Kreditkort

grodan21

Trådstartare
Jag har det senaste ett och ett halvt året använt kreditkort för att betala mina utgifter. Nu ska detta läggas ner i juni, så söker nu efter ett nytt kort. Men hittar inget som lockar. Vilka kort har ni? Nuvarande har jag tyckt om då det gett cashback i kontanter.
 
Jag har två kort:
OkQ8 till bilen och mat
Agria (Wasa Kredit) till djuren och större oförutsedda utgifter

Ok-kortet ger bonus, i form av värdecheckar. Brukar använda dem till att tvätta bilen.
Agria är bra när man ska få tillbaka på försäkringen. Då sätts beloppet in direkt på kortet.

Annars söker jag ett kort där man kan vara två som är själva kontot. Verkar inte finnas..
 
Jag har ett via vanliga banken, Coops Mastercard som ger poäng på alla köp (alltså inte bara på Coop) och ett remember, som har massa deals i olika butiker.
 
Nu är detta inte vad du efterfrågar men med tanke på att privatekonomi diskuteras just nu på forumet vill jag påtala två saker: forskning har visat att människor tenderar att spendera mer när de använder ett kreditkort jämfört med vanligt kontokort/kontanter samt att kreditkort påverkar kreditvärdigheten negativt.

Bara en liten parantes.
 
Jag har det senaste ett och ett halvt året använt kreditkort för att betala mina utgifter. Nu ska detta läggas ner i juni, så söker nu efter ett nytt kort. Men hittar inget som lockar. Vilka kort har ni? Nuvarande har jag tyckt om då det gett cashback i kontanter.

Jag har OKQ8 och Circle K, för att få rabatt när jag tankar samt att de är gratis. Att det är de två är för att det är på de ställena jag oftast tankar, det är främst de mackarna som finns där jag rör mig.
 
Jag har det senaste ett och ett halvt året använt kreditkort för att betala mina utgifter. Nu ska detta läggas ner i juni, så söker nu efter ett nytt kort. Men hittar inget som lockar. Vilka kort har ni? Nuvarande har jag tyckt om då det gett cashback i kontanter.
Jag har Preem-kort (Ikano) för jag har två mackar mellan hem och stall.
Bonus på alla köp och pengar på värdecheck eller tillbaka på kontot.

Använder det till allt.
 
Jag har Volvokort. Har en Volvo som nu är några år och behöver lite underhåll och reparationer regelbundet. Med Volvokortet kan jag dela upp betalningen och ändå betala räntefritt och behöver då oftast inte ta från sparkontot.
Jag får bonuscheckar som kan användas till bensin, biltvätt eller verkstadsbesök.

Använder det ytterst sällan till något annat och om jag gör det betalar jag hela summan när räkningen kommer för att slippa ränta.

Hade jag inte haft detta hade jag haft något annat. Delvis för att ha en viss kredit om något oförutsett inträffar och jag behöver betala direkt. Mina större besparingar är inte på min vanliga bank utan på konto med högre ränta eller i fonder och kan ta någon dag att flytta över. Och delvis för att jag vill ha ett kort till utöver mitt debitkort från banken, ifall det krånglar.
 
Nu är detta inte vad du efterfrågar men med tanke på att privatekonomi diskuteras just nu på forumet vill jag påtala två saker: forskning har visat att människor tenderar att spendera mer när de använder ett kreditkort jämfört med vanligt kontokort/kontanter samt att kreditkort påverkar kreditvärdigheten negativt.

Bara en liten parantes.
Man behöver inte handla på kredit bara för att man har ett kreditkort. Jag sätter alltid in pengar i förskott på mina kort, förutom vanliga bankkortet som ju är direkt kopplat till kontot från början.

Men jag har ändå kreditutrymme på två av tre kort, som säkerhetsmarginal till oförutsedda krissituationer. Jag räknar det även som en säkerhetsgrej att ha minst två olika kort.
 
Nu är detta inte vad du efterfrågar men med tanke på att privatekonomi diskuteras just nu på forumet vill jag påtala två saker: forskning har visat att människor tenderar att spendera mer när de använder ett kreditkort jämfört med vanligt kontokort/kontanter samt att kreditkort påverkar kreditvärdigheten negativt.

Bara en liten parantes.

Ett välskött kredikort påverkar inte kreditvärdigheten negativt. Det är när man har ”många” som hela tiden står på minus.
 
Jag har Circle K Mastercard. Haft det i tre år och är supernöjd! Det är gratis och appen är supersmidig.
Jag tankar aldrig med det och betalar alltid beloppet direkt.
Jag handlar inte mer för att jag använder kortet, tvärtom som så får jag bättre uppsikt på vad jag köper.
Bonusen är perfekt när jag är på resande fot eller iväg med hästen och vill köpa energidryck och bullar 😋
 
Ett välskött kredikort påverkar inte kreditvärdigheten negativt. Det är när man har ”många” som hela tiden står på minus.
Jag har fått lära mig att har du tex 30.000 i kreditgräns så står det med i din kreditupplysning på banken och det räknas som att du har 30.000 i skuld, även om du inte använt kreditutrymmet.
 
Jag har fått lära mig att har du tex 30.000 i kreditgräns så står det med i din kreditupplysning på banken och det räknas som att du har 30.000 i skuld, även om du inte använt kreditutrymmet.

UC visar både utrymmet och hur mkt som är utnyttjat. Tror Bisnode gör lika.
 
Jag har ett från Resurs, kopplat till Gekås. Poängen omvandlas till värdecheckar som kan användas på Gekås, och även om jag mest har det som en extra säkerhet (min kredit är "bara" på 10k), så använder jag det en del till just bensin och mat, då det skapar poäng för sånt jag ändå köper varje månad :)
Så gillar man Gekås och är dit ibland är det ett bra kort 😅
 
Jag har ett Mastercard från min bank. Bonusen betalas ut varje gång det blir en hundralapp och då sätts det in på kortet. Jag betalar oftast hela fakturan direkt, men lite av poängen är ju att jag ska kunna lösa ut bilen när jag har bytt bromsar och det kostar 11' och då är det inte alltid jag betalar hela på en gång. Jag använder bara det kortet även om jag också har ett kort kopplat till mitt privatkonto. Där har jag dock aldrig några pengar. En fördel med kreditkort är ju också att det inte är mina pengar som drabbas om jag skulle bli av med kortet och någon annan skulle använda det :D
 
Jag har det senaste ett och ett halvt året använt kreditkort för att betala mina utgifter. Nu ska detta läggas ner i juni, så söker nu efter ett nytt kort. Men hittar inget som lockar. Vilka kort har ni? Nuvarande har jag tyckt om då det gett cashback i kontanter.
Har OK&8
-Tror 2% bonus, dubbel om den brukas på OK&8 (jag brukar köpa grillkol)
-20öre divmedelsrabatt
-Div erbjudanden (rabatter på allt från försäkringar, biltvätt till utemöbler och heminredning typ)
-återbäring

Jag ogillar generellt o ha kredit så jag sätter in pengar på kortet istället, och
man får lite ränta på det insatta.
 
ehm -- jag har alltid fått lära mig att använda kreditkort är positivt för kreditvärdighet, eftersom det visar att du kan hantera skuld och är en bra "lånekund" - kanske det fungerar olika i Sv men i UK ich US kan det t.ex vara svårt att få huslån om du inte har någon kredithistoria.


Jag betalar av kreditkortet till fullo varje månad, men betalar med det så mycket som möjligt för att samla poäng och grejer (använder American Express)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
890
Senast: Tonto
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 941
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
221
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp