Krav på vaccination

nyttnick

Trådstartare
På förekommen anledning, då vi tittar på säkerhet vid fältarbete på min arbetsplats, har en fråga om krav på vaccination väckts.

Bakgrund: Statlig myndighet, olika verksamheter som jobbar i fält.
I vår rutin för säkerhet i fält står att personer som arbetar i fält MÅSTE vaccinera sig mot TBE.

Jag jobbar en del i fält och är superlycklig över att få dessa vaccinationer bekostade av arbetsgivaren. Det är i mina ögon en stor förmån och innan jag började min anställning så bekostade jag dessa själv.

Det jag/vi undrar är om arbetsgivaren har rätt att ställa det som ett krav för att få arbeta i fält. Kan man tvingas till en annan typ av "innetjänst" om man vägrar vaccinera sig? Helt enkelt - hur fungerar det?!
 
Det beror nog på hur arbetsgivaren ser det. Om de erbjuder det som en schysst tjänst för de som jobbar ute eller om det är en skyddsåtgärd. Om det är en skyddsåtgärd, dvs som typ bygghjälm eller hörselskydd, kan arbetsgivaren kräva det. Det borde funka lika för en vaccination. Dvs om man jobbar ute ska man vara vaccinerad.
 
Det beror nog på hur arbetsgivaren ser det. Om de erbjuder det som en schysst tjänst för de som jobbar ute eller om det är en skyddsåtgärd. Om det är en skyddsåtgärd, dvs som typ bygghjälm eller hörselskydd, kan arbetsgivaren kräva det. Det borde funka lika för en vaccination. Dvs om man jobbar ute ska man vara vaccinerad.
Det borde väl bero på var man ska fältarbeta också. Att någon bedömning av den reella smittorisken görs?
Typ i Norrlands inland där man kan bo i skogen en hel sommar utan att få någon fästing verkar det som ett oproportionerligt krav.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det borde väl bero på var man ska fältarbeta också. Att någon bedömning av den reella smittorisken görs?
Typ i Norrlands inland där man kan bo i skogen en hel sommar utan att få någon fästing verkar det som ett oproportionerligt krav.
Ja, och det är väl en riskbedömning som arbetsgivaren gör? Vad finns det för risker för våra medarbetare? Hur motverkar vi dem?
 
Ja, och det är väl en riskbedömning som arbetsgivaren gör? Vad finns det för risker för våra medarbetare? Hur motverkar vi dem?
Jo, menade mer att även om man kan ha det som krav så det kanske ändå inte går att ha som ett generellt krav på allt fältarbete.

Om det nu var en myndighet verksam i hela landet det handlade om och ifall det kunde vara fältarbete av olika karaktär. Å andra sidan kanske fältpersonalen är runt på så mycket olika att det i praktiken inte går att hålla isär. Så beror på...
 
Arbetsgivaren har "rätt att leda och fördela arbetet" och kan i princip (åtminstone när det gäller privata företag) ställa vilka krav de vill, bortsett från det som ingår i diskrimineringslagstiftningen, för att en anställd ska få utgöra vissa arbetsuppgifter.

Jag kan som vissa redan varit inne på se att om det görs en riskbedömning för ett visst typ av arbete där en risk är att bli smittad av en sjukdom, då kan tex förebyggande åtgärd från arbetsgivarens sida (som normalt är tex skyddsutrustning) vara att vaccinera personalen eller bara låta vaccinerad personal utföra arbetsuppgiften.

Rent juridiskt har man rätt att säga upp personal som vägrar använda skyddsutrustning men frågan är om vaccin kan klassas som det. Undrar om det är prövat, annars lär det väl komma ett prejudikat snart iom covid-vaccineringen och hur folk reagerat på den.
 
Tack för alla svar.
Säkerhetsrutinen gäller enbart för min arbetsplats, inte för hela myndigheten/hela landet, så andra delar av landet kan ha andra rutiner och "krav".

Det finns inga undantag för de som eventuellt är allergiska mot någon vaccinkomponent. Observera att jag bara pratat med min närmaste chef, så jag har varken hört jurister, HR eller ledning kommentera detta.
Jag sitter också ofta med på anställningsintervjuer och vaccinationskravet har ju aldrig tagits upp i dessa och jag tror hittills inte att någon nekat eller protesterat. De flesta är ju som jag tacksamma för att få det bekostat.
 
Hej. Frågan är på tapeten just nu i och med coronavaccinet. Som jag fattar på dig är det en myndighet du arbetar på, och nej, de kan inte tvinga er att vaccinera er.

”Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp” finns att läsa i regeringsformen som är en av våra grundlagar, dit hör bland annat vaccin. Jobbar du på myndighet är frågan glasklar, de måste givetvis förhålla sig till de lagar vi har. Lika med kommuner. I den privata sektorn är det mer tveksamt, de är inte bundna att följa grundlagen på samma sätt, men då måste det till mycket tydliga skäl till vaccinering om så är fallet som ska dras via domstol först (behov för arbetsgivaren gentemot eventuell kroppsskada).

Däremot kan arbetsgivaren omplacera, det krävs dock ofta att denna tar bort nuvarande tjänst och omförhandlar denna. Sedan är det naturligtvis beroende på vad som står i avtalet.
 
Hej. Frågan är på tapeten just nu i och med coronavaccinet. Som jag fattar på dig är det en myndighet du arbetar på, och nej, de kan inte tvinga er att vaccinera er.

”Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp” finns att läsa i regeringsformen som är en av våra grundlagar, dit hör bland annat vaccin. Jobbar du på myndighet är frågan glasklar, de måste givetvis förhålla sig till de lagar vi har. Lika med kommuner. I den privata sektorn är det mer tveksamt, de är inte bundna att följa grundlagen på samma sätt, men då måste det till mycket tydliga skäl till vaccinering om så är fallet som ska dras via domstol först (behov för arbetsgivaren gentemot eventuell kroppsskada).

Däremot kan arbetsgivaren omplacera, det krävs dock ofta att denna tar bort nuvarande tjänst och omförhandlar denna. Sedan är det naturligtvis beroende på vad som står i avtalet.

Fast är det påtvingat om det är för att just få arbeta i fält? Det tycker jag i alla fall inte är så glasklart, det är ju inte så att du måste vaccinera dig, utan bara så att du måste vaccinera dig för att få utföra vissa arbetsuppgifter, och som jag förstår det finns det andra arbetsuppgifter som går alldeles utmärkt att utföra vid skrivbord, ovaccinerad?
 
Fast är det påtvingat om det är för att just få arbeta i fält? Det tycker jag i alla fall inte är så glasklart, det är ju inte så att du måste vaccinera dig, utan bara så att du måste vaccinera dig för att få utföra vissa arbetsuppgifter, och som jag förstår det finns det andra arbetsuppgifter som går alldeles utmärkt att utföra vid skrivbord, ovaccinerad?
Beror på vad det står i avtalet skulle jag säga. Står det i avtalet att fältarbete ingår i tjänsten måste arbetsgivaren omförhandla (och ta bort) tjänsten för att det ska gå att omplacera till en innetjänst på grund av det, och det är inte heller fog för uppsägning om en person vägrar vaccinera sig eftersom det rör sig om en myndighet och det är väldigt väl reglerat i våran grundlag som myndigheter måste förhålla sig till till punkt och pricka. Är ju samma med coronavaccinationen nu, och då är det ändå en allmänpliktig sjukdom, det går inte att tvinga personal som är anställda att vaccinera sig, och ska de omplaceras måste avtalet vara så utformat och det får bara ske under en kortare period.

Däremot får vi kanske se andra former av avtal i framtiden när det kommer till anställningar och att man i framtiden väljer att skriva in att personen som anställs måste vara vaccinerad. I nuläget för en redan anställd person är det inte möjligt. Privat verksamhet är lite otydligare, de är inte bundna till lagarna på samma sätt, men min man har jobbat på ett privat vårdbolag och de fick inte igenom tvångsvaccinering genom de instanser som krävs till exempel.
 
Hej. Frågan är på tapeten just nu i och med coronavaccinet. Som jag fattar på dig är det en myndighet du arbetar på, och nej, de kan inte tvinga er att vaccinera er.

”Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp” finns att läsa i regeringsformen som är en av våra grundlagar, dit hör bland annat vaccin. Jobbar du på myndighet är frågan glasklar, de måste givetvis förhålla sig till de lagar vi har. Lika med kommuner. I den privata sektorn är det mer tveksamt, de är inte bundna att följa grundlagen på samma sätt, men då måste det till mycket tydliga skäl till vaccinering om så är fallet som ska dras via domstol först (behov för arbetsgivaren gentemot eventuell kroppsskada).

Däremot kan arbetsgivaren omplacera, det krävs dock ofta att denna tar bort nuvarande tjänst och omförhandlar denna. Sedan är det naturligtvis beroende på vad som står i avtalet.
Ja, det är en statlig myndighet och inte privat företag.

Där satte du fingret på det som jag letade efter, men inte hittade ord för. Vaccination är ett ingrepp, något som handlar om din kropp och inte skyddsutrustning i den bemärkelsen. Jag tror det är därför som det kom upp som lite skav i diskussionen.

Jag måste bara förtydliga att det är en ren teoretisk situation som har diskuterats utifrån kravformuleringen i säkerhetsrutinerna. Ingen har blivit tvingad, ingen har känt sig tvingad, men inte vågat säga ifrån och inga diskussioner om annan tjänst eller omplacering har förts.

Hur menar du med att ta bort nuvarande tjänst? Skulle det innebära att vid en omplacering så skulle en tjänst från fältverksamheten försvinna? Eller skulle det vara möjligt att ta bort den, omplacera och sedan skapa upp en identisk tjänst och anställa någon annan?
 
Fast är det påtvingat om det är för att just få arbeta i fält? Det tycker jag i alla fall inte är så glasklart, det är ju inte så att du måste vaccinera dig, utan bara så att du måste vaccinera dig för att få utföra vissa arbetsuppgifter, och som jag förstår det finns det andra arbetsuppgifter som går alldeles utmärkt att utföra vid skrivbord, ovaccinerad?
Det är ju inte säkert att man har en kompetens som passar för andra arbetsuppgifter/skrivbordsuppgifter och det är ju inte heller säkert att det finns behov av att stärka upp med mer personal för dessa uppgifter heller. Vi har en väldigt stor bredd vad gäller kompetens och inriktning på våra arbeten.
 
Hej. Frågan är på tapeten just nu i och med coronavaccinet. Som jag fattar på dig är det en myndighet du arbetar på, och nej, de kan inte tvinga er att vaccinera er.

”Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp” finns att läsa i regeringsformen som är en av våra grundlagar, dit hör bland annat vaccin. Jobbar du på myndighet är frågan glasklar, de måste givetvis förhålla sig till de lagar vi har. Lika med kommuner. I den privata sektorn är det mer tveksamt, de är inte bundna att följa grundlagen på samma sätt
Jag har alltid uppfattat skrivningen "det allmänna" som myndighetsutövning. En offentlig arbetsgivare, må vara i form av en myndighet, bedriver väl normalt inte myndighetsutövning i anställningsförhållandet? Påtvingade kroppsliga ingrepp är ju strängt taget inte sanktionerade ens i privata anställningar, den anställde har ju normalt alltid möjligheten att avsluta anställningen och därmed kan tvång knappast föreligga...?
 
På förekommen anledning, då vi tittar på säkerhet vid fältarbete på min arbetsplats, har en fråga om krav på vaccination väckts.

Bakgrund: Statlig myndighet, olika verksamheter som jobbar i fält.
I vår rutin för säkerhet i fält står att personer som arbetar i fält MÅSTE vaccinera sig mot TBE.

Jag jobbar en del i fält och är superlycklig över att få dessa vaccinationer bekostade av arbetsgivaren. Det är i mina ögon en stor förmån och innan jag började min anställning så bekostade jag dessa själv.

Det jag/vi undrar är om arbetsgivaren har rätt att ställa det som ett krav för att få arbeta i fält. Kan man tvingas till en annan typ av "innetjänst" om man vägrar vaccinera sig? Helt enkelt - hur fungerar det?!

Jag föreställer mig att man i så fall tecknar särskilt avtal om arbete i fält med arbetsgivaren och då godkänner de villkor under vilka avtalet tecknas - annars kan jag inte föreställa mig att man kan tvingas till vaccination. Jag tolkar din fråga som att det gäller inom Sverige. För utlandstjänstgöring finns standardiserade avtal mellan för anställda vid myndigheter (UVA, Avtal om utlandstjänstgöring) där det bland annat finns en punkt om nödvändiga vaccinationer.
 
Intressant fråga. Hur fungerar det i verksamheter med utlandstjänst, där det kanske krävs vissa vaccinationer i vissa länder?

Edit: Såg att jag var sen på utlandsbollen.
 
Jag har alltid uppfattat skrivningen "det allmänna" som myndighetsutövning. En offentlig arbetsgivare, må vara i form av en myndighet, bedriver väl normalt inte myndighetsutövning i anställningsförhållandet? Påtvingade kroppsliga ingrepp är ju strängt taget inte sanktionerade ens i privata anställningar, den anställde har ju normalt alltid möjligheten att avsluta anställningen och därmed kan tvång knappast föreligga...?
Jo, det gör det. Arbetsgivaren får inte gå in och kräva tvånget. Tror att tar någon det här vidare kommer arbetsgivaren i ts fall få det väldigt hett om öronen. Klart man kan avsluta en anställning, men det ska man inte behöva. Hade du sagt samma sak om en arbetsgivare tvingade sina anställda att sterilisera sig av vilken anledning som helst? Att det är bara att sluta om inte galoscherna passar? Givetvis är inte kroppsliga ingrepp okej (jurister, arbetsdomstol och även de flesta arbetsgivarorgan verkar väldigt överens i detta, det krävs en lagändring om man ska kunna tvinga en arbetstagare till kroppsliga ingrepp).
Det som troligen krävs i TS fall är att arbetsgivaren formulerar om anställningsavtalet för att kunna omplacera eventuella vaccinationsvägrande människor så det inte står exakta arbetsuppgifter (å andra sidan ska ett sådant avtal godkännas också och det är det inte alls säkert att det gör) eller att tjänsten dras in och personen ifråga blir omplacerad. Denna får då en annan tjänst. Problemet är väl att det blir svårt att förklara för fack etc varför tjänsten dras in för troligen behövs ju fältarbetet och då är det inte bara att rekrytera en ny person till en liknande, ny tjänst...

Privat är det lite annat, men än så länge har ingen fått godkänt vad det verkar för att tvångsvaccinera sin personal.

Och nej - det är INTE fog för uppsägning, från något håll.
 
Intressant fråga. Hur fungerar det i verksamheter med utlandstjänst, där det kanske krävs vissa vaccinationer i vissa länder?

Edit: Såg att jag var sen på utlandsbollen.
De utlandstjänster jag har haft har detta aldrig varit någon issue. Det har aldrig krävts frivilligt vaccin, och till exempel gula febern är det ju mottagarlandet som kräver. Det har då varit reglerat i både platsannons och avtal att vaccinering krävs av mottagarlandet så för att kunna göra sitt arbete måste man vara vaccinerad. Det är inte alls samma sak som att arbetsgivaren kräver det, anser jag. Och som sagt, för nyanställningar i framtiden inom till exempel vården kanske det kommer att krävas att man är vaccinerad, det är helt ok. Men du kan inte tvinga en redan befintlig anställd till vaccination om detta inte finns reglerat i det avtal du har skrivit på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 454
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 403
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Hej Bukeoraklet! Jag har en vän som behöver er hjälp nu! (Jag har fått tillåtelse av henom att fråga här och utlämna de uppgifter jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 119
Senast: kryddelydd
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 058
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp