dagar/vecka och om det är unghästar ska det vara tillsammans med andra hästar.

Hagen ska vara så stor att hästen kan röra sig fritt i samtliga gångarter, dvs riktiga hagar och inga fåniga frimärkshagar på 5x5 meter.

Ok...

Vet du om det är från nästa år..?
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Var har du fått 5 dagar/vecka ifrån? Det finns inte reglerat. Inte heller att det måste vara hage. Och så finns det en radda undantag.

Ganska tandlös föreskrift - tyvärr =/


1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.

Min kommentar: Står inte ett jota om tid.

För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.
Min kommentar: Observera ordvalet RASTNING och inte utevistelse =/


Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.

Min kommentar: Och så raddar vi upp en hel litania av undantag, vilket gör att envar som inte VILL släppa ut, lätt kan hitta en anledning att INTE göra det

Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.

2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.

Och se här igen, RASTNING och inte utevistelse, och har du inte plats för hagar så går det bra att släppa dem lös en stund i ridhuset...

2. 2 kap. 10 § och 5 kap. 1 § träder i kraft den 1 augusti 2010.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Både utevistelseregler och ensamhästar är något som djurskyddsmyndigheterna är grymt dåliga på att ta tag i. Det slutar alltid med någon knäpp kompromiss där man kan göra i princip vilka undantag som helst från känd kunskap. Och hästarna får betala.

Tråkigt, för hästarna.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Men så sjukt löjligt. Varför ens sätta upp sådana "lagar" ?
Undrar om det känns bättre för deras samvete, eller något? :confused:


3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
Och vad är onormalt?
För mig är det snöstorm, för andra lite duggregn.

4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,

Om man alltså har dålig mark, som blir superlerig under våren, eller om det är snö ute - kan man hänvisa till detta..

5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller

Innebär att man kan ha dem inne hela sommaren.


Min kommentar: Och så raddar vi upp en hel litania av undantag, vilket gör att envar som inte VILL släppa ut, lätt kan hitta en anledning att INTE göra det
Precis. Helt sjukt! :crazy:

Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
Om det alltså går en hingst i närheten så behöver man inte släppa ut ston?

2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.

Och se här igen, RASTNING och inte utevistelse, och har du inte plats för hagar så går det bra att släppa dem lös en stund i ridhuset...

Kan man annat än sucka?
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Håller med, så otroligt tandlöst :mad:
Om det prompt ska jobbas med att sätta "lagar", varför då inte sätta något vettigt - som inte går att misskötas om man vill. Fy för dessa sk lagar :mad:
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Jag tror inte att det finns en enda djurskyddsinspektör som godkänner noll utevistelse på hästar.Den måste antingen motioneras eller gå i hage även idag.Min granne fick avliva sin gamla häst som stod ensam inne i en lada hela vintern dygnet runt.Lagen sätter bara en gräns.Djurskyddsinspektörerna tolkar det utefter varje fall.Den nya lagen gäller från första augusti.Hästen ska kunna röra sig fritt i alla sina gångarter varje dag samt hästens sociala behov ska tillgodoses.Jag tror inte heller att någon djurskyddsinspektör godkänner att hästar inte får gå i hage varje dag om den möjligheten finns.
Det är synd att inte lagen blir hårdare.Men tänk på alla stackars köttdjur som aldrig får se solen..tragiskt att det ska behöva vara såhär.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,

Om man alltså har dålig mark, som blir superlerig under våren, eller om det är snö ute - kan man hänvisa till detta..

Nej, bara första året. För på annat ställe står att hagarna ska vara hårdgjorda/dränerade. MEN, det har stått länge, och när de för en gång skull stängt hagar för hästarna vadat i sörja till knäna, så har det inte medföljt något krav på att till nästa år ha ordentligt dränerade.


Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
Om det alltså går en hingst i närheten så behöver man inte släppa ut ston?

Andra stycket är det att unghästar ska ha sällskap. Så där tolkade du lite fel, men du kan ha unghingsten ensam ute med ledning av det.

Iövrigt håller jag helt med dig, det finns som sagt ngt för alla att skylla på om de inte vill släppa ut =/
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Nej, bara första året. För på annat ställe står att hagarna ska vara hårdgjorda/dränerade. MEN, det har stått länge, och när de för en gång skull stängt hagar för hästarna vadat i sörja till knäna, så har det inte medföljt något krav på att till nästa år ha ordentligt dränerade.

Men när ska djurskyddsmyndigheten börja reagera då. Jag vet en ridskola där vinterhagen är katastrofal speciellt dessa milda vintrar. Gången ner till hagen, grindhålet och en bra bit innanför är som ett j-vla träsk. Det går inte att gå där. Hästarna på denna ridskola drabbades stup i kvarten av hovbölder, tappskor och hältor. Är inte det snudd på djurplågeri:confused: Och så har det varit i flera år

Jag vet också att det har varit en djurinspektör där men det enda som behövde åtgärdas var ett nät som satt över ett fönster, det skulle bytas ut mot galler. Visst jättebra men hagen då?

Jag vet också att det står att hagar ska vara hårdgjorda/dränerade men hittills har jag inte sett någon som gjort det ialla fall inte på någon större anläggning där hagarna ofta är hårt belastade. Varför har vi en djurskyddslag egentligen med så mycket kryphål och ingen verkar bry sig om att djurskyddslagen ska följas
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Jadu, det är en bra fråga. Det har jag undrat länge. Och som sagt i de extremfall där de reagerat och utfärdat förbud mot att släppa hästarna, så har de inte brytt sig i att kolla om något gjorts för att förbättra till nästa vinter. Utan då är det ju samma visa.

Det finns ju en gräns för hur länge man kan försöka med att 'nästa vinter nog blir normal'. Det är och förblir blötare vintrar liksom..
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Men när ska djurskyddsmyndigheten börja reagera då. Jag vet en ridskola där vinterhagen är katastrofal speciellt dessa milda vintrar. Gången ner till hagen, grindhålet och en bra bit innanför är som ett j-vla träsk. Det går inte att gå där. Hästarna på denna ridskola drabbades stup i kvarten av hovbölder, tappskor och hältor. Är inte det snudd på djurplågeri:confused: Och så har det varit i flera år

Varför har vi en djurskyddslag egentligen med så mycket kryphål och ingen verkar bry sig om att djurskyddslagen ska följas

Därför att det är guden mammon som styr :devil:
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Det finns ju en gräns för hur länge man kan försöka med att 'nästa vinter nog blir normal'. Det är och förblir blötare vintrar liksom..

Nu för tiden är väl en normal vinter lika med BLÖT? I alla fall i södra Sverige? Själv har jag faktiskt dränerat grindhål och ingång till ligghall samt foder plats och det var det bästa jag gjort.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Guden mammon är rikedomens gud (som i pengar, alltså). I detta fallet tolkade jag det som att ridskolan inte vill lägga pengar på att fixa gången och hagen, för att ist behålla pengarna själv...
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Fast de förlorar ju pengar eftersom hästarna är halta stup i kvarten?! Hovslagaren får ju komma desto oftare. Ibland fick hästar stå för de hade en tappsko men det fanns ingen på ridskolan med tappsko kompetens. Hovbölder måste skötas och kräver ibland medicinering. En häst var halt pga kraftig mugg. Eftersom det ofta var minst en halt häst varje vecka fick ju de andra gå hårdare vilket ger ett ökat slitage och förmodligen kommer hästarna bli utslitna i förtid. Maskiner finns på plats, lastare och grävare det ligger dessutom ett grustag bara någon kilometer bort!

Jag slutade dessutom både att rida lektion och vara medlem i denna klubb för jag stod inte ut att se eländet. Så de förlorar ju pengar på detta? Att fixa till denna hage skulle förmodligen bara ta ett par dagar och grus är ganska billigt, ofta är det frakten som kostar men grustaget ligger nära.
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Nu för tiden är väl en normal vinter lika med BLÖT? I alla fall i södra Sverige? Själv har jag faktiskt dränerat grindhål och ingång till ligghall samt foder plats och det var det bästa jag gjort.

Ja, precis det jag menade. Lika illa i mellansverige och södra norrland. Och varit så 4 - 5 vintrar i rad nu. Så okej första vintern, det var ett 'undantagsår'. Och den överoptimistiskt kan ju kanske hoppas på det andra vintern med. Men sen nånstans får man ju inse att det är inte undantag längre, utan standard. Och endera, om man har möjlighet, offra mer mark vintertid, eller helt sonika fixa underlaget så det klarar syndafloderna.

Men viss verkar fortfarande, 4 - 5 år senare, klamra sig fast vid hoppet att det 'snart blir en normal (= tjäle och snö) vinter igen'. Vilket jag anser är oacceptabelt.

Å andra sidan, bilisterna lär sig aldrig att det blir halka i år igen, precis som alla år innan, så.. Kanske är lika svårt för hästägare inse att det blir blött och lera i år igen, precis som förra året, och året innan det, och..
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Ja vad är det man säger; Snålheten bedrar Visheten :angel:
Stämmer i detta exempel iallafall.....
 
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Å andra sidan, bilisterna lär sig aldrig att det blir halka i år igen, precis som alla år innan, så.. Kanske är lika svårt för hästägare inse att det blir blött och lera i år igen, precis som förra året, och året innan det, och..

Ja det är för mig en gåta precis som när tidningarna skriver att snöfall överraskade bilister - många avåkningar trots att SMHI pratat om snö i flera dagar.

MEN myndigheter som stiftar lagar måste väl ändå ha lite mer än så innanför pannbenet?

Hur ska man gå till väga för att ändra på en lag/regel som instiftats av i det här fallet jordbruksdepartementet (tror jag det är?)

Det spelar väl ingen större roll om lilla jag ringer och klagar någonstans

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida
"Djurskyddslagen är förebyggande, målet är att så långt som möjligt förhindra att djur utsätts för lidande."

att drabbas av ständiga hovbölder och mugg anser jag är lidande

och om jag fattat det rätt är det länsstyrelsen som ska se till att detta efterlevs men det funkar ju uppenbarligen inte så bra i alla delar av landet.

I mitt län var det ont om djurskyddsinspektörer redan i vintras nu ska ytterligare 16 personer varslas från länsstyrelsen och minst ett par av dessa lär väl vara djurskyddsinspektörer.
 
Senast ändrad:
Sv: Krav på daglig utevistelse?

Felet är ju, ang leriga hagar, inte i förordningen/lagen, utan i tillämpningen av den. (Däremot ang utevistelse är det lagen som är fel)

Min teori - tänk på vem som skrek högst om spiltförbud, ansåg att ridskolor inte skulla ha lösdrift, att elever inte skulle hämta hästar i hagar (och således inte vill ha krav på X h utevistelse/dag) - Svenska ridsportsförbundet. Som höll ridskolorna om ryggen (och en del toppryttare med antar jag..).

Och när den stooooora paraplyorganisationen motarbetar, så tja..

Personligen tycker jag det är konstigt att svindyra travhingstar, och blivande tilltänkta travstjärnor, kan gå ute i hage. Men inte dito hopp- och dressyrhästar (eller glada hobbyhästar). Visst, det är inte Sveriges roligaste hagar de där fyrkanterna travare ofta (inte alltid går i). Men de brukar gå att skutta och springa lite i, de får andas frisk luft, se kompisar på andra sidan staketet minst, och underlaget brukar vara hyfsat vädertåligt (läs grusat och dränerad).

HUR svårt kan det då vara?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 092
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 737
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 807
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp