Kravet: Ta bort ridsport från OS

Det är väl ingen som tar PETA seriöst hoppas jag? Visst att ridsporten i femkamp borde tas bort, men resten ger jag inte mycket för. Där har vi proffs som lever på ridning och kan hästar betydligt mer än hela peta tillsammans.
Extremism, oavsett var den visar sig, blir aldrig bra eller rationell.
 
Det är väl ingen som tar PETA seriöst hoppas jag? Visst att ridsporten i femkamp borde tas bort, men resten ger jag inte mycket för. Där har vi proffs som lever på ridning och kan hästar betydligt mer än hela peta tillsammans.
Extremism, oavsett var den visar sig, blir aldrig bra eller rationell.
Varför inte. Har själv i ett gäng år nu ifrågasatt hur etiskt det är att använda djur som tävlingsredskap.

Är själv inte extrem på något sätt när det kommer till djur då jag både jagar och äter djur.
 
Det är väl just att PETA fokuserar på djurrättigheter och inte djurvälfärd, redan där blir det så skevt för man förmänskligar djuren och tillskriver dem känslor, rättigheter och egenskaper som är mänskliga istället för att se till vad djuret faktiskt skulle må bra av.
 
Det är väl just att PETA fokuserar på djurrättigheter och inte djurvälfärd, redan där blir det så skevt för man förmänskligar djuren och tillskriver dem känslor, rättigheter och egenskaper som är mänskliga istället för att se till vad djuret faktiskt skulle må bra av.
Jag är med i flera vegangrupper på FB och det är så himla vanligt att jämställa djur och människor. Folk blir anklagad för att vara nedlåtande jäntemot hästar för att man gör skillnad på hästar och människor. Många anser att hästar har lika hög intelligens och stort känsloregister som människor.

Jag orkar inte ens med tramset.

Jag äter veganskt och bryr mig om djurrätt och anser att djur borde ha rättigheter. Men det finns ju gränser..
 
Varför inte. Har själv i ett gäng år nu ifrågasatt hur etiskt det är att använda djur som tävlingsredskap.

Är själv inte extrem på något sätt när det kommer till djur då jag både jagar och äter djur.
Tävlingsredskap eller nöje kan väl gå på ett ut. De flesta hästar trivs med sitt liv, långt bättre än det genomsnittliga djuret uppfött till mat i vart fall. Det känns i vart fall bättre rent etiskt att ha en häst till tävlingsredskap (även om det oftare är tävlingspartner) än att lägga djur på tallriken.
 
Det är väl just att PETA fokuserar på djurrättigheter och inte djurvälfärd, redan där blir det så skevt för man förmänskligar djuren och tillskriver dem känslor, rättigheter och egenskaper som är mänskliga istället för att se till vad djuret faktiskt skulle må bra av.
Djuren har, vad jag tror, samma känsloregister som människor, blir ledsna arga frustrerade glada osv och samma behov av att känna sig nöjda och tillfredsställda, men de inte samma behov. De går hellre i en hage och busar med en kompis - eller betar och viftar bort flugor än att spelar datorspel eller titta på TV.
 
Djuren har, vad jag tror, samma känsloregister som människor, blir ledsna arga frustrerade glada osv och samma behov av att känna sig nöjda och tillfredsställda, men de inte samma behov. De går hellre i en hage och busar med en kompis - eller betar och viftar bort flugor än att spelar datorspel eller titta på TV.
PETA tycker ju exempelvis att hästar ska släppas fria, som att vilda hästar har det bättre än ridhästar. Att vilda hästar bryter ben och får gå med den skadan tills de dukar under exempelvis är man inte så brydd över. De avlivar gärna djur de ”tar om hand” för ett dött djur är bättre än ett i fångenskap. Släppa ut minkar brukar väl vara den typiska djurrättsgrejen, minkar som absolut inte klarar sig vilt. Åh eller att klippa får skulle vara djurplågeri! Det finns liksom ingen hejd på eländet och dumheterna. Ingen säger att hästarna vill spela x-box men att ta väl hand om dem behöver inte betyda ”vara vild”.
 
Tävlingsredskap eller nöje kan väl gå på ett ut. De flesta hästar trivs med sitt liv, långt bättre än det genomsnittliga djuret uppfött till mat i vart fall. Det känns i vart fall bättre rent etiskt att ha en häst till tävlingsredskap (även om det oftare är tävlingspartner) än att lägga djur på tallriken.
Då tycker vi olika.

Sedan stödjer jag inte all uppfödning av djur som blir mat eller producera mat till oss utan långt ifrån, men det är en helt annan diskussion.
 
Då tycker vi olika.

Sedan stödjer jag inte all uppfödning av djur som blir mat eller producera mat till oss utan långt ifrån, men det är en helt annan diskussion.
Så du menar att ett djur som föds upp att hamna på en tallrik har det bättre liv än ett djur som man tävlar med och att hästar specifikt far illa av just tävling och inte att vara i fångenskap och ridas i största allmänhet? Eller vad anser du vi tycker olika i?
 
Så du menar att ett djur som föds upp att hamna på en tallrik har det bättre liv än ett djur som man tävlar med och att hästar specifikt far illa av just tävling och inte att vara i fångenskap och ridas i största allmänhet? Eller vad anser du vi tycker olika i?
Den tänker jag inte hoppa på då verken jag eller länken tar upp hästar i fångenskap över huvud taget.
 
Den tänker jag inte hoppa på då verken jag eller länken tar upp hästar i fångenskap över huvud taget.
Ja men vad tycker vi olika i? Jag försöker begripa mig på vad du menar. Du tycker det är okej att äta djur men inte tävla med dem vad jag förstår.

Min åsikt är att så länge djuren har ett bra och värdigt liv är det okej oavsett om de hamnar på OS eller på tallriken. Och att insatser i djurskydd bör ske mot avarter och där djuren far illa, vilket kan ske både när de hamnar på tallriken eller på en tävling. För mig är det djuret i centrum och dess välmående som är viktigt, inte inriktningen och om man har publik eller inte.
 
Det är väl ingen som tar PETA seriöst hoppas jag? Visst att ridsporten i femkamp borde tas bort, men resten ger jag inte mycket för. Där har vi proffs som lever på ridning och kan hästar betydligt mer än hela peta tillsammans.
Extremism, oavsett var den visar sig, blir aldrig bra eller rationell.
Även för oss som är intresserade av hästsport är t.ex. dödsolyckor i fälttävlan ett problem, som bör tas på allvar. Vi kan inte låtsas som att det inte finns brister i djurvälfärden och alla inom sporten är inte föredömen.

OS är kanske inte rätt för hästsporten eftersom spelen bygger på att så många nationer som möjligt är representerade. I ffa fälttävlan men även i hoppningen är det viktigare att alla deltagande ryttare kan lotsa sina hästar runt banor på aktuell nivå.
 
Jag tycker att ridsporten ska granskas och "hänga med i tiden". Den bör kontinuerligt ifrågasättas och med vilka metoder som används för att ta fram hästar inom eliten.

Men jag anser samtidigt att djur överlag inte kan likställas med människan, men att välfärden för djur inom stora mästerskap måste kunna säkerställas.
 
Ja men vad tycker vi olika i? Jag försöker begripa mig på vad du menar. Du tycker det är okej att äta djur men inte tävla med dem vad jag förstår.

Min åsikt är att så länge djuren har ett bra och värdigt liv är det okej oavsett om de hamnar på OS eller på tallriken. Och att insatser i djurskydd bör ske mot avarter och där djuren far illa, vilket kan ske både när de hamnar på tallriken eller på en tävling. För mig är det djuret i centrum och dess välmående som är viktigt, inte inriktningen och om man har publik eller inte.
Publik eller inte gör från eller till men hur tycker du att det ut med hästar behov under en tävlingshelg? Hur har hästarna tex fått utöva sitt flockbetende nu under OS och alla andra helger dom är ute och far?
 
Jag tycker inte ridsport ska tas bort från OS (den där femkampen kan dock tas bort) men nog är det bekymmersamt. Blodsregeln i hoppning behöver ju uppenbart ändras, det var ju som att bjuda in kritik när han fick hoppa färdigt. Och jag tycker också att det är problematiskt när hästar dör under/till följd av tävlingsmoment..
 
Publik eller inte gör från eller till men hur tycker du att det ut med hästar behov under en tävlingshelg? Hur har hästarna tex fått utöva sitt flockbetende nu under OS och alla andra helger dom är ute och far?
Hur får djur utöva sitt flockbeteende på ett slakteri?

I min värld så behöver man se till helheten och inte vid ett enskilt tillfälle, om hästarna trivs med sin tillvaro i största allmänhet, och mår bra och som det ofta är i OS-grenarna att de älskar sitt "jobb" så ser jag inget fel i det.


Jag vet att det finns en enorm skillnad i hästhållningen mellan olika elitryttare där vissa hästar lever som porslinshästar inslagna i bomull och kanske aldrig får gå ut i en hage, vilket aldrig är okej, medan andra tillbringar många timmar i hagen med kompisar och vissa elithästar går på lösdrift. Det blir tokigt att bryta ut just tävlingshelger eller OS, har djuren det bra och trivs med livet så är det okej även om de inte få gå i hagen och vara häst under just OS.
 
Så viktiga frågor!!
Det går ju inte att följa svenska lagar och regler, för att representera Sverige och frångå desamma.
Hur tänker du här? Svenska regler tillåter undantag som att inte få springa fritt i alla gångarter under exempelvis tävlingar.

Sen måste man givetvis följa de regler som finns i landet man befinner sig dessutom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trots att internationella olympiska kommittén, IOK, beslutat att ryssar och belarusier får delta vid OS 2024, kommer de inte delta i...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vad som kommer ersätta hästhoppning i OS-grenen modern femkamp, det efter att Internationella olympiska kommittén...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 023
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett flertal incidenter och olyckor i samband med OS i Tokyo vill Frankrike att OS i Paris ska bli hästarnas olympiska spel.
Svar
1
· Visningar
463
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp