KRAV utan krav gårdar

Läste in mig lite på märkningen för ett par år sedan till en b-uppsats och förfärades över hur dyr märkningen var. Förstår varför mindre producenter drar sig för att bli krav-märkta!
JA! Helt sanslöst. De gör det dessutom svårt för sina fläskproducenter att få sålt sitt kött trots att det är det mest eftertraktade på konsumentnivå - genom att förbjuda nitrat. Det leder till att eko-skinkan säljer mer än kravskinkan, så kravbönderna får sälja till ekopriser (så de går back).

Kravet på att mjölkkorna ska få knyta an till kalven före avskiljning är också helt vansinnigt, det leder till mer stress och lidande än direkt avskiljning. Typisk "skrivbordsvälfärd" som inte har med djurens faktiska välfärd att göra (även om jag önskar att alla kalvar fick gå kvar tills kon vänjer av dem).
 
Det var även hemska bilder från ett Krav-godkänt slakteri.

Men jag tror sådant här är ganska sällsynta undantag, antingen väldigt speciella människor eller när något gått snett, sjukdom eller så.

Det riktigt stora problemet är den storskaliga och industriella produktionen, än så länge främst fågel och gris, det är något som är fullständigt vidrigt djuretiskt.
 
Och kanske ska tillägga fast detta borde vara självklart. Självklart vet jag att detta inte sker på alla KRAVgårdar och många gör massor för sina djur. Det är att dessa missförhållandena får fortgå. Det kommer att störa synen på KRAV
 
Jag försvarar inte dålig djurhållning, men man ska ha klart för sig att Uppdrag Granskning görs med en agenda. Det är verkligen inte tal om neutral journalistik.
Jo jag håller med! Samtidigt hoppas jag att det blir bättring inom organisationen - mer koll - bättre uppföljning. - bort med de som inte sköter sig
 
Rent krasst är det så att -all- storskalig industriell djuruppfödning, mjölkproduktion och slakt utgör kompromisser för djurvälfärden. Jag tror att många har en löjligt idealiserad bild av vad KRAV- märkingen innebär för djurens vardag. Kravhöns har fan inget kul liv, kravgrisar dör samma stressade gasdöd som konventionella grisar och kravkossor hanteras också av underbetald underutbildad personal med högt arbetstryck på slakteriet.

Vill man veta att ens köttkonsumtion inte stöttar sådant, att biffen varit stressfri fram till sin död och att hönan haft ett trevligt flockliv, så får man köpa animaliska produkter från en produktion man har insyn i. Tyvärr läggs småslakteriena ner i rasande fart, så det är inte alltid helt lätt.
 
JA! Helt sanslöst. De gör det dessutom svårt för sina fläskproducenter att få sålt sitt kött trots att det är det mest eftertraktade på konsumentnivå - genom att förbjuda nitrat. Det leder till att eko-skinkan säljer mer än kravskinkan, så kravbönderna får sälja till ekopriser (så de går back).

Kravet på att mjölkkorna ska få knyta an till kalven före avskiljning är också helt vansinnigt, det leder till mer stress och lidande än direkt avskiljning. Typisk "skrivbordsvälfärd" som inte har med djurens faktiska välfärd att göra (även om jag önskar att alla kalvar fick gå kvar tills kon vänjer av dem).
Det där med nitrit är så konstigt. Jag känner att jag verkligen inte vill få botulism så jag vill ju helt klart ha nitrat i produkter jag köper.

(det där med kalvarna har jag också läst att de verkligen hamnat rakt på den värsta kombon av elände. Hoppas SLU försöken med att låta kalvar gå kvar längre faller ut väl till någon fungerande metod.)
 
Kravet på att mjölkkorna ska få knyta an till kalven före avskiljning är också helt vansinnigt, det leder till mer stress och lidande än direkt avskiljning. Typisk "skrivbordsvälfärd" som inte har med djurens faktiska välfärd att göra (även om jag önskar att alla kalvar fick gå kvar tills kon vänjer av dem).

Det som verkligen är helt vansinnigt är att kalvar tas från sina mödrar öht.
 
(det där med kalvarna har jag också läst att de verkligen hamnat rakt på den värsta kombon av elände. Hoppas SLU försöken med att låta kalvar gå kvar längre faller ut väl till någon fungerande metod.)

Vad jag har förstått så fungerar det MEN kalven äter ca hälften av kons mjölkproduktion, mao kon ger mindre mjölk MEN kalvarna slipper svältas som nu är och som jag alltid sagt, minns inte exakta siffror men jag tror att de växte 0,4 kg mer /dag.

Reserverar mig för bättre uppdatering som kommit.
 
KRAV som organisation har aldrig imponerat på mig (starten var närmast sektliknande). Deras avgifter är löjliga och många av deras regler, tex angående nitrat, är helt uppåt väggarna. Det som irriterar mig mest dock är att de mer eller mindre har monopol på ekomärkning av mat producerad i Sverige. Jag handlar hellre direkt av en lokal konventionell bonde som jag kan besöka och i flera fall känner än KRAV-märkt i affären.

Däremot kan jag väl inte lasta KRAV som organisation så mycket för dumheter medlemmarna gör (förutom att de inte uteslutit de som dömts för djurplågeri om de uppgifterna stämmer). De står ju som sagt inte på gården varje dag.
 
Är allt okey vid kontrollerna så kan ju knappast "KRAV" lastas för att djurhållaren struntar i regler resten av tiden?

De kontroller du tänker på är förbokade efter tid som passar jordbrukaren, Det är såklart inte KRAVs fel att de blir lurade men det borde lägga mer tid åt helt oanmälda besök.

Dock tror jag tyvärr KRAV där är tudelad, de är "nöjda" om kontrollen är OK, eller om det blir nga anmärkningar som rättas till, när de ist borde " kunna se bakom kulissen" och verkligen punktmarkera vissa gårdar- men de vill väl inte bli av med kunder.

Det finns ju nyckeltal som tydligt ska redovisas vid varje möte och där om något syns missförhållanden, OM nu kontrollanten går igenom det ex.
 
Djurskyddet ska skötas av den myndighet som har det ansvaret dvs länsstyrelsen om några har fallerat här är det väll de. Sen är det väll såklart bra för krav om folk ser att de jobbar för en god djurhälsa. Men oavsett vilken organisation man är med i så ska ju lagar efterföljas, den som kontrollerar det är ju inte fristående organisationer utan staten dvs länsstyrelsen.
 
Djurskyddet ska skötas av den myndighet som har det ansvaret dvs länsstyrelsen om några har fallerat här är det väll de. Sen är det väll såklart bra för krav om folk ser att de jobbar för en god djurhälsa. Men oavsett vilken organisation man är med i så ska ju lagar efterföljas, den som kontrollerar det är ju inte fristående organisationer utan staten dvs länsstyrelsen.

Nja inte enbart men visst är inte heller länstyrelsen oskyldiga i det hela.

Tycker inte att det är riktigt rimligt att framstå på ett sätt utåt och agera på ett helt annat sätt irl.
Bara att gå in på deras egen hemsida så inte konstigt att många känner sig upprörda

https://www.krav.se/krav-markt/det-har-ar-krav/djurvalfard/
 
Nja inte enbart men visst är inte heller länstyrelsen oskyldiga i det hela.

Tycker inte att det är riktigt rimligt att framstå på ett sätt utåt och agera på ett helt annat sätt irl.
Bara att gå in på deras egen hemsida så inte konstigt att många känner sig upprörda

https://www.krav.se/krav-markt/det-har-ar-krav/djurvalfard/
Menar du att krav inte jobbar för djurvälfärd för att deras medlemmar bryter mot dom? Jag har inte sett programmet så jag vet inte vad kravs representanter säger om sina kontroller eller möjligheterna att avsluta en certifiering.
 
@karamelldrottningen Det kan nog vara klokt att få med att det är artiklar i svt och uppdrag granskning som du refererar till. :)

Jag känner mig också lite naiv. Självklart ska inte KRAV få skulden när det handlar om djurskyddsärenden men jag trodde faktiskt att KRAV-märkning innebar att man säkerställde djurenvälfärden med t ex tätare kontroller än på konventionella gårdar. Men tydligen har KRAV inget alls med ökat djurskydd att göra? Varför går då svt/uppdrag granskning på KRAV om djurskyddsärenden i så fall?
 
Det var även hemska bilder från ett Krav-godkänt slakteri.

Men jag tror sådant här är ganska sällsynta undantag, antingen väldigt speciella människor eller när något gått snett, sjukdom eller så.

Det riktigt stora problemet är den storskaliga och industriella produktionen, än så länge främst fågel och gris, det är något som är fullständigt vidrigt djuretiskt.
Jag såg en artikel i Aftonbladet om slakteriet också, jag kunde inte titta på filmklippet utan bilderna räckte gott och väl :cry:
Läste i artikeln om ett förslag om filmövervakning i slakterier så att man kunde kolla över dem vid kontrollerna istället för att lita på att de gör likadant i vardagen som vid dessa kontroller. Det tyckte jag lät smart!
 
Menar du att krav inte jobbar för djurvälfärd för att deras medlemmar bryter mot dom? Jag har inte sett programmet så jag vet inte vad kravs representanter säger om sina kontroller eller möjligheterna att avsluta en certifiering.
Tanken är säkert god med i praktiken följs det inte upp i tillräckligt god utsträckning. Gör man minst en kontroll årligen borde de ha till och med bättre koll än länstyrelsen som inte alls gör lika frekventa besök.
Sedan en personlig reflektion är att såpass många som uppenbarligen inte bryr sig m sina djur ändå väljer och får vara med i organisationen det visste inte jag. Att någon enstaka fall möjligen skulle kunna förekomma men inte så många och då blir min nästa fråga hur många gårdar rör det sig om egentligen?
 
Jag såg en artikel i Aftonbladet om slakteriet också, jag kunde inte titta på filmklippet utan bilderna räckte gott och väl :cry:
Läste i artikeln om ett förslag om filmövervakning i slakterier så att man kunde kolla över dem vid kontrollerna istället för att lita på att de gör likadant i vardagen som vid dessa kontroller. Det tyckte jag lät smart!
Det är ju trist att det ska behövas öht men visst om det ge effekt så absolut!

Edit: ... och kanske bör tillägga att det slakteriet jag besökte norr om Stockholm var det hur lugnt som helst och ingen stress bland djuren. Så ser ju inte ut överallt hela tiden
 
Jag såg en artikel i Aftonbladet om slakteriet också, jag kunde inte titta på filmklippet utan bilderna räckte gott och väl :cry:
Läste i artikeln om ett förslag om filmövervakning i slakterier så att man kunde kolla över dem vid kontrollerna istället för att lita på att de gör likadant i vardagen som vid dessa kontroller. Det tyckte jag lät smart!
Jag valde att inte ens se bilderna efter att jag läst vad andra skrev, att det behövs tv-övervakning visar på att något är fundamentalt fel :(
 
Tanken är säkert god med i praktiken följs det inte upp i tillräckligt god utsträckning. Gör man minst en kontroll årligen borde de ha till och med bättre koll än länstyrelsen som inte alls gör lika frekventa besök.
Sedan en personlig reflektion är att såpass många som uppenbarligen inte bryr sig m sina djur ändå väljer och får vara med i organisationen det visste inte jag. Att någon enstaka fall möjligen skulle kunna förekomma men inte så många och då blir min nästa fråga hur många gårdar rör det sig om egentligen?
https://www.krav.se/aktuellt/uppdrag-granskning/ Här svarar krav själva, det är 32 gårdar av 2300 anslutna de anger också att SLU tittat på djurhälsa och lämnat en rapport att det är färre problem med djurskydd på kravgårdar än på konventionella gårdar. Det är ju ändå ett bra betyg för krav tänker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 977
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 233
Senast: Habina
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
9 940
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp