Krav på skugga i hage?

Fia-Lina

Trådstartare
Har tänkt på en sak nu när vi hade en sån värmebölja, hur är det med krav på skugga för hästar som går ute? Finns det nåt, och är det olika beroende på om det är en hage för dagvistelse eller dygnetruntvistelse?

Lotta
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Det verkar inte finnas några krav på det. Det finns ju inte ens krav på att hästen ska gå i hage.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Jo, jag vet att det inte finns krav på hagvistelse, men för den skull finns ju ändå en del krav på hur en ev hage ska se ut med tanke på underlag o stängsel.
Har inte nu på jobbet möjlighet att lusläsa reglerna utan tänkte om kanske någon här visste hur det ligger till ang skuggning!

Lotta
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Finns inga krav på skugga i hage.
De flesta hästarna väljer dessutom själva o stå mitt i gassande sol o sova p verkar inte bry sig om värmen... ett måste e juh dock bra tillgång till massa vatten o även bra insektsskydd då detta bekymrar dem betydligt mer än solen... (iaf om jag ser till mina egna...)
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Att de flesta hästar väljer att stå i solen är lögn.Jag har 6 hästar hemma just nu,olika åldrar och kön.Dom går 4 i en hage och 2 i en annan. Allihop har valt att stå inne på sina respektive lösdrifter så gott som hela dagarna under värmeperioden. Dock kan hästar som bara har tillgång till lite skugga av tex lövträd välja att hellre stå i solen för lövträd kan dra till sig insekter.Så i dessa fall bör man ta in sina hästar dagtid(under de varmaste timmarna).Hästar kan få värmeslag och mår oftast mycket dåligt av hög värme och dess medförande av insekter.Jag har sett många hästar som plågats illa av värme och insekter de senaste veckorna och jag tycker att det är fruktansvärt att se.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Att de flesta hästar väljer att stå i solen är lögn.Jag har 6 hästar hemma just nu,olika åldrar och kön.Dom går 4 i en hage och 2 i en annan. Allihop har valt att stå inne på sina respektive lösdrifter så gott som hela dagarna under värmeperioden. Dock kan hästar som bara har tillgång till lite skugga av tex lövträd välja att hellre stå i solen för lövträd kan dra till sig insekter.Så i dessa fall bör man ta in sina hästar dagtid(under de varmaste timmarna).Hästar kan få värmeslag och mår oftast mycket dåligt av hög värme och dess medförande av insekter.Jag har sett många hästar som plågats illa av värme och insekter de senaste veckorna och jag tycker att det är fruktansvärt att se.

Håller med
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Lögn vill jag inte påstå det vara då de hästar jag träffat på näst intill alltid valt sol framför skugga men visst, de kan ha berott på insekter i sådana fall. Har aldrig varit med om en häst som farit illa av värmen och har svårt o tro att de gör det om de har gott om vatten och även dricker ordentligt, men visst finns de säkert hästar som inte gör detta o såklart får problem precis som vi människor kan få de... Alla hästar e juh individer så man kan juh inte säga att alla väljer sol eller alla skugga och att inga hästar bör stå ute i sol... o jag håller med om att många är plågade av insekter o detta tycker jag e mkt värre än sol.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Kan hästar välja insektsfri skugga gör dom det,som tex en ligghall. Nu orkar jag inte masa mig igenom en sån här tråd till..sök efter tråden "skugga på betet" så har jag skrivit där.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Att de flesta hästar väljer att stå i solen är lögn.Jag har 6 hästar hemma just nu,olika åldrar och kön.Dom går 4 i en hage och 2 i en annan. Allihop har valt att stå inne på sina respektive lösdrifter så gott som hela dagarna under värmeperioden. Dock kan hästar som bara har tillgång till lite skugga av tex lövträd välja att hellre stå i solen för lövträd kan dra till sig insekter.Så i dessa fall bör man ta in sina hästar dagtid(under de varmaste timmarna).Hästar kan få värmeslag och mår oftast mycket dåligt av hög värme och dess medförande av insekter.Jag har sett många hästar som plågats illa av värme och insekter de senaste veckorna och jag tycker att det är fruktansvärt att se.

Det är en himla skillnad att de väljer en lösdrift framför att stå ute i hagen för det är inte pga skuggan de väljer lösdriften utan pga insekterna.

Har de däremot valet att stå mitt i solgasset eller i skuggan vid en vägg (där det alltså inte är mer insekter för att träden drar till sig dem) så väljer de faktiskt att stå ute i solen. Så nej hästar verkar faktiskt inte vara särskilt längtande efter skugga hur mkt solen än gassar.
Vi har skugga i flera av hagarna men inga hästar som använder dem utan de står lugnt i andra änden där skugga saknas.

Har även grannens sommarhage utanför fönstret som är väldigt varierad terräng och det finns hur mkt skugga som hellst att söka sig till men år efter år så står hästarna alltid ute på det öppna fältet mitt i solgasset frivilligt. Lägg där till att det är olika hästar på det betet varje år och trots det ser man dem aldrig söka skugga dagtid.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Håller med om att hästarna alltid verkar välja att steka i solen :D Men matte-hjärtat mår bättre när det finns skugga i hagen iaf. Så kan jag sitta där och titta på när de steker sig :love:
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Fast då står inte hästarna i solen för att dom gillar det,utan för att om dom MÅSTE välja mellan sol eller insekter så väljer dom sol hellre,det betyder inte att dom gillar det.Då står dom nog hellre inne dom värsta timmarna.Mina har i alla fall en stor lösdrift,som dom älskar och som ger dom både skugga och frihet från insekter.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

*kl*
Eftersom vi inte kan fråga dem så kan vi inte veta säkert, därför kan jag tycka att det borde vara krav på insektsfri skugga när det är rejält varmt och soligt.
De är trots allt varmblodiga däggdjur som vi, och jag vet då hur JAG mår om jag står mitt i solgasset...
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Fast då står inte hästarna i solen för att dom gillar det,utan för att om dom MÅSTE välja mellan sol eller insekter så väljer dom sol hellre,det betyder inte att dom gillar det.Då står dom nog hellre inne dom värsta timmarna.Mina har i alla fall en stor lösdrift,som dom älskar och som ger dom både skugga och frihet från insekter.

Vilken del i att det inte var mer insekter i skuggan jag skrev är det du inte fattar ?

Hästarna väljer alltså själva av två platser med exakt lika mkt insekter, en i skuggan och en i solen och då väljer de solen så nej uppenbarligen tycker de inte att det är skönare i skuggan utan föredrar solgasset.

Likadant kan jag faktiskt säga nu när jag tänker efter vi har även logen där unghästarna gömmer sig för insekter, faktum är att även där inne väljer de att stå där solen går in i hallen och inte i skuggan.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

*kl*
Eftersom vi inte kan fråga dem så kan vi inte veta säkert, därför kan jag tycka att det borde vara krav på insektsfri skugga när det är rejält varmt och soligt.
De är trots allt varmblodiga däggdjur som vi, och jag vet då hur JAG mår om jag står mitt i solgasset...

Keep on dreaming, insektsfri skugga ? Finns det överhuvudtaget vid denna årstid, inte ens inomhus är det insektsfritt om man bor på landet.

Vissa typer av insekter slipper de med en ligghall men långt ifrån alla, dock är det att gå lite till överdrift att alla skulle ha ligghallar i alla hagar för att hästarna skulle ha tillgång till dem de fåtal veckor det faktiskt handlar om här i sverige det finns ett behov av dem.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

KL
Min häst och hennes hagkompis står nästan alltid i skuggan och även om de inte skulle göra det så vill jag att de ska ha valmöjligheten.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Finns inga krav på skugga i hage.
De flesta hästarna väljer dessutom själva o stå mitt i gassande sol o sova p verkar inte bry sig om värmen... ett måste e juh dock bra tillgång till massa vatten o även bra insektsskydd då detta bekymrar dem betydligt mer än solen... (iaf om jag ser till mina egna...)

Mina står i skuggan hela dagen, efter lunch byter de träddunge, så jag är inte i tvivel om att de väljer skugga om det är möjligt.
/U
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Min lösdrift är fri från broms och klägg.Flugor finns överallt,men inte lika mycket inne i hallen som utanför. Mina står längst in i hallen och sover.
Oftast är det mer klägg och andra bitande insekter i skugga utomhus (dvs träd osv) och därför väljer hästarna solen,för att inte bli bitna.
Jag förstår att det är svårt för alla att bygga lösdrift,men man kan ju alltid drömma..Hade jag inte haft den hade jag tagit in dom de värsta klägg/sol timmarna för dom lider verkligen av de bitande monstrena.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Vår ligghall var i det närmaste insektsfri. Köldridå och inget strö så kommer det inte in många insekter.

Jag tycker inte att det är för mycket begärt att tillhandahålla hyfsat insektsfri skugga åt hästarna. En sån ligghall är också jättebra då hästarna vill ta skydd för insekter i skymning och gryning.
 
Sv: Krav på skugga i hage?

.... finns en faktor till - vinden! Jag har hagar med skugga under träd och där står hästarna nästan aldrig. Mina hagar är även kuperade och när det är riktigt varmt står hästarna alltid högst upp på en kulle där det fläktar. Jag antar att det både tar bort insekter och svalkar dem. Eftersom jag bor i Skåne så blåser det nästan alltid mer eller mindre! När det däremot är kallt så står de iställer på läsidan av en kulle ner i svackan!
 
Sv: Krav på skugga i hage?

Jag tycker inte att det är för mycket begärt heller egentligen,man vill ju att djuren ska må bra och då får det kosta lite.Jag är väldigt glad att jag har lösdrifter i alla mina hagar,det underlättar verkligen för mina hästar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 723
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 508
Senast: Santoxen
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp