Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

L

LaVidaLoca

Finns det egentligen?
Efter första tävlingssäsongen på lokal nivå i hoppning och dressyr, blir jag förvånad över att vissa klubbbar överhuvudtaget får arrangera tävlingar.
Exempel 1:
Kommer till en hopptävling i våras. Framridningen var ute i en hage, (gräs/jord) ganska OK underlag att skritta, trava och galoppera lite lätt på. Framhoppningen var i ett rihus och tävlingen var utomhus på grus. Eftersom jag rider unghäst, hade jag sent startnummer och upptäcker efter en stunds framridning att folk börjar fly från ridhuset och hinder bärs fram till framridningshagen.
Jag kollar vad som hänt och får reda på att underlaget i ridhuset är så halt att flera ekipage nästan gått omkull.
Då står man där och ska hoppa fram på gräs utan broddar (eftersom det inte stod något i propositionen om hoppning på gräsbana) Detta känns inte särskilt kul när man har ute sin orutinerade unghäst på den tredje tävlingen i hans liv. Framhoppningen blev helt fel och jag utgick i första klassen och strök mig från andra.
Tycker att det är lite konstigt att ett underlag i ett ridhus plötsligt kan bli halt, klubben borde ju veta hur underlaget skall prepareras inför tävlingar.

Exempel 2.
Dressyrtävling i juni. Det har varit varmt och torrt i några veckor. När man kommer till tävlingsplatsen ser man bara ett enda stort rökmoln från framridningsbanan. I ridhuset, där tävlingen gick är det så dammigt att domaren knappt kan se ekipagen! Ingenting har gjorts för att få ett bra underlag att rida på! Hur svårt hade det varit att vattna lite?
Nu undrar jag följande: Kan man på något sätt som ryttare kräva att en tävlingsplats skall vara i ridmässigt skick? Jag klagar inte på att banor blir kladdiga när det har regnat i flera veckor, det kan en arrangerande klubb inte hjälpa, men när man inte lägger två fingrar i kors som i mina två exempel.

Detta hade ju säkert inte accepterats om det hade varit tävling på högre nivå. Men jag tycker att det är viktigt att ryttare och hästar ges så bra möjligheter som det går när man kommer ut på tävling. På denna nivån är ju dessutom hästar och ryttare orutinerade och då vill man ju ha en bra början på sin "karriär".
Någon annan som har råkat ut för samma sak? Eller som vet vart man skall vända sig med klagomål?
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Jag tycker inte att det är ok med lera/blött heller. Någon gång måste arrangörerna ta sitt ansvar.
En del gör det, andra inte.

Det är inte kul att köra 28 mil och hitta en bana som inte går att rida vettigt med en unghäst. Ok att du kan ta dej runt med en rutinerad häst men hur säkert /kul är det?
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Men att det regnar kan ju inte arangören gör så mkt åt tyvärr. Okej, en bra drenerad(stavning) banan isåfall men ibland så hjälper inte drenering om det regnat hur mkt som helst. Och kan man inte rida på en lerit/blöt banan får man väl stryka sig då.

Efter man vart ute o tävlat ett tag så vet man ju vilka tävlingarplatser/arrangörer som är bra pch vilka som är dåliga så då är det ju bara att skippa o åka på dom dåliga.
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Och kan man inte rida på en lerit/blöt banan får man väl stryka sig då.

Efter man vart ute o tävlat ett tag så vet man ju vilka tävlingarplatser/arrangörer som är bra pch vilka som är dåliga så då är det ju bara att skippa o åka på dom dåliga.

När det gäller strykningar, får man väl betala anmälnings/startavgiften om man stryker sig för sent, eller har jag fel? Det är ju ganska tråkigt att betala för något som man inte kan utnyttja, pga dåliga förberedelser från arrangören. Och extratråkigt om man åker långa sträckor bara för att få åka hem igen utan att kunna rida.

Visst lär man sig efterhand vilka tävlingsplatser man inte skall åka till, men det löser ju inte problemet. Det gagnar ju dessutom inte en själv heller, eftersom det på så sätt blir färre tävlingar.

Jag tycker att det på något sätt skall vara garanterat när man åker på tävling oavsett nivå, att de banor som skall ridas på är bra preparerade utefter de vädermässiga förhållanden som råder.

Kanske skulle alla klubbar ha någon form av blankett som kan fyllas i av deltagande ryttare och skickas till förbundet. På så sätt får ryttarna säga sina åsikter och klubbarna får förbättringsförslag, så att inte problemet kvarstår. T

Tyvärr är det ju också så att när man pratar med andra ryttare om nämnda klubbar känner de igen problemet. Detta innebär ju att det är något som har pågått ett tag och ingenting händer för att det skall bli bättre.:(
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Oftast står det i propp vad som gäller i underlagsväg så man vet när man kommer till tävlingen vad man gett sig själv in på. Istället för att klaga så tycker jag att man ska vara glad att det arrangeras tävlingar även på mindre klubbar som kanske inte har de bästa förutsättningarna...
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Om man har synpukter skall man i första hand vända sig till arrangörerna, annars går det bra att skicka in en skrivelse till förbundet och framföra sina synpunkter på ett konstruktivt sätt. Det bästa är väl att skriva ett brev till arrangörerna, ett brev som ankommer ett par dagar efter tävlingen så att klubben kan diskutera igenom det och finna strategier att förhindra att likande situationer uppstår igen. Men om ingen säger något kanske de tror att alla var hyfsat nöjda trots dåligt underlag mm.
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Eftersom det alltid skall skrivas en överdomarrapport så kan det ju vara bra att prata med överdomaren, de överdomare vi har haft har alltid diskuterat vilka problem det varit under tävlingsdagen med tävlingsledningen.

Sen kan jag ibland tycka att det klagas lite väl mycket, det är trots allt så att de allra flesta som arbetar med tävlingarna gör det ideellt, dvs de tar av sin fritid för att kunna ordna en tävling. Tex så hade vi tävlingar ute i september i år, det regnade ju en hel del då. Lördagens tävlingar - banan var jättebra, dammade inte, inga pölar. Under natten mot söndagen så kom det världens skyfall, på något sätt hade dräneringen satts igen, och det blev en stor pöl på banan. Vi försökte verkligen få undan vattnet, brandkåren var där med pump, men det tog ju lite tid. Dessutom så var resten av banan väldigt vattensjuk, detta har hänt förr, men vi vet också att banan blir inte hal, det bara stänker en hel del när man rider. Det var hur många som helst som klagade, att vi skulle ställa in, att det var ju omöjligt att rida på denna bana osv osv. Jag tyckte jättesynd om sekretariatspersonalen som fick ta hur mycket klagomål som helst, de råder ju inte över vädret, att det kommer ett skyfall på natten/morgonen. På eftermiddagen var banan hur fin som helst, då hade vattnet sjunkit undan.

Men dock - dina exempel - vattnar gör vi alltid om det dammar, vi har ändrat framhoppning, från tung utebana till ridhus, dock har vi aldrig ändrat till framhoppning på gräs. Vi har framridning på gräs, står i proppen, men det är ändå klagomål på att det är halt där.

Det kan vara så enkelt att det inte finns tillräckligt med vatten att vattna med, ridklubben där jag är med har egen brunn (eller hade förr i alla fall), det har hänt att den nästan sinat - då kan man ju inte vattna. Hästarna som står på anläggningen måste ju först få vatten. Att ta ut brandkåren för att vattna kostar pengar (jag tror dock att vi gjort det någon gång när vi haft stora tävlingar).
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Oftast står det i propp vad som gäller i underlagsväg så man vet när man kommer till tävlingen vad man gett sig själv in på. Istället för att klaga så tycker jag att man ska vara glad att det arrangeras tävlingar även på mindre klubbar som kanske inte har de bästa förutsättningarna...

Just detta resonemang är ju vanligt. Jag tycker inte att det friskriver arrangörerna.
Menar du att kvantitet är bättre än kvalitet?

Du kan väl aldrig veta vad det är för underlag? Vad menar du? Att gräs alltid är på ett sätt och grus alltid på ett? Vi har kommit till gursbanor, gräsbanor och ridhus som inte haft underlag som varit bra. Ja även terrängbanor som inte hållt måttet.

Självklart ska vi klaga! :idea: Dock kan vi framföra kritiken på konstruktiva sätt och inte bara "snacka skit".

Tack ni arrangörer som tar ert ansvar!
Vi har mött det inom hopp/dress och fälttävlan.
Det är inte kul att köra en massa mil och få möta en bana som inte fungerar. Att sedan som i ett fall 1/3 väljer att rida kan ju bero på olika orsaker. :smirk:
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

självklart ska man ge synpunkter på vad man tycker ska kunna förbättras, men ett hällrregn klarar inte alla banor på ett bra sätt, att dränera om en hel ridbana kan vara mycket kostsamt den lilla klubben.

Blir det inte bättre i längden så är det ju bara låta bli att anmäla sig dit igen.

Personligen kan jag nog tycka att kvantiteten kan ibland få gå lite före, av de 10 dressyrtävlingar jag har anmält mig till i år så har jag varit bortlottad på 5 av dem (och det ända in november och inte bara tidigt på säsongen som är vanligare), dock har jag fått vara med på de flesta av dem efter strykningar (och lite "tjat" ;)),alla dessa har inte varit perfekta arrangerade och skulle vi då tagit bort dessa från att arrangera tävlingar och buntat ihop alla som vill starta på de som var "perfekt arrangerade", ja... då hade det nog inte blivit många starter iår, det hade blivit "överbefolkat" på dessa få tävlingar.
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Självklart ska vi klaga! :idea: Dock kan vi framföra kritiken på konstruktiva sätt och inte bara "snacka skit".

Tack ni arrangörer som tar ert ansvar!
Vi har mött det inom hopp/dress och fälttävlan.
Det är inte kul att köra en massa mil och få möta en bana som inte fungerar. Att sedan som i ett fall 1/3 väljer att rida kan ju bero på olika orsaker. :smirk:


Detta är precis vad jag menar! Det måste finnas något konstruktivt sätt att framföra kritik till arrangörer, så att de får en chans att bättra sig. Idag verkar det inte finnas det, i alla fall är det ingen som talar om att de vill ha kritik så att de kan förbättra sig.

Någon nämnde att framföra kritiken till överdomaren. Det verkar ju vara vettigt, om kritiken kommer fram och klubben tar den till sig.

Sen kan det ju självklart bli så att folk klagar och gnäller för klagandets skull, men då får man ju utvärdera de klagomål som kommit. Dessutom kan man ju få berömma arrangören på samma sätt om man tyckt att det varit bra på tävlingsplatsen!
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

självklart ska man ge synpunkter på vad man tycker ska kunna förbättras, men ett hällregn klarar inte alla banor på ett bra sätt, att dränera om en hel ridbana kan vara mycket kostsamt den lilla klubben.

Blir det inte bättre i längden så är det ju bara låta bli att anmäla sig dit igen.

mm fast jag är inte beredd att betala för att klubben ska få pengar.
Som det blir om de har dåligt undelag....

Om man har en bana som inte är tillräckligt dränerad och det kommer ett ihållande ösregn så får man ställa in. (Nu pratar jag inte om ett "vanligt" regn utan som det varit iår med mycket regnmängd långt innan tävlingarna.) Iår har vi sett alldeles för många skadade hästar och ryttare pga dåligt underlag. (Det kan vara svårt att ta beslutet om start eller ej.) Men det är faktiskt ingen liten klubb någon av gångerna.:crazy:
Sen får man inte glömma att det är olika inom grenarna och det betyder stor skillnad för klubben att arrangera tävlingarna. Iallafall häromkring. Vår fd klubb fick bra ekonomi även på dressyr mest beroende på att man hade 4 parallella banor. Vilket är bra för ryttarna också. Inte så långa väntetider. :D
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Så du tycker alltså att bara för att banan är dränkt i vatten (=ej tillräcklingt dränerad) på förmiddagen efter ösregn på natten/morgonen skall man ställa in? Även fast arrangerande klubb vet att banan aldrig varit hal trots mycket regn?

Vår bana kan som sagt se ut som om den är hal när det står vatten på den men den har aldrig varit det.

Vad jag minns så var det inte fler som halkade under den tävling vi hade med regndränkt bana, än under en tävling där banan inte var full med vatten. Överdomaren var mycket överraskad över att banan trots vattenmängden höll (vilket inte vi på klubben var - vi är vana). Trots detta var det mycket klagomål, att vi borde ställt in. Jag förstår att det inte är så kul att komma med en unghäst och "plaska runt" - men när jag var på en föreläsning som Jan Jönsson höll så sa han att det var mycket viktigt att lära unghästarna gå på olika underlag, så vår tävling var ju en ypperlig träning på det, samt visade vem som tränat på olika underlag.

Att dränera om en bana på 50x60 m kostar en hel del pengar, visst det borde göras, men pengar är lite av en bristvara, vi har precis fixat nytt underlag i ridhuset där ridskolehästarna går 2 tim per dag.

Fast det är nog inte vår klubb du menar, vi är rätt små i sammanhanget.
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Det är dig helt valfritt att åka till en klubb som du vet sedan tidigare har dåligt underlag vid visst väder, ingen tvingar dig att åka dit gång på gåg och hoppas på att de har bättrat underlaget.
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

har för mig att det står i TR att framhoppningen måste vara av samma underlag som inne på banan, dock ej framridningen. detta efterlevs dock inte alltid, har jag märkt.... en gång var det inomhus tävling med framhoppning utomhus i en padock som var dränkt i ca 1 dm vatten. roligare tävlingar har man varit på....
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

har för mig att det står i TR att framhoppningen måste vara av samma underlag som inne på banan, dock ej framridningen. detta efterlevs dock inte alltid, har jag märkt.... en gång var det inomhus tävling med framhoppning utomhus i en padock som var dränkt i ca 1 dm vatten. roligare tävlingar har man varit på....

Då var det väl tur att de inte dränkte ridhuset med vatten för att få samma underlag då..:angel:
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Så du tycker alltså att bara för att banan är dränkt i vatten (=ej tillräcklingt dränerad) på förmiddagen efter ösregn på natten/morgonen skall man ställa in? Även fast arrangerande klubb vet att banan aldrig varit hal trots mycket regn?
....

Fast det är nog inte vår klubb du menar, vi är rätt små i sammanhanget.

Det är alltid subjektivt vad man menar med "halt" och "blött". :idea: Ungarna tävlar fälttävlan så vi är vana vid riktigt vått underlag. Ingen fara att hoppapå en grusbana som står under vatten OM det håller.

SÅ blanda inte ihop regnvatten och dåligt underlag. Kanske jag också gjort innan när jag skrev. :o Det hänger ihop men inte alltid.

Fast OM din klubb har så dåligt underlag och det kommer mycket regn och man bedömer att det inte håller, då SKA man ställa in anser jag. Ryttarna ska inte stå med den ekonomiska smällen!
Ofta gör småklubbarna det, de vågar inte riskera att inga anmäler sej nästa gång. Värre med "större" klubbar.
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

Det är dig helt valfritt att åka till en klubb som du vet sedan tidigare har dåligt underlag vid visst väder, ingen tvingar dig att åka dit gång på gåg och hoppas på att de har bättrat underlaget.

fast det är ju det som är poängen. Hur ska jag veta hur underlaget och vädret är/har varit 30 mil hemifrån?
Gång på gång blir det inte heller... inom vår gren. :idea:
 
Sv: Krav på klubbar som anordnar tävlingar?

De allra flesta av tävlanden åker inte så ofta på tävlingar så långt bort, förövrigt så är ni väl väldigt bra att diskutera underlag på olika banor inne på FT, det borde väl ge in liten hint, vädret visas på TV och finns i tidningar och går att ringa SMHI eller varför inte arrangören som troligtvis inte kommer ljung helt och säga att det är strålande sol om det hällregnar dagen innan.
 

Liknande trådar

Hoppning Äe det bara jag el finns det nadra som tycker att det har blivit sämre med framhoppningarna? följs regler och vad händer om de inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 824
Senast: talisman
·
Hoppning Börjar bli irriterad på att klubbarna och SVRF inte kan uppdatera sig när det gäller ändringarna i TR:mad: Exempelvis får det inte...
Svar
10
· Visningar
1 538
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp