Kreativa möbleringsexperter, se hit!

Jag har definitivt funderat på det! Det som är synd då är att jag får ha ett mindre matbord som får plats i matrummet. Hade egentligen velat ha ett större. Plus att det är snyggare utan säng i vardagsrummet. Men som sagt, stor fördel att inte behöva stänga av någonstans.. genomgången är ju rätt nice.
Ja det är det ju förstås! Personligen så gillar jag tanken på matrummet och genomgången :p Så jag tror att jag hade nog kunnat "stå ut" med sängen i vardagsrummet för det!
 
1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur jag ska ha sängen på bästa sätt. Jag har därför ritat upp en väldigt icke-skalenlig ritning av denna lägenhet :p Med förslag på placering av säng. Nu glömde jag rita in det, men det är stora fönster till höger på ritningen både i matrum och vardagsrum.

Lägenheten är 36 kvm och räknas som 1,5 rum. Hur hade ni gjort? OBS! Hyresrätt så jag kan inte slå ut någon vägg :p Vilket jag definitivt gjort annars.

1. Det är en glasvägg och glasdörr mot köket, så gott om ljusinsläpp från matrummet. Hemskt synd att blockera ingången till köket på detta sätt? Nuvarande hyresgäst har hängt ett skynke för detta vackra ljusinsläpp som vägg, och har sängen på det här sättet. Men köket känns som en bunker då. Ännu sämre utan skynke och stängd glasdörr dock, då sängen blockerar hela dörren ändå.

2. Rummet är 193 cm så då får man måttbeställa säng. Synd att behöva stänga av genomgången mot vardagsrummet, men då kan man åtminstone ha ljusinsläppet till köket samt lite "luft" mellan säng och glasdörr. Kanske en byrå får plats osv.

3 och 4. Inte riktigt skalenligt här, rummet är nog egentligen lite djupare och kortare. Med andra ord, mer utrymme nedanför sängen på alternativ 3. Det är nog egentligen minst 1,5 meter till matrumsväggen vid fotändan. I alternativ 4 går sängen ner lite närmare toaletten. Soffa får inte plats där då, men TV och TV bord får.

5. Ja, vafan? Finns det fler alternativ?

Fördelen med att ha sängen i matrummet är att man kan ha ett större matbord med fler platser i vardagsrummet. Har man köksbord i matrummet så får det bli lite mindre. Nackdelen är att jag måste stänga av mot kök eller vardagsrum och inte får den annars trevliga genomgången. Just det, de två extra dörrarna in till toaletten är garderober. Ritade dem bara för att visa att man inte kan ha sängen för där. Hjälp mig kreativa Buke! :p År 1931 sov man visst inte i sina lyor :cautious:

Namnls%202_zpshydpnaaj.png


Jag hade haft säng i matrummet, ett större matbord och liten soffhörna. Jag vill inte ha sängen i vardagsrummet, hatar det.
 
Jag hade en garderob i sängalkoven i min etta, och jag ville ha min dubbelsäng men ändå utnyttja garderoben (dörren gick inte att öppna helt när sängen stod där), så jag tog helt enkelt bort garderobsdörren. Tanken var att sätta upp nån typ av draperi för där, men det blev aldrig av då jag hade draperi för hela alkoven istället. Det kan ju vara ett alternativ, att helt enkelt ta bort en dörr eller två på garderoberna om det skulle lösa ditt möbleringsproblem :)
 
Ingen som kört på alternativ 2? Köpt en säng som är 190 x 140 och bara stängt dörren mot vardagsrummet?
Nah, är för lat för att köpa nytt av saker om jag har ngt som funkar. Man kan väl iofs säkert bygga ngt snitsigt med lådor under av IKEA delar och köpa en skummadrass och slänga på. Men skulle då hellre ha sängen i vardagsrummet :) Stör mig inte ett spår att sitta i en kompis säng och dingla med fötterna bland en bunt katter och ha tekoppen på soffbordet framför.
 
Jag skulle ha möblerat som förslag 1 med skynkena kvar eller bara frosta nedre halvan av glaset. Jag vill ha ett sovrum som jag kan stänga om när jag har gäster.

Fast å andra sidan, med tanke på hur ofta jag somnar i soffan så kanske jag borde ha sängen i vardagsrummet så att jag somnar på rätt ställe istället. :laugh:
 
Jag hade kört alt 1. Sedan hade jag skaffat någon snygg form av sänggavel som var bredare än sängen så att hela kortsidan mot köket skärmades av för att få undvika känslan av "sängen i köket". Men gaveln ska samtidigt vara låg nog för att man ska få ljusinsläpp till köket och kunna se ut genom fönstret därifrån. Ca 120 kanske.

Alt beroende på måtten så kanske sängen skulle kunna stå i vardagsrummet med huvudändan mot köksväggen. Man kan då ha en snygg rumsavdelare eller nått till höger om sängen (utifrån skissen) så att man skärmar sovdelen lite mot vardagsrumsdelen. Men det beror på måtten.
 
Har inte läst tråden men från A till Ö :D Men har badrummet verkligen tre dörrar?
Mina förslag på sängplacering:
neZYgHe.png

Alltså dörrarna igen :D Det är 1 badrumsdörr och 2 inbyggda garderober som jag behöver tillgång till tyvärr :nailbiting: I hallen får du nog klättra över sängen tyvärr, eller klämma dig förbi den om den ska vara där :)
 
Jag hade kört alt 1. Sedan hade jag skaffat någon snygg form av sänggavel som var bredare än sängen så att hela kortsidan mot köket skärmades av för att få undvika känslan av "sängen i köket". Men gaveln ska samtidigt vara låg nog för att man ska få ljusinsläpp till köket och kunna se ut genom fönstret därifrån. Ca 120 kanske.

Alt beroende på måtten så kanske sängen skulle kunna stå i vardagsrummet med huvudändan mot köksväggen. Man kan då ha en snygg rumsavdelare eller nått till höger om sängen (utifrån skissen) så att man skärmar sovdelen lite mot vardagsrumsdelen. Men det beror på måtten.

Gillar första förslaget! Gällande andra så är jag inget fan av rumsavdelare tyvärr, gillar att ha stora och luftiga ytor så det prioriteras högre än att få sängen avskilt :)
 
1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur jag ska ha sängen på bästa sätt. Jag har därför ritat upp en väldigt icke-skalenlig ritning av denna lägenhet :p Med förslag på placering av säng. Nu glömde jag rita in det, men det är stora fönster till höger på ritningen både i matrum och vardagsrum.

Lägenheten är 36 kvm och räknas som 1,5 rum. Hur hade ni gjort? OBS! Hyresrätt så jag kan inte slå ut någon vägg :p Vilket jag definitivt gjort annars.

1. Det är en glasvägg och glasdörr mot köket, så gott om ljusinsläpp från matrummet. Hemskt synd att blockera ingången till köket på detta sätt? Nuvarande hyresgäst har hängt ett skynke för detta vackra ljusinsläpp som vägg, och har sängen på det här sättet. Men köket känns som en bunker då. Ännu sämre utan skynke och stängd glasdörr dock, då sängen blockerar hela dörren ändå.

2. Rummet är 193 cm så då får man måttbeställa säng. Synd att behöva stänga av genomgången mot vardagsrummet, men då kan man åtminstone ha ljusinsläppet till köket samt lite "luft" mellan säng och glasdörr. Kanske en byrå får plats osv.

3 och 4. Inte riktigt skalenligt här, rummet är nog egentligen lite djupare och kortare. Med andra ord, mer utrymme nedanför sängen på alternativ 3. Det är nog egentligen minst 1,5 meter till matrumsväggen vid fotändan. I alternativ 4 går sängen ner lite närmare toaletten. Soffa får inte plats där då, men TV och TV bord får.

5. Ja, vafan? Finns det fler alternativ?

Fördelen med att ha sängen i matrummet är att man kan ha ett större matbord med fler platser i vardagsrummet. Har man köksbord i matrummet så får det bli lite mindre. Nackdelen är att jag måste stänga av mot kök eller vardagsrum och inte får den annars trevliga genomgången. Just det, de två extra dörrarna in till toaletten är garderober. Ritade dem bara för att visa att man inte kan ha sängen för där. Hjälp mig kreativa Buke! :p År 1931 sov man visst inte i sina lyor :cautious:

Namnls%202_zpshydpnaaj.png
Jag hade kört på nr tre eller fyra beroende på vart fönstrena sitter och skaffat en liten vikvägg att sätta upp mellan säng och resten av rummet om jag ville skärma av. Matrummet blir ett utmärkt kontor.
 
Alltså dörrarna igen :D Det är 1 badrumsdörr och 2 inbyggda garderober som jag behöver tillgång till tyvärr :nailbiting: I hallen får du nog klättra över sängen tyvärr, eller klämma dig förbi den om den ska vara där :)
Finns det möjlighet för skjutdörrar? Tänkte om du gärna skulle vilja ha sängen el annat mot garderobsdörrarna. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 115
Senast: Jerseyite
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 784
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Mamma skaffade hund i somras, en sk "dvärg"pudel (som snart ligger i storlek som storpudel... :rofl: ) som nu är ca 7 månader gammal...
Svar
10
· Visningar
1 611
Senast: Apollo
·
B
Övr. Hund Jag har alltid låtit min hund vara överallt i huset - utom i sängen. (han fick en egen säng istället :D ) Alla som har skinnsoffa +...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Senast: Lebrozo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp