Krav/rimlighet på tid för dressyrstart, prisutdelning, paus mellan klasser?

Mirabilis

Trådstartare
Hejsan!

I slutet av september ska vi anordna dressyrtävling i LB:1 och LA:1 på vår klubb. Ja, vi är ganska sent ute.

Jag har fått i uppdrag att räkna på tidsåtgång för klasserna. Vi har tänkt oss ha fasta starttider, men vad är rimligt att ha för tidsåtgång för en start i respektive klass? Samt vad bör jag beräkna för tid för prisutdelning? Och paus mellan klasserna? Finns det något krav eller mer rekommendation?
Vi planerar för 20 starter i varje klass och ska ha samma domare i båda klasserna.

Tusen tack på förhand för hjälp!
 
Hejsan!

I slutet av september ska vi anordna dressyrtävling i LB:1 och LA:1 på vår klubb. Ja, vi är ganska sent ute.

Jag har fått i uppdrag att räkna på tidsåtgång för klasserna. Vi har tänkt oss ha fasta starttider, men vad är rimligt att ha för tidsåtgång för en start i respektive klass? Samt vad bör jag beräkna för tid för prisutdelning? Och paus mellan klasserna? Finns det något krav eller mer rekommendation?
Vi planerar för 20 starter i varje klass och ska ha samma domare i båda klasserna.

Tusen tack på förhand för hjälp!
Ett tips är att gå in på Equipe och titta på en tävling där de klasser du nämner finns med. Kolla hur lång tid de har lagt mellan starter och klasser. Tex denna: https://online.equipe.com/sv/class_sections/339866
 
Hejsan!

I slutet av september ska vi anordna dressyrtävling i LB:1 och LA:1 på vår klubb. Ja, vi är ganska sent ute.

Jag har fått i uppdrag att räkna på tidsåtgång för klasserna. Vi har tänkt oss ha fasta starttider, men vad är rimligt att ha för tidsåtgång för en start i respektive klass? Samt vad bör jag beräkna för tid för prisutdelning? Och paus mellan klasserna? Finns det något krav eller mer rekommendation?
Vi planerar för 20 starter i varje klass och ska ha samma domare i båda klasserna.

Tusen tack på förhand för hjälp!

I TR står också vad minimikraven är för vad de tävlande har rätt att kräva mellan sina starter (minns inte exakt antal starter/minuter i dressyr nu, vet att det är 10 starter i hoppning, men det går att läsa i TR som sagt!) :)
 
I TR står också vad minimikraven är för vad de tävlande har rätt att kräva mellan sina starter (minns inte exakt antal starter/minuter i dressyr nu, vet att det är 10 starter i hoppning, men det går att läsa i TR som sagt!) :)
Precis, det glömde jag skriva. Tänk på att det kan vara ryttare som startar båda klasserna och behöver gott om tid emellan sina båda starter, @Mirabilis .
 
Hejsan!

I slutet av september ska vi anordna dressyrtävling i LB:1 och LA:1 på vår klubb. Ja, vi är ganska sent ute.

Jag har fått i uppdrag att räkna på tidsåtgång för klasserna. Vi har tänkt oss ha fasta starttider, men vad är rimligt att ha för tidsåtgång för en start i respektive klass? Samt vad bör jag beräkna för tid för prisutdelning? Och paus mellan klasserna? Finns det något krav eller mer rekommendation?
Vi planerar för 20 starter i varje klass och ska ha samma domare i båda klasserna.

Tusen tack på förhand för hjälp!
Olika domare har lite olika hur många ekipage i timmen de vill ha och hur de vill ha det med raster. Kolla med domaren vad hen säger om både ekipage per timme och paus. Förhoppningsvis har hen erfarenhet av hur det funkar. Men jag tänker att normalt vill folk inte vänta mer än nödvändigt. Med tjugo starter i var klass hinner en ryttare som startar en häst i båda klasserna få ett par timmar mellan sina starter utan problem, och den som försöker starta två hästar i varje klass kan nog få till det också.
 
Vi frågar alltid domarna hur mycket tid de vill ha per ekipage samt hur de vill ha pauserna upplagda. Men som i regel räknar vi 7.5 minuter
för LB och 8 minuter för LA/MsvC. Eftersom ni ska ha samma domare i båda klasserna så lägg en halvtimme för prisutdelning och passa på att mata domaren då :p.
 
I TR står också vad minimikraven är för vad de tävlande har rätt att kräva mellan sina starter (minns inte exakt antal starter/minuter i dressyr nu, vet att det är 10 starter i hoppning, men det går att läsa i TR som sagt!) :)

Nja, tror att det i dressyren är formulerat att ryttare kan begära högst sju starter mellan, typ.
Igår red jag två starter i LB:2. Man hade lagt in en paus för att vara hygglig... eftersom det var fem startanmälda.
Min första start var kl 17.20 och den andra starten var kl 17.58.
Jag hann gott och väl eftersom jag har beskedliga hästar och fick parkera precis bredvid framridningen.

Det blev en pyttetävling så de hade säkert haft tålamod med mig om jag hade haft svårt att hinna.
 
Nja, tror att det i dressyren är formulerat att ryttare kan begära högst sju starter mellan, typ.
Igår red jag två starter i LB:2. Man hade lagt in en paus för att vara hygglig... eftersom det var fem startanmälda.
Min första start var kl 17.20 och den andra starten var kl 17.58.
Jag hann gott och väl eftersom jag har beskedliga hästar och fick parkera precis bredvid framridningen.

Det blev en pyttetävling så de hade säkert haft tålamod med mig om jag hade haft svårt att hinna.

Som sagt, vet helt säkert att det är 10 i hoppning, men var inte helt 100 i dressyren. Hade dock också tippat på typ 7-8 st. :)
 
Jag kontaktar alltid respektive domare och hör hur mycket tid de vill ha. Normalt brukar vara programtiden + 3 minuter ungefär.
Är det en stor klass med upp till 40 starter kör jag en 20 minuters paus mitt i klassen.
Mellan klasserna brukar jag lägga 30 minuter för prisutdelning och harvning av banan.

Equipe har många piffiga funktioner för att räkna ut tidsåtgång för dagen och för att få koll på hur lång tid ryttare har mellan starter om de har fler än en start.
 
Jag kontaktar alltid respektive domare och hör hur mycket tid de vill ha. Normalt brukar vara programtiden + 3 minuter ungefär.
Är det en stor klass med upp till 40 starter kör jag en 20 minuters paus mitt i klassen.
Mellan klasserna brukar jag lägga 30 minuter för prisutdelning och harvning av banan.

Equipe har många piffiga funktioner för att räkna ut tidsåtgång för dagen och för att få koll på hur lång tid ryttare har mellan starter om de har fler än en start.

Precis det vi gjorde sen, verkar vara det vanligaste. Och lycka till med din start den 22 då Marie! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp