KRAV utan krav gårdar

karamelldrottningen

Trådstartare
För mig är det inget nytt att KRAV per automatik inte behöver betyda bättre än vanliga gårdar. Men nog fan förväntar jag mig att djuren ska ha tillgång till vatten och torr liggyta! Det vill säga fullständigt basala krav!!
Det är bara spel för galleriet. En gård med djur som lever miserabla oanständiga liv är en gård för mycket!

Nog trodde jag att KRAV gjorde ett bättre jobb än så 👎
 
För mig är det inget nytt att KRAV per automatik inte behöver betyda bättre än vanliga gårdar. Men nog fan förväntar jag mig att djuren ska ha tillgång till vatten och torr liggyta! Det vill säga fullständigt basala krav!!
Det är bara spel för galleriet. En gård med djur som lever miserabla oanständiga liv är en gård för mycket!

Nog trodde jag att KRAV gjorde ett bättre jobb än så 👎
Läste in mig lite på märkningen för ett par år sedan till en b-uppsats och förfärades över hur dyr märkningen var. Förstår varför mindre producenter drar sig för att bli krav-märkta!
 
För mig är det inget nytt att KRAV per automatik inte behöver betyda bättre än vanliga gårdar. Men nog fan förväntar jag mig att djuren ska ha tillgång till vatten och torr liggyta! Det vill säga fullständigt basala krav!!
Det är bara spel för galleriet. En gård med djur som lever miserabla oanständiga liv är en gård för mycket!

Nog trodde jag att KRAV gjorde ett bättre jobb än så 👎
Det där har inget med KRAV att göra. Även konventionella gårdar ska ha följa bestämmelser ang vatten och liggyta. KRAV-kontroller sker inte dagligen. Är allt okey vid kontrollerna så kan ju knappast "KRAV" lastas för att djurhållaren struntar i regler resten av tiden?
 
För mig är det inget nytt att KRAV per automatik inte behöver betyda bättre än vanliga gårdar. Men nog fan förväntar jag mig att djuren ska ha tillgång till vatten och torr liggyta! Det vill säga fullständigt basala krav!!
Det är bara spel för galleriet. En gård med djur som lever miserabla oanständiga liv är en gård för mycket!

Nog trodde jag att KRAV gjorde ett bättre jobb än så 👎
Fast det är väl klart att det kan finnas stolpskott eller djurskyddsärenden inom KRAV likaväl som inom konventionell produktion? Det där är ju basal nivå liksom.
 
Det där har inget med KRAV att göra. Även konventionella gårdar ska ha följa bestämmelser ang vatten och liggyta. KRAV-kontroller sker inte dagligen. Är allt okey vid kontrollerna så kan ju knappast "KRAV" lastas för att djurhållaren struntar i regler resten av tiden?
Med tanke på hur ofta KRAVbönderna har tillsyn så är det något som UPPENBART inte fungerar.

Och att man anställt andra som går tillsynen. Inte krav själva som gör dessa som tidigare. Är alla medvetna om detta?
 
För mig är det inget nytt att KRAV per automatik inte behöver betyda bättre än vanliga gårdar. Men nog fan förväntar jag mig att djuren ska ha tillgång till vatten och torr liggyta! Det vill säga fullständigt basala krav!!
Det är bara spel för galleriet. En gård med djur som lever miserabla oanständiga liv är en gård för mycket!

Nog trodde jag att KRAV gjorde ett bättre jobb än så 👎
Det var en rallarsving....
 
Det var en rallarsving....

Vad är det du anser att KRAV innebär, som du reagerar mot?
Att de inte har koll. De kanske blivit för stora. De lurar konsumenterna med att det ska vara bättre djurvälfärd. Att förelägganden tar ÅR innan de tas till nästa steg. Hur länge ska djur behöva lida liksom :crazy:

Vad menar du förresten med rallasving?
 
Att de inte har koll. De kanske blivit för stora. De lurar konsumenterna med att det ska vara bättre djurvälfärd. Att förelägganden tar ÅR innan de tas till nästa steg. Hur länge ska djur behöva lida liksom :crazy:
Fast KRAV har ju inget med förelägganden om tex vatten att göra. Det är ju isf ett djurskyddsärende.

Har du något speciellt som har hänt nyligen som du tänker på? Kan du vara mer specifik.

Jag är f.ö. inte heller odelat positiv till KRAV men anser inte att de ska klä skott för allt skit som händer :)
 
Fast KRAV har ju inget med förelägganden om tex vatten att göra. Det är ju isf ett djurskyddsärende.

Har du något speciellt som har hänt nyligen som du tänker på? Kan du vara mer specifik.

Jag är f.ö. inte heller odelat positiv till KRAV men anser inte att de ska klä skott för allt skit som händer :)
Uppdrag granskning har släppt ett program angående detta idag.
 
Fast KRAV har ju inget med förelägganden om tex vatten att göra. Det är ju isf ett djurskyddsärende.

Har du något speciellt som har hänt nyligen som du tänker på? Kan du vara mer specifik.

Jag är f.ö. inte heller odelat positiv till KRAV men anser inte att de ska klä skott för allt skit som händer :)
Jag vill inte ta upp enskilda gårdar som exempel. Men nog fasiken blir jag berörd.
Kolla gärna Uppdrag Granskning om just KRAV gårdar.
 
Nu läste jag lite snabbt om det på UGs hemsida. Fruktansvärt såklart, men fortfarande inte KRAV som ska ta skiten. Otroligt om det har kunnat fortgå en längre tid utan anmälan.
 
Det är flera bovar bakom såklart inte enbart KRAV men liiiite bättre koll trodde jag de hade ändå.
Frågan är väl, just när det gäller KRAVs eventuella ansvar, hur länge skötseln på just den gården har fallerat. Kontrollerna sker ju som sagt inte dagligen och är det psykisk sjukdom eller liknande som liggar bakom, vilket är ganska vanligt i stora djurskyddsärenden, så kan det ju räcka med veckor för att det ska gå åt skogen helt och djuren ska lida väldigt mycket.

Positivt i sammanhanget att slakteriet reagerade, den delen i kontrollkedjan fungerade åtminstone.
 
Generellt så är det väl ändå så att kontrollerna fungerar?

Gårdar som har brister får påpekanden och måste förbättra sig. Självklart finns det de som har nya bister år efter år men de åtgärdas nog.

det finns ingen bransch som är utan rötägg och varje vettig djurägare ryser för de där missförhållandena.
Jag har, och har haft, kravbönder i min bekantskapskrets. På de gårdarna har djuren det alldeles utmärkt.

Precis som det med jämna mellanrum dyker upp fall där manhaft hundar elelr katter under vdriga förhållanden så gör det det med större djur också.

Men vi har kontroller i Sverige och sådant där förekommer inte i skymundan. Även om varje vecka är en vecka för mycket.

Jag tycker inte att man ska anklaga en hel organisation för enstaka eländen.
 
Frågan är väl, just när det gäller KRAVs eventuella ansvar, hur länge skötseln på just den gården har fallerat. Kontrollerna sker ju som sagt inte dagligen och är det psykisk sjukdom eller liknande som liggar bakom, vilket är ganska vanligt i stora djurskyddsärenden, så kan det ju räcka med veckor för att det ska gå åt skogen helt och djuren ska lida väldigt mycket.

Positivt i sammanhanget att slakteriet reagerade, den delen i kontrollkedjan fungerade åtminstone.
I vissa fall har det varit så under många år.
Något fall fäder ägaren dömts till djurplågeri och fortfarande att som KRAVgård
 
Generellt så är det väl ändå så att kontrollerna fungerar?

Gårdar som har brister får påpekanden och måste förbättra sig. Självklart finns det de som har nya bister år efter år men de åtgärdas nog.

det finns ingen bransch som är utan rötägg och varje vettig djurägare ryser för de där missförhållandena.
Jag har, och har haft, kravbönder i min bekantskapskrets. På de gårdarna har djuren det alldeles utmärkt.

Precis som det med jämna mellanrum dyker upp fall där manhaft hundar elelr katter under vdriga förhållanden så gör det det med större djur också.

Men vi har kontroller i Sverige och sådant där förekommer inte i skymundan. Även om varje vecka är en vecka för mycket.

Jag tycker inte att man ska anklaga en hel organisation för enstaka eländen.
Det tar alldeles för lång tid. Hade de gårdar som misskött sig tagits bort fortare hade det varit en annan sak.

Edit: samma typ av brister år efter år efter år
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 914
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 235
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp