KRAV utan krav gårdar

@karamelldrottningen

Jag känner mig också lite naiv. Självklart ska inte KRAV få skulden när det handlar om djurskyddsärenden men jag trodde faktiskt att KRAV-märkning innebar att man säkerställde djurenvälfärden med t ex tätare kontroller än på konventionella gårdar. Men tydligen har KRAV inget alls med ökat djurskydd att göra? Varför går då svt/uppdrag granskning på KRAV om djurskyddsärenden i så fall?


Det är klart att KRAV ska ta del av skulden, deras kontroller har brustit.

KRAV innebär bla att jordbrukaren förbinder sig att odla och sköta sina marker ekologiskt alltså utan bekämpningsmedel och "vanlig" konstgödning. Den biten har inget med hur djuren sköts att göra, sedan ska KRAV djur skötas väl men skillnaden där mellan KRAV och konventionell är inte jättestor utan den stora skillnaden ligger väl i fodret då och det lär djuren inte märka ngt av.

Självklart ska KRAV bannas när de som organisation ger jordbrukare / slakteri KRAV stämpel , det genererar ju i mer betalt som här för djuret.

Vi har KRAV, en årlig kontroll och sedan är det kontroller som "sker bara sådär", eller nej riktigt så har det inte varit för oss, vi blir tillsagda att " i februari blir det en flygande kontroll, så ni vet".
 
Jag valde att inte ens se bilderna efter att jag läst vad andra skrev, att det behövs tv-övervakning visar på att något är fundamentalt fel :(
Ja, men samtidigt tycker jag att det är en problemlösning som inte borde kränka de som redan gör rätt. Det finns ju andra arbetsplatser med övervakning.
 
Tittade på djurrättsalliansens filmer på AB nu, och i några av fallen är det uppenbara dödsryckningar, INTE levande djur som visas. Det ursäktar självklart inte den klart vidriga hanteringen av de levande djuren!
Nej att sparka eller slå en gris i huvudet med en kedja är liksom inte okej oavsett om djuret är vaket, elektriskt bedövat eller dött. Noll respekt mot djuret :(
 
Nej att sparka eller slå en gris i huvudet med en kedja är liksom inte okej oavsett om djuret är vaket, elektriskt bedövat eller dött. Noll respekt mot djuret :(
Är det dött så är det. Respekt skulle väl vara att inte sänka ner den i en gasgrop, tänker jag.

Jag slaktar ganska många djur varje år, och är extremt noga med att det ska vara minimalt med stress och obehag (jag skickar inte djur på slakt av just det skälet). Däremot blir jag irriterad på att folk tror att döden är mjuk och gullig, ett stilla insomnande. Döda kroppar rycker, ibland massor. Det är inte alls ovanligt att folk tror att det är ett tecken på att de lever!
 
Det är väl inte första gången KRAV-gårdar hamnar i rampljuset pga djurplåger/vanvård? Om det nu är 23 gårdar, så är det 23 för mycket. KRAV borde i så fall inse att kontrollerna är för få och göra dom oftare.
 
Jag försvarar inte dålig djurhållning, men man ska ha klart för sig att Uppdrag Granskning görs med en agenda. Det är verkligen inte tal om neutral journalistik.
Även om Uppdrag Granskning inte är neutrala i sin journalistik var det hemska bilder som hade filmats. Har nu inte sett programmet utan endast kortare sänding om det på nyheterna igår kväll.

Allmänt - filmerna vissar ju problemet med föranmälda kontroller, eller ja att djurskyddet ska säkerställas genom kontroller. Som jag förstod av den del av inslaget som visade på nyheterna så hade personen/personerna slaktat/avlivat djuren i enlighet med reglerna när kontrollanten var där för att direkt efter att kontrollanten har gått gå tillbaka till helt felaktig avlivning och i vissa fall misshandel av djuren.
 
Jag tror också att om vi ska få bättre djurhållning, så måste vi ställa högre krav på arbetsmiljön för dem som jobbar i slakterierna.

Hur covid spreds i USA och Tyskland borde också vara en varningsklocka (stora slakterier med många gästarbetare och klusterspridning bland dem). Redan Eric Schlosser slog larm om arbetsmiljöproblemen i ffa USA - det sker mycket skador när man så snabbt som möjligt ska hantera stora djur och vassa knivar.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut i just svenska slakterier. Hanteringen är nästan lika storskalig här som utomlands.
 
Men herregud... Sitter och kollar på UG nu. Så en kravmärkt gård har kastrerat fem djur genom att snörpa åt kring pungen och blir av med märkningen för de fem djuren, inte för hela verksamheten! Det är också möjligt att välja vilket företag man önskar få kontrollen gjord av, och är man inte nöjd kan man byta. Bra system, verkligen...
 
Är det dött så är det. Respekt skulle väl vara att inte sänka ner den i en gasgrop, tänker jag.

Jag slaktar ganska många djur varje år, och är extremt noga med att det ska vara minimalt med stress och obehag (jag skickar inte djur på slakt av just det skälet). Däremot blir jag irriterad på att folk tror att döden är mjuk och gullig, ett stilla insomnande. Döda kroppar rycker, ibland massor. Det är inte alls ovanligt att folk tror att det är ett tecken på att de lever!
Jag anser inte att en har rätt att stå och slå och sparka på en död kropp, jag tycker att det är fullkomligt respektlöst och vidrigt och känslokallt beteende. Ja absolut är det hemskt att grisar överhuvudtaget föds upp i industrier för att sedan slaktas och bli till mat, det är en av anledningarna till att jag själv väljer bort kött. Men dom som nu ändå blir slaktade, varför stå och slå och sparka? Vad rättfärdigar det?
Jag har själv varit på slakteri, jag vet precis hur det går till men måste ändå uppröras över det jag ser på dessa klipp. Det går att göra det på ett schysstare sätt.

Vet inte vem du svarar när du skriver att folk tror att döden är mjuk och gullig, för jag har aldrig påstått det och avlivar själv djur varje dag så jag vet absolut hur det går till och kan se ut. Jag behandlar varje djur med respekt oavsett om det lever eller är dött, och jag skulle aldrig någonsin få för mig att slå ett dött djur bara för att jag kan, likt mannen i klippet. Oavsett om det gäller ett lamm, en gris, en hund eller en katt.
 
Nej att sparka eller slå en gris i huvudet med en kedja är liksom inte okej oavsett om djuret är vaket, elektriskt bedövat eller dött. Noll respekt mot djuret :(
Men usch, folk borde inte ha ens med döda djur att göra om dom inte kan behandla dom med respekt även i döden..även döda ska behandlar med så mycket värdighet som det är möjligt.
 
Jag förstår inte varför så många trott att KRAV är bättre än någon annan intresseorganisation? De är intresserade av att behålla sina medlemmar och därmed sina intäkter. De har bevisligen en rätt bra PR-avdelning och lobbyverksamhet också. Inget av det är gratis.
 
Jag förstår inte varför så många trott att KRAV är bättre än någon annan intresseorganisation? De är intresserade av att behålla sina medlemmar och därmed sina intäkter. De har bevisligen en rätt bra PR-avdelning och lobbyverksamhet också. Inget av det är gratis.

Nej, tydligen var det ju inte särskilt mkt bättre för djuren så då kan det kvitta. Jag har valt det för att jag har trott att djurvälfärden prioriterades av KRAV men det är ju tydligt att så inte är fallet. Så besviken man blir. :(
 
Nej, tydligen var det ju inte särskilt mkt bättre för djuren så då kan det kvitta. Jag har valt det för att jag har trott att djurvälfärden prioriterades av KRAV men det är ju tydligt att så inte är fallet. Så besviken man blir. :(
De är de ju, slu har kollat på det och det är betydligt färre väldfärdsfall på Kravgårdar än på konventionella. Det är dock inte samma sak om att alla är bättre. Bara att de är färre än bland de som inte är medlemmar i krav.
 
Men herregud... Sitter och kollar på UG nu. Så en kravmärkt gård har kastrerat fem djur genom att snörpa åt kring pungen och blir av med märkningen för de fem djuren, inte för hela verksamheten!

Fy faan.:rage: Det som är så billigt att kastrera med sedering och bedövning och som också ska göras enligt KRAVs regler.
Kanske borde prova o snörpa åt pungen på den jävla bonden med en gummisnodd en liten stund så han fick känna på.
 
De är de ju, slu har kollat på det och det är betydligt färre väldfärdsfall på Kravgårdar än på konventionella. Det är dock inte samma sak om att alla är bättre. Bara att de är färre än bland de som inte är medlemmar i krav.

Läste ditt tidigare inlägg efter jag skrev mitt, ursäkta! Så krav-märkning ger ökad chans för god djurhållning men är tydligen ingen garanti. Då är det inte gott nog, jag har börjat köpa enbart vilt eller lokalproducerat och -slaktat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 981
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 234
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp