Krig IGEN!!! *långt*

_carmenzita_

Trådstartare
Jag är ordförande för en lite ideell förening utan ridskoleverksamhet och det enda klubben äger är en halvdan ridplan som vi jobbat hårt för att få till. Denna ridplan ligger på arrenderad mark på en mindre travbana. Vi har allt sedan starten haft problem med vissa få personer som har hästar uppstallade på denna travbana som anser sig ha rätten att nyttja planen utan att vara medlemmar, de använder sig även av vårt hindermaterial.
Våra regler är få och enkla:
1. medlemskap är ett krav
2. Mockning på planen efter varje användning
3. Aldrig släppa hästen där och sedan gå därifrån
4. plocka bort hindermaterial efter sig

Personerna släpper hästen i flera timmar, kör sina hästar under tiden de går där, stänger av banan till 20x20 och jagar med pisken och högljudda skrik(en parantes, skydd används inte och det går verkligen i 120 knyck, nåja det är deras veterinärutgifter)
De vägrar att betala medlemsavgift, bortsett för 3 st som efter 3 års tjatande faktiskt gjort det i augusti(tack).
Detta har nötts och stötts, gnällts och tjatats om i flera år under möten som vi haft med travstyrelsen, vi anser att det är lika mycket deras ansvar som vårt då det bästa vore om vi kan samarbeta.
Igår ficj jag spunk när jag var på banan för att köra 2-åringen! En av styrelsemedlemmarna var ute och körde medans hans 1-åring gick på ridplanen, den användes alltså som en hage. Han fick brått som attan när han såg att jag(bitchen) var där så han skyndade sig med grepen i högsta hugg att hämta hästen.
Idag tog vi för andra gången ner staket för att inte locka till hagsläpp på ridplanen, naturligtvis blev det ett himla liv!
vi påpekade att även utan staket så går det att nyttja planen till det den är tänkt för, nämligen ridning, longering osv. MEN vi sa också att det går ju förstås inte att löshoppa, men det är ju ändå för hårt.
Vi har fått löfte från den lokala idrottföreningen att lägga planen invid sjön och dessutom kunna länga den till 20x60 istället för 20x40, vi får även sätta upp ett enklare gäststall om vi vill.
Hur skulle ni gjort?
Vi HAR pratat med dem och försökt lösa det för hur man än vänder och vrider på det så ligger ridplanen bäst där den är, flera stall, tillgång till travbanan, vilket är bra för våra islandshästryttare. Det finns fik att låna vid tävlingar osv.
Detta tar energi från mig och mina kamrater så jag vet snart inte vad jag skall ta mig till. Har tom anlagt en egen plan hemma för att slippa vara där.
Jag är medlem i travklubben + att jag hyr en box (utan att ha häst där)för att kunna duscha och sela/sadla ut utan att känna att jag snyltar.
Hur fasen ska jag råda i detta dödläge???
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Tycker du skall ta den vid sjön (om jag läste rätt).

Sedan finns det ett alternativ oxå är att låsa planen och ge nycklar till de som använder, eller om ni står i samma stall att ha en nyckel som hänger på ett ställe.

Kram Favina :bump:
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

hej!
att låsa planen är omöjligt då det har varit ett staket med vita band, vi har ju så att säga inget stall i vår klubb och medlemmarna åker ibland flera mil för att komma hit till oss. Vi är ca 50 medlemmar...



Glömde.... att lägga planen vid sjön innebär dessutom en kostand genom att vi isåfall flyttar den. Travklubben är inte intresserad av att köpa den av oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Underbara människor :eek:
Går det inte att sätta ett lås på grinden?
och nyckel får man om man är medlem tex.

Skulle någon medlem låna ut sin nyckel så får den personen
stå som ansvarig!
Ni har ju ändå arrenderat marken och då borde ni ju få ha liiite
att säga till om iaf :angel:

Att du orkar!! :bow:
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Lås planen med kedja och ett kombinationslås. Byt kombinationen om den kommer på avvägar. Var konsekvent.

Det är inte meningen att somliga ska kunna åka snålskjuts utan att göra rätt för sig. Upptäcker man att det är så, påtalar det och fortfarande inte får en ändring tycker jag det är helt rätt att vidta åtgärder som t ex låsa. Hur ska ni annars få bukt med problemet...
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

det går ju som sagt inte att låsa...
vi har idag plockat ner stakete med påhopp somföljd:(
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Går det verkligen inte att trycka två stolpar och hänga en grind? Det tar inte många timmar att ordna och skulle verkligen lösa en stor del av problemet...
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

det hjälper inget mer än att staket nu är borta, det blir lika mkt tjafs hur man än gör, tyvärr, det blir nog flytt av planen
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Ni har väl inte tjäle än? Innan det blir tjäle så se till att trycka ner några stolpar, en i varje hörn och två till grind så kan ni ha plaststolp till resten. Sätt sedan som flera förslagit ett lås på grinden. På grinden el bredvis sätter ni sen upp en informationstavla där det står varför ni låst banan och info om hur man får tillgång till den.

Granngården har 80mm stolp som är bra att ha i hörn och till grindar och som borde hålla att slå ner även om det har frusit till viss del. Bäst är att be nån med traktor komma och trycka ner dem.

Prova så under vintern och funkar det ändå inte så tycker jag att ni ska flytta planen. Även om det blir primitivare så slipper ni ju allt trassel, det ska ju vara roligt att rida och vara engagerad i klubben.
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

jag trycker inte ner trästolparna igen som jag drog upp idag! Problemet är att de använde den som hage, det kan de inte nu då det är borta.... himla liv är det...
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Usch jag förstår att ni är förbaskade...
Vi har oxå problem med snyltare hos oss... Det är en som envist kommer och rider trots att hon blivit tillsagda flera gånger. Idag hade hon tom nån kurs eller nåt. Så vi red demonstrativt så mycket i vägen vi kunde :D
Fast tyvärr var min herre otroligt pigg och hingstig helt plötsligt så jag fick hålla mig lugn ändå.

Synd att ni inte har "vanligt" staket. Vi ska sätta lås på vår grind nu med kombination så hon inte kommer in.
Men annars... har lite dåligt med idéer. Verkar ju helt knäppt att ni ska behöva flytta planen och bekosta det när ni har en plan som egentligen ska fungera.
Kan inte travföreningen hjälpa till på något sätt då?
Att dom tar ut en extra avgift för alla, så får ni pengar av dom?

Jobbigt att man ska behöva lägga ner en massa energi på onödiga saker bara för att folk är snåla och lata...

Hoppas ni kommer på någon bra lösning!
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

skvallerpressen når mig även på jobbet :) de hotar med att sätta upp ett eget staket för de säger att vi trots allt ägde gamla staketet men inte ridplanen, de tror att ridplanen tillhör travbanan, men vi har ju trots allt kvitto på varenda gruskorn, VI äger planen och arrenderar marken den ligger på, borde alltså vara egenmäktigt förfarande de sysslar med, eller hur?
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

kom på en sak till... travklubben har försökt prata med dem utan resultat, som jag ser det så kan de inte göra så mkt mer. travklubben är dessutom i en sämre ekonomisk sits då de har för få uthyrda stallplatser, de är alltså rädda om sina intäkter från stallhyran
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Ta hyra per gång av de som använder ridbanan utan att vara medlemmar.
30:-/gång är lagom.
Det är bara att sätta upp ett anslag vid ridbanan samt i travstallet om det.
Att ta ned staketet var nog ingen bra idé.

Ta betalt är en bra idé.
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

_carmenzita_ skrev:
Våra regler är få och enkla:
1. medlemskap är ett krav
2. Mockning på planen efter varje användning
3. Aldrig släppa hästen där och sedan gå därifrån
4. plocka bort hindermaterial efter sig

Personerna släpper hästen i flera timmar, kör sina hästar under tiden de går där, stänger av banan till 20x20 och jagar med pisken och högljudda skrik(en parantes, skydd används inte och det går verkligen i 120 knyck, nåja det är deras veterinärutgifter)

Förslag på prislista.

1. medlemskap är ett krav
Annan ridning eller arbete på ridbanan typ longering el. löshoppning 50:-

2. Mockning på planen efter varje användning
Omockat 100:-

3. Aldrig släppa hästen där och sedan gå därifrån
Häst funnen lämnad på banan 100:-

4. plocka bort hindermaterial efter sig
Kvarglömda/lämnade hinder 150:-
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

vi har provat den varianten, det funkar INTE, de anser sig ha rätt till plan eftersom de hyr in sin häst på travet. De vägrar att betala
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

klubben är välarbetad , det är denna lilla klick av personer som motarbetar oss frenetiskt, banan går fortfarande att använda till allt utom löshoppning, men det är ju fruset nu så det går ändå inte att hoppa
Longera med lina kan man göra istället för utan lina
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Då så får man ta och skicka en räkning.
Sedan så låter man den gå till inkasso.
Till slut så hamnar den hos kronofogden.
Och sedan så blir det inte så roligt.

Det är ganska så enkelt att driva en faktura faktiskt.
De kan liksom inte skita i att betala.
De kommer en indrivning då.
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

möjligen, men det spär på trätan än mer och hjälper oss föga. Vi skall arrangera ett möte med dem och hoppas att de kommer.
Skriver fakturor gör jag mest varje dag, så att det är enkelt det vet jag redan... faktiskt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: tex
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 733
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 663
Senast: Domino_s
·
Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och...
2
Svar
37
· Visningar
4 769
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp