Kreditupplysning

TheRedLightning

Trådstartare
Jag funderar på hur ofta de behövs ta och om de har någon form av hur lång tid det går mellan innan ny tas.

Jag vet inte om det är okej att skriva ut namnen, så väljer att använda ett fiktiva namn istället.

Det börjar med att jag beställer däck till min bil, vill betala dom på faktura då jag helst vill kunna få hem däcken först och betala senare. Kredit AB tar då en kreditupplysning på mig, helt i sin ordning då det var första gången jag handlade för lite större pengar på faktura. Har även ett konto hos Kredit AB där alla mina tidigare köp osv finns med och alla tidigare betalda fakturor.

Jag minns inte exakt hur lång tid det går till nästa gång jag gör ett större inköp, samma sak där en ny kreditupplysning. Tänkte inte så mycket på det min kreditvärdighet är hög och har alltid varit.

Nu hände det igen vid ett större inköp, jag hade nästan räknat med det när jag beställde, men det var inte längre än ett halvår sedan jag beställde nya däck. Jag vet inte om de har några rutiner för sina kreditupplysningar hur lång tid det går mellan varje gång.
Borde de inte kunna se under mitt konto, som även har mitt personnummer, alla tidigare köp och betalningar osv?

Datum då Kredit AB gjort kreditupplysning på mig:
2014-03-28
2015-07-06
2017-05-01
2018-01-29
2018-10-01

Det är mest de två sista jag är lite fundersam över, då de är under samma år. Vad är det som gör att det blir såhär? Automatiskt system? Annat?

Sker kreditupplysningarna automatiskt vid större belopp, de belopp det rört sig om har varit runt 8 000kr.
Vad finns det för regler kring kreditupplysningarna? Kan kreditupplysningen påverka mig på något sätt om jag vill handla något annat?

Känner att jag vet för lite och blir inte klok när jag försöker googla mig till svaren. Jag är inte direkt orolig då jag inte har något att dölja. Det enda jag vill är att försöka förstå hur det fungerar och varför.
Jag förstår att Kredit AB behövde ta kreditupplysning på mig första gången, för att se så jag verkligen kunde betala fakturan.
Nu i efterhand funderar jag på om det är något automatiskt system.
Hur länge är en kreditupplysning som Kredit AB tagit på mig giltlig innan de måste ta en ny, hur fungerar det?

Någon som vet mer?

Tacksam för alla svar, jag vill ha mer kött på benen för att förstå hur det hänger ihop. :)
Hoppas det inte blev allt för rörigt, många tankar som snurrar i skallen. :o
 
Jag tror att det är A) företags policy och B) automatiskt.

Jag har just beställt en leverans med torvströ.
Jag beställde för ca 15000kr.
Jag utgick från att de kommer att ta en kreditupplysning, vilket jag självklart tycker är rimligt.
Det visade sig att de inte kommer att göra det, eftersom jag väljer 10 dagars faktureringstid.
Om jag hade valt 30 dagar, hade de automatiskt tagit en kreditupplysning.
Själv förstår jag inte att mitt val har någon betydelse, men så var det företagets "regler".
 
Vissa företag tar en kreditupplysning så fort du handlar på faktura, jag har fått kreditupplysning på mindre belopp. Självklart om man beställer en telefon, nytt abonnemang osv.
 
Sen är det skillnad på kreditupplysning och kreditupplysning. Det finns mindre upplysningar som inte syns och inte påverkar din kreditvärdighet hos andra bolag och sen finns det kreditupplysningar (UC) som syns och kan påverka kreditvärdigheten om det förekommer många förfrågningar.
 
Jag tror att det är A) företags policy och B) automatiskt.

Jag har just beställt en leverans med torvströ.
Jag beställde för ca 15000kr.
Jag utgick från att de kommer att ta en kreditupplysning, vilket jag självklart tycker är rimligt.
Det visade sig att de inte kommer att göra det, eftersom jag väljer 10 dagars faktureringstid.
Om jag hade valt 30 dagar, hade de automatiskt tagit en kreditupplysning.
Själv förstår jag inte att mitt val har någon betydelse, men så var det företagets "regler".
Faktureringstiden jag har på mina är 14 dagar, alltid valt det, i och för sig brukar jag ändå betala samma dag jag får varan men det är en annan femma.

Jag har inget emot att det tas kreditupplysning, ifall det inte framgick i originaltexten, mest nyfiken på sambandet om hur ofta och varför.
 
Sen är det skillnad på kreditupplysning och kreditupplysning. Det finns mindre upplysningar som inte syns och inte påverkar din kreditvärdighet hos andra bolag och sen finns det kreditupplysningar (UC) som syns och kan påverka kreditvärdigheten om det förekommer många förfrågningar.
Aha, där har jag lärt mig något nytt, verkar som Kredit AB använder sig av den andra sortens kreditupplysning och de som använder UC är bankerna, från vad jag kan se i Kivra.

Var mest nyfiken på att veta vilket som gäller, inte för att jag hade tänkt göra något större inköp just nu (det är redan gjort ju :p)
 
Aha, där har jag lärt mig något nytt, verkar som Kredit AB använder sig av den andra sortens kreditupplysning och de som använder UC är bankerna, från vad jag kan se i Kivra.

Var mest nyfiken på att veta vilket som gäller, inte för att jag hade tänkt göra något större inköp just nu (det är redan gjort ju :p)
Anledningen till att man gör en kreditupplysning med säg 6 månader mellanrum är för att det kan hända en del på den tiden, en del kan dra på sig anmärkningar och skulder osv. (Har jobbat extra med fakturering och där var anledningen till att en upplysning sker med jämna mellanrum OBS förutsatt att man handlar då, gör du inte det finns ju självklart ingen anledning att ta en upplysning).
 
Anledningen till att man gör en kreditupplysning med säg 6 månader mellanrum är för att det kan hända en del på den tiden, en del kan dra på sig anmärkningar och skulder osv. (Har jobbat extra med fakturering och där var anledningen till att en upplysning sker med jämna mellanrum OBS förutsatt att man handlar då, gör du inte det finns ju självklart ingen anledning att ta en upplysning).
Börjar de ta kreditupplysningar när jag ej handlar då börjar jag nog undra va som händer. 🤔

Du vet inte vad de har för gräns för kreditupplysning. Jag har tidigare beställt under 5000kr och ej fått kreditupplysning, men när det varit över 8000kr då görs det en. Hur vet man vart gränsen går om det ens finns någon gräns?
 
Börjar de ta kreditupplysningar när jag ej handlar då börjar jag nog undra va som händer. 🤔

Du vet inte vad de har för gräns för kreditupplysning. Jag har tidigare beställt under 5000kr och ej fått kreditupplysning, men när det varit över 8000kr då görs det en. Hur vet man vart gränsen går om det ens finns någon gräns?
Det får de inte så då ska du direkt reagera eftersom det skulle kunna innebära id-kapning. Oj där jag jobbade var gränsen väldigt flytande. En person med hög inkomst som sällan gjorde inköp = sällan upplysning mer än ingående. En person som hade lägre inkomst och/eller gjorde många (lite större) inköp ofta = upplysning oftare eftersom det kan tyda på en svajig ekonomi om man tar allt på krita, speciellt om personen valde ''dela upp'' eller att ta det på sitt ''krita-konto'' (typ som Klarna-konto, det hette givetvis inte krita-konto).
 
Det får de inte så då ska du direkt reagera eftersom det skulle kunna innebära id-kapning. Oj där jag jobbade var gränsen väldigt flytande. En person med hög inkomst som sällan gjorde inköp = sällan upplysning mer än ingående. En person som hade lägre inkomst och/eller gjorde många (lite större) inköp ofta = upplysning oftare eftersom det kan tyda på en svajig ekonomi om man tar allt på krita, speciellt om personen valde ''dela upp'' eller att ta det på sitt ''krita-konto'' (typ som Klarna-konto, det hette givetvis inte krita-konto).
Hmm rätt intressant det där med låg vs hög inkomst. Vad klassas egentligen som låginkomst i dessa fall?

Själv gör jag inte så många inköp, blir lite då och då, oftast småsummor. Stora summorna har blivit när jag beställt däck och det är inget jag gör så ofta.
 
Hmm rätt intressant det där med låg vs hög inkomst. Vad klassas egentligen som låginkomst i dessa fall?

Själv gör jag inte så många inköp, blir lite då och då, oftast småsummor. Stora summorna har blivit när jag beställt däck och det är inget jag gör så ofta.

Man analyserar ju lite köpbeteende. Säg att Karin har ok lön och ofta handlar för småsummor a max 300kr, men tar det alltid på faktura som hon sen omvandlar till avbetalning = signal att ekonomin är svajig om hon inte kan betala dessa småsummor utan väljer ta det på avbetalning.

Fanns inga direkta gränser iaf där jag jobbade men säg upp till 20 brutto = lågt
 
Man analyserar ju lite köpbeteende. Säg att Karin har ok lön och ofta handlar för småsummor a max 300kr, men tar det alltid på faktura som hon sen omvandlar till avbetalning = signal att ekonomin är svajig om hon inte kan betala dessa småsummor utan väljer ta det på avbetalning.

Fanns inga direkta gränser iaf där jag jobbade men säg upp till 20 brutto = lågt
I och för sig på kreditupplysningen som jag får står mer årsinkomsten än månadslönen...?
I mitt eget fall har jag aldrig tagit något på avbetalning (undantag volvokortet på något jag gjort med bilen), andra köpt blir faktura som jag betalar av direkt när jag får fakturan och varan. Funkar kalasbra, känns bättre att betala av på en gång och få det överstökat. Har varit lite lockade med avbetalning, men samtidigt lite riskfyllt, då är man bunden att betala av tills det är klar, dvs man blir lite låst om man ej har bra ekonomi.
Många funderingar här nu känner jag.
 
I och för sig på kreditupplysningen som jag får står mer årsinkomsten än månadslönen...?
I mitt eget fall har jag aldrig tagit något på avbetalning (undantag volvokortet på något jag gjort med bilen), andra köpt blir faktura som jag betalar av direkt när jag får fakturan och varan. Funkar kalasbra, känns bättre att betala av på en gång och få det överstökat. Har varit lite lockade med avbetalning, men samtidigt lite riskfyllt, då är man bunden att betala av tills det är klar, dvs man blir lite låst om man ej har bra ekonomi.
Många funderingar här nu känner jag.
Ja årsinkomst står alltid men den slås ju ut till månadsinkomst, så 240 brutto då, det blir 20/månad :)
 
Jag väljer nästan alltid faktura när jag handlar på internet och tycker inte riktigt att det är helt logiskt kring när det tas kreditupplysning och inte. Händer då och då.
Det är dock inget jag tänker så mkt kring. ”Små” kreditupplysningar för vanliga fakturaköp påverkar inte ens kreditvärdighet.

Värre var när vi köpte lägenheten. Då tog fasen vår bank typ 5 stora kreditupplysningar under hela processen. De verkade inte kunna spara resultatet utan det gjordes om av olika skäl flera gånger :p
 
Så om det låt säga står 350, blir det nästan 29/månad då? Är det så de räknar?
Bara leker med lite siffror nu för att förstå. :)
Ja, din årsinkomst är ju bara din månadslön x 12.
De använder den deklarerade inkomsten från föregående år så då är det summan av årets inkomster delat på 12 månader.
 
Ja, din årsinkomst är ju bara din månadslön x 12.
De använder den deklarerade inkomsten från föregående år så då är det summan av årets inkomster delat på 12 månader.
Räknar de inte bort skatten eller hur funkar det med det? De pengarna är ju aldrig några man har i handen så att säga. De dras lika fort som lönen kommer.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 076
Senast: Snubbelfot
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 485
Senast: verser
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp